سازمان ملی مخابرات سودان اعلام کرد این کشور در زمینه کاهش هزینه های مخابراتی، رتبه اول را در بین کشورهای افریقایی و عربی به خود اختصاص داده است.
این سازمان براساس آمار اتحادیه بین المللی ارتباطات اعلام کرد هزینه برقراری تماس با تلفن و موبایل در سودان نسبت به درامد سرانه متوسط یک شهروند سودانی ، در پایین ترین حد در بین کشورهای منطقه قرار دارد. از سال 2004 تاکنون دولت سودان با تصویب قوانین مختلف و ارائه تسهیلات لازم ، راه را برای حضور شرکت های مخابراتی خارجی در این کشور هموار کرد.
در کنار آن، شرکت ملی مخابرات سودان و چندین شرکت خصوصی با شرکتهای خارجی در زمینه ارائه خدمات مخابراتی رقابت کردندکه درنتیجه این رقابت فشرده، با وجود افزایش چشمگیر کیفیت و کارایی خطوط تلفن و موبایل، هزینه خرید و استفاده از این خطوط در سودان روز به روز کاهش یافته است به طوری که هزینه استفاده از خطوط ارتباطاتی دراین کشور افریقایی، نسبت به دیگر هزینه هایی که یک شخص عادی برای زندگی باید انجام دهد ، ناچیز است. همچنین چندین شرکت مخابراتی در سودان از سال 2008 و همگام با کشورهای پیشرفته دنیا ، نسل سوم اینترنت موبایل را عرضه کردند . بنابراین می توان گفت دولت سودان با سیاست گذاری صحیح ، گامهای موثر و سریعی را در راه تسهیل استفاده از خدمات ارتباطی در جامعه برداشته است .