شرکتهای هواپیمایی افریقایی در تلاشند در این قاره به رقابت با شرکتهای هواپیمایی غربی بپردازند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، عوامل سازمان های هواپیمایی کشوری در قاره افریقا در نشستی در بوتسوانا خواهان سهم بیشتر شرکتهای افریقایی در حمل و نقل های هوایی در این قاره شدند. بازار حمل و نقل هوایی در افریقا مدام رو به افزایش است اما این وضع صرفا به نفع شرکتهای بزرگ هواپیمایی چند ملیتی غربی شده است. هر سال تعداد فزاینده ای از گردشگران غربی از اهرام مصر و پارکهای طبیعی کنیا و رواندا و دیگر مناطق افریقا بازدید می کنند.
حدود دو سوم این سفرها توسط شرکتهای بزرگ هواپیمایی غربی صورت می گیرد.
بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ملی در افریقا در چنین وضعی قادر به رقابت با این غولهای غربی نیستند و تنها راه حل را اتحاد با یکدیگر دانسته اند.
سویباه گلپینا رئیس کمیسیون هواپیمایی کشوری در افریقا می گوید هیچ کشوری در افریقا به تنهایی قادر به مقابله با این چالش نیست.
باید همه کشورهای افریقایی یکصدا در برابر مسئله اداره صنایع هوانوردی موضع بگیرند. درحال حاضر در افریقا هفتصد و سی فروند هواپیمای متعلق به شرکتهای افریقایی ثبت شده است که میانگین عمر این هواپیماها هجده سال است.
هر چه عمر هواپیما بیشتر باشد هزینه نگهداری ان نیز بیشتر می شود.
فهرست مشکلات این شرکتها بسیار طولانی است که مهمترین انها مسئله انطباق با استانداردهای بین المللی ایمنی است.
علاوه بر ان قدرت خریدکشورهای افریقایی پایین است و نوسانات قیمت نفت نیز در این مسئله تاثیر می گذارد. پیش بینی شده است طی بیست سال اینده حمل و نقل هوایی در افریقا پنج درصد افزایش یابد.
شرکتهای هواپیمایی افریقایی باید در اینده از این فرصت به خوبی استفاده کنند.