معاون بينالملل جامعةالمصطفی(ص) العالميه، آموزش، قرائت و ختم قرآن كريم را از مهمترين سنتهای قرآنی مرسوم نزد مسلمانان قاره آفريقا عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام والمسلمين عبدالمجيد حكيمالهی، معاون بينالملل جامعةالمصطفی(ص)العالميه، در نشست «قرآن در عرصه بينالملل؛ قاره آفريقا» كه عصر امروز 10 شهريورماه در سالن علامه امينی نمايشگاه قرآن برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: چند سنت مهم در امر قرآن كريم در قاره آفريقا وجود دارد كه سنت قرائت يكی از آنهاست؛ مسلمانان آفريقايی همواره در حال قرائت قرآن كريم هستند؛ بدين معنا كه يا حافظ قرآن هستند و يا مدتهای زيادی را به قرائت قرآن اختصاص میدهند؛ آنان اغلب، از ساعتها پيش از طلوع فجر مشغول قرائت قرآن هستند.
وی افزود: آموزش و فراگيری قرآن كريم نزد مسلمانان آفريقا از اهميت بالايی برخوردار است؛ آنان فرزندان خود را از كودگی و پيش از سن مدسه، به مدارس قرآنی میفرستند كه به آن محضره يا كتّاب میگويند.
حجتالاسلام حكيمالهی در مورد شيوههای حفظ قرآن كريم، ويژه كودكان آفريقايی گفت: كودكان در مكتبخانههايی كه معمولاً حصير هم ندارد و بر روی ماسهها قرآن را فرامیگيرند؛ در هر مكتبخانه دو چاه وجود دارد، يكی مخصوص آشاميدن و ديگری برای شستن لوحهای چوبی كه روی آن آيات قرآن را مینويسند؛ لوحهايی چوبی در ابعاد 20 در 40 چوبی كه استاد، آياتی از قرآن كريم را روی آن مینويسد و كودك بايد آن را حفظ كند؛ بعد از حفظ آيه، لوح را در چاه میشويند و مجدداً آيه جديد را روی آن مینويسند؛ گاه بين 5 تا 10 سال حفظ قرآن يك كودك به طول میانجامد.
معاون بينالملل جامعةالمصطفی(ص) با بيان اينكه در كشورهای آفريقايی كمتر خانهای را میيابيم كه دو يا سه يا بيشتر، حافظ قرآن در آن، حضور نداشته باشد، گفت: يكی از سنتهايی مرسوم ديگر نزد مسلمانان آفريقا، احترام بسيار به حافظان قرآن كريم است و مردم، احترام به حافظان را بر خود فرض میدانند.
وی همچنين، ختم قرآن كريم و نيز دورههای تفسير را از ديگر سنتهای مهم قرآنی در قاره آفريقا عنوان و اظهار كرد: علاوه بر حفظ، تفسير قرآن نزد مسلمانان آفريقا از اهميت بالايی برخوردار است به طوری كه پس از اتمام هر دوره تفسير قرآن، مراسم باشكوهی برگزار میشود.
حجتالاسلام حكيمالهی، همچنين تأكيد كرد: امروز قارهای كه بيشترين درصد مسلمانان را داراست، قاره آفريقا است به طوری كه سيصد و پنجاه ميليون نفر از جمعيت بيش از پانصد ميليون نفری اين قاره مسلمان هستند؛ علاقه به اسلام، پايبندی به مذهب و تعصب نسبت به دين در اين قاره نسبت به قارههای ديگر بيشتر است؛ وقتی تاريخ اسلام در سرزمين آفريقا را مرور میكنيم، میبينيم با وجود فقر و فشارهای زيادی كه از سوی استعمارگران بر مردم اين سرزمين تحميل شده است، آنان همواره به اصول دينی پايبند بوده و در شدائد زندگی هرگز دين را رها نكردهاند.
وی افزود: هنوز هم چنين است و مظاهر و شعائر اسلامی در اين سرزمين بيش از ديگر مناطق قابل مشاهده است؛ در كشورهای آفريقايی هنگام نمازهای يوميه، مردم دست از كار میكشند و به اعمال عبادی میپردازند و فرهنگ آنان با فرهنگ اسلامی آميخته شده است؛ اولين و برترين مسئله نزد آنان، «دين» است و تحت هيچ شرايطی حاضر نيستند دست از آموزههای دينی بردارند.
معاون بينالملل جامعةالمصطفی(ص) در پايان با اشاره به انتخاب سرزمين حبشه (اتيوپی كنونی) به عنوان منطقهای امن برای مهاجران مسلمان، گفت: هنگامی كه وجود نازنين پيامبر اسلام(ص) تصميم گرفتند اولين گروه از مسلمانان را برای ارسال پيام خدا، دين و اسلام به يك منطقه،خارج از حجاز اعزام كنند، آفريقا را انتخاب كردند و اين انتخاب بیدليل نبود و در انتخاب اين قاره برای دريافت پيام وحيانی، كلام پيامبر(ص) و قرآن رمز و رازهايی نهفته است.
يادآوری میشود، نشست «قرآن در عرصه بينالملل؛ قاره آفريقا» عصر امروز دهم شهريورماه با حضور حجتالاسلام حميد محمدی قائم مقام قرآنی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسين اسدی مدير گروه قرآ و حديث جامعه المصطفی(ص) العالميه، دكتر عبدالقادر مبارك از كشور نيجريه در سالن علامه امينی نمايشگاه بينالمللی قرآن واقع در مصلی امام خمينی(ره) برگزار شد