مصر

سخنگوي وزارت خارجه از احتمال برگزاري نشست تروئيكاي جنبش عدم تعهد در مصر خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين‌ مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران، ضمن تسليت ايام سوگواري اميرالمومنان و گراميداشت روز جهاني قدس گفت: ان‏شاءالله روز جمعه شاهد حضور گسترده مردم كشورهاي مختلف در حمايت از مظلوميت ملت فلسطين و در مقابله با تجاوزگري‌ها و اشغالگري‌هاي اين رژيم خواهيم بود.
خبرنگار فارس پيش‌بيني سخنگوي وزارت خارجه را در خصوص گفت‌وگوهاي سازش كه قرار است در واشنگتن برگزار شود، جويا شد كه وي در اين باره گفت: ‌به نظر نمي‌رسد اين موضوع جديدي باشد و توفيقي هم داشته باشد.
وي توجه به حل مشكل فلسطين را نيازمند ريشه‌يابي مشكلات موجود دانست و افزود: بايد براي حل اين معضل منطقه‌اي تكليف آن پديده‌اي كه به وجود آورنده اين مشكل است، روشن شود.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: تا زماني كه حقوق ملت فلسطين به آنها بازگردانده نشود و سرزمين فلسطين به ساكنان واقعي آن سپرده نشود، اين مسئله حل نخواهد شد.
خبرنگار فارس اظهارات جان بولتون سفير سابق آمريكا را در سازمان ملل مبني بر اينكه تنها راه متوقف كردن ايران هسته‌اي حمله نظامي به تاسيسات هسته‌اي اين كشور است، مورد اشاره قرار داد و پاسخ ايران را به اين اظهارات جويا شد كه مهمان‌پرست گفت: اظهارات آقاي بولتون قابليت توجه، تحليل و اظهارنظر را ندارد. ايشان زياد صحبت مي‌كند.
سخنگوي وزارت خارجه درباره نشست تروئيكاي جنبش عدم تعهد (ايران، مصر و كوبا) با حضور وزراي خارجه سه كشور كه سؤال ديگر خبرنگار فارس بود، با بيان اينكه مشورت‌ها و رايزني‌ها بين اعضاي تروئيكا براي برنامه‌هاي بعدي جنبش عدم تعهد و تحرك بيشتر آن در نظر گرفته شده، خاطرنشان كرد: احتمالاً قبل از اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل اين نشست برگزار خواهد شد.
وي با بيان اينكه پيشنهاد اين بود كه نشست مذكور در تهران يا قاهره برگزار شود، اظهار داشت: با توجه به رياست مصر و جنبش عدم تعهد ممكن است اين نشست در قاهره انجام شود.
مهمان‌پرست درباره گفت‌وگوهاي ايران و گروه وين كه سؤال ديگر خبرنگار فارس بود، با بيان اينكه اين گفت‎وگوها همچنان در دست بررسي و مذاكره قرار دارد، گفت: هر زمان اعضاي گروه وين اعلام آمادگي كنند كه بر اساس چارچوب بيانيه تهران وارد مذاكرات شوند، آن را در دستور كار خودمان قرار مي‌دهيم.
وي درباره مذاكرات با گروه 1+5 نيز خاطرنشان كرد: اين مذاكرات در زمان مقتضي و در صورت رعايت ملاحظات جمهوري اسلامي و به ويژه ساختار گروهي كه بايد در مذاكرات شركت كنند، برگزار خواهد شد.
يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات روز گذشته مقام معظم رهبري در خصوص سياست خارجي از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد كه آيا انتصاب نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور در مناطق مختلف مصداق موازي‌كاري در سياست خارجي نيست، كه وي در اين باره گفت:‌ مسائل مربوط به سياست خارجي كاملا روشن است و فرمايشات مقام معظم رهبري به خوبي خطوط اصلي كار را روشن كرد.
وي ادامه داد: رويه و روحيه آقاي متكي اين‏گونه است كه اگر نقطه ‌نظراتي داشته باشد ترجيح مي‌دهد در درون خانواده دولت نقطه‌نظرات خود را بيان كند و ان‏شاءالله بهترين تصميم اخذ خواهد شد تلاش است كه سياست خارجي با قدرت تمام به حركت خود ادامه دهد.
يكي از خبرنگاران به اخبار مطرح شده درباره لغو سفر محمود احمدي‌نژاد به پاكستان اشاره كرد كه مهمان‌پرست با بيان اينكه برنامه سفر رئيس‌جمهور به پاكستان براي بررسي نزديك ابعاد فاجعه سيل در دستور كار قرار دارد، خاطرنشان كرد: هر زمان شرايط سفر آماده شود، اين كار انجام خواهد شد.
سخنگوي وزارت خارجه در باره سفر بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه به تهران نيز با بيان اينكه رفت و آمد مقامات كشورهاي منطقه به طور طبيعي صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: ما شاهد حضور مقامات كشورهاي منطقه در ايران بوديم و اين موضوع در برنامه‌هاي بعدي نيز قرار دارد و مقامات كشورمان هم به ساير كشورهاي منطقه رفت و آمد خواهند داشت.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه اين رفت و آمدها را با توجه به روابط استراتژيك و نزديك بين كشورها امري طبيعي است.
مهمان‌پرست درباره سيل اخير در پاكستان و اخبار مطرح شده مبني بر حضور جمعي از آوارگان اين سيل در پشت مرزهاي ايران، ‌ابعاد سيل پاكستان و وضعيت ناهنجار مردم اين كشور را بسيار گسترده خواند و گفت: اين مسئله همت همه مردم كشورهاي اسلامي و حتي ساير كشورها براي نجات آسيب‌ديدگان را مي‌طلبد.
وي با تأكيد بر اينكه بايد حركت مردمي گسترده به وجود آيد كه از خسارات اين سيل و مشكلات مردم پاكستان كاسته شود، در رابطه با هجوم بخشي از مردم پاكستان در مرزهاي ايران،‌ خاطرنشان كرد: خبري در اين خصوص دريافت نكرديم و مقامات امنيتي وزارت كشور نيز اين موضوع را تأييد نكردند.
سخنگوي وزارت خارجه افزود:‌ همه كشورها بايد به كمك مردم پاكستان بشتابند و هر كس در هر بعدي كه بتواند كمك‌‌رساني كند.
مهمان‌پرست درباره نامگذاري روز قدس، اين روز را بزرگترين يادگار حضرت امام (ره) در رابطه با ملت‌هاي مظلوم جهان به ويژه ملت فلسطين دانست و گفت: شايد سرلوحه سياست‌هاي همه كشورهاي مستقل، دفاع از حقوق مستضعفان و مظلومان باشد و در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دفاع از مردم فلسطين و بزرگداشت روز قدس و جلوگيري از تعديات و تجاوزات رژيم صهيونيستي جزو اولويت‌هاي سياست خارجي ما قرار دارد.
خبرنگاري اظهارات بقايي در رابطه با موضوع بين ارامنه و دولت عثماني را مورد اشاره قرار داد و از تاثير آن بر روابط تهران و آنكارا سؤال كرد كه مهمان‌پرست در اين باره گفت:‌ متأسفانه خبري كه منعكس شد، دقت كافي در آن به كار گرفته نشده بود و مطلبي را در رسانه‌هاي كشورهاي همسايه به وجود آورد كه بلافاصله توسط معاون رئيس‌جمهور و دفتر ايشان تصحيح شد و ايشان اشاره كرد كه مطلبي كه از طرف وي نقل شده، به اين شكل درست نبوده و به موضع‌گيري خاصي در اين زمينه اشاره نداشته است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: هيچ تغييري در مواضع جمهوري اسلامي نسبت به مسئله‌اي كه به آن اشاره شد، اتفاق نيفتاده است، انتشار اين خبر بدون دقت و رعايت نكات ظريف خبري بود و فكر مي‌كنم با تصحيحي كه توسط دفتر معاون رئيس‌جمهور صورت گرفته، ‌حل شده است.
يكي از خبرنگاران عملكرد وزارت خارجه را در يك سال اخير مورد سؤال قرار داد كه مهمان‌پرست اظهار داشت: فكر مي‌كنم كه عملكرد دستگاه سياست خارجي در يك سال گذشته قابل قبول باشد. آن چيزي كه در اولويت كارهاي دستگاه سياست خارجي قرار داشته است دفاع مقتدرانه از حقوق ملت ايران و حضور مؤثر در عرصه‌هاي بين‌المللي و مجامع منطقه‌اي و طرح مسائلي كه براي حل بحران‌هاي جهاني و منطقه‌اي مي‌تواند راهگشا باشد، ‌ارائه ايده‌هاي نو و همگرايي منطقه‌اي، مشاركت كشورها در حل مشكلاتشان، نزديكي با ساير كشورهاي منطقه، بررسي مشكلات آنها از نزديك، تلاش براي حل بحران‌هاي منطقه با مشاركت كشورهاي منطقه و ارائه نظراتي كه مي‌تواند به ثبات و امنيت منطقه كمك و زيرساخت‌هاي توسعه را آماده كند.
مهمان‌پرست ادامه داد: آن چيزي كه منطقه ما را ناامن مي‌كند، حضور كشورهايي از بيرون از منطقه،‌ دخالت‌ها و رويكردهاي اشتباه آنهاست. ما سعي كرديم در همه مجامع و عرصه‌هايي كه فرصتي براي ارائه نقطه‌نظراتمان بوده به اين نكات اشاره كنيم.
وي اضافه كرد: تحرك ديپلماتيك غيرقابل انكار دستگاه سياست خارجي نشانگر پيشبرد سياست‌هايي است كه نظام اتخاذ كرده و فكر مي‌كنم عملكرد قابل قبولي داشته است.
سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: البته ملت ايران بايد اين ارزيابي را داشته باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران