آفريقاي جنوبي

جام حهانی فوتبال در حالی در جنوبی ترین کشور قاره آفریقا به پایان رسید که علیرغم بسیاری از پیش بینی ها کشور اسپانیا فاتح این دوره از مسابقات گشت و جام زرین را از آن خود ساخت.


از سوی دیگر میزبانی کشورآفریقای جنوبی که مدت زمانی طولانی از آزاد شدن این کشور از نظام منسوخ آپارتاید نگذشته است (از سال 1994) و توانمندیهای این کشور برای برگزاری این مسابقات پرسشی بود که قبل از برگزاری این دوره از مسابقات همیشه مطرح می گشت.
آیا براستی این کشور توانست ازپس این مهم برآید و ارمغان این دوره ازمسابقات برای جمعیت جوان این کشور و برنامه ریزی های آینده چه می تواند باشد؟ سوالی که دیدگاههای مثبت و منفی آن را این گونه پاسخ می دهند:
افزایش تخصصها:
آقای ژاکوب زوما رئیس جمهورکشور آفریقای جنوبی به روزنامه نگاران در سخنرانی خود در مرکز گردهم آیی سنتوم اعلام داشت " کشور آفریقای جنوبی بسیاری از چیزهارا از جام جهانی بدست آورد. از آنجاییکه دولت با بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور کار می کند ما تخصص مدیریت و انجام پروژهای عظیم وقابل ملاحظه را بدست آورده ایم. این توانایی ها، مارا قادر خواهد ساخت تا اولویت های در حال اجرا برای ایجاد اشتغال و فراهم ساختن خدمات بهداشتی و توسعه آموزش را به انجام برسانیم".
وحدت:
جام جهانی، ملت آفریقای جنوبی را متحد ساخت. درست همانند زمان جنگهای داخلی مردم با هم بودند.
اقتصاد:
این سوال وجود دارد که همانطوری که این کشور توانست استادیومهای ورزشی را ساخته و درست به موقع تحویل فیفا برای برگزاری مسابقات بدهد، آیا خواهد توانست با شهروندان خویش با همین قابلیت رفتارنماید؟متاسفانه ساخت و فراهم نمودن زمینه های مساعد اقتصادی برای ایجاد اشتغال بسی دشوارتر خواهد بود و حل نمودن بحران نا امنی دربلند مدت همت و توان بیشتری را می طلبد.
بودجه:
کمیته سازماندهی فیفا در آفریقای جنوبی خوشحال است که دولت آفریقای جنوبی به صورت مداوم توانست طبق ضمانت هایی که داده بود بودجه های پیش بینی شده را تخصیص دهد.
دردستورکار وزارت دارایی برای بودجه سال 2009 مقدماتی برای ساخت ورزشگاهها و همچنین اعتبار برای شهرهای میزبان در جام جهانی در نظرگرفته شده بود که هدف آن تامین اعتبار برای توسعه ورزشگاهها وافزایش اعتبارهای لازم برای طراحی و ساخت ده ورزشگاه برای انجام مسابقات جام جهانی فوتبال 2010 بوده است و این اعتبار نیز به میزان 9/1 میلیارد رند برای سال 2011/2010 تخصیص داده شد.
رئیس جمهور آفریقای جنوبی در مصاحبه ای اعلام داشت:سرمایه گذاریهای انجام شده به طریقی در آینده با برگزاری مسابقاتی نظیر المپیک 2020 ، جام حهانی معلولین و ... قابل بازگشت است.
همچنین وی خوشبینانه اظهار داشت که ورزشگاههای ساخته شده جهت انجام مسابقات بلا استفاده نخواهند ماند و می تواند برای تفریحات خود مردم آفریقای جنوبی مورداستفاده قرارگیرد حتی به نوعی در جلب گردشگران خارجی موثرباشد. زیرا مردم دنیا با دیدن نمایی ازکشور آفریقای جنوبی در جریان این مسابقات برای بازدید و حتی سرمایه گذاری دراین کشورتشویق گشته اند.
امنیت و نظم داخلی:
دولت مسئولیت افزایش ضریب امنیت را در طول انجام بازیهای جام جهانی 2010 برعهده گرفت. همچنین برای سلامتی و امنیت دربودجه وزارت دارایی سال 2009 اعتبارات لازم درنظرگرفته شد.
سرویسهای امنیتی کشور آفریقای جنوبی حدود 640 میلیون رند برای بکارگرفتن 41000 نیروی ویژه برای حوادث و 665 میلیون رند را برای تجهیزات خاص تعقیب وبرقراری نظم و امنیت درنظرگرفتند.
سرویس پلیس آفریقای جنوبی ( SAPS ) برنامه های ثابتی در تجهیز نیرو با کارکنان پلیس به تعداد 173241 نفر تا پایان ماه مارس 2008 درنظرگرفت و این تعداد را در دوره برگزاری مسابقات تا 190000 نفر افزایش داد.
اقدامات خاص حین انجام مسابقات:
صدور ویزا برای تماشای مسابقات ، افزایش پروازها، برافراشتن پرچمهای کشورهای خارجی، محدودیت و موقعیت های خاص برای بازار، تایید تیم های پزشکی خارجی و ... ازاین جمله اند.
کشور آفریقای جنوبی قدمهایی موثری را برای جلوگیری از جرم و تروریسم برداشت. جام جهانی درحقیقت یک رخداد جهانی است و به خاطر طبیعت رقابت در بازیها، سازمان دهنده های آن باید به ملاحظات بالقوه برای کشور میزبان در جهت تعامل با این جریان توجه داشته باشند . ممکن است برخی به مسئله جرم و تروریسم زیاد توجه ننمایند ولی این درحالی است که کشور میزبان ضرورتا باید با کلید امنیت و آرامش برای برگزاری این مسابقات تلاش نماید. نیروهای خاص براساس نقش و مسئولیت خویش مورد استفاده قرارمی گیرند که این اطلاعات باید برای ایجاد نظم و امنیت داخلی مخفی بماند.
روسپی گری و فحشا:
کشور میزبان مرزهای خویش رابرای کنترل حضور روسپیان به شدت کنترل نمود. لیکن اتهام بزرگی که به فیفا به خاطر افزایش توریسم جنسی در آفریقای جنوبی وارد گشته است باید کاملا مد نظرقرارگیرد. علیرغم ابتلای یک پنجم مردم کشورمیزبان جام جهانی به ایدز و هشدار کشورهای اروپایی به شهروندانشان برای عدم انجام چنین رفتارهای پرخطر درطول رقابت های جام حهانی 2010 که بعضا رنگ تهدید به خود گرفت ، رونق این صنعت کثیف درجنوبی ترین نقطه قاره سیاه بالا گرفته و درآمدهای سرشاری را برای گروههای شاغل درچنین فعالیتهایی به همراه داشته است. مقامات آفریقای جنوبی کمپینی را برای افزایش آگاهی در مورد ایدز درجریان برگزاری مسابقات به راه انداختند تا آفریقای جنوبی که بیشترین میزان ابتلا به این بیماری درجهان را داراست ، رکود بیتشرین مبتلایان درجهان به این بیماری را ظرف یک ماه برجای نگذارد و جهان پس از 30 روز ، بحران توسعه شدید ایدز درنقاط مختلف را ازطریق کشوری که یک پنجم از جمعیت آن درایدز غوطه وراست را، نداشته باشد.
برقراری نظم و مقررات قانونی:
از آنجایی که پاره ای از موارد خاص در سراسر دنیا با این مسابقات نیز مرتبط می باشد برای مثال داشتن جاذبه های توریستی و امکانات اقامت موقت و دل انگیز برای جهانگردان ، ازبین بردن مناظر زشت و ناخوشایند دراطراف شهرها، در تاریخ 14 ماه مه 2009 تصمیمی از سوی دادگاه گرفته شد تا زاغه نشینان شهر دربان در اردوگاههای مخصوصی زندگی کنند تا چهره این شهر زیباباشد.مسئله مهم دیگر در مورد آماده نمودن مقدمات برگزاری جام جهانی در شهر کیپ تاون بود که 20000 زاغه نشینان این شهر از کنار یکی ازآزاد راهها جمع آوری شده ودر مساکن اجاره ای اسکان داده شدند. این مسئله انتقاد تعدادی از سازمانهای خدمات رسانی غیر دولتی و اردوگاههای مخالف ترک اجباری رابه همراه داشت.
جشنواره فیفا:
فیفا جشنواره سرگرمی خویش را در شهرهای سیدنی ، برلین، پاریس ، رم، ریودوژانیرو و مکزیکو سیتی برپاداشته است. این جشنواره سرگرمی همچنین در سراسر کشور آفریقای جنوبی نیز ترتیب داده شد که برنامه های جنبی این جشنواره با کمک کشورهای دیگربرگزارشد. این برنامه هاشامل برگزاری نمایشگاههای متفاوت در زمینه های فرهنگی و اقتصادی کشورهای مختلف بوده است.
رسانه ها:
جام جهانی 2010 در طول تاریخ پربیننده ترین حادثه بوده است. صدها ماهواره وکانال خبری به نمایندگی از کشورهای مختلف، مسابقات و اخبار مربوط به جام جهانی را برای مردم خویش گزارش نمودند. مقامات فیفا این انتظاررا داشتند که 26 میلیارد نفر از حمعیت جهان تماشاگر 64 مسابقه باشند که چنین نیز اتفاق افتاد و به طور متوسط در آن واحد 400 میلیون نفر تماشاچی مستقیم هرمسابقه بودند.
برطبق اعلام فیفا 700 میلیون نفر بیننده تلویزیونی دیدار نهایی جام جهانی 2010 را که میان دو تیم اسپانیا و هلند برگزارشد ، تماشا کردند. این رقم 100 میلیون نفر بیش از تماشاکنندگان مراسم افتتاحیه المپیک 2008 پکن است.
دکتر یودش پیلی (UDESH PILLAY ) ریئس مرکز تحقیقات خدمات رسانی در کمیته تحقیقات علوم انسانی که اخیرا کتابی تحت عنوان مشروعیت جام جهانی نوشته است چنین اظهار داشت :
انتظارات غیر واقعی ایجاد شده در زمینه اشتغال و حرفه های کوچک در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی برآورد نشده است.
وی گفت بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک از آنجاییکه انتظار داشتند سود سرشاری بدست آورند و در جریان این مسابقات این خواسته آنها برآورده نشد، بسیار ناراضی بودند.
وی ادامه داد درحقیقت گروه هتل های بزرگ بودند که ازاین موقعیت پیش آمده سود سرشار بدست آوردند زیرا هم از سوی فیفا علامت گذاری شده بودند و هم اینکه تجهیز گشته بودند.
وی در مورد توسعه زیرساختها در آفریقای جنوبی معتقد به این امراست که این توسعه ایجادشده می تواند در طولانی مدت در زمینه رشد و توسعه اقتصادی این کشور نقش موثری داشته باشد.
حدود 140000 شغل در جریان مقدمات و برگزاری جام جهانی ایجاد شده است که اساسا شغلهای موقتی بودند که در بخش ساخت وساز متمرکز گشتند. نیمی ازاین مشاغل درحقیقت بعد از مدت خاصی تعطیل می شوند ودرضمن این که انتقال فناوری چشمگیری هم صورت نگرفته است. وی بیان می کند قطعا بین چنین انتظاراتی که ایجادشده بود و واقعیتی که ما می بینیم عدم تناسب وجود دارد و با قاطعیت اضافه می نماید که اقدام حکومت برای ایجاد 140000 شغل در حالی که ما بحران بیکاری اساسی داریم کاری بسیارکوچک است. وی معتقد است که دولت باید بسختی برای استفاده از این موقعیت برای خدمت رسانی سریع، همت نماید. این زیرساختها به رشد اقتصادی کمک می نماید و حتی به دولت برای ایجاد شغل و خدمت به مردم می تواند کمک نماید.
کمتر از 24 ساعت از پایان مسابقات اعتراضاتی در زمینه های مختلفی صورت گرفته است و حتی حملات تهدید آمیزی وجود داشته است و این نشانه این است که مشکلات ما فراترازبرگزاری مسابقات جام جهانی است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران