ساحل عاج

خبرگزاري فارس: سفير ايران در ساحل عاج با بيان اينكه بازارهاي آفريقا براي شركت‌هاي ايراني چندان شناخته شده نيست، گفت: تصويري كه رسانه‌هاي ما از آفريقا ارائه مي‌كنند با واقعيات موجود مطابقت ندارد.

سيدرضا نوبختي سفير جمهوري اسلامي ايران در ساحل عاج در گفت‌وگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در آستانه همايش هم‌انديشي ايران و آفريقا كه قرار است روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 شهريور ماه با حضور برخي از مقامات آفريقايي در تهران برگزار شود، به تشريح وضعيت كنوني روابط ايران و ساحل عاج پرداخت.

* گسترش و توسعه مناسبات با ساحل عاج در دستور كار ايران

وي درباره مناسبات جمهوري اسلامي ايران و ساحل عاج كه از حدود 35 سال پيش آغاز شده، ‌گفت: اين مناسبات ‌همواره در بستري آرام و همراه با تفاهم طي طريق كرده است.
نوبختي با بيان اينكه اين روابط با روي كار آمدن دولت «باگبو» فرصت‌هاي بهتري براي توسعه يافته،‌ خاطرنشان كرد: رويكردها و تمايلات «باگبو» رئيس جمهور فعلي ساحل عاج در قبال شرق و نگاهش به اين بخش از جهان، امكان خوبي براي رشد و توسعه همكاري‌هاي دوجانبه فراهم آورده است.
سفير ايران در ساحل عاج با ذكر اين نكته كه جمهوري اسلامي نيز در اين راستا گسترش و توسعه مناسبات با ساحل عاج را در دستور كار خود قرار داده، اظهار داشت:‌ ساحل عاج به دليل اينكه راه ورود به بخش بزرگي از غرب آفريقاست و داراي زير ساخت‌هاي مناسب مي‌باشد، مي‌تواند به تعبيري سر پل ايران در غرب آفريقا تلقي شود. بندر ابيجان دومين بندر بعد از بندر آفريقاي جنوبي است و سالانه ميليون‌ها تن كالا از رهگذر اين بندر به غرب آفريقا وارد و صادر مي‌شود. ساحل عاج به تنهايي بيش از 40 درصد از كاكائوي دنيا را تامين مي‌كند و دومين توليد كننده قهوه در جهان است.
وي با بيان اينكه تلاش دولت ساحل عاج براي نوسازي و بازسازي زير ساخت‌هاي كشور فرصت خوبي براي شركت‌هاي صادر كننده خدمات فني و مهندسي ايران فراهم كرده تا مهارت‌هاي خود را در ساحل عاج به نمايش بگذارند، گفت: در حال حاضر يكي از شركت‌هاي ايراني ساخت يك زير گذر و پل در شهر ابيجان را به عهده گرفته است. ارزش اين پروژه 12 ميليون دلار است. پل سوم ابيجان نيز كه شمال و جنوب شهر را به هم وصل مي‌كند، به زودي به مناقصه گذاشته مي‌شود. ارزش اين پروژه 120 ميليون دلار است و مي‌تواند فرصت خوبي براي عرض اندام شركت‌هاي مهندسي ايران باشد.
سفير ايران در ساحل عاج ادامه داد: در حال حاضر تلاش‌هايي براي احداث مركز اقتصاد ايران در ابيجان در دست انجام است و ساختمان مربوطه خريداري شده و قرار است در اين ساختمان نمايشگاه دائمي توليدات ايران داير و دفاتر شركت‌هاي ايراني در آنجا طراحي شود.
وي گفت: طرح ساخت چند كارخانه از جمله بازيافت باطري، فرآوري كاكائو، ‌مونتاژ اتوبوس‌هاي ايران خودرو ديزل در ابيجان و كارخانه توليد كنستانتره ميوه‌هاي استوايي از اموري است كه در دست مطالعه و بررسي مي‌باشد.
به گفته نوبختي گشايش خط اعتباري 120 ميليون دلاري براي خريداران خدمات و محصولات ايراني توسط بانك توسعه صادرات، چشم انداز همكاري‌هاي اقتصادي و مشاركت‌هاي صنعتي را نويد مي‌دهد.

* هم‌انديشي ايران و آفريقا به كشف ظرفيت‌هاي طرفين مي‌انجامد

سفير ايران در ساحل عاج با اشاره به برگزاري همايش هم‌انديشي ايران و آفريقا در تهران و با بيان اينكه اين همايش مي‌تواند به كشف ظرفيت‌هاي طرفين بينجامد، اظهار داشت: به عقيده من از رهگذر اين گونه هم‌انديشي‌ها امكان افزايش شناخت متقابل فراهم و زمينه توسعه روابط آماده مي‌شود.
وي يادآور شد: البته تحقق ايده‌آل‌ها منوط به اين است كه اين گونه اجلاس‌ها شكل صوري نداشته و مديران آن با برنامه‌ريزي دقيق و حساب شده فرصتي را در اختيار مهمانان قرار دهند تا با مقايسه ذهنيات خود و واقعيت‌هاي موجود در كشورمان به قضاوت نشسته و تصميم گيري كنند.
نوبختي با بيان اينكه در ايران خوشبختانه دو عنصر اساسي براي كار در آفريقا وجود دارد، گفت: اين دو فاكتور عبارتند از اراده سياسي براي كار با آفريقا و توسعه اين كشورها و كمك به آنها براي خلاصي از استعمار جديد و همچنين دانش فني و توانايي‌هاي مديريتي كه اين مورد در بين شركت‌ها به ويژه شركت‌هاي خصوصي به وفور يافت مي‌شود.
وي يادآور شد: اما وجود اين دو پارامتر براي حضور موثر در آفريقا كافي نيست، بلكه اين دو بال بايد توسط يك انديشه جوان، دلسوز، متعهد به نظام و آينده‌نگر هماهنگ و مديريت شود. در واقع اگر اين موتور محركه در مناسبات با آفريقا تعريف نشود، اراده سياسي و توانايي تكنولوژيك نخواهند توانست اهداف نظام را تامين كنند و در موارد زيادي باعث هرز رفتن و استهلاك غير مفيد منابع خواهند شد.
سفير ايران در ساحل عاج خاطرنشان كرد: به همين مناسبت مديريت آگاه و متعهد براي كار در خارج به ويژه آفريقا كه داراي پيچيدگي‌هاي خاص خود مي‌باشد بايد همواره به عنوان پيش شرط كار در خارج مطمح نظر باشد.
نوبختي مناسبات ايران و ساحل عاج را خوب توصيف كرد و با اشاره به حضور «ممدو كوليبالي» رئيس پارلمان ساحل عاج در همايش هم‌انديشي ايران و آفريقا در تهران، وي را از شخصيت‌هاي برجسته ساحل عاج و تئوريسين حزب حاكم خواند كه تأليفات متعددي در خصوص آفريقا و استعمار جديد در اين قاره به رشته تحرير درآورده است.

* بازارهاي آفريقا و آمريكاي لاتين براي شركت‌هاي ايراني چندان شناخته شده نيست

وي در ادامه اين گفت‌وگو آفريقا و آمريكاي لاتين را از بازارهايي خواند كه مي‌توانند بخش بزرگي از خدمات فني و مهندسي و محصولات صنعتي ايران را جذب كنند و در عين حال گفت: متاسفانه اين دو بازار براي شركت‌هاي ايراني چندان شناخته شده نيست. اگر قرار باشد درصدد توسعه مناسبات با آفريقا باشيم، بايد امكان شناخت متقابل را براي شركت‌هاي دو طرف فراهم كنيم.
سفير ايران با بيان اينكه تصويري كه رسانه‌هاي ما از آفريقا ارائه مي‌كنند با واقعيت‌هاي موجود تطابق ندارد و صرفا جنگ، قحطي و گرسنگي را به ذهن ايراني‌ها متبادر مي‌كند، اظهار داشت: اين در حالي است كه در آفريقا هم مثل ساير نقاط جهان امكانات فراواني وجود دارد كه براي اروپاييان و استعمارگران شناخته شده و براي ما مجهول است. بنابراين بايد رسانه‌هاي ما رويكرد واقع‎بينانه‌تري در قبال آفريقا در پيش گيرند.
وي ادامه داد: سفارت جمهوري اسلامي در ساحل عاج سعي كرده با راه‌اندازي وب سايت مخصوص خود كليه اطلاعات مربوط به كشور‌هاي حوزه مسئوليت را در معرض علاقه‌مندان ايراني قرار دهد. در اين صفحه خانگي هر روز مناقصه‌هاي كشورهاي حوزه مسئوليت شامل ساحل عاج، كامرون، گابن و سائوتمه منعكس مي‌شود و شركت‌هاي ايراني مي‌توانند با مراجعه به آن امكان شركت در پروژه‌ها را بررسي كنند.
نوبختي اضافه كرد: بخش اقتصادي سفارت نيز با خريد و ارسال اوراق مناقصه سعي در كمك به مراكز صدور خدمات فني و مهندسي دارد.
وي با بيان اينكه آفريقا ويژگي خاص خود را داراست، گفت: اگر ايرانيان مي‌خواهند در اجراي پروژه‌ها شركت كنند بايد دفاتر خود را در آفريقا ثبت كنند و راساً براي چانه‎زني و گرفتن پروژه وارد كارزار شوند.

* پرداخت نيمي از هزينه دفاتر شركت‌هاي ايراني تا سه سال توسط سازمان توسعه صادرات

سفير ايران در ساحل عاج با اشاره به اين نكته كه سازمان توسعه صادرات كشور تا سه سال نيمي از هزينه دفاتر شركت‌ها در آفريقا را مي‌پردازد، خاطرنشان كرد: برگزاري نمايشگاه‌هاي حساب شده نيز مي‌تواند امكان شناخت متقابل را فراهم آورد اما لازم است قبل از برگزاري مقدمات اين گونه نمايشگاه‌ها با سفارت هماهنگي شود تا از سال‌ها تجربه بخش اقتصادي سفارتخانه‌ها استفاده و خداي نكرده موجب ضرر و زيان شركت‌ها نشود.
وي در خصوص حضور ايران در آفريقا، اظهار داشت: از آنجايي كه نگاه ايران به آفريقا تاكنون عمدتاً سياسي و فرهنگي بوده و كمتر به ابعاد اقتصادي آن توجه شده، ‌مي‌توان مدعي شد آنچه در آفريقا انجام شده كمتر از 10 درصد توانايي‌هاي دو طرف را پوشش داده است. عمدتا از زمان دولت نهم توجه و نگاه توام سياسي و اقتصادي به آفريقا در دستور كار قرار گرفت و موفقيت‌هاي نسبي هم حاصل شده است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران