گابن

رئیس جمهور گابن که نزدیک به یکسال پیش پس از درگذشت پدرش جانشین وی شد اکنون رویای بلند پروازانه وارد شدن به جمع کشورهای نوظهور اقتصادی را برای آینده این کشور افریقایی در سر می پرواند.

این روزها بلند پروازی علی بونگو اوندیمبا، رئیس جمهورگابن که اشکارا و مصمم اعلام کرده است تلاش خواهد کرد کشورش را به جمع کشورهای نوظهور اقتصادی وارد کند، برای هوادارانش به یک شعار زیبا و امیدبخش اما برای منتقدان و مخالفانش که از شرایط موجود در کشور به هیچ وجه رضایت ندارند، به موضوعی برای خنده و مسخره بازی تبدیل شده است. علی بونگو اوندیمبا که سال گذشته پس از درگذشت پدرش عمر بونگو اوندیمبا به قدرت رسید، بارها در مبارزات تبلیغاتی خود در سال دو هزار و نه و در سخنرانیهای خود خطاب به مردم کشورش تاکید کرد که باید با الگو گیری از برخی کشورها، از گابن یک کشور نوظهور بسازیم.

برای علی بونگو اوندیمبا، ارتقای اقتصاد گابن به سطح اقتصادی کشورهای نوظهور یک شعار صرف نیست بلکه اساس فلسفه ای است که وی برای اداره امور کشور در پیش گرفته است.

علی بونگو اوندیمبا در انتخابات ریاست جمهوری پیشین گابن با کسب چهل و یک ممیز هفتاد و سه صدم درصد آرا بر رقبای خود پیروز شد اما نامزدهای جناح مخالف نتایج انتخابات را قبول نکردند و حزب حاکم را به تقلب در برگزاری انتخابات و شمارش ارا متهم کردند. علی بونگو اوندیمبا که شانزدهم اکتبر سال دو هزار و نه به عنوان رئیس جمهور جدید گابن سوگند یاد کرد روش زمامداری پدرش را ادامه نداد بلکه راه جدیدی را در پیش گرفت.

گابن در اخرین سالهای حکومت عمر بونگو اوندیمبا روز به روز بیشتر در مشکلات اقتصادی و اجتماعی فرو می رفت.

علی بونگو اوندیمبا طرحهای زیادی را در بخشهای مختلف به اجرا گذاشت و از روبرو شدن با مشکلاتی که در کشور وجود داشت هراسی به خود راه نداد. وی برای پایان دادن به فساد گسترده ای که کشورش از ان رنج می برد و برای کاستن از هزینه های سنگین دولت، کارکنان بلند پایه را از کار برکنار کرد، شمار مشاوران و وزرای خود را کاهش داد و چندین نهاد یا سازمان را که خود را تافته جدا بافته و بالاتر از دولت می دانستند، منحل کرد.

رئیس جمهور گابن در زمینه اقتصادی طرحهای زیربنایی بزرگی را به اجرا گذاشت و به مردم کشورش قول داد جاده های قدیمی را نوسازی کند و راههای مواصلاتی جدیدی احداث کند،‌ورزشگاههای جدیدی برای جام ملتهای افریقا در سال دو هزار و دوازده بسازد، شبکه برق رسانی را به تمام بخشها و مناطق کشور گسترش دهد و برای احیای بندر پورژانتی که مرکز فعالیتهای نفتی گابن به شمار می رود برنامه های موثری به اجرا گذارد.

رئیس جمهور گابن در مسیر اجرای طرحها و برنامه های خود در داخل و خارج از کشور مخالفان و مدافعانی دارد.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه که از متحدان گابن به شمار می رود قول داده است از سیاست توسعه که علی بونگو اوندیمبا در پیش گرفته است حمایت کند.

نیکولا سارکوزی خطاب به مردم گابن تاکید کرده است که پاریس از طرح دولت گابن برای ساختن یک کشور اباد و ثروتمند حمایت می کند. رقبای علی بونگو اوندیمبا در انتخابات ریاست جمهوری گذشته گابن که اوت گذشته برگزار شد دولت فرانسه را به حمایت از پسر رئیس جمهور فقید متهم کردند اما سارکوزی پس از انتخابات ریاست جمهوری گابن، تکذیب کرد که علی بونگو اوندیمبا، پسر رئیس جمهور فقید گابن، نامزد مورد حمایت دولت فرانسه بوده است.

گابن در گذشته مستعمره فرانسه بوده است اما اختلافات دو کشور در سالهای اخیر درباره برخی مسائل روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داد. فوستین بوکوبی، دبیر کل حزب دموکراتیک گابن که رئیس جمهور فقید گابن تاسیس کرد، می گوید در یک سال گذشته میزان سرمایه گذاریها در کشور نسبت به سال دو هزار و هشت، چهار برابر شده و از سیصد میلیون یورو به یک میلیارد و دویست میلیون یورو رسیده است.

در عرصه اجتماعی نیز علی بونگو اوندیمبا قول داده است در بخش حمل و نقل عمومی گابن که تقریبا وجود خارجی ندارد، سرمایه گذاری کند و به بخش مسکن نیز روح تازه ای بدمد.

رئیس جمهور گابن به محیط زیست نیز توجه ای ویژه نشان داده و تدابیر موثری در این بخش به اجرا گذاشته است که از ان جمله می توان به مبارزه شدید با قاچاق چوب و منع صادرات الوار تازه اشاره کرد. با این وجود مخالفان و منتقدان دولت گابن می گویند علی بونگو بیشتر حرف می زند و تبلیغ می کند.

منتقدان علی بونگو می گویند گابنی که او درست کرده است گابن در حال ظهور نیست بلکه گابن در حال افول است.

اندره امبا اوبامه، از مسئولان حزب مخالف وحدت ملی گابن می گوید رئیس جمهور وعده و وعیدهای بزرگ می دهد و حرفهای زیبایی می زند اما هیچ عملی به دنبال حرفهای او وجود ندارد.

وی افزود رئیس جمهور بر ضرورت بهبود عملکرد نهادهای دولتی تاکید می کند، بدون اینکه کاری در این زمینه انجام دهد، قول افزایش حقوق به مردم داده اما در این زمینه کاری نکرده است؛ از احیای بندر پورژانتی سخن گفته اما هیچ گامی در این مسیر برنداشته است تنها کاری که کرده این است که با گرفتن وامهای سنگین بدهیهای کشور را افزایش داده و کشور را در استانه ورشکستگی قرار داده است. لوئی گاستون مایلا از مسئولان ائتلاف حامی تغییرات و احیا که از احزاب مخالف گابن است، همین عقیده را دارد.

وی می گوید کارنامه علی بونگو اوندیمبا در یکسال زمامداری اش، فاجعه بار است، رئیس جمهور در یکسال گذشته تصمیمهای نسنجیده ای گرفته است، برخی مشکلات کشور پیش از روی کار امدن علی بونگو اوندیمبا وجود داشت اما واقعیت این است که در یکسال گذشته شرایط زندگی مردم گابن بدتر از پیش شده است. مارک اونا، برنده جایزه زیست محیطی گلدمن در سال دو هزار و نه می گوید رئیس جمهور و همکارانش نیات خوبی دارند اما لازم است که این نیات و اهداف با مدیریت بالا دنبال شوند.

وی افزود هدف از تصویب قانون منع صادرات الوار تازه ایجاد مشاغل و جلوگیری از قاچاق این کالا بوده است اما نتیجه اجرای این قانون چیزی جز بیکار شدن کارگران شرکتهای فعال در این بخش و گسترش بیشتر بهره برداریهای غیرقانونی از جنگلها نبوده است. بوکوبی در واکنش به این انتقادها می گوید اجرای این تدبیر در نهایت برای کشور و بهبود شرایط زندگی مردم مفید خواهد بود و جامعه بین المللی نیز از ان استقبال خواهد کرد.

وی افزود مسلما برخی تدابیر اثار فوری ندارند و باید برای بهره بردن از نتایج ان حوصله کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران