سومالي

Open in new window
88.03.10
نماينده سازمان ملل در سومالي، اعلام كرد: عامل اصلي اوضاع امنيتي نابسامان سومالي، نخبگان سياسي اين كشور هستند كه از زمان بركناري رئيس جمهور بركنار شده سومالي در سال 1991، به ايجاد هرج و مرج و ناامني در اين كشور پرداخته‌اند.
به گزارش فارس، "احمد ولد عبدالله " كه دو روز پيش ديداري پنهاني از موگاديشو داشته است تا همكاري جامعه بين‌المللي با مردم سومالي را به اطلاع رئيس جمهور اين كشور برساند، گفت: آنچه من از ويراني تاسيسات زيربنايي در سومالي ديدم، واقعا مايه تاسف است.
ولد عبدالله افزود: جامعه بين‌الملل از دولت اين كشور براي مقابله با شورشيان اسلامگرا حمايت مي‌كند و در قانوني بودن دولت انتقالي شريف شيخ احمد، هيچ گونه شك و ترديدي نيست و با وجود اوضاع امنيتي فعلي در اين كشور، اوضاع در پايتخت تحت كنترل دولت شريف است.
نماينده سازمان ملل در سومالي گفت: ما در حال حاضر بشدت تلاش مي‌كنيم تا شيخ حسن طاهر اويس، رهبر حزب اسلامي را براي ايجاد صلح و آشتي متقاعد كنيم و در مقابل نام او را از ليست سياه شوراي امنيت خارج كنيم، ولي اويس گفته است كه ابتدا شوراي امنيت بايد جلسه ويژه‌اي براي حذف نام او از ليست تروريست‌ها برگزار كند تا او به روند صلح در كشورش بپيوندد كه اين خواسته غير معقول است.

متن مصاحبه الشرق الاوسط به شرح ذيل است:

* علت ديدار شما از سومالي چه بوده است؟

ولد عبدالله: هدف از سفر من به موگاديشو، بررسي اوضاع اين كشور و اعلام حمايت جامعه بين‌المللي و اعلام اين مطلب به سياستمداران سومالي بوده كه مردم كشورتان قرباني خواسته‌هاي شما شده‌اند؛ مردم سومالي از دهه نود، درگير خواسته‌هاي افرادي از طبقه نخبگان سياسي در اين كشور هستند و هر دو يا سه سال يك بار، جنگي جديد در اين كشور به راه مي‌افتد تا آنها به اهداف خود برسند.


* ديدار خود با شريف شيخ احمد، رئيس جمهوري سومالي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ولد عبدالله: شريف احمد به من يادآوري كرد كه شورشيان جنگ را بر آشتي ترجيح مي‌دهد اما واقعيت اين است كه مردم سومالي نظرات و آراء بسيار متفاوتي دارند. براي مثال بيش از 340 پايگاه اينترنتي دارند. اين رقم بالايي است كه حقيقت اختلافات ميان آنها را نشان مي‌دهد، هر يك از آنها حرف خود را مي‌زند.



* آيا منظور شما فقط مخالفان است؟

ولد عبدالله: خير، من بطور كلي از همه مردم سومالي مي‌گويم، هر كدام از آنها يك نظر خاص دارد، هريك از آنها شيخ يا ژنرال است ، شايد ارقامي كه از پايگاه‌هاي الكترونيكي آنها گفتم از اين هم بيشتر باشد، اما اين آماري است كه در حال حاضر وجود دارد.



* موگاديشو را چطور ديديد؟

من در دهه هشتاد اين كشور را ديده بودم و اوضاع آن كاملا با امروز متفاوت بود، اما آنچه كه اكنون ديدم واقعا جاي تاسف و ناراحتي دارد.


* و با اين اوصاف از شريف احمد حمايت مي‌كنيد؟

ما در واقع از مردم سومالي و قوانين آن حمايت مي‌كنيم، سازمان ملل، سازمان "ايگاد "، اتحاديه آفريقا ، اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي، همه اين دولت را به رسميت مي‌شناسند و از آن حمايت مي‌كنند. مخالفان نيز بايد اين مساله را بفهمند كه دولت سومالي از حمايت منطقه‌اي قوي برخوردار است؛ من معتقدم كه حمايت سازمان "ايگاد " بدون تعيين هيچ شرطي، غير عادي بود، اين نشان مي‌دهد كه دولت سومالي قوي‌تر شده است، اما به هر حال مذاكرات جيبوتي كه اخيرا آغاز شده، همچنان ادامه دارد ، شورشيان سومالي پيش از اين مي‌گفتند كه راه رسيدن به صلح در اين كشور، خروج نيروهاي اتيوپي است، ما تلاش كرديم تا سرانجام نيروهاي تيوپي در ماه ژانويه از سومالي خارج شدند، اما جنگ همچنان ادامه دارد.

* آيا سفر شما به سومالي پاسخي به پيش‌بيني‌ها درباره عدم كنترل اوضاع توسط شريف احمد بود؟

ولد عبدالله: من معتقدم تلاشي كه در هفتم ماه مي توسط مخالفان آغاز شد تا شريف احمد را سرنگون كنند، موجب تقويت مواضع او شده است. هر شخصي در سومالي حزب و تشكلي دارد، اين شورش موجب فعال‌تر شدن هماهنگي‌ها ميان دولت و اين احزاب شد و با يكسان شدن مواضع، آنها براي بهبود ساختار امنيتي تلاش مي‌كنند.

* آيا شما معتقديد كه شريف همچنان مي‌تواند شهر موگاديشو را كنترل كند؟

ولد عبدالله: بله، بحران اخير قدرت دولت انتقالي را تحكيم كرد ، گرچه اين دولت فقط 5 ماه است كه به قدرت رسيده و بيشتر اعضاي آن بي‌تجربه هستند اما اين حمله به آنها كمك كرده تا مواضع خود را تحكيم كنند و با مردم همراه شوند؛ مردم سومالي بايد خودشان مشكلات خود را حل كنند و از همه سياستمداران و تجاري كه به كشورهاي ديگر از جمله مصر، كنيا، آمريكا و كشورهاي غربي رفته‌اند، مي‌خواهيم به كشورشان بازگردند و به اين اوضاع بحراني پايان دهند.

* شما اخيرا از حضور القاعده در سومالي سخن گفتيد؟

ولد عبدالله: من از حضور القاعده نگفتم، بلكه از حضور نيروهاي خارجي سخن گفتم كه ممكن است به دنبال اهداف مالي، اقتصادي يا ديني باشند. اطلاعات فعلي حاكي از اين است كه 300 نظامي خارجي در سومالي هستند كه ممكن است از كنيا، آسيا و خاورميانه آمده باشند.

* آيا شما از اوضاع سومالي تفسير خاصي داريد؟

ولد عبدالله: من معتقدم كه رهبري و چارچوب سياسي اين كشور در هر دوره زماني بين دو تا 5 سال تغيير مي‌كند اما روش‌ها تغيير نكرده است پس از سياد بري، ابتدا نظام قبيله‌اي در اين كشور ايجاد شد، سپس ديني شد، گاهي نيز مادي و اقتصادي تا اينكه اخيرا دزدي دريايي نيز ظاهر شد. دزدان دريايي معتقدند كه از آب‌هاي منطقه‌اي سومالي حمايت مي‌كنند. ما دولت سومالي را يك دولت اسلامي مي‌دانيم و به افكار آنها احترام مي‌گذاريم، اما كشوري است كه در هر برهه‌اي از زمان برنامه‌هاي آن تغيير مي‌كند.

* همانطور كه مي‌دانيد، اخيرا شيخ حسن طاهر اويس به عنوان جانشين دكتر ايمان ابوبكر تعيين شد، نظر شما راجع به اين مساله چيست؟

ولد عبدالله: برخي افراد هستند كه با شوراي امنيت از زمان‌هاي گذشته مشكل داشتند، حضور آنها در پست‌هاي اصلي يك حزب موجب بحران براي خودشان و مردم سومالي مي‌شود، بارها گفته‌ام كه وكيل ويژه آنها مي‌شوم و شوراي امنيت را متقاعد مي‌كنم كه نام آنها را از ليست تروريست‌ها حذف كند، از آنها خواستم فرصتي بدهند و به ما كمك كنند تا ما نيز بتوانيم به آنها كمك كنيم، گفتم به جاي جنگ به صلح و مذاكره روي بياوريد، اما اويس صلح را مشروط به اين كرد كه ابتدا نام او از ليست تروريست‌ها حذف شود و اين امر قابل قبول نيست.

* وضعيت مردم سومالي چگونه است؟

ولد عبدالله: تقريبا بيش از 70 هزار پناهنده سومالي پس از خروج نيروهاي اتيوپي به منازل خود بازگشتند. اما اينك و پس از شروع مجدد درگيري، در موج جديد مهاجرت بيش از 50 هزار نفر در اثر شرايط امنيتي نامطلوب، محل زندگي خود را ترك كردند.

* راه حل را در چه مي‌بينيد؟

ولد عبدالله: مردم سومالي بايد بفهمند كه نبايد به درگيري و جنگ و خشونت بي هدف ادامه دهند، من به سرنوشت اين كشور اهميت مي‌دهم، زيرا خودم اهل موريتاني هستم و كشور من نيز از مشكلات مشابهي رنج مي‌برد، بنابراين تلاش مي‌كنم كه به مردم اين كشور كمك كنم، اما قبل از هر چيز آنها بايد به خودشان كمك كنند.

* فكر مي‌كنيد كه اين جنگ پيروز ميدان دارد؟

ولد عبدالله: خير ، هيچ يك بر ديگري پيروز نخواهند شد، بنابراين بايد به اين موج خشونت پايان دهند و گروه‌هاي مبارز بر سر ميز مذاكره بنشينند تا سرنوشت كشورشان را تعيين كنند، زيرا غير از اين هيچ فايده‌اي براي آنها نخواهد اشت. سومالي كشوري فراموش شده بود. اما اينكه توجه بين‌المللي و منطقه‌اي براي پايان دادن به مشكلات آن جلب شده است اما عده‌اي نمي‌خواهند اين رنج پايان يابد. ما هم فقط مي‌توانيم آنها را به صلح و آشتي ملي تشويق كنيم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران