مصر

خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با اشاره به شرايط داخلي مصر، از مقامات اين كشور خواست تا متوجه باشند كه كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي از وضعيت داخل اين كشور (مصر) سوء استفاده نكنند و بر سياست خارجي‌اش تأثيرگذار نباشند

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي، ضمن تبريك ميلاد حضرت معصومه (س) و علي‌بن موسي‌الرضا (ع)، نسبت به حادثه رانش زمين در نيكاراگوئه كه بر اثر آن تعدادي كشته و مجروح شدند، ابراز تأسف كرد.

* 1+5 جديت نشان دهد
وي در خصوص اظهارات سخنگوي وزارت خارجه آمريكا كه از ايران خواسته زمان دقيقي را براي گفت‌وگو با 1+5 مشخص كند و همچنين اظهارات ظهره‌وند معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص تركيب مذاكره با 1+5 و افزوده شدن ديگر كشورها به اين تركيب، خاطرنشان كرد: در خصوص مذاكرات ايران و 1+5 با هر تركيب و ساختاري كه در آينده بخواهد انجام شود، بايد نكاتي را مورد اشاره قرار داد. اول اينكه اصل مذاكره مورد تائيد و توافق ما است و ما آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كرديم و به نظر مي‌آيد طرف مقابل خيلي براي مذاكره آمادگي، پيگيري و جديت ندارد.
مهمان‌پرست افزود:‌ ما در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك آمادگي خود را اعلام كرده و حتي گفتيم كه اين نشست در سطح وزراي خارجه و در حضور رئيس‌جمهور ايران برگزار شود اما ظاهراً طرف مقابل براي مذاكره آمادگي نداشت.
سخنگوي وزارت خارجه اظهارات منوچهر متكي در خصوص تاريخ گفت‌وگو با 1+5 در اواخر اكتبر يا اوايل نوامبر را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما اين محدوده زماني را مطرح كرديم و اگر طرف مقابل ما علاقه‌مند مذاكرات باشد، بايد تحرك و جديت بيشتري داشته باشد تا اين مسئله به مرحله اجرايي برسد.

* سفر دو روزه احمدي‌نژاد به لبنان
خبرنگاري درباره سفر فردا (چهارشنبه) محمود احمدي‌نژاد به لبنان سؤال كرد كه مهمان‌پرست در اين باره اظهار داشت: اين سفر دو روزه به دعوت رسمي ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان و در چارچوب توسعه روابط سياسي دو كشور و تعميق همكاري‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي انجام مي‌شود. آقاي احمدي‌نژاد در طول اقامت در لبنان با رئيس‌جمهور، نخست‌وزير و رئيس مجلس اين كشور ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد و با برخي از شخصيت‌هاي سياسي برجسته لبنان نيز ديدار خواهد داشت.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي قراردادهاي اقتصادي و يادداشت تفاهم‌هايي در زمينه‌هاي تجاري، صنعتي، آب و برق، بهداشت، محيط زيست و همكاري‌هاي علمي و آموزشي را جزو دستور كار اين سفر عنوان كرد و گفت: نشست تجار و سرمايه‌گذاران دو كشور برگزار شد. اين سفر ضمن تعميق بخشيدن به همكاري‌هاي دو جانبه، مي‌تواند در جهت توسعه اقتصادي، ثبات و امنيت منطقه و لبنان مؤثر باشد.
به گفته مهمان‌پرست طرح مباحث منطقه‌اي و بين‌المللي در اين سفر مي‌تواند به تثبيت اوضاع و امنيت منطقه كمك كند.

* عصبانيت رژيم صهيونيستي از همگرايي كشورهاي منطقه
يكي از خبرنگاران به اقدامات مقامات صهيونيستي براي كم‌اهميت جلوه دادن سفر احمدي‌نژاد به بيروت اشاره كرد و نظر مهمان‌پرست را جويا شد كه وي در اين باره خاطرنشان كرد: برخي از جريانات سياسي يا بعضي از كشورها موافق توسعه روابط نزديك ما با ساير كشورهاي منطقه نيستند كه در بين كساني كه مخالفت خود را اعلام مي‌كنند، رژيم نامشروع صهيونيستي است كه به شدت از همگرايي كشورهاي منطقه و تحكيم روابط آنها عصباني است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: هر چقدر كشورهاي منطقه مشاركت و همكاري بيشتري داشته باشند، زمينه براي فعاليت اين رژيم محدودتر مي‌شود و اجازه توطئه و فتنه به آنها كمتر داده مي‌شود.
وي يادآور شد: البته ماهيت رژيم صهيونيستي به گونه‌اي است كه اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب مي‌كنند.
مهمان‌پرست با اشاره به برخوردهاي غيرحقوقي و رفتارهاي جنايت‌آميز اين رژيم در رابطه با مردم منطقه و همچنين تهديدات نامعقول و نامشروع آن،‌ خاطرنشان كرد: چون فعاليت‌هاي اين رژيم مشروعيت ندارد، اقدامات آن نيز در چارچوب مسائل ديپلماتيك قابل تعريف نيست.
وي تحركات و اظهارات مقامات صهيونيستي را از روي عصبانيت دانست و گفت: اين اظهارات و تحركات اصلاً محلي از اعراب نخواهد داشت.

* مصري‌هاي متوجه سوء استفاده كشورهاي غربي و صهيونيست‌ها باشند
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در واكنش به اظهارات احمد ابوالغيط وزير خارجه مصر كه گفته كشورش آماده داشتن بهترين روابط با مصر است ولي ايران بايد تعدادي از مخالفان مصر در اين كشور را اخراج كند، گفت: ما موضع خود را قبلا اعلام كرديم و فكر مي‌كنيم به خاطر وضعيتي كه در داخل مصر وجود دارد مقامات مصري بايد توجه داشته باشند كه كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي از وضعيت داخل اين كشور (مصر) سوء استفاده نكنند و بر سياست خارجي آن تأثيرگذار نباشند.
وي ادامه داد: هر زمان زمينه‌هاي بهبود روابط سياسي در طرف مقابل ما ايجاد شود مي‌توان موضوع را دنبال كرد. به نظر مي‌آيد الان مصري‌ها در محدوده‌اي قرار ندارند كه وارد بهبود و گسترش روابط بشوند.
سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: بحث ارتباط مردمي مسير خود را دنبال مي‌كند.

* بحث مبادله سوخت با گروه وين و بسته پيشنهادي با 1+5
مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس درباره اخبار مطرح شده مبني بر پيشنهاد جديد غرب به ايران كه بر اساس آن ايران غني‌سازي را محدود كند تا تحريم‌ها لغو شود، خاطرنشان كرد: در مورد بحث‌هاي حاشيه‌اي كه راجع به فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران مطرح مي‌شود، ‌فكر مي‌كنيم چارچوب بحث‌هاي ما با طرف مقابل بايد به شكل مستقلي دنبال شود.
وي تصريح كرد: بحث ما با گروه وين بحث مبادله سوخت است و بحث ما با گروه 1+5 بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي مي‌باشد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره محور مذاكرات ايران با گروه 1+5 اظهار داشت: بحث ما و گروه مقابل در دو موضوع تعريف شده است. بحث مذاكرات ايران و گروه وين صرفاً در چارچوب مبادله سوخت و بر مبناي بيانيه تهران كه با حضور وزراي خارجه سه كشور ايران، تركيه و برزيل به امضا رسيد، خواهد بود. اين بيانيه در 10 ماده همه مسائل مربوط به مذاكرات را روشن كرد.
مهمان‌پرست ادامه داد: موضوع بحث با گروه 1+5 كه در نشست ژنو 2 مطرح شد، بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي خواهد بود.
سخنگوي وزارت خارجه در توضيح بيشتر اظهار داشت: در نشست‌هاي ژنو دو بسته يكي از طرف مقابل و يك بسته نيز از سوي جمهوري اسلامي پيشنهاد شد كه فكر مي‌كنيم بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي مي‌تواند محور مذاكرات قرار گيرد يا حداقل با مشتركات دو بسته پيشنهادي مي‌توان مذاكرات را آغاز كرد.

* سولانا از اشتون فعال‌تر بود
خبرنگاري اظهارات كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا مبني بر اينكه در خصوص زمان مذاكرات ايران و 1+5 چيزي به آنها اعلام نشده را مورد اشاره قرار داد كه مهمان‌پرست در اين باره گفت: آقاي متكي تاريخ مذاكرات را اعلام كرد. به نظر مي‌آيد فعاليت خانم اشتون نسبت به آقاي سولانا حجم كمتري را دارد. آقاي سولانا حداقل در چارچوب خودشان فعال‌تر بود. اگر خانم اشتون به مطالب اظهار شده آقاي متكي مراجعه كند متوجه مي‌شود كه ما تاريخ را اعلام كرديم. اگر واقعاً مايل به مذاكره هستند،بايد تحرك بيشتري داشته باشند.

* بسته پيشنهادي ايران در دستور كار قرار گيرد
يكي از خبرنگاران از مهمان‌پرست پرسيد آيا فكر نمي‌كنيد اگر ايران و 1+5 از مواضع خود عقب‌نشيني كنند، بتوان به يك توافق اوليه رسيد؟ كه وي پاسخ داد: اگر قرار باشد راجع به مسائل مختلف بين‌المللي و بحران‌ها در سطح جهان صحبت شود و براي يافتن راه حل اين مشكلات بين‌المللي،‌ مشاركت كشورها را لازم بدانيم اين نشست بايد با يك چارچوب، اهداف روشن و ذكر جزئيات برگزار شود. زماني نشست برگزار شد موضوعات مختلف بين‌المللي كه بايد راجع به آنها چاره‌انديشي كرد در دستور كار مذاكرات قرار مي‌گيرد.
وي ادامه داد: براي اينكه اين محدوده روشن باشد كه راجع به اينكه درباره چه چيزي مي‌خواهيم صحبت كنيم و چه موضوعات مهم جهاني وجود دارد، بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده است. البته چون طرف مقابل ما نيز بسته‌اي را پيشنهاد كرده در شروع كار، پيشنهاد ما اين است كه بسته جمهوري اسلامي در دستور كار قرار گيرد يا حداقل براي ايجاد تفاهم اوليه، مشتركاتي كه بين دو بسته وجود دارد، مي‌تواند مذاكره را تسريع ببخشد.

* صبور باشيد
مهمان‌پرست درباره ويروسي كه ادعا شد برخي از سيستم‌هاي نيروگاه بوشهر را آلوده كرده و مليت دو فرد بازداشت شده در اين زمينه كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، گفت: در مورد نيروگاه بوشهر و اين ويروس بيش از حد لازم بزرگ‌نمايي مي‌شود. اين موضوع مؤلفه‌اي در جنگ رواني و جنگ نرم تلقي مي‌شود. آنها مي‌خواهند القا كنند كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران دائماً با مشكلاتي روبرو است.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: اگر همه كمي صبور باشند، به زودي شاهد فعاليت نيروگاه بوشهر خواهند بود.

* دستگاه سياست خارجي در خدمت بخش‌هاي مختلف
خبرنگاري با اشاره به ايجاد معاونت امور بين‌الملل در حوزه‌هاي علميه از مهمان‌پرست در خصوص تعامل وزارت خارجه با اين معاونت سؤال كرد كه وي گفت: بحثي كه ما از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در رابطه با ديپلماسي عمومي در دستور كار داشتيم، موضوع ارتباط هر چه بيشتر با مردم دنيا، وحدت جهان اسلام، نزديكي بين اديان مختلف و كار مشترك بين پيروان اديان بود و اين نگاه جمهوري اسلامي ايران را براي صلح و دوستي و برقراري ثبات و امنيت در دنيا و همفكري و مشاركت براي داشتن دنيايي بهتر معرفي كرده و نمايش مي‌دهد.
مهمان‌پرست ادامه داد: اينكه دستگاه سياست خارجي در خدمت همه بخش‌هاي مختلف باشد، تا پيام ملت بزرگ ما به اطلاع همگان برسد، از جمله آن چيزي كه علماي بزرگ به دنبال آن هستند و براي ايجاد وحدت جهان اسلام و اديان مختلف و مشاركت و همكاري تلاش مي‌كنند در دستور كار دستگاه سياست خارجي قرار دارد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اميدواريم دنياي امروز به نقطه‌اي برسد كه به جاي جنگ تمدن‌ها و جنگ‌هاي مذهبي كه متأسفانه از سوي مقامات آمريكايي و يا كشورهاي غربي و يا با اطلاع آنها توسط اتباع كشورهاي غربي دنبال مي‌شود، جاي خود را به گفت‌وگو، مشاركت در طرح‌هاي سازنده و نزديكي بين اديان بدهد.
وي با بيان اينكه متأسفانه بحث اسلام‌هراسي يا جنگ‌هاي مذهبي در قالب توهين به پيامبر گرامي اسلام، قرآن سوزي و موضوعات ديگر داستان‌هايي است كه كشورهاي غربي دنبال مي‌كنند،‌خاطرنشان كرد: ما اين حركت را به نفع جامعه بشريت نمي‌دانيم. بهتر است به پيام علماي بزرگ ما توجه كنند و مسير همكاري، همزيستي و مشاركت در داشتن دنيايي بهتر را با زبان علماي مختلف اديان دنبال كنند.

* نزديكي و مشاركت كشورهاي منطقه براي حل بحران‌ها
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص نوسانات و كدورت ايجاد شده بين تهران و مسكو كه سؤال يكي از خبرنگاران بود، اظهار داشت: در رابطه با كشورهاي بزرگي كه در منطقه هستند و مي‌توانند نقش مؤثري در معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشند، فكر مي‌كنيم منافع مشترك اين كشورها ايجاب مي‌كند تا اهداف بلندمدت را با در نظر گرفتن ملاحظاتي كه مربوط به تأمين منافع ملي اين كشورها مي‌شود، دنبال كنند.
وي با بيان اينكه ظرفيت‌هاي مختلفي كه بين كشورهاي بزرگ در منطقه وجود دارد بايد به مرحله بهره‌برداري برسد، تصريح كرد: نبايد به خاطر سياست‌هاي كشورهاي غربي كه صرفاً به دنبال تأمين منافع خودشان هستند، كشورهاي بزرگ منطقه منافع اصولي و راهبردي خود را محدود كرده و از دست بدهند. ما نزديكي و مشاركت كشورهاي منطقه در حل مشكلات و بحران‌هاي منطقه را لازم مي‌دانيم.
مهمان‌پرست تأكيد كرد: بايد مسيري را دنبال كرد كه به جاي تأمين منافع محدود كوتاه مدت، منافع بزرگ بلندمدت و راهبردي مورد توجه كشورها قرار گيرد.

* باكو نوامبر ميزبان سومين اجلاس سران خزر
سخنگوي وزارت خارجه اجلاس سران 5 كشور ساحلي درياي خزر در باكو خاطرنشان كرد: اين اجلاس در دست پيگيري است. اين گونه اجلاس‌ها ابتدا بايد در سطح گروه‌هاي كاري و كارشناسان ارشد سپس در سطح وزرا و در نهايت در سطح سران برگزار شود.
مهمان‌پرست گفت كه اجلاس بعدي (سومين اجلاس) سران خزر در ماه نوامبر در باكو برگزار خواهد شد و مقدمات آن در حال پيگيري است.

* اقداماتي كه با ميل و رغبت شركت‌هاي خارجي صورت نمي‌گيرد
به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، رامين‌ مهمان‌ پرست سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در ادامه نشست امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران، در خصوص اظهارات مديركل اتاق صنعت و تجارت امارات متحده عربي كه خواستار صراحت بيشتر سازمان ملل در قبال تحريم‌ها عليه ايران شده، ‌خاطرنشان كرد: در رابطه با سياست جمهوري اسلامي براي روابط با كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي منطقه قبلا تأكيد شده كه ما توسعه روابط و گسترش حجم همكار‌ي‌ها را بايد در اولويت قرار دهيم.
وي افزود: كشورهاي منطقه با توجه به ظرفيت‌هاي بالايي كه دارند مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف ايجاد امنيت، ثبات و برطرف كردن تهديداتي كه منطقه با آن روبرو است و همچنين همكاري‌هاي اقتصادي براي ارتقاء رفاه مردم منطقه نقش داشته و مؤثر باشند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه ما به دنبال توسعه روابط و افزايش حجم همكاري‌ها هستيم، گفت: اگر كشورهايي به هر دليل خودشان را در چارچوب خاصي محدود كنند كه اين اقدامات منجر به از دست دادن سهام و حضور آنها در بازار بزرگ ايران شود، اين تصميمي است كه خودشان اتخاذ مي‌كنند.
وي در عين حال يادآور شد: البته اين اقدامات با ميل و رغبت شركت‌هاي خارجي صورت نمي‌گيرد و آنها مايل نيستند كه موقعيت خودشان را در جمهوري اسلامي ايران از دست بدهند.
مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: هر اقدامي كه منجر به محدود كردن حضور آنها در كشور ما شود، بلافاصله جاي آنها توسط شركت‌ها و كشورهاي ديگر پر خواهد شد.

* تغييري در سيا‌ست‌هاي ايران در قبال آمريكاي لاتين ايجاد نشده است
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص سياست جمهوري اسلامي در قبال كشورهاي آمريكاي لاتين با بيان اينكه ما تغييري در سياست‌هايمان در اين زمينه نداده‌ايم، افزود: توسعه روابط با آمريكاي لاتين جزو دستور كار ما در سياست خارجي است. ظرفيت‌هاي بسيار بزرگي در آمريكاي لاتين وجود دارد. همگرايي سياسي و ظرفيت‌هاي كار اقتصادي بالا ايجاب مي‌كند كه ما از اين ظرفيت‌ها بهره‌برداري بيشتري كنيم. سفرهايي كه انجام مي‌شود و هيئت‌هايي كه از كشورهاي آمريكاي لاتين به ايران مي‌آيند يا بالعكس، در پي پيدا كردن ظرفيت‌هاي جديد و اقدام براي افزايش اين همكاري‌ها هستند.
مهمان‌پرست ادامه داد: ما آينده روابط را خيلي خوب مي‌بينيم.

* همه نام خليج فارس را به اسم واقعي آن صدا كنند
خبرنگاري به اظهارات سفير كومور در كشورمان در خصوص تغيير نام خليج فارس و اينكه كومور با تأسيس سفارت در تهران ريسك كرده، ‌اشاره كرد و از مهمان‌پرست پرسيد آيا وزارت خارجه نمي‌خواهد به اظهارات سفير كومور واكنش نشان دهد؟ كه وي در اين باره گفت: اين اظهارنظرات خيلي دقيق نيست. خليج فارس، خليج فارس بوده و خواهد بود و همه بايد اين منطقه را به اسم واقعي صدا كنند. ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران بسيار بالا است و داشتن رابطه خوب با ايران مي‌تواند هم موقعيت سياسي ساير كشورها را ارتقا بخشد و هم ظرفيت‌ها و امكانات مناسبي را براي رشد اقتصادي اين كشورها فراهم كند.
مهمان‌پرست با بيان اينكه سياست‌هاي جمهوري اسلامي كاملاً روشن است، ادامه داد: اظهارنظرات را بايد با دقت انجام و يا با دقت نقل كرد.

* احتمالاً احمدي‌نژاد به جنوب لبنان نيز مي‌رود
خبرنگاري در خصوص سفر احمدي‌نژاد به لبنان و بازديد رئيس‌جمهور از جنوب اين كشور سؤال كرد كه سخنگوي وزارت خارجه اظهار داشت: غير از ملاقات‌هايي كه در سطح مقامات رسمي لبنان انجام خواهد شد، ديدارهاي جداگانه‌اي با شخصيت‌هاي برجسته سياسي اين كشور نيز صورت مي‌گيرد و احتمالا آقاي احمدي‌نژاد در اجتماعات مردمي و در محلي كه جنايات صهيونيست‌ها در جنوب لبنان رخ داده حضور خواهد يافت.

* رژيم صهيونيستي با ايجاد ناامني در منطقه به خودش هويت مي‌بخشد
مهمان‌پرست درباره تصويب لايحه‌اي در سرزمين‌هاي اشغالي كه بر مبناي آن اگر كسي بخواهد تابعيت اسرائيلي دريافت كند بايد سوگند ياد كند كه رژيم صهيونيستي و سرزمين‌هاي اشغالي يك سرزمين يهودي است و در پاسخ به اين پرسش كه رژيم صهيونيستي چقدر مي‌تواند سرزمين فلسطين را يهودي كند؟ پاسخ داد: هيچ يك از اقداماتي كه رژيم صهيونيستي انجام مي‌دهد روال متعارفي ندارد، زيرا ماهيت آن تجاوزگري و اشغالگري و رفتار آن جنايتگرانه است.
به گفته سخنگوي دستگاه ديپلماسي اين رژيم با ايجاد ناامني در منطقه، به خودش هويت مي‌بخشد.
وي افزود: اين گونه مصوبات در چارچوب رژيمي كه هيچ ماهيت دقيق و مشروعيتي ندارد، حتي قابليت وقت صرف كردن براي پيدا كردن اشكالات حقوقي نيز ايجاد نمي‌كند. سرتاسر اقدامات و اظهارات اين رژيم نامشروع خلاف همه مقررات بين‌المللي و مسائل متعارف است.

* اهتمام داشتيم روابط با مصر را بهبود ببخشيم
يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات مهمان‌پرست مبني بر اينكه رابطه سياسي با مصر در دستور كار ايران قرار ندارد، به موضوع برقراري پرواز بين تهران و قاهره پرداخت و گفت كه برقراري پرواز نيازمند صدور رواديد و رابطه سياسي است؟ كه سخنگوي وزارت خارجه در اين باره گفت: ما اهتمام داشتيم كه روابط را با مصر بهبود ببخشيم و قبلا نيز اقداماتي در اين زمينه صورت گرفت و اظهاراتي مطرح شد.
وي اضافه كرد: به نظر مي‌آيد كه هنوز آمادگي در طرف مقابل به خاطر شرايط داخلي‌شان به وجود نيامده است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در عين حال يادآور شد: اين مسئله منافاتي با اين ندارد كه ما همكاري‌هاي ديگري را در بخش‌هاي اقتصادي يا روابط مردمي با همديگر داشته باشيم. البته طبيعي است زماني روابط سياسي اوج بگيرد، تسهيلات براي رفت و آمدهاي مردمي بيشتر فراهم خواهد شد.
مهمان‌پرست گفت: قرارداد همكاري مشترك بين هواپيماهاي دو كشور اقدام مثبتي تلقي مي‌شود، ولي براي اينكه بتوان از همه ظرفيت‌ها استفاده كرد، مقدماتي را لازم دارد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران