الجزاير

خبرگزاري فارس: سفير الجزاير در تهران با بيان اينكه غالباً‌ نمايندگان كشورها مشخص مي‌كنند كه روابط دو كشور در چه زمينه‌اي مي‌تواند گسترش يابد، گفت: در مورد روابط ايران و الجزاير وضع بدين صورت نيست و با توجه به روابط برادرانه و دوستانه دو كشور آقايان احمدي‌نژاد و بوتفليقه در اين زمينه خود تصميم‌گيري مي‌كنند.


به گزارش خبرگزاري فارس، كشور جمهوري دموكراتيك خلق الجزاير با حدود 35 ميليون نفر جمعيت و مساحت 2381741 كيلومتر مربع، دومين كشور به لحاظ وسعت در قاره آفريقا به شمار مي‌رود.
الجزاير به دنبال يك مبارزه خونين و طولاني با استعمار فرانسه و نثار 1.5 ميليون شهيد در سال 1962 پس از 132 سال استعمار به استقلال رسيد.
اين كشور كه پس از كسب استقلال در اردوگاه سوسياليسم قرار داشت، به دنبال الغاء نتايج انتخابات پارلماني 1991، به مدت يك دهه درگير خشونت‌هاي خونين داخلي شد تا اينكه با برگزاري انتخابات پيش از موعد رياست جمهوري در 15 آوريل 1999 و انتخاب عبدالعزيز بوتفليقه به رياست جمهوري و ارائه طرح آشتي ملي توسط وي، ثبات نسبي بر اين كشور حاكم و روند بازسازي زيربناهاي داخلي آغاز شد.
وي در انتخابات 2004 نيز براي يك دوره 5 ساله ديگر به رياست جمهوري الجزاير انتخاب شد، با اصلاح قانون اساسي توسط مجلس ملي مردمي و سنا و لغو محدوديت‌ دو دوره رياست جمهوري در خرداد 1388 بوتفليقه براي بار سوم به عنوان رئيس جمهور الجزاير انتخاب شد.
اما در مورد روابط تهران و الجزيره بايد گفت كه روابط دو كشور داراي ريشه تاريخي بوده و الجزاير سهم بسزايي در امضاي قرارداد موسوم به توافقنامه 1975بين ايران و عراق و از سوي ديگر آزادي گروگان‌هاي لانه جاسوسي آمريكا داشته و در جريان جنگ تحميلي رژيم بعث حاكم بر عراق عليه كشورمان در صدد ميانجيگري بين دو كشور برآمد و بن يحيي وزير خارجه اين كشور در همين مسير به شهادت رسيد. (هواپيماي حامل وي توسط رژيم بعث عراق ساقط شد)
اين مناسبات طي سال‌هاي اخير نيز از توسعه خوبي برخوردار بوده و مقامات دو كشور در راستاي گسترش روابط، ديدارهاي متعددي با يكديگر داشته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به سفر عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير به اتفاق وزير خارجه اين كشور به تهران به منظور شركت در اجلاس سران گروه 15 (26 .27 خرداد ماه 1389) اشاره داشت.
در همين زمينه گفت‌وگويي با «سفيان ميموني» سفير الجزاير در تهران داشتيم كه مشروح آن در پي مي‌آيد.

* روابط تهران و الجزيره پويايي نويني يافته است

فارس: ارزيابي شما از روابط تهران و الجزيره چيست؟
ميموني: الجزاير و جمهوري اسلامي ايران داراي روابط بسيار خوبي هستند، اين دو كشور به لحاظ برخورداري از ويژگي‌هاي مشترك از لحاظ تمدن، معنويت و همچنين به دليل تعلق به سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي كه در بطن آنان تعهدات يكپارچه كشورهاي اسلامي و كشورهاي در حال توسعه وجود دارد، مشتركات زيادي دارند. روابط الجزاير و ايران در طي ساليان اخير از پويايي نويني برخوردار بوده كه ناشي از اراده و خواست رؤساي جمهوري دو كشور آقايان بوتفليقه و احمدي‌نژاد براي افزايش همكاري‌ در سايه ارتباطات خوب ديپلماتيك است. در واقع ايجاد فضاي اعتماد، احترام متقابل، ارزيابي همگرايي‌ها و مشاركت‌هاي دو جانبه دو كشور از عناصر لازم براي توسعه اين ارتباطات است.

* 100 ميليون دلار؛ نرخ مبادلات تجاري ايران و الجزاير

فارس: آيا به نظر جنابعالي دو كشور به خوبي از ظرفيت‌هاي موجود براي ارتقاء روابط استفاده كرده‌اند؟
ميموني: دو كشور سه نشست كميسيون مشترك (در دسامبر 2002 در الجزيره، در ژوئن 2004 در تهران و در ژوئيه 2008) در الجزاير برگزار كردند كه برگزاري اين نشست‌هاي كميسيون مشترك به دو كشور امكان ارزيابي ظرفيت‌هاي همكاري دو جانبه و اقدامات موثر براي بررسي و تشخيص محورهاي جديد همكاري را فراهم كرد تا در سايه آن روابط دو جانبه دو كشور داراي ثبات و استحكام بيشتر شود.
همكاري‌‌هاي اقتصادي كه تنها در سطح ابتدايي وجود داشت به تدريج رشد و توسعه پيدا كرد و متنوع شد. در همين راستا، نرخ تبادلات تجاري از 9 ميليون دلار در سال 2006 به 25 ميليون دلار در سال 2007 و سپس به 100 ميليون دلار در سال 2009 رسيد.
همانطور كه مسئولان دو كشور مي‌دانند قطعاً اين حجم تبادلات تنها قسمتي از ساير ظرفيت‌هاي دو كشور است و اين نشان مي‌دهد كه تلاش‌ها در حال حاضر به سوي ايجاد تنوع و تحكيم ارتباطات همكاري و ارتقاء سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم و مشاركت‌هاي بيشتر معطوف است.
مي‌توانم به شما اطمينان دهم كه ما تمامي سعي خود را براي پيشبرد هر چه بهتر همكاري‌هاي دو جانبه به كار مي‌گيريم و تلاش مي‌كنيم تا دو كشور بتوانند از تمامي فرصت‌هاي تحكيم ارتباطات سياسي، تجاري، علمي و فرهنگي بهره‌برداري و استفاده لازم را داشته باشند.
همانطور كه قبلا گفتم روابط تجاري دو كشور داراي پويايي خاصي است كه به لطف ملاقات‌هاي رؤساي جمهوري دو كشور آقايان احمدي‌نژاد و بوتفليقه، در سال‌هاي اخير بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
به اين ترتيب دو كشور در مورد مسائل سياسي گفت‌وگو و مشاوره در همه زمينه‌ها را ملاك قرار دادند، مصاحبه‌هاي آقايان بوتفليقه و احمدي نژاد در همايش‌ها، نشست‌ها و اجلاس سران اين واقعيت را نشان مي‌دهد. به علاوه، ساز و كار مناسب براي مشاوره‌هاي منظم و متناوب در امور ديپلماتيك در سطح وزارت خارجه دو كشور نيز وجود دارد.
در مورد بخش اقتصادي نيز دو كشور تصميم گرفتند تا سطح رياست كميسيون مشترك را بالا ببرند و اين نشان دهنده اهميتي است كه آنان براي تحكيم و تثبيت همكاري‌ها قائل هستند. يك كميته تحقيق و تفحص كميسيون عالي مشترك 14 و 15 دسامبر 2009 در الجزيره تشكيل شد و ارزيابي مثبتي از ارتباط ايران و الجزاير كه با هدف تقويت و تنوع بخشي به تبادلات صورت گرفته بود، ارائه كرد. اين تلاش‌ها با هدف مستحكم كردن تلاش‌هاي اقتصادي و ارتقاء مشاركت‌هاي نمونه‌ بين دو كشور صورت گرفته است.
از ديگر سو فرهنگ هم به نوبه خود جايگاه مهمي در همكاري‌هاي دو جانبه دارد چرا كه محور پرطرفدار و ارزشمندي در برقراري ارتباط ميان دو كشور ايران و الجزاير است و در همين راستا برنامه فرهنگي هم بين دو كشور به امضاء رسيده است.
به اين ترتيب براي به اجرا در آوردن اين تفاهم‌نامه ايران در ماه مه 2009 «هفته فرهنگي الجزيره» را در تهران برگزار كرد و الجزاير نيز «نمايشگاه مربوط به استان اصفهان» را ميزباني كرد. اين بدان معنا است كه روابط الجزيره و تهران به طور مداوم، كلي و متوازن در حال رشد و تقويت است تا زماني كه مجموعه ارتباطات را در بر گيرد.
به اعتقاد من دو كشور ظرفيت‌هاي پنهاني براي همكاري‌ در آينده دارند و چشم انداز‌هاي واقعي و عيني قابل عرضه‌اي نيز در اين زمينه وجود دارد.

* سفر نخست وزير الجزاير به ايران

فارس: در نشست كميسيون عالي مشترك دو كشور برنامه‌هايي براي سال 2010 تدوين شد، چه تعداد از برنامه‌ها تاكنون اجرايي شده است؟
ميموني: در ديدار رؤساي جمهور ايران و الجزاير تصميم گرفته شد كه سطح كميسيون مشترك دو كشور بالا رود تا همكاريهاي ايران و الجزاير توسعه و گسترش يابد. بر اين اساس قرار است كه اين كميسيون عالي مشترك به رياست نخست وزير الجزاير و معاون اول رئيس جمهور ايران تشكيل شود.
با تشكيل كميسيون عالي مشترك، يك كميته پيگيري نيز تشكيل شد كه اولين جلسه خود را در سال 2008 برگزار كرد و تمامي برنامه‌هاي تدوين شده در اين كميسيون اجرايي شد. دومين جلسه كميته پيگيري نيز در دسامبر 2009 در الجزاير برگزار شد و 19بخش كاري براي آن تدوين شد كه بخش وسيعي از آن اجرايي شده است.
در اين راستا همچنين ملاقات‌هايي بين وزراي كشور، مسكن، فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ارشاد و رئيس سازمان محيط زيست و همچنين كارشناساني از بخش امور دريايي و حمل و نقل دو كشور صورت گرفته است. همكاري بين بخش‌هاي مختلف وزارتي دو كشور نيز به خوبي پيش مي‌رود ولي تأكيد ما بر تبادلات و معاملات دو كشور است.

* از پتانسيل‌هاي دو كشور به نحو مطلوب استفاده نمي‌شود

بار ديگر تكرار مي‌كنم كه مبادلات ايران و الجزاير در سال 2006 حدود 20 ميليون دلار بود كه اين رقم در سال 2008 به 50 ميليون دلار رسيد و در حال حاضر 100 ميليون دلار است اما افزايش مبادلات بين دو كشور سطحي است و مطمئناً پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي بيشتري بين دو كشور وجود دارد كه مي‌تواند اين تبادلات را افزايش دهد.
در واقع مي‌توان گفت كه افزايش مبادلات ايران و الجزاير در سالهاي اخير خيلي محسوس نيست چون با ظرفيت‌هاي دو كشور تناسب ندارد و دو كشور ظرفيتهاي زيادي در زمينه‌هاي اقتصادي و حتي نيروي انساني دارند كه مي‌تواند منجر به گسترش بيش از پيش اين تبادلات شود، در نتيجه اميدواريم كه بتوانيم همكاريهاي اقتصادي بين دو كشور را گسترش دهيم و در حقيقت در همكاري‌هاي اقتصادي يك جهش داشته باشيم و در اين راستا اميدواريم كه بتوانيم اين كار را از طريق مشاركت در بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايجاد كنيم. در اينجا بايد خاطرنشان كنم كه شركتهاي ايراني مثل شركت نسترن الكتريك، سونل گاز، نمايندگي ايران خودرو و همينطور شركت‌هايي در زمينه ساخت و ساز مسكن در الجزاير فعاليت مي‌كنند.
در ماه جاري نيز قرار است يك هيئت از چند شركت الجزايري در زمينه ساخت و ساز و مسكن به ايران سفر داشته باشند و زمينه مشاركت بين شركت‌هاي الجزاير و شركت‌هاي ساخت و ساز ايراني را فراهم كنند.

* جلسه بعدي كميته پيگيري در الجزاير برگزار مي‌شود

همچنين كميته پيگيري و تحقيق جلسه ديگري را در الجزاير تشكيل خواهد داد چون قرار است اولين جلسه كميسيون عالي مشترك در تهران برگزار شود و اين كميته‌هاي پيگيري براي آماده سازي كميسيون عالي مشترك تشكيل جلسه مي‌دهند تا كميسيون عالي مشترك با موفقيت برگزار شود و نتيجه بسيار خوبي هم داشته باشد.
اميدواريم بعد از تشكيل كميسيون عالي مشترك دو كشور برنامه منسجم‌تري شكل گيرد، كه بعد از آن روابط دو جانبه ايران و الجزاير به صورت خيلي قوي و موفقيت آميزي تداوم يابد. قصد ما اين نيست كه فقط كميسيوني تشكيل شود و دور هم باشيم، بلكه ما مي‌خواهيم اين كميسيون‌ها نتايج خوبي داشته باشد و پروژه‌ها و برنامه‌هاي آن فعال باشد.

فارس: آيا مي‌توان در مناسبات دو كشور منتظر يك تحول جديد بود؟
ميموني: مطمئنا همينطور است چون دو كشور پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي لازم را براي تحول جديد در مناسبات دارند، به غير از آن ايران و الجزاير دو كشور دوست و برادر هستند و از طرفي تمايل لازم بين دو كشور وجود دارد. به علاوه رؤساي جمهور ايران و الجزاير بر گسترش اين روابط تأكيد دارند لذا با توجه به اين مسائل توسعه روابط امكانپذير است.
غالباً نمايندگان كشورها مشخص مي‌كنند كه روابط در چه زمينه‌اي مي‌تواند گسترش يابد اما در مورد ايران و الجزاير وضع به اين صورت نيست بلكه دو رئيس جمهور تأكيد مي‌كنند كه اين روابط بايد در چه زمينه‌هايي گسترش يابد. در نتيجه وقتي كه دستوري مستقيماً از طرف رئيس جمهور صادر شود، ما هم مامور هستيم و بايد آن را اجرا كنيم.

* همكاري ايران و الجزاير در راستاي منافع جهان اسلام

فارس: ايران در خليج فارس و الجزاير در درياي مديترانه موقعيت ممتازي دارند، بنابراين فكر مي‌كنيد همكاري دو كشور در راستاي منافع جهان اسلام تا چه حد مي‌تواند مفيد و موثر باشد؟ و چه ظرفيتهايي در اين زمينه وجود دارد؟
ميموني: بله مطمئناً همينطور است، ايران و الجزاير روابط دوستانه‌ و برادرانه‌اي دارند و مشتركاتي از نظر مذهب و بحث ژئوپلتيك دارند. بنابراين مي‌توان گفت كه ايران و الجزاير نقاط مشتركي دارند كه باعث مي‌شود با هم گره بخورند، جداي از آن هر دو كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي هستند.
علاوه بر اين در بحث منافع جهان اسلام مشورت‌ها و رايزني‌هايي بين مسئولان ايران و الجزاير به صورت مستقيم و غيرمستقيم در جريان است. به عنوان مثال رؤساي جمهور ايران و الجزاير در مواقعي به صورت تلفني و دورادور با يكديگر در ارتباط هستند كه به عنوان نمونه مي‌توان به ديدار آنها در كنفرانس جي - 15 اشاره داشت. همچنين وزراي امور خارجه دو كشور نيز ديدارهاي اينچنيني دارند و هميشه بحث و تبادل نظر در زمينه جهان اسلام و مشتركات آن بين دو كشور در جريان است.

* كميسيون عالي مشترك ايران و الجزاير تا پايان سال تشكيل مي‌شود

روابط ايران و الجزاير بسيار فشرده است و ملاقات‌ها و بازديدها و سفرهايي صورت گرفته و خواهد گرفت ولي به نظر من جلسه كميسيون عالي مشترك كه قرار است قبل از پايان سال به رياست نخست وزير الجزاير و معاون اول رئيس جمهور ايران برگزار شود، فرصت بسيار مهمي است.

* رئيس مجلس الجزاير به ايران سفر مي‌كند

همچنين رئيس مجلس الجزاير دعوت براي سفر به ايران را پذيرفتند اما تاريخ آن هنوز به صورت دقيق مشخص نيست اما اين سفر قبل از پايان سال انجام مي‌شود.
وزراي خارجه، فرهنگ و .. دو كشور سفرهايي به ايران و الجزاير داشتند كه مطمئناً ادامه خواهد يافت و اين خود نشان مي‌دهد كه روابط ايران و الجزاير بسيار پويا است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران