رايزن فرهنگی ايران در سيرالئون طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد «سوسو» فريتاون؛ پايتخت اين كشور به بررسی شيوههای پيامبر اكرم(ص) در تغيير نگرش و رفتار پرداخت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، «محمد رضا قزلسفلی» رايزن فرهنگی ايران در سيرالئون، 18 تيرماه، طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد «سوسو» فريتاون؛ پايتخت اين كشور ضمن بررسی شيوههای پيامبر اكرم(ص) در تغيير نگرش و رفتار گفت: پيامبر اكرم (ص) با تغيير محتوایى و باطنى مسلمانان توانست با ايجاد فرهنگ تلاش عمومى و همگانى نخستين حكومت اسلامی نمونه را در مدينه تأسيس و تمدن عظيم اسلامى را پايهريزى كند.
رايزن فرهنگی كشورمان ضمن اشاره به نقش مبعث در توسعه با بيان اينكه پيامبر اسلام(ص) با ايجاد تغيير نگرش در جامعه جاهلی، تمدن جديدی را پايه گذاری كرد، گفت: روشهای اقتصادی، نظامی، سياسی و همچنين استفاده از شيوههايی همچون تطميع و تهديد برای تغيير نگرش مردم در راستای نيل به توسعه نتايج مثبتی ندارد.
وی با بيان اينكه علم و دين مانند دو بال هستند كه با يكى امكان پرواز به سوى توسعه نخواهد بود، گفت: دين بدون علم و آگاهى، خرافهگرايی در بر خواهد داشت زيرا در جامعه جاهلى به جاى علم خرافه، به جاى خدا بت و به جاى عقل جهل حاكم است. در حقيقت بعثت پيامبراسلام (ص) زنجيرهاى خرافهها ، بتها و جهل و فقر را از پاى انسانها باز كرد.
قزلسفلی تأكيد كرد: پيروی از شيوههای حضرت محمد (ص) در تبديل جامعه جاهلى به جامعه متمدن تنها راه خروج از بحرانهای موجود در عصر حاضر است.
رايزن فرهنگی كشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از شيوههای حضرت محمد (ص) در تبديل جامعه جاهلى به جامعه متمدن گفت: اگر مهمترين نگرانی انسان امروز مساله توسعه در ابعاد مختلف فرهنگى ، سياسى و اقتصادى به منظور حركت به وضع مطلوب باشد كسى كه از همه بهتر، سريعتر و دقيقتر به انجام چنين امرى موفق شده، پيامبر اسلام(ص) است.
وی با اشاره به شيوه تغيير محتوای فكری و باطنی انسانها توسط پيامبر اسلام (ص) گفت: انقلاب فكرى و محتوايی سبب مىشود تا تمامى ارزشها ، نگرشها ، گرايشها ، احساسات و در مجموع فرهنگ يك جامعه تغيير كرده و در نهايت زمينه برای مشاركت عمومی نسبت به توسعه همه جانبه از جمله اقتصادى فراهم شود.
قزلسفلی در پايان سخنانش با اشاره به برخی دستآوردهای مبعث گفت: پيامبر اسلام (ص) موفق شد تا با استفاده از شيوهها و ابزارهاى فرهنگى ارزشهاى اسلامى و انسانی را به جاى ارزشهاى جاهلى، مسئوليتپذيرى را به جاى مسئوليتگريزى ، كار، توليد و مالكيت را به جاى غصب، تنبلی، غارت و فقر، فضائل اخلاقی را به جای رذائل، حكومت جهانى را به جاى حكومت قبيلهاى ، اعتماد را به جاى بىاعتمادى ، سبقت در خيرات را به جاى اعمال شر ، ايثار، عدل و انصاف را به جاى غارت و ظلم و تلاش براى دستيابى به آينده بهتر را به جاى ركود قرار دهد.