مصر

نويسنده مشهور مصري با بيان اينكه 17سال مذاكره با رژيم صهيونيستي نتيجه‌اي جز تحقق اهداف اين رژيم نداشته است، تاكيد كرد كه هدف مهم تل‌آويو از مذاكره گرفتن امتيازهاي بزرگ از فلسطين و اعطاي فرصت بيشتر به تل‌آويو براي تغيير نقشه‌هاي جغرافيايي و يهودي‌سازي قدس است.


به گزارش فارس، فهمي هويدي در مقاله‌اي در خصوص موافقت كشورهاي عربي با مذاكره مستقيم تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي بشدت از اين امر انتقاد كرد.
پايگاه خبري الجزيره قطر با انتشار اين مقاله به نقل هويدي اعلام كرد كه اين روزها در خصوص تشكيلات خودگردان موضوع مذاكره مستقيم بحثي داغ است. اگر اعلام نكنيم كه كشورهاي ميانه‌رو عربي نقش تحليلگر سياست‌هاي ديكته شده اسرائيل و آمريكا در مسئله فلسطين را ايفا مي‌كنند، حق مطلب را ادا نكرده‌ايم.
هويدي نوشت: بسنده كردن به آنچه در پخش اخبار درباره موافقت كميته پيگيري صلح عربي و چراغ سبز آن به تشكيلات خودگردان براي مذاكرات مستقيم مي‌شنويم ناقص خواهد بود اگر به واكنش بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي توجه نكنيم كه در واكنش به اين موافقت با سه اقدام پاسخ اعراب را هديه كرد:

اول: لودرهاي اسرائيلي روستاي "العراقيب " را در منطقه نقب تخريب كرد و با نابود كردن خانه‌ها و درختان، صدها فلسطيني را كه صدها سال است ساكن آن هستند آواره كرد. گزارش‌هاي خبري خبر دادند كه اسرائيل قصد دارد به جاي اين روستا پارك تفريحي ايجاد كند كه بخشي از طرح توسعه شهر بئرالسبع يهودي نشين است.
مقامات اسرائيل فوريه گذشته از ساكنان روستا خواسته بودند تا آن را تخليه كند و بهانه آنان نيز اين بود كه ساكنان اين روستا از جمله 70 هزار اعراب ساكن روستاهايي هستند كه اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسند. بنابراين زماني كه ساكنان روستاي العراقيب اعتراض كردند و با پليس اسرائيل درگير شدند، لودرهاي اسرائيلي وارد زمين روستا شدند و محصولات زراعي آن را نابود كردند و به ساكنان هشدار دادند كه بايد وطن اجداد خود را ترك كنند و در شهر مجاور سكني گزينند. در مقابل پافشاري ساكنان برماندن، دستور نابود كردن خانه‌ها و قطع درختان صادر شد؛ كاري كه زير نظر 1300 نيروي نظامي صورت گرفت.

دوم: همان شبي كه كميته صلح عربي با مذاكرات مستقيم با تل‌آويو موافقت كرد شهرك‌نشينان صهيونيست بر يك ساختمان دو طبقه در محله السعريه در شهرك القديمه در نزديكي مسجدالاقصي سيطره يافتند. اين ساختمان 11 اتاق داشت كه 50 نفر از خانواده قرش از سال 1936 در آن زندگي مي‌كنند. بيشتر ساكنان ساختمان محلي را ترك كرده و به مراسم جشن عروسي نزديكان خود رفته بودند كه شهرك‌نشينان زير نظر و حمايت پليس اسرائيل با شكستن در و پنجره آن، وارد ساختمان شدند تا تعداد ساختمان‌هاي اشغال شده قدس كه همگي بر مسجدالاقصي مشرف هستند به پنج ساختمان برسد.
حاتم عبدالقادر وزير سابق شهر قدس در اين خصوص گفت: شهرك‌نشينان با ترفندهاي مختلف تاكنون 75 ساختمان در قدس را اشغال كرده‌اند. پيش از اين دولت اسرائيل اعلام كرده بود كه طبق قانون تصرف املاك خالي در 500 روستاي فلسطيني و شهرهاي عربي مانند يافا و حيفا، قدس شرقي مشمول اين قانون نمي‌شود ولي در چند سال اخير كه مشغول مذاكره با فلسطين بوده است اين قانون را زير پا گذاشته است.

سوم: چند ساعت پس از نشست كميته عربي اسرائيل به غزه حمله هوايي كرده و "عيسي‌البطران " يكي از فرماندهان گردان‌هاي القسام شاخه نظامي حماس را ترور كرد كسي كه همسر و پنج فرزند او را حمله 22 روزه به غزه به شهادت رسانده بود و علاوه بر عيسي، 11 فلسطيني نيز مجروح شدند.

هويدي تاكيد كرد: پيام هر سه اقدام اسرائيلي روشن بود و به صراحت اعلام مي‌كند كه سياست اسرائيل ثابت و تغييرناپذير است به طوري كه مسير آن كاملا عكس مسير مذاكرات مستقيم يا غيرمستقيم است. بدين معنا كه ميان اقداماتي كه عملا اجرا مي‌شود با مذاكراتي كه در جريان است، هيچ ارتباطي نيست بنابراين خوب است كه فلسطيني‌ها دست از ياوه‌گويي در نشست‌ها و صفحات تلويزيون بردارند زيرا اسرائيلي‌ها عملا در حال تغيير مرزها و نقشه‌ها هستند.
هويدي تاكيد كرد: پيام‌هاي اسرائيل جديد نبود تجربه هفده ساله مذاكرات (از زمان امضاي توافقنامه اسلو در سال 1993) كه در سايه آن جمعيت شهرك‌نشينان افزايش يافت و شهرك‌هاي صهيونيستي در كرانه باختري زياد شد و عملا 42 درصد خاك آن را گرفت (طبق گزارش سازمان بتسليم) اين امر را نشان مي‌دهد. هم اكنون در اين شهرك‌ها نيم ميليون شهرك‌نشين صهونيست در آن زندگي مي‌كنند كه 300 هزار نفر از آنان در 121 شهرك و حدود 100 نفر هم در ساخت و سازهاي خارج از شهرك زندگي مي‌كنند و الباقي در 12 شهرك كه در شهر قدس ساخته شد، زندگي مي‌كنند. در عين حال اسرائيل به ساخت ديواري حائل اقدام كرده است كه طول آن 730 كيلومتر است و نيمي از خاك كرانه باختري را جدا مي‌كند. اسرائيل در مقابل هم وحشيانه به غزه حمله كرد و 1400 فلسطيني را كشت و 5 هزار نفر را مجروح و زيرساخت‌هاي غزه را ويران كرد.
همزمان در حالي كه اسرائيل حدود 10 هزار فلسطيني را اسير و گروگان گرفته است دستور داد كه اهالي غزه (حدود 10هزار نفر) از كرانه باختري بيرون بروند و آنان را بيرون كرد و اكنون بسرعت مشغول گسترش شهرك‌ها در ابتداي اكتبر آينده است.
در تاريخ 26 سپتامبر كه توقف جزئي و خيالي شهرك‌سازي در آن به پايان مي‌رسد و طبق گفته صائب عريقات مقام ارشد مذاكره كنند تشكيلات خودگردان فلسطين با تل‌آويو، اسرائيل آماده است 20 هزار واحد مسكوني تا سال 2020 در آن بنا كند.
در عين حال كميته برنامه‌ريزي وابسته به شهرداري قدس از "نقشه ساختار قدس يكپارچه " خبر داد كه اين طرح گسترده‌ترين طرح از سال 1967 سال اشغال قدس شرقي است.
هويدي افزود: اين نقشه جغرافيايي جديد شامل برنامه‌ريزي مجدد و ساخت قدس يكپارچه است كه جايگزين نقشه قديمي شهر مي‌شود و طبق آن همه محلات شهرك‌هاي ساخته شده در خاك فلسطين به آن ملحق مي‌شود و طبق اعلام روزنامه‌ هاآرتص (در تاريخ 28 ژوئن) تصويب اين طرح، الحاق يكجانبه قدس شرقي به اسرائيل را قانوني مي‌كند؛ كاري كه اسرائيل در 50 سال گذشته جرأت انجام دادن آن را نكرده بود.
هويدي تصريح كرد: چنين اقداماتي جايي براي ترديد باقي نمي‌گذارد كه هدف از مذاكرات فلسطين و اسرائيل دو امر است: گرفتن بزرگ‌ترين امتيازهاي ممكن از فلسطين و دوم اعطاي فرصت و مهلت بيشتر به اسرائيل براي تغيير نقشه‌هاي جغرافيايي و يهودي‌سازي قدس؛ اقداماتي كه عملا هر اميدي را براي تشكيل كشور فلسطين نابود مي‌كند.
و اين مطلبي است كه مي‌گوييم نه راز است نه مطلبي مخفي بلكه حقيقتي است كه هيچ كس در آن ترديدي ندارد بلكه برخي سياستمداران هم خودشان با صراحت به بيهوده بودن مذاكرات اذعان و از آن ابراز نااميدي كرده‌اند.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان خود در كميته اجرايي سازمان آزاديبخش در تاريخ نهم مارس در خصوص موضوع مذاكرات اذعان كرد كه وي انتظاري از مذاكرات ندارد و در حقيقت همان امري را اعلام كرد كه "تيسير حالد " عضو كميته اجرايي به آن تصريح كرد و گفت: مذاكرات "اتلاف وقت كردن است " ولي به هر حال همه اينان به پاي ميز مذاكره غيرمستقيم رفتند چون آمريكا مي‌خواست و جورج ميچل را مامور مذاكرات كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران