بوركينافاسو

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه اوباما هيچ طرحي براي افغانستان ندارد، به مقامات اين كشور توصيه كرد كه بهتر است به فكر منافع ملتشان باشند، بيراهه نروند و به شعارهايشان پايبند باشند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ظهر امروز دوشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «بدوما آلن يودا» وزير خارجه بوركينافاسو در نشست خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

* گفت‌وگوها درباره تبادل سوخت صرفاً در قالب گروه وين

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات «ويليامز برنز» معاون وزير خارجه آمريكا كه از آمادگي اين كشور براي گفت‌وگو با ايران در چارچوب كميته 6 جانبه ميانجيگران بين‌المللي خبر داده و گفته كه آماده‌ايم در راستاي تلاش‌هاي ديپلماتيك، تجهيز رآكتور تهران به سوخت هسته‌اي را بررسي كنيم، تصريح كرد: گفت‌وگوها درباره تبادل سوخت صرفاً در قالب گروه وين قابل انجام است.
وي افزود: ‌هر وقت آژانس مقدمات لازم را براي اين گفت‌وگوها فراهم كند، اين گفت‌وگوها مي‌تواند آغاز شود.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه گروه 1+5 رويكرد درستي را بعد از بيانيه تهران با حركت به سوي قطعنامه، در پيش نگرفت و عدم صداقتش را در برخورد با ايران نشان داد، اظهار داشت: به همين دليل ضروري است كه ساختار گروه 1+5 عادلانه شود. كشورهاي ديگري را جمهوري اسلامي مطرح كرده كه به اين ساختار افزوده شود.
متكي تأكيد كرد:‌ مذاكرات با گروه 1+5 نيازمند تجديد ساختار اين گروه است.

* از مذاكرات در قالب بيانيه تهران استقبال مي‌كنيم

رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سؤالي در خصوص سازوكار جديد گفت‌وگوها با 1+5 با بيان اينكه سازوكارهاي مورد نظر جمهوري اسلامي در ساختار 1+5 به طرف‌هاي مقابل اعلام شد، گفت: چنانچه اين آمادگي در آنها هم وجود داشته باشد، ما همچون هميشه از مذاكرات و گفت‌‌و‌گوها در قالبي كه در بيانيه تهران ذكر شده، استقبال مي‌كنيم.

* آمريكايي‌ها جلوي آيينه مي‌ايستند و خودشان را مي‌بينند و به ديگران نسبت مي‌دهند

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس درباره اظهارات مداخله‌جويانه هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا كه گفته ايران به سمت ديكتاتوري نظامي حركت مي‌كند، با بيان اينكه آمريكايي‌ها تقريبا عادت كرده‌اند جلوي آيينه مي‌ايستند، خودشان را مي‌بينند و بعد آن را به ديگران نسبت مي‌دهند، اظهار داشت: نظامي‌گري و مداخلات نظامي در تاريخ آمريكا ثبت شده است.
متكي گفت: شما از هر ملتي در دنيا بپرسيد كه چه كسي بيشترين رويكرد نظامي‌گرانه و مداخله‌جويانه در مناطق مختلف دنيا را داشته؟ مي‌گويند ايالات متحده آمريكا و حتي بچه‌هاي دبستان نيز همين پاسخ را مي‌دهند.
وزير خارجه با ذكر اين نكته كه در چندين دهه گذشته فرقي بين احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه در آمريكا وجود ندارد، گفت: اين رويكردي است كه در دنيا نوعي تنفر و رويگرداني در بين ملل جهان نسبت به سياست‌ها و سياستمداران آمريكايي ايجاد كرده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه عقلاي آمريكا بايد به طور جدي به فكر تصحيح چهره به شدت زخمي ‌شده اين كشور در نزد افكار عمومي جهان باشند، خطاب به آمريكايي‌ها اظهار داشت: با متهم كردن ديگران نمي‌شود اتهامي كه تقريباً جزو ذات شما شده را برطرف كرد.
وي ادامه داد: وقت آن رسيده كه آمريكايي‌ها به خود بيايند و قدري به دور و برشان نگاه كنند. نمي‌خواهد در خاورميانه بيايند و تصوير خودشان را ببينند، بلكه پرونده و كارنامه اعمالشان را در آمريكاي مركزي و جنوبي ببينند.
متكي خطاب به آمريكايي‌ها با بيان اينكه شما ادعاي دموكراسي داريد ولي از كودتا در هندوراس حمايت مي‌كنيد، اظهار داشت:‌ هر جا هر رژيم كودتايي است، شما از آن حمايت مي‌كنيد. هر جا زمينه‌هاي دموكراسي و مردم‌سالاري است، با آنها زاويه و فاصله داريد. تصور نكنيد كسي در دنيا اين موضوعات را نمي‌فهمد.

* كاخ سفيد در ضعيف‌ترين موقعيت براي تصميم‌سازي

وي با بيان اينكه متأسفانه كاخ سفيد در ضعيف‌ترين موقعيت خود براي تصميم‌سازي است، خاطرنشان كرد: مقامات آمريكايي‌ طي دو ماه آينده به دليل انتخاباتي كه در اين كشور برگزار مي‌شود به هر آب و آتشي مي‌زنند كه آراء عمومي مردم اين كشور را جلب كنند.
وزير خارجه بار ديگر خطاب به مقامات آمريكايي با بيان اينكه پيشينيان شما نيز همين كار را انجام دادند، پرسيد: نتيجه آن چه شد؟ 8 سال دخالت و كشتار در افغانستان، كشتن مردان، ‌زنان، پيرمردان و كودكان در مساجد، مراسم عروسي، اجتماعات، كوچه و خيابان، شهر و روستا چه نتيجه‌اي براي شما داشت؟
متكي با طرح اين سؤال كه امروز شركت‌هاي امنيتي آمريكا و همچنين غربي در افغانستان چه كار مي‌كنند؟ اظهار داشت: آيا مي‌دانيد در افكار عمومي مردم افغانستان اين سؤال مطرح است كه آمريكا در افغانستان با چه كساني مي‌جنگد؟ 30 تا 40 هزار نيرويي كه شركت‌هاي امنيتي به استخدام درآورده‌اند روزها و شب‌ها چه مي‌كنند؟ روزها ظاهراً با شما هستند و شب‌ها اقدامات ديگري را انجام مي‌دهند. شما چه نقشي در آن بخش پنهان اقدامات و عمليات آنها در افغانستان داريد؟
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه اينها سؤالات جدي مردم افغانستان است، ادامه داد:‌ ما در منطقه هستيم و بسيار صادقانه اين مسائل را مطرح مي‌كنيم. قبلاً گفتيم كه جمهوري‌خواهان در افغانستان شكست خوردند و امروز هم اعلام مي‌كنيم كه آقاي اوباما هيچ طرحي براي افغانستان ندارد.

* آمريكايي‌ها در حال رسيدن به آخر خطند

وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: آمريكا امروز بايد در قبال اين همه كشتاري كه در پاكستان انجام مي‌دهد، پاسخ دهد.
متكي خطاب به آمريكايي‌ها با بيان اينكه شما (آمريكا) هر روز ده‌ها نفر از مردم بي‌دفاع و بي‌گناه پاكستان را به خاك و خون مي‌كشيد، پرسيد: شما رويكرد نظامي‌گرانه داريد يا ايران؟ ايراني كه مهد تمدن و تاريخ چند هزار ساله‌ آن قبل و بعد از اسلام نشانگر روحيه صلح‌طلبي، نوعدوستي و همزيستي مسالمت‌آميز است؟
وزير خارجه ادامه داد: شما (آمريكا) از روزي كه وارد منطقه ما شديد، ‌جنگ شيعه و سني و جنگ‌هاي ديگر قومي در منطقه ما به راه انداختيد. خيال مي‌كنيد مردم دنيا نمي‌فهمند؟
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه آمريكايي‌ها در حال رسيدن به آخر خط هستند، به آنها توصيه كرد كه بهتر است به فكر منافع مردم آمريكا باشند و چاره‌اي بينديشند.
وزير خارجه كشورمان با يادآوري اين نكته كه اوباما خواست نقطه پرگار پاياني بر بحران پيشين حكومت‌گران آمريكا در سياست‌هاي داخلي و خارجي باشد، افزود: اما اين نقطه پرگار فقط به دور خودش چرخيد، بدون اينكه يك گام عملي در مسير تغيير بردارد.
متكي با بيان اينكه اظهارات خانم كلينتون 30 سال است كه از راديو اسرائيل و سياست‌هاي سياستمداران پيشين آمريكا عليه ملت و دولت ايران بيان و تكرار مي‌شود، اين اظهارات را حرف جديدي ندانست و گفت: فكر مي‌كنيم دولتمردان آمريكا به جاي متهم كردن ديگران، نيازمند دريافت قضاوت واقعي ملت‌ها نسبت به خودشان در اقصي‌ نقاط جهان هستند.
وي خطاب به كلينتون گفت: خانم كلينتون حتما بايد در سخن گفتن آداب و واقعيات و حقيقت را مدنظر قرار دهد تا بيش از اين موجب رسوايي سياست‌هاي آمريكا در مناطق مختلف جهان نشود.
رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه مردم ما شما (آمريكا) را مي‌شناسند، افزود:‌ حرف ما با شما بر سر مباني و شعارها است. شما مي‌خواهيد به دوران گذشته و حاكميت بي‌چون و چراي خود و منافع غيرمشروعتان در منطقه ما برگرديد. ملت‌هاي منطقه ما نيز مخالفند. شما در 10 الي 15 سال گذشته به زور متوسل شديد و نتيجه آن را نيز مشاهده كرديد. لذا از ما كار بيشتري جز نصيحت و بيان مواضع برنمي‌آيد.

* بيراهه نرويد و به شعارهايتان پايبند باشيد

متكي بار ديگر خطاب به مقامات آمريكايي‌ گفت: اين شما هستيد كه بايد به فكر منافع كشورتان باشيد و بيراهه را ادامه ندهيد و در مسير درست قرار گيريد و به برخي از شعارهايي كه سر مي‌دهيد پايبند باشيد و عمل كنيد.
وي با بيان اينكه ملل جهان از شعار تغيير آقاي اوباما استقبال كردند، اظهار داشت: اما آنها قضاوت‌شان را به صرف اين شعار استوار نمي‌كنند بلكه به عمل و اقدام شما قضاوت مي‌كنند.
وزير خارجه ادامه داد: ما در يك سال و نيم گذشته اقدامي از سوي اوباما و تيمش در مسائل منطقه نديديم.

* رژيم صهيونيستي چاره‌اي جز گردن نهادن به مقررات NPT ندارد

به گزارش خبرنگار فارس، وزير خارجه كشورمان همچنين در پاسخ به سؤالي درباره بررسي پرونده رژيم صهيونيستي در نشست فصلي شوراي حكام آژانس با بيان اينكه‌ براي نخستين بار در كنفرانس بازنگري معاهده NPT در نيويورك بر ضرورت توجه اين رژيم به معاهده NPT و توجه آژانس به رفتار و رويكرد اين رژيم با اصرار كشورهاي مختلف جهان به ويژه جنبش عدم تعهد تأكيد شد، افزود: اين تأكيد با نام بردن از اين رژيم در بيانيه پاياني كنفرانس بازنگري NPT به مرحله عملياتي رسيد.
وي با ذكر اين نكته كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فعاليت‌هايي را در اين زمينه انجام و پيگيري‌هايي را در اين خصوص در دست انجام دارد، گفت: چاره‌اي جز گردن نهادن اين رژيم به مقررات NPT وجود ندارد. آن وقت مشخص مي‌شود كه چگونه اين رژيم به سلاح‌هاي اتمي و كلاهك‌هاي هسته‌اي مستقر در سرزمين اشغالي فلسطين تسليح شده و قاعدتاً بايد آژانس، شوراي حكام و جامعه بين‌المللي عكس‌العمل‌هاي مناسب خود را نسبت به اين رفتار توسعه‌طلبانه و نظامي‌گرانه اين رژيم در منطقه داشته باشند.
ادامه دارد...


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران