آفريقا

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه همايش هم انديشي ايران و آفريقا در تاريخ 23 و 24 شهريور ماه در تهران برگزار خواهد شد، تصريح كرد: ظرفيت هاي فراواني براي افزايش همكاري هاي ايران و آفريقا وجود دارد.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، رامين مهمانپرست در نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي ، يادآور شد كه تعدادي از وزراي خارجه و وزراي صنايع و برخي از وزراي بهداشت كشورهاي آفريقايي به همراه فعالان اقتصادي و رسانه اي در اين همايش شركت خواهند كرد.
مهمانپرست افزود: هدف از برگزاري همايش هم انديشي ايران و كشورهاي آفريقايي پيدا كردن ظرفيت هاي جديد براي همكاري، معرفي اين ظرفيت ها به بخش هاي دولتي و خصوصي و ارتقاء همكاري ها در سطحي كه مي تواند مناسب وضعيت ما و كشورهاي آفريقايي باشد.
وي خاطرنشان كرد: فكر مي كنيم ظرفيت هاي بسيار زيادي در آفريقا و ايران وجود دارد و با تهيه سازو كارهاي لازم ان شاء الله بتوانيم روابط را گسترش دهيم.

** نشست تروييكاي جنبش عدم تعهد در نيويورك
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به عدم فرصت كافي تا زمان برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت: نشست تروييكاي جنبش عدم تعهد متشكل از ايران، كوبا و مصر در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.
وي تاكيد كرد: اين تروييكا جلساتي را در موقعيت هاي مختلف با يكديگر برگزار مي كنند و از جمله فرصتي كه در پيش روست مجمع عمومي سازمان ملل متحد است.
وي تصريح كرد: يكي از موضوعاتي كه بين وزراي خارجه سه كشور مطرح بود، اين بود كه اگر فرصتي پيش بيايد تا پيش از نشست مجمع عمومي جلسه اي را ترتيب دهند، تاريخي را در اين رابطه تعيين كنند ولي با توجه به فرصت كمي كه پيش روست، اين نشست در حاشيه اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل برگزار خواهد شد.

** دستگاه سياست خارجي و عدم موازي كاري
مهمانپرست در پاسخ به سوالي در خصوص تصميم گيري در عرصه سياست خارجي گفت: مقام معظم رهبري بر قوت دستگاه سياست خارجي و لزوم تمركز در تصميم گيري ها و عدم موازي كاري تاكيد داشتند.
وي افزود: با بحث هايي كه درون دولت صورت خواهد گرفت و توجهي كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي داشتند فكر مي كنيم نبايد اقدامي در جهت تضعيف دستگاه سياست خارجي صورت بگيرد.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه برخي از موضوعات داراي ابعاد مختلفي است، گفت: هماهنگي ميان دستگاه هاي مختلف حتما لازم است و لازمه آن هماهنگي و مشاركت است ولي محل تصميم گيري نهايي و اجراي آن دستگاه سياست خارجي است و ان شاء الله با اقتدار كامل دستگاه سياست خارجي توفيق بيشتري در دست يابي به اهداف خود بدست خواهد آورد.

*** اظهارات شيمون پرز ارزش پاسخگويي ندارد
رامين مهمانپرست در پاسخ به سوالي در رابطه با اظهارات اخير رييس رژيم صهيونيستي مبني بر همكاري اعراب با صهيونيست ها عليه تهران با اشاره به اينكه اين رژيم نامشروع به جنايات خود در منطقه ادامه مي دهد، تاكيد كرد: اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي ارزش پاسخگويي ندارد.
وي تصريح كرد: رژيم صهيونيستي دشمن اصلي منافع كشورهاي منطقه و كشورهاي اسلامي است و اختلاف افكني ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي عربي منطقه جزء اولويت هاي سياست خارجي اش مي باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه كشورهاي منطقه هوشياري و بيداري لازم را در اين رابطه دارند، اظهار داشت: ريشه همه بحران ها و تنش ها و جنايات اتفاق افتاده در منطقه ما از رژيم صهيونيستي نشات مي گيرد و برخلاف اهداف مورد نظر رژيم صهيونيستي بايد مشاركت، همگرايي، وحدت و بسيج شدن همه امكانات براي مقابله با تهديدات رژيم صهيونيستي را در دستور كار قرار داد.
مهمانپرست در رابطه با حمله هوايي نيروهاي آمريكايي و كشتار شهروندان پاكستاني گفت: پاكستان با توجه به سيل عظيمي كه در آن كشور آمده دچار مشكلات جدي است و در همين شرايط كه مردم با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كنند، متاسفانه نيروهاي آمريكايي به كشتار مردم بي گناه ادامه مي دهند.
وي اضافه كرد: اين مساله تاكيد مجددي است بر اينكه ترك منطقه از سوي نيروهاي فرامنطقه اي حتما مي تواند امنيت را بهتر برقرار كند.

*** وحدت ميان گروه هاي فلسطيني اولويت اصلي باشد
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي در رابطه با اظهارات اخير محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني در رابطه با عدم دخالت مقامات ايراني در موضوع فلسطين گفت: آن چيزي كه مسئولين جمهوري اسلامي ايران به آن تاكيد دارند، دفاع از حقوق ملت فلسطين است و اينكه وحدت بين گروه هاي فلسطيني بايد اولويت اصلي باشد.
مهمانپرست تاكيد كرد: اگر قرار است كساني به نمايندگي از مردم فلسطين صحبت كنند، طبيعتا آنهايي كه اكثريت آراي ملت فلسطين را كسب كرده اند، اين حق را دارند و طبق آخرين انتخاباتي كه در فلسطين برگزار شد، مشخص شد كه چه جرياني از حمايت مردم اين كشور برخوردار است و دولت قانوني را تشكيل داد.
وي تصريح كرد: وحدت بين گروه هاي فلسطيني، عدم افتادن در دام هاي رژيم صهيونيستي و ايجاد اختلاف بين كشورهايي كه از مقاومت اسلامي حمايت مي كنند، نكاتي است كه بايد به شدت مورد توجه قرار بگيرد و هرگونه اشتباهي كه در اين مذاكرات صورت بگيرد حتما منافع ملت فلسطين را تامين نخواهد كرد.
سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: بحث سازش تا زماني كه ريشه هاي ظلم و تعدي برطرف نشده و مردم آواره فلسطين به سرزمين اصلي خود بازگردانده نشده اند و ديگران در اين سرزمين حضور دارند، فكر نمي كنيم كه راه حل اساسي براي آن وجود داشته باشد و مشكلي را حل بكند.

*** توصيه سخنگو به كاسترو
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه فيدل كاسترو رهبر انقلاب كوبا اخيرا چندين مرتبه در رابطه با حمله به كشور ايران از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي هشدار داده است، گفت: اظهار نگراني آقاي كاسترو به عنوان فردي كه سابقه درخشاني در مبارزه با استكبار داشته و از موضع انسان دوستانه نگراني هاي خود را مطرح كرده اند، قطعا براي ما قابل تقدير است.
وي تصريح كرد: فكر مي كنيم فضايي كه در بحث تبليغاتي نيروهاي آمريكايي و رژيم صهيونيستي ايجاد كرده اند، برخي از دوستان ما را نگران كرده است. شرايط منطقه براي وارد شدن به ريسك هاي جديد در بحث هاي نظامي آماده باشد و بيشتر اقداماتي كه صورت مي گيرد در چارچوب يك جنگ رواني و تبليغاتي ارزيابي مي كنيم.
رامين مهمانپرست تاكيد كرد: البته اين مساله باعث نمي شود كه ما آمادگي كافي و لازم براي مقابله با هر نوع توطئه در منطقه را نداشته باشيم و خوشبختانه در بهترين شرايط دفاعي از كشور هستيم و به خاطر همين اقتدار احتمال هر نوع عملياتي را ضعيف مي دانيم.
وي گفت: در هر صورت هر فردي دست به اقدامي بزند كه كار عاقلانه اي نباشد و بخواهد به حريم كشور ما تعرض كند، حتما پاسخ شديدي را دريافت خواهد كرد و دوستان ما نگران نباشند و كشور به اندازه كافي قدرتمند و آماده دفاع از خود مي باشد.

*** بررسي وضعيت سه آمريكايي ادامه دارد
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در رابطه با آخرين وضعيت سه آمريكايي بازداشت شده تاكيد كرد: قبلا هم گفته ايم، پرونده اين سه نفر هنوز تكميل نشده است و با توجه به جرمي كه مرتكب شده اند و حساسيتي كه نسبت به ورود آنها به مرز كشورمان از يك نقطه حساس وجود دارد، اين بررسي ادامه دارد و هر زماني كه پايان يابد توسط قوه قضاييه اعلام خواهد شد.
مهمانپرست در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با انجام سفر رييس جمهوري به پاكستان گفت: در پاكستان سيل تبديل به يك فاجعه انساني شده است و طبيعتا مقامات كشور ما بيشترين نگراني را نسبت به مردم پاكستان داشته اند.
وي با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي در رابطه با لزوم كمك رساني هرچه بيشتر به مردم پاكستان اظهار داشت: اين پيام تكليفي را براي همگان ايجاد كرد تا هركس در هر حدي كه در توانش قرار دارد، به مردم پاكستان كمك كند.
مهمانپرست با اشاره به سفر وزير كشور و نماينده مقام معظم رهبري به كشور پاكستان و بازديد از مناطق سيل زده اين كشور تصريح كرد: در اين سفر ابعاد فاجعه سيل پاكستان بررسي شده و كمك هاي مورد نياز نيز مورد ارزيابي قرار گرفته است و اين كمك ها به صورت كمك هاي مردمي و از طريق نهادهاي مسئول ان شاء الله صورت خواهد گرفت.
وي افزود: اگر لازم بود براي تاكيد بيشتر و حمايت بيشتر از مردم پاكستان كه دچار اين گرفتاري شده اند، سفر در سطح بالاتر و توسط رياست جمهوري و يا ديگر هيات ها در دستور كار قرار خواهد گرفت.

** ملت ما از هيچ تحريم و قطعنامه اي استقبال نمي كند
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در رابطه با موضع اخير ژاپن در همراهي با كشورهاي غربي در رابطه با تحريم ايران اظهار داشت: قبلا هم موضع كشور ما در اين رابطه اعلام شده است و هر كشوري كه به هر ميزاني كه بر خلاف جهت منافع ملت ما قدم بردارد، بايد بداند كه در افكار عمومي يك چهره منفي از خود به جاي مي گذارد و وجهه خود را از دست مي دهد ضمن اينكه موقعيت اقتصادي و تجاري خود را نيز در كشور ما از دست خواهد داد.
رامين مهمانپرست گفت: شرايط به گونه اي است كه وقتي كشوري و يا شركتي خود را از ظرفيت بازار ايران محروم كند، زمينه را براي جايگزين كردن شركت ها و كشورهاي ديگر فراهم مي كند.
وي با بيان اينكه ايران اصل قطعنامه و تحريم را غيرقانوني و ناعادلانه مي داند، خاطرنشان كرد: به خاطر جرم انجام نشده، اين اقدامات صورت مي گيرد و تنها جرم ملت ما اين است كه مي خواهد در چارچوب تعهداتي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي براي اعضاي خود تعيين كرده است، از حقوق خود بهره مند شود.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: ملت ما از هيچ تحريم و قطعنامه اي استقبال نمي كند و آن را در جهت خلاف منافع ملي خود ارزيابي مي كند ولي براي اينكه نسبت به حقوق خود پافشاري بكند هر فشاري را تحمل خواهد كرد و اين مساله را از ياد نخواهد برد.
مهمانپرست تاكيد كرد: هر كشوري كه بخواهد ضربه اي را به ملت ما وارد كند حتما در آينده خسارت آن را متوجه خواهد شد و بداند كه وجهه اي در ميان ملت ما نخواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران