آفريقاي جنوبي

ايرنا - سفير آفريقاي جنوبي در تهران با بيان اينكه 'همه بايد در برابر معاهده NPT برابر باشند'، تصريح كرد: هيچكس نمي تواند حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را از ايران بگيرد.


ابراهيم محمد سالي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگاران سياسي ايرنا تاكيد كرد: هر كشوري كه عضو معاهده NPT است اين حق را دارد كه از اين فناوري براي مقاصد صلح آميز استفاده كند؛ اين حق ايران است و هيچ كس نيز نمي تواند آن را از شما بگيرد.
** حمايت از حق ايران
وي با اشاره به حمايت اين كشور از حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي خاطرنشان كرد: ما هميشه از حق ايران در بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي دفاع كرده ايم زيرا با اين كار از حق خود نيز دفاع كرده ايم.
محمد سالي با اشاره به فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي در رابطه با حرام بودن توليد، تكثير و استفاده از سلاح هاي هسته اي اظهار داشت: ما فتواي رهبر معظم ايران را در رابطه با حرام و شيطاني بودن سلاح هاي هسته اي درك مي كنيم.
سفير آفريقاي جنوبي خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد قانوني برخلاف مفاد NPT در رابطه با كشوري اعمال شود، ممكن است سال ديگر اين قانون شامل حال ديگر كشورها نيز شود ولي همه بايد در برابر معاهده NPT برابر باشند.

** خاورميانه عاري از سلاح هسته اي
وي با يادآوري اينكه قاره آفريقا عاري از تسليحات هسته اي است، اظهار داشت: خاورميانه و تمامي مناطق ديگر دنيا نيز بايد عاري از تسليحات هسته اي باشند زيرا در اين تسليحات هيچ انسانيتي ديده نمي شود.
سفير آفريقاي جنوبي گفت: اگر تحقيقاتي كه در زمينه نظامي صورت گرفته در بخش هاي غيرنظامي صورت گرفته بود چه بسا تا كنون جهان به يك منبع انرژي بسيار عالي كه عوارض جانبي نداشته باشد، دست يافته بود.

*** نقش آفريقاي جنوبي در مذاكرات
سفير آفريقاي جنوبي در تهران در پاسخ به اين سوال كه در صورت دعوت تهران آيا اين كشور آماده است تا در مذاكرات ايران با گروه 1+5 حضور پيدا كند يا نه، گفت: اين مهم است كه در نظر بگيريم آفريقاي جنوبي چه نقشي را مي تواند در آن مذاكرات داشته باشد. بايد در ابتدا ببينيم كه آيا آفريقاي جنوبي مي تواند نقشي سازنده در اين مذاكرات داشته باشد يا نه؟
وي با بيان اينكه موضوع اين نيست كه ما از ايران حمايت خواهيم كرد يا آمريكا بلكه مهم ناديده نگرفتن NPT است، افزود: اين نقش سازنده تنها در ارتباط با ايران نيست بلكه اين موضوع فقط يكي از جنبه هاي آن است و صورت كلي اين موضوع در ارتباط با كاربرد قوانين به شيوه عادلانه است.
محمد سالي گفت: نبايد NPT كنار گذاشته شود زيرا مشكلات اساسي را به وجود مي آورد كه حتي نمي توان تصور آن را كرد پس موضوع اصلي اجراي قوانين به صورت عادلانه است.
سفير آفريقاي جنوبي در پاسخ به سوالي در خصوص علت فعال تر نشدن اين كشور همچون تركيه و برزيل در رابطه با موضوع هسته اي ايران، اظهار داشت: تركيه و برزيل كشورهاي هسته اي نيستند ولي آفريقاي جنوبي بمب هسته اي در اختيار داشته است و در سال 1994 تصميم گرفته است تا بمب هاي خود را نابود كند.
وي با اشاره به سابقه توليد بمب هسته اي در اين كشور يادآور شد: قبل از انقلاب اسلامي در ايران و در زمان رژيم شاه، همكاري هايي بين ايران، آفريقاي جنوبي و اسراييل در زمينه هسته اي وجود داشت و اين موضوع كه ما چگونه به بمب اتمي دست پيدا كرديم بسيار طولاني است.
سفير آفريقاي جنوبي در عين حال با اشاره به كاربردهاي نظامي و غيرنظامي هسته اي تصريح كرد: اگر از اين فناوري در زمينه هاي غيرنظامي و مثلا براي توليد دارو و ايزوتوپ استفاده شود بسيار خوب و مفيد است اما استفاده نظامي از آن بسيار مخرب است مانند بمب هاي هسته اي در هيروشما و ناكازاكي.

** ساختار شوراي امنيت و سازمان ملل ناعادلانه است
سفير آفريقاي جنوبي در پاسخ به اين سوال كه مقامات ايراني قطعنامه هاي شوراي امنيت را غيرقانوني مي دانند زيرا حق ايران را بر اساس بند 4 از معاهده NPT در رابطه با غني سازي در نظر نمي گيرد، چرا بايد اين قطعنامه ها از سوي جامعه جهاني محترم شمرده شوند، گفت: ساختار شوراي امنيت و سازمان ملل ناعادلانه است و علت آن نيز تقسيم شدن ناعادلانه منابع بين كشورهاي قوي و توسعه يافته و كشورهاي ضعيف و توسعه نيافته است.
ابراهيم محمد سالي با بيان اينكه زماني كه يك كشور قدرتمند قطعنامه اي را به شورا ارائه كند، ساير كشورها را تحت فشار مي گذارد تا اين قطعنامه صادر شود، تاكيد كرد: وقتي قطعنامه اي صادر مي شود بدليل قوانين و مقررات بين المللي حتي اگر شما مخالف با آن نيز باشيد، مجبور به تبعيت از آن قطعنامه مي شويد و اين بدليل ناعادلانه بودن ساختار شوراي امنيت است.
اين ديپلمات آفريقايي با اشاره به موضوع خلع سلاح جهاني تصريح كرد: NPT تقاضاي خلع سلاح جهاني را كرده است اما هيچ پيشرفت چشمگيري در اين زمينه صورت نگرفته است.

** نبايد سرنوشت كشورها در سازمان ملل بدست چند كشور خاص رقم بخورد
سفير آفريقاي جنوبي در تهران در پاسخ به اين سوال كه قدرت هاي نوظهور در عرصه بين المللي مانند برزيل و هند خواهان عضويت دايم در شوراي امنيت سازمان ملل هستند، آيا قاره آفريقا نيز نبايد صاحب يك كرسي دايم در اين شورا باشد، گفت: عدم تعادل و توزان در كشور ها قابل قبول نيست و همين اصل در خارج از كشور هم صادق است. عده اي در دنيا حق خود مي دانند تا همه چيز را مصرف كنند در حاليكه قسمت كوچكي از دنيا را در اختيار دارند.
وي افزود: چرا در آفريقا بچه اي بايد از گرسنگي بميرد در حالي كه منابع كشورش توسط ديگران مورد استفاده قرار مي گيرد؟ بنابراين بايد يك سطح توازن و تعادلي وجود داشته باشد. اين مساله در رابطه با سازمان ملل نيز صادق است.
محمد سالي با بيان اينكه ساختار سازمان ملل ناعادلانه است، اظهار داشت: اين سازمان نبايد به گونه اي باشد كه يك حق منحصر بفردي را براي چند كشور خاص در نظر بگيرد و سرنوشت ساير كشورها نيز توسط آنها رقم بخورد.
اين ديپلمات آفريقايي تصريح كرد: ما خواهان اصلاحاتي در ساختار سازمان ملل و همچنين ارگان هاي بين المللي ديگر مانند صندوق بين المللي پول و بانك جهاني هستيم.
سفير آفريقاي جنوبي با بيان اينكه اين كشور بدنبال كرسي دايم در شوراي امنيت و حق وتو نيست، تاكيد كرد: هدف نهايي داشتن حق وتو و عضويت دايم در اين شورا نيست بلكه هدف اين است كه ساختار اين نهاد بين المللي به گونه اي تغيير كند كه نمايانگر حقايق باشد.
وي اضافه كرد: ممكن است سازمان ملل هر ساختاري كه داشته باشد بازهم كامل و مورد قبول نباشد اما حداقل با اصلاحاتي كه در آن صورت مي گيرد تعادل و توزان بيشتري بدست بياورد.
محمد سالي در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين پيشنهاد كه رييس دوره اي اتحاديه آفريقا، صاحب كرسي دايمي از سوي اين قاره در شوراي امنيت باشد، موافق است يا نه، گفت: در حال حاضر 2 كشور كه داراي اجماع باشند از سوي اتحاديه آفريقايي براي عضويت غيردايم در شوراي امنيت انتخاب مي شوند.
اين ديپلمات آفريقايي با بيان اينكه داشتن كرسي و راي دادن در شوراي امنيت به نظر ساده مي آيد اما مساله اي بسيار پيچيده است، خاطرنشان كرد: بعضي از كشورها بدليل اقتصاد ضعيفي كه دارند آرايي كه در شوراي امنيت مي دهند، آراء خودشان نيست و در واقع آنها مجبور هستند تا آن چيزي را كه كشورهاي ثروتمند و قدرتمند مي خواهند، بيان كنند.
وي تصريح كرد: مهم اين است كه ببينيم اساسا آيا بايد شوراي امنيتي وجود داشته باشد يا نه؟ اگر بايد وجود داشته باشد اولويت هاي آن چيست و چه ساختاري بايد داشته باشد. برچه اساسي اين شورا بايد پايه ريزي شود تا بتواند حداقل عدالت و توازن را در دنيا حفظ كند.

** آفريقاي جنوبي بعد از آپارتايد كاملا دموكراتيك و ضد نژاد پرستي است
محمد سالي با بيان اينكه برخلاف ايران در آفريقاي جنوبي انقلابي رخ نداد، گفت: در آفريقاي جنوبي ما بيش از صد سال عليه آپارتايد مبارزه كرديم و بعد از آن نشستيم و راه حل موضوع را پيدا كرديم. كشور ما بعد از آپارتايد كاملا دموكراتيك، ضد نژادپرستي و آزاد است.
وي افزود: ما يك سيستم نامتعادل و نابرابر را از زمان آپارتايد به ارث برديم كه در آن فاصله ميان فقير و غني بسيار زياد بود. از زماني كه حزب ANC در آفريقاي جنوبي به قدرت رسيده است فعالانه در جهت فقرزدايي و مبارزه با نابرابري تلاش كرده است.
اين ديپلمات آفريقايي افزود: ما در اين راه موفقيت هاي زيادي بدست آورده ايم اما نمي توانيم ادعا كنيم كه همه كساني كه در آفريقاي جنوبي هستند در يك استاندارد معمولي زندگي مي كنند.
سفير آفريقاي جنوبي با اشاره به ميزان بالاي بيكاري در افراد سياه پوست اين كشور گفت: بسياري از افراد در آفريقاي جنوبي ار آب لوله كشي بهره مند نشده اند و يا فاقد بيمه هاي درماني هستند. مبارزه با اين مشكلات زمان بر و يك فرايند است.

** 30 درصد نفت آفريقاي جنوبي از ايران تامين مي شود
سفير آفريقاي جنوبي در تهران در پاسخ به سوالي در رابطه با كاهش حجم مبادلات تجاري دو كشور در سال هاي اخير و برنامه هاي وي براي توسعه اين سطح از همكاري ها اظهار داشت: زماني كه ارقام واردات و صادرات بين دو كشور كاهش مي يابد، ما بايد نگران باشيم. بعضي مواقع ارقام بالا، مربوط به پروژه هاي خاصي مي شده است كه بعد از اتمام آن، پروژه ديگري جايگزين آن نشده است.
اين ديپلمات آفريقايي تصريح كرد: باور ندارم كه ارقام موجود در رابطه با مبادلات بين دو كشور كل مبادلات را شامل شود. براي مثال از زماني كه بانك ها در گشايش اعتبارات اسنادي LC—مردد شدند، بخشي از مبادلات بين دو كشور از طريق كشورهاي ثالث صورت مي گيرد و رقم آن به حساب مبادلات تجاري ايران با آن كشورها لحاظ مي شود.
وي با بيان اينكه در سال گذشته ايران شانزدهمين شريك اقتصادي آفريقاي جنوبي بوده است، خاطرنشان كرد: صادرات ما به ايران در سال گذشته 172 ميليون دلار بوده و اگر نفت را از ميزان صادرات كالاهاي ايراني به آفريقاي جنوبي كنار بگذاريم، ميزان واردات ما بسيار ناچيز خواهد بود.
ابراهيم محمد سالي با اشاره به تامين 30 درصدي ميزان نفت اين كشور از طريق ايران تاكيد كرد: در گذشته 60 درصد از نفت مورد نياز ما توسط ايران تامين مي شد اما اين ميزان در حال حاضر به 30 درصد رسيده است.
سفير آفريقاي جنوبي در بيان علل اين مساله گفت: در ميزان نفت مورد نياز ما تغييري به وجود نيامده اما براي تامين آن انتخاب هاي ديگري از كشورهاي آفريقايي داشتيم كه اين موضوع باعث شد تا ميزان واردات نفت ما از ايران كاهش بيابد.
اين ديپلمات آفريقايي در رابطه با تحريم بانك هاي ايراني اظهار داشت: اين موضوع مربوط به تحريم هاي سازمان ملل مي شود و ايران نيز اين مساله را درك مي كند كه ما به عنوان آفريقاي جنوبي حتي اگر به اين تحريم ها باور نداشته باشيم، مجبور به تبعيت از آن هستيم.
وي با بيان اينكه در آفريقاي جنوبي 7 بانك اصلي تجاري وجود دارد كه شعباتي نيز در لندن و نيويورك دارند، گفت: اين مساله باعث شده تا بانك هاي ما بيشتر از سوي آمريكا و كشورهاي اروپاي غربي تحت فشار قرار بگيرند و محافظه كارانه تر رفتار كنند.

** پيشنهاد سفير آفريقاي جنوبي
اين ديپلمات آفريقايي مقيم تهران در رابطه با مغفول ماندن همكاري هاي فرهنگي ميان ايران و آفريقاي جنوبي گفت: در رابطه با همكاري هاي فرهنگي حساسيت هايي وجود دارد كه آن را مشكل ساخته است.
وي افزود: فرهنگ در آفريقاي جنوبي بسيار متنوع است. سنت ها، غذا ها و موسيقي ما بسيار غني است ولي براي ارتباط آن با فرهنگ ايراني دشواري هايي وجود دارد.
محمد سالي با اشاره به جنبه هاي ديگري از همكاري ها ميان ايران و آفريقاي جنوبي گفت: در آفريقاي جنوبي تحقيقات فراواني در رابطه با حفظ محيط زيست و حفاظت از گونه هاي در خطر حيوانات صورت مي گيرد.
سفير آفريقاي جنوبي گفت: در ايران بين 70 تا 120 قلاده از يوزپلنگ باقي مانده و اين گونه يوزپلنگ ها در خطر انقراض قرار دارد. هفته گذشته يكي از اين يوزپلنگ ها در جاده اي كشته شد. اميدوار هستم تا يك همكاري بين مراكز تحقيقاتي دو كشور در زمينه با حفظ محيط زيست و حفاظت از گونه هاي نادر حيوانات صورت بگيرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران