مالاوي

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان با محكوم كردن سوزاندن قرآن در آمريكا، گفت: ما به طور آشكارا دست صهيونيسم را در پشت همه تحريكات و اختلاف‌ افكني‌ها بين پيروان مذاهب مي‌بينيم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان بعد از ظهر امروز يكشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «آتا اليزابت باندا» وزير خارجه مالاوي كه به منظور آماده‌سازي سفر رئيس‌جمهور اين كشور به تهران و همچنين حضور در همايش هم‌انديشي ايران و آفريقا به كشورمان سفر كرده، در كنفرانس خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

* آزادي يكي از سه تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران

در پاسخ به سؤالي در خصوص آزادي يكي از 3 تبعه آمريكايي بازداشت شده در ايران اظهار داشت: دادستاني تهران كه پرونده اين سه نفر را كه به صورت غيرقانوني وارد كشور شده بودند، در دست بررسي دارد، با پيشنهاد وكيل مدافع يكي از اين سه نفر (سارا شورد) مبني بر سپردن وثيقه براي آزادي آن موافقت كرده و لذا بر اساس اين تصميم قضايي، اين خانم از زندان آزاد خواهد شد.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: اصل پيگيري قضايي اين پرونده مسير خودش را تا اتخاذ تصميم نهايي از سوي مقامات ذيربط قضايي طي خواهد كرد.

* دولتمردان و مسئولان آمريكايي پاسخ روشني به اين گستاخي بدهند

منوچهر متكي در واكنش به سوزاندن قرآن در آمريكا، با بيان اينكه موضع صريح جهان اسلام و از جمله جمهوري اسلامي در اين زمينه بسيار روشن است، ضمن محكوميت اين اقدام زشت و اهانت‌آميز از سوي هر كسي كه صورت گرفته باشد، اظهار داشت: ما به طور آشكارا دست صهيونيسم را در پشت همه تحريكات و اختلاف‌ افكني‌ها بين پيروان مذاهب مي‌بينيم.
وي اين حركات را حركات تندروانه‌اي خواند كه با ايجاد اختلافات مذهبي و تفرقه‌هاي قومي در مناطق مختلف، تلاش دارند اهداف خاص خود را دنبال كنند.
رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد: آنچه در اين زمينه مهم است، رسيدن كشورهاي غربي به اين نكته است كه چنانچه قوانين لازم را در دستور كار كشورهاي خودمان قرار ندهيم، نمي‌شود حرمت‌ها را پاسداري و احترام‌ها را متقابل كرد.
متكي با تأكيد بر مشخص شدن مرز روشن بين آزادي بيان و اهانت، گفت: اهانت به مذاهب و اديان الهي و همچنين مقدسات پيروان اديان الهي و اهانت و توهين به مقدسات بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان در جهان موضوعي نيست كه آثار آن به زودي زدوده شود.
وي گفت: ‌مطمئناً اين تخم كينه‌اي است كه از سوي غرب كاشته شده و دود آتشي كه برافروخته مي‌شود به چشم خودشان خواهد رفت.
رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: كتاب آسماني ما (قرآن كريم) كتابي است كه حفظ، ماندگاري و جاودانگي آن به امر و حكمت خداوندي است كه فرمود «آن را نازل كرديم و خود حافظ و نگهبان آن خواهيم بود».
وي اضافه كرد: همه ملت‌هاي آزاده نيز چنين اقدام وحشيانه‌ و زشت را محكوم مي‌كنند.
وزير خارجه با اشاره به جلسه اخيرش با سفرا و رؤساي نمايندگي‌هاي خارجي مقيم در تهران گفت: در آن جلسه به آنها متذكر شديم كه به دولت‌هايشان منتقل كنند كه بايد در قبال اين اقدام اهانت‌آميز مواضع روشن و مشخصي را اتخاذ كنند.
متكي با اشاره به كاريكاتورهاي اهانت‌آميز پيامبر اسلام در يكي از كشورهاي اروپايي يادآور شد: متاسفانه يك رهبر اروپايي در اين روزها به كاريكاتوريست هتاك جايزه داده و نشان مي‌دهد كه به نوعي آمادگي ادامه همراهي با محافل صهيونيستي پشت پرده اينگونه اقدامات را دارد.
وي با تأكيد بر پاسخگويي مسئولان آمريكايي نسبت به اقدام روز گذشته در اين كشور (سوزاندن قرآن)، تصريح كرد: كساني كه حتي برخي از پيروان مختلف مرام‌هاي گوناگون را برنمي‌تابند و با بمباران و آتش زدن با آنها مقابله مي‌كنند، در اينجا در مقابل هتاكان به مقدسات اسلامي ساكت مي‌نشينند و اقدام شايسته‌اي را كه بايد انجام دهند، انجام نمي‌دهند.
وزير خارجه گفت: اميدواريم دولتمردان و مسئولان آمريكايي پاسخ روشني به جهان اسلام و ملت‌هاي مسلمان در سراسر دنيا نسبت به اين گستاخي و توهين به عمل آمده، داشته باشند.

* صبور باشيد، عجله نكنيد

خبرنگار فارس در خصوص گفت‌وگوهاي ايران و گروه وين از متكي سؤال كرد كه وي با خنده اظهار داشت: قرار نبود در مورد گفت‌وگوها اينقدر عجله كنيد. صبور باشيد، هر زمان قرار شد اين گفت‌وگوها شروع شود، اعلام مي‌كنيم.

* رؤساي جمهور مالاوي و سنگال مهمان هم‌انديشي ايران و آفريقا

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس درباره مهمانان شركت‌كننده در همايش «هم‌انديشي ايران و آفريقا» با اشاره به وزير خارجه مالاوي كه بدين منظور به تهران سفر كرده،‌گفت: «بينگو» رئيس جمهور مالاوي كه در حال حاضر رياست اتحاديه آفريقا را نيز عهده‌دار است و همچنين عبدالله واد رئيس جمهور سنگال كه در حال حاضر رياست دوره‌اي سازمان كنفرانس اسلامي را بر عهده دارد، از جمله مهمانان شركت‌كننده در اين هم‌انديشي هستند.
متكي وزراي صنايع، كشاورزي، خارجه، بهداشت، معادن و برخي وزراي ديگر به همراه رؤساي برخي از دانشگاه‌ها،‌مؤسسات منطقه‌اي آفريقا، شركت‌هاي بزرگ اقتصادي و تجاري و بازرگانان آفريقايي را از جمله شركت‌كنندگان در اين همايش برشمرد و گفت: جزئيات مهمانان شركت‌كننده را سخنگوي وزارت خارجه و همكاران در حوزه معاونت آفريقا به اطلاع خواهند رساند.

* ورود به روند جديدي از همكاري‌هاي ايران و آفريقا

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص اين همايش اظهار داشت:‌ اين همايش با مشاركت مقامات رسمي، سازمان‌هاي غيردولتي، موسسات علمي، آموزشي و تحقيقاتي و چهر‌ه‌ها و شخصيت‌هاي آفريقايي سه‌شنبه در تهران برگزار مي‌شود.
وي اين همايش را ورود به روند جديدي از همكاري‌هاي ايران و آفريقا عنوان كرد و افزود:‌ جمهوري اسلامي از 30 سال گذشته رويكرد مثبتي را در روابط خارجي با ارتقاء‌ همكاري‌هاي سياسي با كشورهاي آفريقايي در دستور كار داشته كه حاصل آن روابط دوستانه‌اي است كه جمهوري اسلامي امروز با همه كشورهاي آفريقايي در شرق، شمال،‌غرب و جنوب اين قاره دارد.
متكي ادامه داد: در دولت‌هاي نهم و دهم ما تلاش كرديم اين همكاري‌هاي سياسي و بين‌المللي را در حوزه اقتصادي تعميم بدهيم و همكاري‌هاي اقتصادي را با بازشناسي ظرفيت‌هاي آفريقا به عنوان دستور مهم در كار خود با آفريقا لحاظ كنيم.
وزير خارجه با بيان اينكه خوشبختانه در 5 سال گذشته اين شناسايي‌ها انجام شد، اظهار داشت: در عرصه دوجانبه طي 5 سال گذشته پروژه‌هاي مختلفي را در زمينه‌هاي صنعتي، انرژي، حمل و نقل، ساخت نيروگاه‌ها و سدها در دستور داشتيم و خوشبختانه توانستيم كارنامه خوبي را در تاريخچه همكاري‌هاي اقتصادي ايران و آفريقا ثبت كنيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي همايش«هم‌انديشي ايران و آفريقا» را به نمايش گذاشتن دور جديدي از همكاري‌هاي جمعي بين ايران و آفريقا عنوان كرد و گفت: اين همايش با حضور وزراي خارجه، صنايع، كشاورزي، بهداشت و برخي از چهره‌هاي دانشگاهي، بعضي از سازمان‌هاي آفريقايي همچون «نپاد» و بعضي از مؤسسات منطقه‌اي آفريقا، دبيرخانه اتحاديه آفريقا و .... برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: با برگزاري اين همايش اين پيام روشن را مي‌دهيم كه ظرفيت‌ها براي كار جمعي با آفريقا فراهم است و اين نشست مي‌تواند راهگشاي گام‌هاي جديدي براي همكاري‌هاي متنوع جمعي در زمينه‌هاي‌اقتصادي، صنعتي، كشاورزي، علمي و آموزشي بين ايران و آفريقا جهت استفاده از ظرفيت‌هاي يكديگر و هم‌افزايي منطقي در راستاي منافع آنها باشد.

* آمادگي شركت‌هاي خصوصي ايراني براي اجراي پروژه‌هاي مالاوي

متكي در ابتداي اين نشست خبري ضمن خير مقدم به همتاي مالاويايي خود و قدرداني از پذيرش دعوتش براي سفر به تهران، سفر وزير خارجه مالاوي به كشورمان را به منظور شركت در همايش هم‌انديشي ايران و آفريقا و تهيه مقدمات سفر «بينگو» رئيس‌جمهور مالاوي به تهران كه قرار است فردا (دوشنبه) انجام شود، عنوان كرد.
وي با اشاره به رياست كنوني مالاوي بر اتحاديه آفريقا خاطرنشان كرد: رؤساي جمهور ايران و مالاوي خواستار گسترش و توسعه همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي هستند كه ما در حال اجراي نقشه راه براي همكاري‌ها بين دو كشور مي‌باشيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه به تشريح گفت‌وگوهايش با همتاي مالاويايي پرداخت و افزود: در اين گفت‌وگو در خصوص زمينه‌هاي مختلف همكاري بين دو كشور بحث و تبادل نظر كرديم. با توجه به زمينه‌هاي خوب همكاري بخصوص در بخش كشاورزي و مذاكرات انجام شده وزارت جهاد كشاورزي با مقامات ذيربط مالاوي، سند همكاري دو كشور در حوزه كشاورزي آماده خواهد بود كه در سفر رئيس‌جمهور مالاوي به تهران به امضا خواهد رسيد.
وزير خارجه انرژي، بهداشت و آموزش را از جمله مواردي برشمرد كه دو كشور مي‌توانند با يكديگر در اين زمينه همكاري كنند و گفت: با توجه به برنامه توسعه‌اي مالاوي ما آمادگي شركت‌هاي خصوصي ايران براي اجراي پروژه‌هاي اين كشور را به طرف مالاويايي اعلام كرديم كه اين مي‌تواند فرصتي براي حضور شركت‌هاي ايراني در مالاوي باشد.
متكي با اشاره به عضويت ايران و مالاوي در سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و بسياري از مجامع بين‌المللي اظهار داشت: در گفت‌وگوهاي امروز در خصوص حمايت‌هاي متقابل از يكديگر و همكاري‌هاي بين‌المللي گفت‌وگو كرديم.
وي ادامه داد: ‌در خصوص تسهيل حضور بازرگانان ايراني در مالاوي، صدور رواديد و موافقت‌نامه‌هاي پايه‌اي كه مي‌تواند همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را مقرون به صرفه كند، بنا شد كه موافقتنامه‌هاي پايه شامل اجتناب از ماليات مضاعف، تشويق به سرمايه‌گذاري و تعرفه‌ها را با بررسي‌هايي كه طرفين انجام خواهند داد، به زودي آماده امضا كنيم كه اين گامي تشويقي براي ارتقاي همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور خواهد بود.
وزير خارجه خاطرنشان كرد: مالاوي موضوع در اختيار قرار دادن اراضي كشاورزي را براي كشت برنج با توجه به اينكه اين كشور به كشور درياچه‌ها معروف است، مورد بررسي قرار خواهد داد.
وي افزود:با توجه به وجود درياچه‌هاي بزرگ در مالاوي، شيلات جمهوري اسلامي ايران براي انجام فعاليت‌هاي صيادي در اين كشور اعلام آمادگي كرده است.
همايش «هم‌انديشي ايران و آفريقا» سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 شهريور ماه در تهران برگزار خواهد شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران