ماداگاسكار

اندره راجوئلینا رئیس جمهور ماداگاسکار تلاش می کند طرح خود را برای خروج از بحران در این کشور تحمیل کند.طرح راجوئلینا انتقادات مخالفان را به دنبال خواهد داشت.



جامعه بین المللی نیز با دیده تردید اقدامات وی را دنبال می کند. از زمان شکست مذاکرات گروههای مخالف ماداگاسکار و دولت این کشور ،دولت محتاطانه در حال پیشبرد طرحهای خویش است. دولت حاکم بر ماداگاسکار با تاکید بر ضرورت محدود کردن زمان انتقال قدرت ،تاریخ هفدهم نوامبر را برای برگزاری یک همه پرسی در نظر گرفته است.همچنین قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ماداگاسکار ماه مه دو هزار و یک برگزار شود. راه حلهای متفاوت به همراه میانجیگریهای شخصیتها و گروههای مختلف تا کنون در حل و فصل بحران ماداگاسکار نتیجه ای نداشته است.بحران در ماداگاسکار از دسامبر سال دو هزار و هشت اغاز شده است. رئیس جمهور موقت ماداگاسکار به طور پنهانی با نمایندگان احزاب مخالف این کشور دیدار کرده است. منابع خبری اگاه در آنتاناناریوو اعلام کردند آندره راجولینا رئیس تشکیلات عالی انتقالی ماداگاسکار با البرت زافی رئیس جمهور سابق ماداگاسکار و همچنین روسای هئیتهای نمایندگی دو حزب وابسته به دیدیه راتسیراکا و مارک راوالومانانا، دو رئیس جمهور سابق ماداگاسکار که در تبعید به سر می برند، دیدار کرد. این دیدار در پایتخت ماداگاسکار به طور پنهانی صورت گرفت و در جریان ان راجولینا با نمایندگان احزاب مخالف درباره شرایط حاکم در کشور و روند انتقال سیاسی گفتگو کرد. منابع خبری تصریح کردند برغم اختلافاتی که همچنان میان راجولینا و روسای احزاب مخالف پا برجاست، دیدار روز چهار شنبه در در فضایی دوستانه صورت گرفت. مسئولان تشکیلات عالی انتقالی ماداگاسکار با ارسال نامه ای از سه حزب مخالف اصلی ماداگاسکار دعوت کرده اند در کنفرانس ملی که قرار است سیزدهم سپتامبر برگزار شود شرکت کنند اما این احزاب به این دعوت پاسخ منفی داده اند.

با این وجود تشکیلات عالی انتقالی ماداگاسکار به روسای احزاب مخالف اعلام کرده اند که احتمالا در کنفرانس ملی مسائل مهمی از جمله قانون اساسی اتی کشور، عفو عمومی و وضع سیاسی جناح مخالف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رسانه های ماداگاسکار اعلام کرده اند برغم اصرار تشکیلات عالی انتقالی ماداگاسکار، احزاب مخالف موضع خود را در این زمینه تغییر نداده اند.

هنوز هیچ تاریخی برای دیدار اتی راجولینا و روسای سه حزب مخالف ماداگاسکار تعیین نشده است.

از سوی دیگر یکصد و هفتاد و هشت حزب و تشکل سیاسی ماداگاسکار در پایان مذاکرات خود در انتاناناریوو، پایتخت این جزیره، بر سر یک توافق نامه جدید سیاسی توافق کردند. یک کمیسیون ویژه تشکیل شده است تا جزئیات مربوط به این سند را که انتظار می رود به بن بست سیاسی هجده ماهه ماداگاسکار پایان دهد، مشخص کند تا شرایط برای امضای ان توسط احزاب و گروههای سیاسی مختلف ماداگاسکار فراهم شود.

این توافق نامه پس از اینکه به امضای احزاب رسید در اختیار اندری راجولینا رئیس تشکیلات عالی انتقالی ماداگاسکار قرار خواهد گرفت تا انرا امضا کند. گفته می شود توافق نامه جدید ماداگاسکار با توافق نامه ای که پیش از این در تاریخ سیزدهم اوت به امضای احزاب ماداگاسکار رسیده بود تفاوت چندانی ندارد و فقط تغییراتی در نامهای دو مجلس پارلمان و همچنین تعداد اعضایی که در انها عضویت دارند ایجاد شده است.

طبق توافق نامه جدید، شورای عالی انتقالی و کنگره ماداگاسکار از این پس به ترتیب «سنای موقت» و « مجمع ملی انتقالی» ماداگاسکار شناخته خواهند شد.

تعداد اعضای مجمع ملی ماداگاسکار در عدد دویست و پنجاه و شش بدون تغییر باقی ماند اما شمار اعضای سنای موقت از یکصد و بیست و پنج به نود عضو کاهش یافت. احزاب سیاسی ماداگاسکار خواستار ان شده اند که مجمع ملی انتقالی و سنای موقت کشورشان پیش از برگزاری کنفرانس ملی که سیزدهم تا هجدهم سپتامبر اینده برگزار خواهد شد، تشکیل جلسه دهند تا دولت وحدت ملی ماداگاسکار نیز بتواند کار خود را اغاز کند.

انتظار می رود در ترکیب دولت جدید ماداگاسکار توازن منطقه ای رعایت شود.

گفتنی است توافق نامه سیاسی جدید ماداگاسکار بدون مشارکت سه حزب وابسته به روسای جمهور سابق یعنی آلبرت زافی، دیدیه راتسیراکا و مارک راوالومانانا تهیه شده است.

این سه گروه منتظر ان هستند که مذاکرات مربوط به مناقشه سیاسی ماداگاسکار از سر گرفته شود.

از سوی دیگر موسسه ملی امار ماداگاسکار اعلام کرد صادرات محصولات عمده این کشور به نه شریک مهم تجاری ماداگاسکار و سایر کشورهای جهان به علت بروز بحران سیاسی در این کشور کاهش قابل توجهی داشته است. صادرات تولیدات نساجی در سه ماهه اول سال دو هزار و نه پنج و نیم میلیون تن بود در حالی که این رقم در سه ماهه اول امسال به سه میلیون و چهارصد هزار کیلو رسید. بحران سیاسی در ماداگاسکار موجب شده است این کشور در عرصه اقتصادی نیز با مشکلات اساسی مواجه شود. تلاشها برای حل و فصل بحران ماداگاسکار تا کنون نتیجه ای نداشته است.بحران در ماداگاسکار از دسامبر سال دو هزار و هشت اغاز شده است. هیاتی پارلمانی فرا منطقه ای که با اندره راجولینا رئیس جمهور موقت ماداگاسکار دیدار کرده است از تشکیلات عالی انتقالی این کشور که در حال حاضر اداره امور را در دست دارد درخواست کرد هر چه زودتر زندانیان سیاسی به ویژه روزنامه نگاران بازداشت شده را ازاد کند. میشل ریواسی، نماینده پارلمان اروپا که از اعضای این هیئت پارلمانی بود اعلام کرد ما در دیدار با مقامات بلند پایه ماداگاسکار بارها بر ضرورت ازاد سازی زندانیان سیاسی تاکید کردیم و رئیس جمهور موقت این کشور تعهد کرد که این مسئله را مد نظر قرار خواهد داد هر چند برای عمل به این درخواست تاریخی را مشخص نکرد و جزئیاتی ارائه نداد.

ریواسی افزود من در دیدار با راجولینا شخصا از وی درخواست کردم که به عنوان یک حرکت اشتی جویانه و به منظور تقویت روند سیاسی ماداگاسکار، زندانیان سیاسی به ویژه روزنامه نگاران بازداشت شده را ازاد کند چرا که به اعتقاد ما ازادی بیان و عقاید سیاسی ضامن دموکراسی است و با حس تنفر و انزجار نمی توان روند سیاسی و اشتی ملی را در یک کشور به پیش برد. این هیئت پارلمانی فرامنطقه ای در مدت اقامت خود در ماداگاسکار با برخی از نمایندگان جامعه مدنی، چند سازمان غیر دولتی و همچنین برخی از اعضای پیشین پارلمان این کشور که پس از روی کار امدن راجولینا برکنار شده اند، دیدار و گفتگو کرد.مارک راوالومانانا رئیس جمهور پیشین ماداگاسکار که سال دو هزار و دو به این سمت انتخاب شده بود اوایل سال دو هزار و نه به تدریج حمایت ارتش را از دست داد و با شدیدترین بحران سیاسی مواجه شد به طوری که سرانجام مجبور شد در هفدهم ماه مارس سال گذشته اختیارات و مسئولیتهای خود را در عالی ترین مقام سیاسی ماداگاسکار خود را به یک هیئت نظامی واگذار کند.

این هیئت نظامی نیز بلافاصله اختیارات راوالومانانا را به اندری راجولینا که رئیس جناح مخالف بود واگذار کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از انتاناناریوو، راجولینا در ماه دسامبر سال دو هزار و نه تصمیم گرفت از چارچوب توافق نامه هایی که در سال دو هزار و نه برای پایان دادن به بحران سیاسی ماداگاسکار منعقد شده بود خارج شود و انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کند این تصمیم تنشها و نگرانیهای موجود در کشور را تشدید کرد.

رقبا و منتقدان راجولینا می گویند روند یکجانبه ای که رئیس جمهور کنونی در پیش گرفته است ضمانتهای لازم را برای برگزاری ازاد و شفاف انتخابات ندارد. کمیته هماهنگی ملی سازمان های جامعه مدنی ماداگاسکار با مشارکت سازمان هایی از جامعه مدنی و کمیته ملی نظارت بر انتخابات برای فراهم کردن تمهیدات کنفرانس ملی این کشور تشکیل شده است. کمیته هماهنگی سازمان های جامعه مدنی مسئول برگزاری کنفرانس ملی و نشست های مقدماتی اعضای شرکت کننده در آن خواهد بود. نرو ادریاماموجی عضو ائتلاف سازمان های جامعه مدنی با قرائت بیانیه رسمی کمیته هماهنگی سازمان های جامعه مدنی اعلام کرد این کمیته، تامین میانجی گری برای خروج کشور از بحران قانونی و پایه ریزی جمهوری جدید از طریق روندی با رایزنی های گسترده در سطح مناطق ، سپس ملی و برقراری آشتی ملی را به عنوان هدف خود تعیین کرده است. دوازدهم مه گذشته،‌رئیس تشکیلات انتقالی ماداگاسکار به طور یکجانبه اعلام کرد برای پایان دادن به بحران سیاسی ماداگاسکار که از دسامبر سال دو هزار و هشت اغاز شده است، قانون اساسی جدید ماداگاسکار را به همه پرسی می گذارد. مارک راوالومانانا که سال دو هزار و دو به این سمت انتخاب شده بود اوایل سال دو هزار و نه به تدریج حمایت ارتش را از دست داد و با شدیدترین بحران سیاسی مواجه شد به طوری که سرانجام مجبور شد در هفدهم ماه مارس سال گذشته اختیارات و مسئولیتهای خود را در عالی ترین مقام سیاسی ماداگاسکار خود را به یک هیئت نظامی واگذار کند.

این هیئت نظامی نیز بلافاصله اختیارات راوالومانانا را به اندری راجولینا که رئیس جناح مخالف بود واگذار کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران