آفريقا

خبر آنلاين - محمود احمدی نژاد گسترش همکاری با کشورهای آفریقایی را به عنوان یکی از سیاستهای دیپلماسی کشورمان نهادینه کرده است.

او ایران و کشورهای آفریقایی را به لحاظ فرهنگی و فهم مشترک از شرایط جهان دارای نگاه مشترکی دانسته و هدف از سفر به کشورهای آفریقایی را ارتقاء و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با این کشورها اعلام کرده است.

از زمان آغاز به کار دولت نهم و اکنون ادامه کار دولت دهم، رئیس جمهور احمدی نژاد و دستگاه سیاست خارجی دولت او ارتباط با کشورهای کوچک و ناشناخته آفریقایی را در کنار کشورهای آمریکای لاتین در دستور کار قرار دادند. تهران تا کنون میزبان روسای 28 کشور آفریقایی بوده است.

در قاره آفریقا 53 کشور آفریقایی در رده های مختلف به استقلال رسیده اند که عبارتند از آفریقای جنوبی، آفریقای مرکزی، آنگولا، اتیوپی، اریتره، الجزایر، اوگاندا، بنین، بوتسوانا، بوروندی، بورکینافاسو، تانزانیا، تونس، توگو، جمهوری آفریقای مرکزی، روندا، زامبیا، زیمبابوه، ساحل عاج، سنگال، سوزیلند، سودان، سومالی، سیرالئون، سیشل، غنا، لسوتو، مصر، موریتانی، موریس، موزانبیک، نامیبیا، نیجر، نیجریه، چاد، کامرون، کنگو، کنیا، کومور، کیپ ورد، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو، لیبریا، لیبی، گامبیا،گینه، گینه استوایی، گینه بیسائو، مادگاسکار، مالاوی، مالی، مراکش.

از این میان روسای جمهور کشورهای زیر به ایران سفر داشته و دیدارها و گفت و گوهایی با مقامات ایرانی انجام داده اند: سنگال، اریتره، آفریقای مرکزی، جیبوتی، کومور، کنیا، ساحل عاج، بنین، بوتسوانا، بروندی، تانزانیا، توگو، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا، جیبوتی، چاد، دماغه سبز، رواندا، زامبیا، زیمبابوه، سیرالئون، سوازیلند، غنا، کامرون، گابن، لسوتو، لیبریا، مالاوی.

کشور نفتی
جمهوری آنگولا یکی از بزرگترین تولیدکنندکان نفت در قاره آفریقا و در عین حال یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

تولید ناخالص داخلی این کشور 95/80میلیارد دلار است و شش میلیون و 573 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. 85 درصد از این نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول هستند. هفتاد درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم آنگولا 5/12 درصد است.

صادرات این کشور شامل نفت خام، الماس، مواد نفتی فراوری شده، گاز، قهوه، ماهی، الوار و پنبه است که به کشورهای امرکیا (38 درصد)، چین (2/34 درصد)، تایوان (5/8درصد)، فرانسه (9/4 درصد) و شیلی (1/4درصد) صادر می‌شود.

دروازه دو قاره
جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا است و در حقیقت دروازه آفریقا و اروپا محسوب می‌شود.

الجزایر عضو اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و اوپک است. مردم این کشور از نژادهای عرب و بربر هستند. رئیس حکومت در این کشور رئیس جمهور که با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود.

تولید ناخالص داخلی این کشور 7/234 میلیارد دلار است. ۹ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۱۳ درصد است و ۲۵ درصد از جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن 7/3درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی است.

هنوز بی ثبات
جمهوری آفریقای مرکزی پس از استقلال در سال 1960 هنوز نتوانسته ثبات سیاسی را تجربه کند و در طی این سال‌ها درگیر مشکلات زیادی بود.

تولید ناخالص داخلی این کشور 101/3 میلیارد دلار است. نیروی کار آن یک میلیون و 857 هزار نفر است و نرخ بیکاری 8 درصد.

نرخ تورم در آفریقای جنوبی چهار درصد است و 55 درصد از تولید ناخالص داخلی آن در بخش کشاورزی تولید می‌شود. محصولات صادراتی این کشور شامل الماس، الوار، پنبه، قهوه و تنباکو است .

زیرحط فقر 50درصدی
اریتره کشوری در شرق آفریقا است که پس از استقلال در سال ۱۹۹۳ تاکنون یک بار با یمن درگیر جنگ شده و یک بار با اتیوپی.

تولید ناخالص داخلی این کشور 751/4میلیارد دلار است که در سال ۲۰۰۷ میلادی دو درصد رشد داشت.

۸۰ درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نیمی از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ میلادی 5/15درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل حیوانات زنده، ذرت، منسوجات، مواد غذایی و تولیدات کوچک کارخانه‌ای است.

بهشت گردشگران حیات وحش
کنیا در ساحل شرقی قاره آفریقا در کنار اقیانوس هند قرار گرفته است و طبیعت منحصر بفردش هر ساله گردشگران زیادی را به آن جذب می‌کند.

کنیا عضو گروه G15 است که کشورهای ایران، شیلی، اندونزی، نیجریه، سریلانکا، آرژانتین، الجزایر، مصر، مالزی، پرو، ونزوئلا، برزیل، هند، جامائیکا، مکزیک، سنگال و زیمبابوه هم در آن عضو هستند.

نرخ بیکاری بالا، رواج کارهای غیرقانونی و فقر مهمترین معضلات این کشور هستند. اغلب مردم کنیا زیر خط فقر بین‌المللی (یک دلار در روز) زندگی می‌کنند.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2006 میلادی با رشدی 1/6درصدی نسبت به سال پیش از آن، 48/41میلیارد دلار بود.

1/963 میلیون نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 75 درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در کنیا بسیار بالاست و در سال 2001 میلادی 40 درصد از نیروی آماده به کار این کشور بیکار بود.

نیمی از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در کنیا 5/14 درصد است. صادرات این کشور شامل چای، صنایع‌دستی، قهوه، مواد پتروشیمی و ماهی است.

آفریقایی شرقی!
جمهوری جیبوتی کشوری در شرق آفریقا است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشوری استراتژیک محسوب می‌شود.

تولید ناخالص داخلی این کشور 878/1 میلیارد دلار است. 282 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در آن 59 درصد است. در سال 2005 میلادی نرخ تورم آن 3 درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل صادرات کالاهای ترانزیتی، پوست حیوانات و قهوه (ترانزیتی) است.

سرزمین جمجمه ها
جمهوری اوگاندا کشوری در شرق آفریقا است که جنگ و شورش داخلی پس از استقلال جان بسیاری از مردم آن را گرفت و تپه های جمجمه های این نزاع ها یکی از یادگارهایی است که خیلی از مردم دنیا فیلم و عکس های آن را دیده اند. رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت و رئیس دولت است و بیشترین قدرت اجرایی را دارد. نخست وزیر به رئیس جمهور در اداره کابینه وزرا کمک می‌کند.

تولید ناخالص داخلی این کشور 47/31میلیارد دلار است. 14 میلیون و 50 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.35 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 نرخ تورم در آن 8/5درصد بود.محصولات صادراتی این کشور شامل قهوه، ماهی، چای، پنبه، گل، محصولات باغبانی و طلا است .

رنسانس آفریقا
جمهوری سنگال کشوری در غرب آفریقا است که دموکراسی آن به عنوان الگویی برای دموکراسی در کشورهای آفریقایی مطرح شده است. عبدالله واد رئیس جمهور این کشور در شرایطی که کشورش در فقر به سر می برد چندی پیش سفارش ساخت مجسمه بزرگی را در پایتخت این کشور با نام رنسانس آفریقا که پیکره یک زن، مرد و کودک بود را داد. این کشور هم اکنون رئیس سازمان کنفرانس اسلامی است.

نیروی کار این کشور چهار میلیون و 850 هزار نفر است که 77 درصد آنها در بخش کشاورزی و 23 درصد در بخش‌های صنعت و خدمات فعال هستند. نرخ بیکاری در این کشور 48 درصد گزارش شده و 54 درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.محصولات صادراتی این کشور شامل ماهی، بادام‌زمینی، نفت، فسفات و پنبه است.

مجمع الجزایر توریستی مسلمان
اتحاد کومور مجمع‌الجزایرى در شرق آفریقا است که به عنوان بهشتی برای گذراندن تعطیلات شناخته می‌شود. کوموری‌ها مسلمان هستند. از سال 1843 فرانسه این کشور را مستعمره خود کرد. این کشور در سال 1971 از نظر اقتصادى خود مختار شد و در سال 1975 مجلس نمایندگان کومور به طو یکجانبه استقلال کومور را اعلام کرد. اتحاد کومور عضو اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی است. این کشور کوچک از تاریخ استقلال خود تاکنون شاهد ۲۵ کودتا بوده‌است. تولید ناخالص داخلی کومور262/1 میلیارد دلار است و این کشور در سال 2007 میلادی با رشد اقتصادی منفی مواجه بود.

144 هزار و 500 نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن 20 درصد است. 80 درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی مشغول هستند. 60 درصد مردم کومور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در آن 3 درصد است. محصولات صادراتی این کشور شامل وانیل، اسانس عطر و مغز نارگیل است. محصولات وارداتی این کشور شامل برنج و دیگر مواد خوراکی، کالاهای مصرفی، محصولات پتروشیمی، سیمان و تجهیزات حمل و نقل است.

دو نیمه شده
جمهوری ساحل عاج یکی از کشورهای غرب آفریقا است که درگیری‌های داخلی از سال 2002 آن را به دو نیمه تقسیم کرده است. تولید ناخالص داخلی این کشور 86/32میلیارد دلار است. شش میلیون و 907 هزار نفر است که 68 درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کارند.

آمار دقیقی از تعداد بیکاران در این کشور در دست نیست اما تخمین زده می‌شود نرخ بیکاری در این کشور 40 تا 50 درصد باشد. 42 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در سال 2007 میلادی 8/1درصد بود. محصولات صادراتی این کشور شامل کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی است.

رکورد دار بیکاری
جمهوری بورکینافاسو یکی از کشورهای غرب آفریقا است که منابع کم‌نظیری از طلا دارد اما زندگی بسیاری از مردم آن بر پایه‌ کاشت، برداشت و تجارت پنبه می‌گذرد. پنج میلیون نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. هر ساله تعداد زیادی از مردان این کشور برای کار به کشورهای همسایه می‌روند. نرخ بیکاری در این کشور 77 درصد است.

46/4درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آن7/0 درصد است.صادرات این‌کشور شامل پنبه، احشام زنده و طلا است‌. واردات این کشور شامل کالاهای اساسی، مواد غذایی و مواد پتروشیمی است.

ناراضی ترین مردم دنیا
جمهوری بروندی کشوری کوچک در درون آفریقا است که یکی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. تولید ناخالص داخلی این کشور به ازای هر نفر در بروندی کمترین میزان در جهان است. نتیجه یک تحقیق در بین ۱۷۸ کشور جهان نشان می‌دهد مردم این کشور کمترین میزان رضایت از زندگی را دارند. تولید ناخالص داخلی این کشور 389/6میلیارد دلار است که ۴۴ درصد آن در بخش کشاورزی، 9/20درصد در بخش صنعت و 1/34درصد در بخش خدمات تولید می‌شود. نیروی کار این کشور را دو میلیون و ۹۹۰ هزار نفر تشکیل می‌دهد که بیش از ۹۳ درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. ۶۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

محصولات صادراتی این کشور شامل قهوه، چای، شکر و پنبه است.

کشاورزی محور
تانزانیا کشوری در شرق قاره آفریقا است که مانند اغلب کشورهای آفریقایی اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صادرات آن استوار است. تولید ناخالص داخلی در این کشور 49/43 میلیارد دلار است. 19 میلیون و 690 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 80 درصد از آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

36 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در سال 2007 میلادی نرخ تورم آن 7 درصد بود.محصولات صادراتی آن شامل طلا، قهوه، بادام زمینی، کالاهای مصرفی و پنبه است.

سرزمین الماس
جمهوری بوتسوانا کشوری در جنوب آفریقا است که با تجارت الماس توانسته ثروت خوبی به دست آورد. تولید ناخالص داخلی بوتسوانا 14/24میلیارد دلار است. 288 هزار و 400 نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در این کشور 8/23 درصد است.

بر اساس آمارهای سال 2003 میلادی 3/30درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم آن 2/7 درصد است.

صادرات این کشور شامل الماس، مس، نیکل، گوشت و منسوجات است که به کشورهای عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپا (87 درصد)، آفریقای جنوبی (7 درصد) و زیمبابوه (4 درصد) صادر می‌شود.

ثروتمند مفلوک
جمهوری سیرالئون در غرب آفریقا قرار دارد و تا سال 2002 درگیر جنگ‌های داخلی خونین بود.

تولید ناخالص داخلی دراین کشور 882/4 میلیارد دلار است. یک میلیون و 369 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

بیش از 70 درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 میلادی نرخ تورم در آن 12 درصد بود. محصولات صادراتی آن شامل الماس، اکسید تیتانیوم، کاکائو، قهوه و ماهی است.

آخرین پادشاهی مطلقه
کشور پادشاهی سوازیلند کشوری کوچک در جنوب آفریقا است و در عین حالی یکی از آخرین بازماندگان کشورهای پادشاهی مطلق. تولیدناخالص داخل یدر این کشور 424/5 میلیارد دلار است. 300 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور 40 درصد است. 69 درصد از مرم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال 2007 میلادی نرخ تورم در آن 6درصد بود.محصولات صادراتی این کشور شامل نوشیدنی‌های غیرالکلی، شکر، الوار، نخ پنبه، یخچال و مرکبات و کنسروهای میوه است.

اولین استقلال یافته
جمهوری غنا کشوری است در غرب آفریقا که اروپایی‌‌ها برای تجارت وارد آن شدند. طلا اولین کالا دی این سرزمین و برده ها دومین و اصلی ترین ثروت این کشور به حساب می آمد. غنا همچنین اولین کشور آفریقایی بود که مستقل شد. تولید ناخالص داخلی این کشور 23/31میلیارد دلار است. 11 میلیون و 290 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در غنا 11 درصد است و 5/28درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور در سال 2007 میلادی 11 درصد بود. محصولات صادراتی غنا شامل طلا، کاکائو، الوار، ماهی تن، هیدروکسید آلومینیوم، آلومینیوم، سنگ منگنز، الماس و گیاه است.

زاده دو استعمارگر
جمهوری کامرون یکی از کشورهای مرکز آفریقا است که در سال ۱۹۶۱ با اتحاد دو مستعمره فرانسه و انگلیس تشکیل شد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰.۰۱ میلیادر دلار است و ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۳۰ درصد است و ۴۸ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.صادرات این کشور شامل نفت خام و محصولات پتروشیمی، الوار، دانه‌های کاکائو، آلومینیوم، قهوه و پنبه است.

جزیره ثبات
گابن یکی از باثبات‌ترین کشورهای غرب آفریقا از نظر سیاسی است که در سال ۱۹۶۰ از فرانسه مستقل شد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۰.۰۹ میلیارد دلار است. 8/5درصد تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی، 8/58درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش خدمات تولید می‌شود.

۵۸۲ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۲۱ درصد است. نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ میلادی پنج درصد بود.

۷۷ درصد از محصولات صادراتی این کشور را نفت خام تشکیل می‌دهد و دیگر محصولات مهم صادراتی آن عبارتند از الوار، منگنز و اورانیوم است.

خط فقر 53درصدی
جمهوری مالاوی کشوری در جنوب شرق آفریقا است که تولید ناخالص داخلی آن 47/10میلیارد دلار است. چهار میلیون و 500 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند که 90 درصد از آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

آمار دقیقی از نرخ بیکاری در این کشور در دست نیست اما 53 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم این کشور در سال 2007 میلادی 8 درصد بود.محصولات صادراتی این کشور شامل تنباکو، چای، شکر، پنبه، بادام زمینی، چوب و پوشاک است.

سرزمین محاطی
کشور پادشاهی لسوتو، قلمرویی در جنوب آفریقا است که پوشیده از سرزمین‌های مرتفع است و دسترسی به اغلب روستاهایش تنها با اسب یا پای پیاده امکان‌پذیر است. تولید ناخالص داخلی این کشور 088/3میلیارد دلار است. 838 هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که 86 درصد آنها در مزارع مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در این کشور 45 درصد است و 49 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آن 12 درصد است.محصولات صادراتی این کشور شامل لباس، کفش، وسایل نقلیه، ابریشم و موهیر و مواد غذایی است. وزیر خارجه این کشور سال گذشته تقاضای افتتاح سفارت خانه در ایران را مطرح کرد.

اولین تیتر یک روزنامه های اروپایی
لیبریا قدیمی‌ترین جمهوری در قاره آفریقا است که جنگ‌های داخلی در دهه 90 میلادی نام آن را در اخبار دنیا مطرح کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور 498/1 میلیارد دلار است که حدود 77 درصد آن در بخش کشاورزی تولید می‌شود. نرخ بیکاری در این کشور 85 درصد است. بر اساس آمارها 80 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در آن 15 درصد است. محصولات صادراتی این کشور شامل لاستیک، الوار، آهن،‌الماس، کاکائو و قهوه است.

دباغ خانه آفریقا
جمهوری جیبوتی کشوری در شرق آفریقا است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشوری استراتژیک محسوب می‌شود. تولید ناخالص داخلی این کشور 878/1 میلیارد دلار است. 282 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در آن 59 درصد است. در سال 2005 میلادی نرخ تورم آن 3 درصد بود. محصولات صادراتی آن شامل صادرات کالاهای ترانزیتی، پوست حیوانات و قهوه (ترانزیتی) است . محصولات وارداتی این کشور شامل غذا، آشامیدنی ها، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی و محصولات نفتی است.

دماغه سبز
جمهوری کاپ ورد یا دماغه سبز مجمع‌الجزایری در غرب قاره آفریقا است که جزو کشورهای فقیر دنیا به حساب می‌آید. این کشور 709/3میلیارد دلار است و ۱۲۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در آن ۲۱ درصد است و ۳۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.مهم ترین محصول صادراتی این کشور ماهی است.

فقیر ترین کشور جهان
جمهوری چاد یکی از کشورهای آفریقای مرکزی است که پایتخت آن شهر انجامنا است و از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. تولید ناخالص داخلی چاد در سال 2006 میلادی 98/14 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 3/1درصد رشد داشت.

نیروی کار این کشور 2.719 میلیون نفر است که 80 درصد آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. 80 درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم آن 8 درصد است.محصولات صادراتی چاد شامل پنبه، احشام و نفت است.

سرزمین مسی
کشوری است واقع در مرکز متمایل به جنوب آفریقا، جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو، شمال زیمباوه و شرق آنگولا. واحد پول زامبیا، کچوا با واحد جزء (انگوه) نام دارد. صادرات زامبیا را مس (۸۰ ٪) کبالت، تنباکو و پنبه تشکیل می‌دهند. تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۰٬۹۴۲میلیارد دلار است.

سرزمین پنبه ای
کشوری است در غرب آفریقاست. نام رسمی آن جمهوری توگویی (Togolese Republic) است.

واحد پول توگو، فرانک سی اف آ با واحد جزء (سانتیم) نام دارد. از مهمترین صادرات توگو می‌توان به صادرات مجدد، پنبه، فسفات، قهوه و کاکائو اشاره کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۲٬۲۰۶ میلیارد دلار است.

محمود احمدی نژاد در دولت نهم و دهم کشورهای کمتر شناخته شده قاره آفریقا را به دایره دیپلماسی کشورمان افزود. کشورهایی که برخی یک بار و برخی بیشتر، میهمان تهران بودند تا ایران علاوه بر نشان دادن دوستی، برادری و حمایت خود از این کشورها، کمکی باشد برای روند رشد و آنها و مسیری باز کند برای حضور فعال سرمایه و نیروی اسنانی متخصص ایران در قاره آفریقا. قاره سیاه امروز یکی از عرصه های حضور ایران است و کشورهای دیگری از این قاره در آینده نزدیک میهمان و میزبان ایران خواهند بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران