آفريقا

اوگاندا از سازمان ملل متحد درخواست کرد از انتشار گزارشی مبنی بر متهم کردن این کشور به علت ارتکاب جنایات جنگی در جمهوری دمکراتیک کنگو اواخر سالهای نود خودداری کند.قرار است سازمان ملل متحد گزارشی را درباره یک دهه جنایات جنگی در جمهوری دمکراتیک کنگو منتشر کند.



این جنایات در فاصله سالهای هزار و نهصد و نود و سه تا دو هزار و سه روی داده است.در این گزارش کشورهایی که در مناقشه کنگو شرکت داشتند به ویژه رواندا و اوگاندا هدف قرار می گیرند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کامپالا سام کوتسا وزیر امور خارجه اوگاندا گفت این کشور چنین گزارشی را به طور کامل رد می کند و از سازمان ملل متحد می خواهد ان را منتشر نکند.اوگاندا همچنین یکی از کشورهای تامین کننده نیروهای اتحادیه افریقا در سومالی است. پیشتر سران نظامی اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو برای تبادل نظر درباره راههای مبارزه با شورشیان منطقه بویژه گروه ارتش مقاومت مسیح در کامپالا دیدار کرده بودند. به گفته مقامات اوگاندا، گفتگو درباره مسائل امنیتی بویژه راههای مقابله با فعالیتهای شورشی در مرز این کشور با جمهوری دموکراتیک کنگو از محورهای مذاکرات بود. از سوی دیگر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد نظامیان ارتش و نیروهای پلیس جمهوری دموکراتیک کنگو در عملیات نظامی اوریل گذشته در منطقه امبانداکا در شمال غربی این کشور برضد شورشیان، حقوق بشر را به طور گسترده نقض کرده اند. در گزارش سازمان ملل متحد که یک نسخه از ان در اختیار خبرگزاریها قرار گرفت،‌ امده است شاهدان اعلام کرده اند که نظامیان ارتش و نیروهای پلیس کنگو در اوریل گذشته در منطقه امبانداکا چند مورد اعدام خودسرانه انجام داده اند و انهایی را که تصور می کردند از شورشیان اینیله حمایت می کنند تیرباران کرده اند. این گزارش که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بر اساس شهادت غیر نظامیان کنگو و تحقیق در میان نیروهای نظامی کنگو تهیه کرده است، یک گزارش مقدماتی به شمار می رود و گزارش تکمیلی بعدا منتشر خواهد شد. در این گزارش که در کمیساریای عالی حقوق بشر در حال بررسی می باشد امده است دستکم بیست نفر که نظامیان ارتش کنگو در عملیات خود در منطقه امبانداکا بازداشت کرده بودند در شبهای چهارم و پنجم اوریل تیرباران شده اند.

همچنین طبق این گزارش،‌دستکم سی نفر دیگر در فاصله روزهای پنجم تا نهم اوریل در همین منطقه توسط نیروهای ارتش کنگو اعدام شدند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد شورشیان کنگو نیز در این درگیریها مرتکب دستکم دو فقره قتل شدند. یک سازمان غیر دولتی مدافع حقوق بشر در کنگو در بیستم اوریل ارتش این کشور را به اعدام یا صدور دستور اعدام حدود پنجاه نفر که بیشتر انها غیر نظامی بودند متهم کرد.

انجمن دفاع از حقوق بشر در ان زمان با انتشار گزارشی اعلام کرده بود نیروهای نظامی ارتش کنگو و شبه نظامیان اینیله در خشونتهای گسترده برضد غیر نظامیان دست داشته اند و چهل و نه نفر را نیز خودسرانه اعدام کرده اند.

اما دولت جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید کرده است اتهاماتی که انجمنهای دفاع از حقوق بشر برضد نظامیان ارتش این کشور مبنی بر خشونت برضد غیر نظامیان و قتل حدود پنجاه نفر مطرح کرده است به هیچ وجه صحت ندارد.

سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارش خود تصریح کرد نتایج تحقیقات نشان می دهد که شصت و یک نفر که غیر نظامی،‌نظامی یا شبه نظامی بودند از چهارم تا پنجم اوریل زخمی شدند.

طبق این گزارش اکثر غیر نظامیان بر اثر اصابت گلوله های بی هدف که نظامیان ارتش کنگو شلیک کرده بودند زخمی شدند. در این گزارش همچنین امده است برخی از مردان مسلح که لباس نظامی نیز به تن داشتند در اوریل گذشته در منطقه امبانداکا مرتکب تجاوز شده اند.

همچنین طبق این گزارش،‌برخی از نیروهای پلیس و نظامیان ارتش کنگو به تاسیسات و تجهیزات نیروی صلحبان بین المللی مستقر در کنگو نیز حمله و انها را غارت کرده اند.

در این گزارش امده است هیچ سند یا مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شورشیان هم در این غارتها دست داشته اند.

هفت کارشناس سازمان ملل متحد نیز که چندی پیش برای بررسی اوضاع به جمهوری دموکراتیک کنگو رفته بودند در گزارش خود اعلام کردند اعضای نیروهای مسلح ، پلیس ملی، اژانس ملی اطلاعات و دیگر سرویسهای اطلاعاتی جمهوری دموکراتیک کنگو احتمالا مسئول مواردی از اعدام های خودسرانه، خشونتهای جنسی ، شکنجه و بدرفتاری برضد غیر نظامیان هستند. کارشناسان سازمان ملل همچنین در گزارش خود اعلام کرده اند گروههای مسلح مثل ارتش مقاومت مسیح (شورشیان اوگاندا) و نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا (شورشیان رواندا) در شرق کنگو دست به خشونت هایی می زنند که نقض حقوق بین المللی بشری به شمار می رود و در برخی موارد می توانند جرائم ضدبشریت نیز قلمداد شود. سازمان ملل متحد اعلام کرده است از ابتدای سال گذشته تا کنون در مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو صدها نفر کشته شده و شمار زیادی نیز اواره شده اند.

بر اساس اعلام مسئولان نظامی کنگو، در عملیات امبانداکا در شمال غربی کنگو، ده نظامی ارتش،‌سه مامور پلیس، سیزده شورشی و چهار غیر نظامی کشته شدند. ‌شورشیان اینیله از اکتبر سال دو هزار و نه در مناطق مختلف استان استوایی با نیروهای ارتش مبارزه می کنند.

این گروه مخالف دولت چهارم اوریل گذشته به شهر امبانداکا حمله کردند و برای مدتی فرودگاه شهر را تصرف کردند اما در نهایت توسط نظامیان ارتش کنگو و نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد مجبور شدند فرودگاه را تخلیه کنند. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد برای کمک به اوارگان جمهوری دموکراتیک کنگو که در کنگو برازاویل مستقر شده اند به هفتصد هزار دلار نیاز دارد. دیوید لاوسون، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در برازاویل در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد ما برای تامین نیازهای بهداشتی و درمانی اوارگان جمهوری دموکراتیک کنگو که در شمال کنگو برازاویل در شرایط اسفباری زندگی می کنند به پانصد هزار دلار نیاز داریم.

وی افزود گزارشها نشان می دهد که هر هفته دستکم دو یا سه مورد خشونت برضد زنان در این کشور افریقایی اتفاق می افتد و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به این وضع و مهار کامل خشونتها تا پایان امسال به دویست هزار دلار نیاز دارد.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد که از پانزدهم تا نوزدهم ژوئن از وضعیت اوارگان مستقر در منطقه لیکوالا در شمال شرقی کنگو برازاویل بازدید کرده است اعلام کرد در حال حاضر یک هزار و دویست زن باردار در میان اوارگان این منطقه وجود دارد و از اواخر اوریل تا کنون نیز هفتصد و بیست نوزاد در اردوگاه اوارگان این منطقه متولد شده اند. دهها هزار اواره در منطقه لیکوالا در حاشیه رودخانه اوبانگی که مرز طبیعی میان دو کنگو را تشکیل می دهد در چادرها مستقر شده اند و به سختی روزگار می گذرانند.

و کمبود کالاهای ضروری مورد نیاز اوارگان و همچنین فعالیت گروههای شبه نظامی در منطقه امنیت اوارگان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس امار و ارقامی که سازمانهای بشردوستانه منتشر کرده اند نزدیک به هشتاد درصد از اوارگان این منطقه را زنان و کودکان تشکیل می دهند که در شرایط بسیار شکننده و نامناسبی زندگی می کنند و با خطرات فزاینده ای از طرف گروههای شبه نظامی روبرو هستند. سازمان ملل متحد برای اولین بار اواخر مه در گزارش سالانه خود درباره کودکان و مناقشات مسلحانه در جهان فهرستی از افراد و گروههایی را منتشر کرد که کودکان را به عنوان نیروی نظامی اجیر می کنند و در عملیات مسلحانه و جنگها از انها استفاده می کنند.

گزارش سالانه دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین فهرستی از کشورها و گروههایی را ارائه کرده است که به قتل، اعمال خشونتهای مختلف از قبیل مثله کردن یا بهره برداری جنسی از کودکان متهم شده اند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین در گزارش خود اعلام کرده اند گروههای مسلح مثل ارتش مقاومت مسیح (شورشیان اوگاندا) و نیروهای دموکراتیک آزادیبخش رواندا (شورشیان رواندا) در شرق کنگو دست به خشونت هایی می زنند که نقض حقوق بین المللی بشری به شمار می رود و در برخی موارد می توانند جرائم ضدبشریت نیز قلمداد شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است از ابتدای سال گذشته تا کنون در مناطق شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو صدها نفر کشته شده و شمار زیادی از ساکنان منطقه نیز اواره شده اند.

بر اساس اعلام مسئولان نظامی کنگو، در عملیات امبانداکا در شمال غربی کنگو، ده نظامی ارتش،‌سه مامور پلیس، سیزده شورشی و چهار غیر نظامی کشته شدند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران