بانک جهانی از کشورهای آفریقایی خواست بازار رقابت بین المللی را به روی خدمات ایمنی و امنیتی خود در بخش حمل و نقل هوایی که از کارآمدی بسیار پایینی برخوردار است بگشایند.
جمال صغیر مدیر بخش توسعه پایدار بانک جهانی در آفریقا روز دوشنبه گفت سرویسهای هوایی قابل اطمینان ، مطمئن و دارای یک قیمت رقابتی از عوامل اساسی برای پیوستن آفریقا به اقتصاد جهانی با شرایط بهتر به شمار می روند. بانک جهانی در یک تحقیق که به مناسبت آغاز به کار مجمع سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو)در مونترال منتشر شد اعلام کرد شمار حوادث هوایی که منجر به از بین رفتن هواپیما می شود در قاره آفریقا شش برابر بیشتر از قاره آسیا و آمریکای لاتین است. همین بررسی میزان سوانح هوایی قاره آفریقا را دوازده برابر بیشتر از اروپا و آمریکای شمالی اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن چارلز شلومبرگر عامل این تحقیق گفت امروز سی و یک کشور از معیارهای ایمنی ضعیفی برخوردار هستند که منجر به افزایش شمار حوادث هوایی در همه مناطق دیگر دنیا می شود. به اعتقاد شلومبرگر مشکل اصلی دولتها ناشی از آن است که بیم دارند شرکتهای هوایی آفریقا نتوانند خود را با معیارهای تعیین شده از سوی کنترل کننده های خارجی تطبیق بدهند. بانک جهانی اعلام کرد در سال هزار و نهصد و نود و نه چهل و چهار کشور آفریقایی در یاموسوکرو متعهد شدند قوانین دست و پا گیر مربوط به خدمات هوایی را حذف و بازارهای هوایی منطقه ای را به روی رقبای فراملی بگشایند. بر اساس گزارش بانک جهانی تنها برخی از کشورهای آفریقایی این تعهد را به طور کامل اجرا می کنند و ده کشور آفریقای جنوبی ، جیبوتی ، گینه استوایی ، اریتره ، گابن ، ماداگاسکار ، موریتانی ، مغرب ، سومالی و سوازیلند که این توافقنامه را امضا کرده بودند آن را تایید نکرده اند.