سنگال

خبرگزاري فارس: سفير جمهوري اسلامي ايران در داكار با اشاره به روابط اقتصادي رو به گسترش تهران و داكار، گفت: ايران به زودي به عنوان نخستين شريك آسيايي سنگال تبديل خواهد شد.

جهانبخش‌ حسن‌زاده سفير جمهوري اسلامي ايران در سنگال در آستانه همايش «هم‌انديشي ايران و آفريقا» كه از فردا سه‌شنبه به مدت دو روز با حضور برخي از مقامات آفريقايي و از جمله عبدالله واد رئيس جمهور سنگال برگزار مي‌شود، در گفت‌وگويي با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس به تشريح روابط تهران و داكار، ظرفيت‌هاي موجود در سنگال و ... پرداخت.

* همسويي و همراهي تهران و داكار

وي در اين گفت‌وگو در خصوص روابط ايران و سنگال، با اشاره به رايزني‌هاي منظم و مستمر بين مقامات عالي‌رتبه دو كشور كه از طريق تبادل هيئت‌ها و اعزام فرستادگان ويژه و ... انجام مي‌شود، گفت: اين رايزني‌ها همسويي و همراهي خوبي را در موضوعات دوجانبه، چندجانبه و بين‌المللي به دنبال داشته است. حمايت و پشتيباني دو كشور از كانديداتوري يكديگر در سازمان ملل و نهادهاي تخصصي اين سازمان، گروه 15، جنبش عدم تعهد و سازمان كنفرانس اسلامي، اتخاذ مواضع مشترك در قبال موضوعات بين‌المللي همچون خلع سلاح جهاني و فلسطين و حمايت كامل سنگال از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نمونه‌هايي از درك متقابل دو كشور از مواضع يكديگر است.
سفير ايران در سنگال اضافه كرد: سنگال به عنوان رئيس كميته حقوق حقه مردم فلسطين در سازمان ملل و همچنين رئيس دوره‌اي سازمان كنفرانس اسلامي همواره در مورد مسائل جهان اسلام با جمهوري اسلامي ايران رايزني داشته و در مورد حملات رژيم صهيونيستي به غزه (جنگ 22 روزه) خواستار تشكيل اجلاس فوق العاده شوراي حقوق بشر و انجام تحقيق توسط اين شورا در مورد جنايات رژيم صهيونيستي شد.
حسن‌زاده با بيان اينكه سنگال به عنوان سرپل كشورهاي فرانسه زبان غرب آفريقا زمينه ساز و دروازه توسعه روابط جمهوري اسلامي ايران با ديگر كشورهاي آفريقايي نيز به شمار مي‌رود، خاطرنشان كرد: اين كشور بازيگر مهمي در حل مناقشات منطقه‌اي است و در بسياري از كشورهاي آفريقايي با موفقيت نقش ميانجي را براي برقراري صلح و امنيت ايفا كرده است.
وي ارزيابي مقامات سنگالي به ويژه عبدالله واد رئيس جمهور سنگال از سطح كنوني روابط را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقامات سنگالي مناسبات داكار و تهران را نمونه‌اي بارز و برجسته از روابط بين دو كشور مسلمان عضو سازمان كنفرانس اسلامي و در راستاي اهداف همكاري‌هاي جنوب - جنوب عنوان مي‌كنند و تحسين همكاري جمهوري اسلامي ايران از سوي مقامات سنگالي در بسياري از سخنراني‌هاي رئيس جمهور سنگال حتي در مراسم افتتاحيه اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تأييدي بر روابط دوستانه و برادرانه در عالي‌ترين سطح مي‌باشد.

* سرمايه‌گذاري ايران در معادن فسفات سنگال

وي درباره روابط اقتصادي تهران و داكار با ذكر اين نكته كه مبادلات تجاري دو كشور رو به گسترش بوده، گفت: در زمينه امور زيربنايي و همكاري‌هاي اقتصادي، شركت ايران خودرو از جمهوري اسلامي ايران با مشاركت بخش دولتي و خصوصي سرمايه‌گذاري مشتركي براي ايجاد كارخانه توليد خودرو سمند كرده‌اند كه توليداتي براي بازار سنگال و ديگر كشورهاي منطقه دارد. در زمينه‌هاي فني و مهندسي يك شركت ايراني پروژه‌هاي مربوط به انتقال برق را بين سه شهر عمده اين كشور اجرا كرده و در زمينه‌هاي كشاورزي، انرژي، پروژه‌هاي زيربنايي و معادن نيز طرح‌هايي را مشخص و مذاكراتي را براي اجرايي كردن آنها با طرف سنگالي انجام داده و يادداشت تفاهمات اجرايي آن نيز امضا شده است.
حسن‌زاده با بيان اينكه طرح‌هايي براي توليد تراكتور و انواع ديگر اتومبيل با استفاده از سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي ايجاد كارخانه توليد اتومبيل سمند در سنگال در دست مطالعه و اجراست،‌ افزود: براي تامين نيازهاي مواد معدني جمهوري اسلامي ايران همچون فسفات و آهن و همكاري در زمينه تحقيقات زمين شناسي و اكتشاف، مذاكرات و توافقات خوبي صورت گرفته است. جمهوري اسلامي ايران براي خريد مقادير قابل توجهي فسفات از سنگال اعلام آمادگي كرده و قرار است ايران در معادن فسفات «ماتام»، براي بهره‌برداري، سرمايه گذاري كند.
سفير ايران در سنگال همكاري فني در زمينه كشاورزي، ايجاد مزرعه نمونه در سنگال و واگذاري 10 هزار هكتار اراضي كشاورزي به شركت‌هاي ايراني و همچنين خريد بادام زميني صادراتي سنگال را از جمله زمينه‌هاي همكاري دو كشور در بخش كشاورزي برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران با توسعه همكاري‌هاي اقتصادي خود با سنگال، انتقال تكنولوژي و ايجاد اشتغال براي جوانان سنگالي را هميشه مدنظر قرار داده است.
وي همچنين افزود: موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف بين دو كشور به امضاء رسيده و برخي قراردادهاي پايه نيز در حال نهايي شدن است.

* تاسيس گروه زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه آنتاديوپ داكار

سفير ايران در داكار در ادامه اين گفت‌وگو اظهار داشت: پيوندهاي مستحكم ديني و فرهنگي بين دو ملت، علاقه‌مندي مردم سنگال به حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري زمينه‌هاي بسيار مناسب فعاليت‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سنگال را فراهم كرده و درخواست‌هاي دولت و ملت سنگال براي توسعه روابط فرهنگي وظيفه سنگيني بر دوش مسئولان و مجريان فرهنگي كشورمان قرار داده است.
وي ادامه داد: در پاسخ به درخواست‌هاي برادرانه ملت و دولت سنگال، جمهوري اسلامي ايران تاكنون نسبت به تاسيس گروه زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه شيخ آنتاديوپ داكار (كه با داشتن 60 هزار دانشجو و به لحاظ قدمت، از مهمترين دانشگاه‌هاي آفريقا محسوب مي‌شود) مبادرت كرده و تعدادي از فارغ التحصيلان اين رشته به منظور ادامه تحصيلات به ايران اعزام تا پس از اخذ مدرك دكترا به عنوان استاد بومي به مديريت اين دپارتمان گمارده شوند.
حسن‌زاده با ذكر اين نكته كه مركز فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران از سه سال پيش رسماً در داكار گشايش يافت، افزود:‌ اين مركز با ارائه برنامه‌هاي متنوع فرهنگي و ديني، ايجاد كتابخانه، برگزاري كنفرانس‌ها و همايش‌هاي علمي و فرهنگي، برگزاري مراسم‌هاي مختلف در مناسبت‌هاي ديني و ملي نقش والايي در ترويج فرهنگ اسلامي ايراني كشورمان ايفا مي‌كند.
وي به تشكيل گروهاي دوستي و پارلماني بين مجلس شوراي اسلامي و مجلس ملي سنگال اشاره كرد و گفت: ايجاد شعبه دانشگاه المصطفي (ص) در داكار (كه موافقت اصولي را از وزارت علوم سنگال اخذ كرده است) در سالجاري با پذيرش تعدادي دانشجوي دختر و پسر كار خود را آغاز خواهد كرد.
سفير ايران در سنگال با اشاره به درخواست وزارت علوم سنگال از جمهوري اسلامي براي تاسيس مركز اسلامي - عربي در دانشگاه داكار، خاطرنشان كرد: مسئولان كشورمان اين درخواست را در دست بررسي دارند و زمينه‌هاي مثبتي براي پاسخ به اين تقاضا در بين دانشگاه‌هاي مختلف جمهوري اسلامي ايران مشاهده مي‌شود.
وي اعطاي بورس‌هاي تحصيلي دانشگاه المصطفي (ص) سيستان و بلوچستان، تهران و شهيد بهشتي به دانشجويان واجد شرايط سنگالي براي مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا را از ديگر زمينه‌هاي همكاري فرهنگي دو كشور برشمرد.
حسن‌زاده همكار‌ي‌ها بين شهرداري داكار و اصفهان و خواهر خواندگي اين شهر‌ها براي تبادل تجربيات و همكاري‌هاي عمران شهري، همكاري‌هاي راديو تلويزيوني، آموزش نيروهاي فني راديو تلويزيون سنگال، تبادل هيئت‌هاي مطبوعاتي و راديو تلويزيوني، پخش فيلم‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني و مستند مناطق گردشگري جمهوري اسلامي ايران از شبكه سراسري سنگال را از ديگر موارد همكاري‌هاي فرهنگي دو كشور عنوان كرد.

* استفاده از ظرفيت‌ها

سفير ايران در سنگال در پاسخ به اين سؤال كه آيا از ظرفيت‌هاي موجود در روابط دو كشور به خوبي بهره گرفته شده؟ با ذكر اين نكته كه از ظرفيت‌هاي موجود به خوبي استفاده شده،‌ گفت: امكان ظرفيت سازي و ارتقاء همكاري‌ها بخصوص در زمينه اقتصادي نيز وجود دارد كه با توجه به اراده مقامات عاليه دو كشور به زودي شاهد عبور از سطح فعلي روابط خواهيم بود. طرح‌ها و پروژه‌هاي بسياري براي همكاري مطالعه و آماده اجرا شده كه چگونگي تامين مالي آنها در دست بررسي است.
وي به برگزاري نشست‌هاي‌ كميسيون مشترك ايران و سنگال طي سه سال گذشته اشاره كرد و گفت: پتانسيل‌هاي بسياري در زمينه‌هاي معادن، انبوه سازي مسكن، صنايع تبديلي، توليد ماشين‌آلات كشاورزي و آبياري، اجراي پروژه‌هاي زيربنايي، راه و بنادر وجود دارد كه در برنامه‌هاي همكاري‌هاي آتي دو كشور ديده شده است.
حسن‌زاده با اشاره به حضور جمهوري اسلامي ايران در صنايع و معادن سنگال، كارخانه توليد اتومبيل و مشاركت در بخش كشاورزي و توافقات صورت گرفته در همكاري‌هاي مالي و زيربنايي، اظهار داشت:‌ ايران به زودي به عنوان نخستين شريك آسيايي سنگال به شمار خواهد آمد.
سفير ايران در داكار به برخي برنامه‌ها در اين زمينه از جمله احداث 200 كيلومتر جاده، تأسيس صندوق مشترك سرمايه‌گذاري، مشاركت در معادن سنگ آهن و فسفات، گشايش شعبه دانشگاه ايراني، تأسيس مركز تجاري ايران و داكار، برگزاري همايش فرصت‌هاي تجاري ايران در داكار، ارائه خدمات فني و مهندسي، سرمايه‌گذاري در معادن فسفات ماتام، خريد بادام زميني صادراتي سنگال، توسعه كارخانه توليد اتومبيل و متنوع كردن محصولات آن، همكاري‌هاي كشاورزي، راديو تلويزيوني و خبرگزاري‌ها، همكاري‌هاي دانشگاهي و برقراري خطوط كشتيراني اشاره كرد.

* جايگاه برجسته سنگال در نظام بين‌الملل

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه سنگال در نظام بين‌الملل از جايگاه برجسته‌اي برخوردار است، اظهار داشت:‌ دعوت از رئيس جمهور اين كشور براي حضور در اجلاس گروه 8 و گروه 20 نشان از اهميت و جايگاه اين كشور آفريقايي دارد. طرح‌هاي ابتكاري رئيس جمهور سنگال در اتحاديه آفريقا، رياست اين كشور بر سازمان كنفرانس اسلامي، رياست سنگال بر كميته حقوق حقه مردم فلسطين سازمان ملل، عضويت در جنبش عدم تعهد و گروه 15 و نقش ميانجيگرانه اين كشور در مناقشات منطقه‌اي، موفقيت سنگال در برقراري صلح در موريتاني، نزديك كردن گروه‌هاي سياسي در گينه كوناكري، داشتن مواضع مستقل در قبال مسائل بين‌المللي، تعدد احزاب و فعاليت آزادانه آنها، برگزاري اتخابات رياست جمهوري و مجلس ملي و سنا، شوراي شهر و روستا و اينكه روساي جمهوري اين كشور هميشه با برگزاري انتخابات بر مسند قدرت نشسته‌اند و هرگز كودتايي در اين كشور روي نداده است، از جمله مواردي هستند كه سنگال را در شمار كشورهاي مطرح و خوشنام جهان قرار مي‌دهد.

* هم‌انديشي ايران و آفريقا فرصت مناسبي براي تبادل تجارب و شناخت ظرفيت‌ها

سفير ايران در داكار در پايان اين گفت‌وگو همايش ‌هم‌انديشي ايران و آفريقا در تهران را فرصت مناسبي براي تبادل تجارب، نظرات و شناخت فرصت‌هاي جمهوري اسلامي ايران توسط نمايندگان كشورهاي آفريقايي عنوان كرد.
حسن‌زاده افزود: جمهوري اسلامي ايران با برگزاري اين همايش و نمايش توانايي‌هاي خود، فرصت مناسبي را براي آفريقا فراهم مي‌كند تا بتواند از تجارب و امكانات جمهوري اسلامي ايران بهره‌مند شوند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران