دولت مصر به منظور حل مشکل جمعیت و ترافیک در قاهره طرحی چهل ساله را اغاز کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان در شهر بزرگ قاهر در ساحل رود نیل ، بیست میلیون نفر و سه میلیون خودرو برای تردد و پیدا کردن فضایی برای حرکت با یکدیگر مبارزه می کنند.
هم اکنون بزرگترین معما در قاهره این نیست که اهرام ثلاثه چگونه ساخته شده است بلکه این است که چگونه می توان مشکل ترافیک این شهر را حل کرد.
هم اکنون قاهره زیر بار جمعیت و ترافیک در حال فروریختن است و اگر چاره ای اساسی اندیشیده نشود این معضل به یک بحران تبدیل خواهد شد.
در کمتر از پنجاه سال جمعیت قاهره سه برابر شده است.
به علت ترافیک سنگین، متوسط سرعت حرکت خودروها در سطح شهر فقط یازده کیلومتر در ساعت است.
کارشناسان معتقدند که دولت باید برای حل این مشکل حمل و نقل عمومی را توسعه دهد.
یکی از راههایی که حل این مشکل کمک می کند کنترل ترافیک از طریق دوربینهای مدار بسته است اما هم اکنون فقط سی و دو دوربین در سطح شهر نصب است.
از نظر سازمانهای جهانی و به لحاظ شمار تصادفات و تلفات ، خیابانهای قاهره از خطرناکترین ها در جهان است.
ترافیک بسیار بی نظم است و قوانین راهنمایی و رانندگی به خوبی رعایت نمی شود.
سال گذشته دولت طرح قاهره دوهزار و پنجاه را معرفی کرد تا در مدت چهار دهه پایتخت مصر را به شهری تبدیل کند که حرکت و نفس کشیدن در ان راحت تر شود.
هم اکنون جایگزینی تاکسیهای فرسوده و دودزا با تاکسیهای سفید و بهینه سوز یکی از کارهایی است که در قالب این طرح اغاز شده است.
دولت همچنین قصد دارد متروی قاهره را هم که تنها مترو در افریقاست توسعه دهد.
قطارهای مترو هر دو سه دقیقه وارد ایستگاه می شود.
هم اکنون دو خط مترو روزانه دو میلیون مسافر را جابجا می کند و احداث خط سوم مترو هم شروع شده است و طرح احداث خط چهارم نیز در دست بررسی است.
همچنین در قالب طرح قاهره دوهزار و پنجاه قرار است با ساخت شهرکهایی در حومه قاهره این شهر گسترش پیدا کرده و بخشی از جمعیت به این شهرکها منتقل شود.
گفتنی است هر سال دویست هزار خودرو در قاهره شماره گذاری می شود و تا اواسط قرن بیست و یک جمعیت این شهر دوبرابر خواهد شد.