آفريقاي جنوبي

همزمان با سالروز ولادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و میلاد حضرت ابوالفضل العباس (س) و امام زین العابدین (ع) شیعیان شهر دربان از ایالت کاوازولو ناتال آفریقای جنوبی شاهد تحقق آروزی دیرینه خویش مبنی برداشتن مسجد و مرکز فرهنگی مجهز وزیبا با معماری سنتی ایرانی اسلامی بودند.


این مسجد در منطقه اتابا پس از دوسال از شروع ساخت افتتاح گردید.
مراسم افتتاحیه آن با شرکت سفیر محترم و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، ریاست فدراسیون جهانی شیعیان اثنی عشری خوجه ، رئیس مرکز جهانی اهل البیت علیهم السلام در آفریقای جنوبی و بسیاری از میهمانان از سراسر این کشور وهمچنین مبلغین شیعه در این کشور و شیعیان ساکن دربان و مناطق اطراف، همزمان در شب شنبه مورخ 17 ژولی 2010 مصادف با 26 تیرماه 1388 و پنجم ماه شعبان المعظم برگزار گردید.
در آغاز با فرارسیدن نماز مغرب و عشا از گلدسته های مسجد نوای موذن برای دعوت از مسلمین به ادای فریضه نماز مغرب و عشا بلند شد.
نماز مغربین به امامت جماعت حجت الاسلام سید حیدر آفتاب رضوی رئیس مرکز جهانی اهل البیت علیهم السلام در آفریقای جنوبی و حجت الاسلام جابر چیندو امام جماعت بومی مسجد، برپا داشته شد. تلاوت آیاتی از سوره مبارکه توبه و احزاب از سوی قاری محترم با موضوعیت مسجد اولین برنامه شب افتتاح بود.
قرائت حدیث نورانی کسا به نشانه ارادت جاودانه شیعیان به اهل البیت پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم و تمسک به ثقلین فضای مسجد را عطرآگین ساخت.
برنامه سخنرانی ها با صحبت های آقای دکتر مصطفی دیرانی ریاست جامعه شیعیان دربان در خصوص چگونگی و اهمیت انجام این پروژه برای تجمع شیعیان و بهره مندی از فضای مناسب و شایسته جهت انجام امور دینی و آموزشی خویش، آغازگردید.
نامبرده در سخنان خویش از کلیه دست اندرکاران برای این امر مهم تشکر نمود.
وی ضمن مرور تاریخچه حضور و گسترش جماعت شیعیان در کشورآفریقای جنوبی و اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی درایران که نقطه عطف تشکل شیعیان درکشور آفریقای جنوبی بود، از حمایت وهمراهی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران درآفریقای جنوبی جناب آقای اصغر ابراهیمی اصل بخصوص برای کمک و یاری در جهت ساخت ترکیبی معماری این بنا با گنبد وگلدسته تشکرکرد.
سپس از سفیر محترم برای اهدای لوح سپاس مشارکت در ساخت این بنا، به معمار سازنده، دعوت به عمل آورد.
سخنرانان با توجه به محدود بودن زمان هرکدام در مدت درنظرگرفته شده دراین مراسم به ایراد سخن پرداختند.
اهم مسائل پرداخته شده در صحبتهای آنها بدین شرح است:
ابتدا امام جماعت مسجد حجت الاسلام شیخ جابرچیندو که دوران تحصیلات حوزوی خویش را در شهر مقدس قم گذرانده است به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت مولا امام علی (ع) در سخنانی گرانقدر ارزش هر شخص را به قدر همت او می دانند.ما با درس گرفتن از مولا امیر المومنین علی (ع) باید همت خویش را بالا برده و مصداق حقیقی پیروان اهل البیت علیهم السلام باشیم.
سپس حجت الاسلام رضایی روحانی مرکز اسلامی شهر ژوهانسبورگ در مورد اتحاد و یکدلی مسلمانان بخصوص در زمینه تبلیغ برای گسترش مکتب اهل البیت علیهم السلام سخن گفت .
امکانات الکترونیکی و رایانه ای این مسجد، فضارا برای سخنرانی یکی از خواهران در قسمت بانوان مسجد بدون این که رو در روی برادران مستمع قرار گیرد، فراهم آورده بود. وی نیز در سخنان خویش در چندین مورد به فرصتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسلمانان جهان از آن بهره مند شده اند تا پیروی از مکتب تشیع را مسیر خویش قرارداده و از تعالیم مکتب اهل البیت (ع) ره توشه برگیرند، اشاره نمود و خداوند را از این نعمتی که نصیب شیعیان گردانیده ، سپاس گزارد.
شیخ نورمجمد مبلغ بومی منطقه سووتو در ژوهانسبورگ نیز طی سخنانی در باره کارکردهای مسجد و فلسفه سجده صحبت نمود و استحکام رابطه انسان با خدا را در سایه ادای فریضه نماز برشمرده و توجه حاضرین را به این مهم جلب کرد.
حجت الاسلام سید حیدر آفتاب رضوی نیز در بیانات خویش با استفاده از سخنان سخنرانان مبنی بر نقطه آغاز انتشارتعالیم اهل البیت علیهم السلام در کشور آفریقای جنوبی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گسترش آن به نقش حضرت امام خمینی "ره" و همچنین مقام معظم رهبری در این باره پرداخت .
سخنرانی پایانی این مراسم از سوی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی انجام شد که با بیانات شیوای خود در خلال بحث در مورد ساخت و اهمیت این پروژه به موضوع شاخص تعلیم و تربیت فرزندان و کودکان براساس تعلیم و تربیت اسلامی و توجه به این مطلب که هم اکنون جامعه آفریقا نیاز به تربیت معنوی برای رهایی از وضعیت کنونی ناشی از فسادو بی اخلاقی دارد، اشاره کرد و اصل مطلب را توجه به اخلاقیات و معنویات در جامعه و اجتماعات مسلمانان برشمرده و گفت منبر که جایگاه پیامبر عالی قدر اسلام بوده است باید از سوی افراد باتقوا برای پرورش نسل انسانها مورد استفاده قرارگیرد.ایشان با اشاره به فرمان حضرت امام خمینی"ره" بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای قطع رابطه با رژیم آپارتاید گفت؛ فرمان قاطع حضرت امام علیرغم قرارداد های کشور آفریقای جنوبی در زمینه های اقتصادی با ایران و ضرری که ازاین قطع رابطه متوجه جمهوری اسلامی ایران می شد ، صادرگردید. زیرا حضرت امام آزادگی و کرامت انسانها را براساس تعالیم انسان ساز اسلام در جامعه مورد نظر داشتند.
علیرغم طولانی بودن برنامه ها و خستگی مدعوین، توجه و عنایت آنها به سخنان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران بسیار قابل توجه و درخوراهمیت بود.
در راستای گسترش فرهنگ تشیع و همچنین برخوردار ساختن مخاطبان از منابع سرشار مطالعاتی که به همت مراکز و سازمانهای مربوطه در میهن اسلامی مان چاپ و انتشار یافته است، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اهدای بیش از 130 عنوان کتاب در زمینه های مختلف و همچنین تعداد قابل توجه DVD و CD های مختلف آموزشی به کتابخانه تازه تاسیس یافته این مسجد تلاش نمود تا دراین مورد دین خویش را ادا نموده که این اقدام به موقع و درخور توجه رایزنی فرهنگی با استقبال هیئت امنای مسجد روبرو شد؛ به گونه ای که در هنگام افتتاح مسجد کتابخانه نیز با 500 جلد کتاب در وهله اول از سوی این رایزنی تجهیز گردید. علاوه بر آن مجلداتی از قرآن کریم با ترجمه انگلیسی و کتب ادعیه نیز به این کتابخانه اهدا شد.
در پایان این مراسم ازلوح یادبود بنای مسجد با جضور سفیر محترم و ریاست فدراسیون جهانی شیعیان اثنی عشری خوجه پرده برداری گردید.
سپس از میهمانان شرکت کننده جهت صرف شام دعوت به عمل آمد. ملاحظه :
مسجد، مدرسه و مرکز فرهنگی امام حسین علیه السلام - دربان
تحولات عظیم به وجود آمده بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، تمام عالم را به لرزه درآورد که اقصی نقاط عالم و من جمله قاره آفریقاو همچنین کشور آفریقای جنوبی نیزازاین تحولات دورنماند.
مهمترین پیام این انقلاب بیداری و خودآگاهی پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در سراسر عالم بود و گرایش انسان های آزاده به این مکتب بود.
برای ساکنان آفریقای جنوبی مکتب اهل البیت علیهم السلام کاملا ناشناخته بود. ارمغان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای مردمی که سالها طعم تلخ تبعیض نژادی را چشیده بودند ، پاشیدن بذر پیروی از برگزیدگان خلقت عالم، یعنی اهل البیت علیهم السلام بود.
در شهر دربان در کنار جنوبی ترین نقاط ساحلی اقیانوس هنددر ابتدا تعداد انگشت شمار شیعیان هر پنج شنبه با اجتماع در خانه یکی از برادران دعای کمیل را قرائت می نمودند . و این اجتماع اندک، هسته اولیه پیروان اهل البیت علیهم السلام در این شهر راتشکیل می داد.
در سال 1991 مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام شعبه آفریقای جنوبی دراین کشور بنیاد نهاده شد. فعالیتهای منظمی با همکاری یکدیگر پیگیری می شد. نظیر اردوهای آموزشهای اسلامی ، برگزاری سمینارهایی تحت نظارت مرکز جهانی اهل البیت علیهم السلام و... از جمله تلاشهایی بود که برای ترویج مکتب اهل البیت علیهم السلام در آفریقای جنوبی انجام می شد.
درهمین راستا افزایش جمعیت شیعه در شهر دربان قابل تحسین بود و بدنبال آن درخواست برای داشتن مکانی جهت انجام امور مدهبی ضروری می نمود.
در سال 1998 بدنبال ارتباطات گوناگون جماعت شیعه دربان با سایر نقاط عالم این مهم پی گیری شد. نهایتا به آدرس :
ِ 87 Old Main Road Ottawa
قطعه زمینی در نظر گرفته شد که مساحت این زمین 1000 متر مربع بود.
فعالیتهای مذهبی قبل از زمین زدن کلنگ برای بنای مسجد جدید در ساختمان کوچک و قدیمی واقع دراین زمین انجام می شد.
درسال 2008 ساخت و ساز مسجد جدید در سالروز عید بزرگ مبعث رسما آغازگردید که پس از 2 سال یعنی در 4 شعبان المعظم این مسجد با 750 متر مربع زیربنا در دو طبقه مجزا با امکانات کلاسهای آموزشی ، کتابخانه برای خواهران و برادران و تسهیلات لازم پرده های نمایش در هردو طبقه ، رایانه و.... افتتاح شد.
لازم به ذکر است که این مسجد با کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران و بهره مندی از معماری ایرانی و اسلامی اولین مسجد در کشور آفریقای جنوبی است که دارای گنبد و گلدسته به شیوه مساجد ایرانی می باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران