العالم - اولین ماه از سال تحصیلی جدید در کشور مصر در حالی به پایان رسید که نتیجه آن تشدید خشونت در روند آموزشی کشور بود.
مدیر مرکز حقوق بشر مصر در بیانیه ای که یک نسخه از آن در اختیار شبکه خبری العالم قرار گرفت؛ با انتقاد از اوضاع نابسامان و افزایش خشونت در نظام آموزشی مصر خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش به جای حل این معضل وقت خود را صرف جنگ آشکار با کتابهای خارجی کرده است در حالی که مردم مصر با مشکل کتاب های درسی دست به گریبان هستند.
در این ماه همچنین شاهد تجمع های والدین دانش آموزان در اعتراض به نبود معلم برای فرزندانشان و حفظ دخترانشان از آزار جنسی یا حمله والدین این دختران به مدارس پسرانه با هدف انتقام از دانش آموزان پسری بوده ایم که اقدام به آزار جنسی دختران کرده اند.
این نابسامانی ها در حالی است که برخی از معلمان نیز در اعتراض به عدم دریافت حق الزحمه امتحانات و خودداری آموزش و پرورش از استخدام آنها اقدام به تجمع و راهپیمایی کردند.
اولین ماه از سال تحصیلی جدید شاهد 6 مورد خودکشی بود که در 3 مورد از آن دختران و در 3 مورد نیز پسران اقدام به چنین کاری کرده بودند که این پدیده در 4 استان اسکندریه، اسوان، قنا و پورت سعید اتفاق افتاده است.
روشهای خودکشی نیز از خوردن مرگ موش تا حلق آویز کردن و خود را از ارتفاع پرتاب کردن متفاوت است. از جمله علل خودکشی نیز می توان مخالفت با رفتن به مدرسه، عدم تحمل روش یا خشونت معلمان و طلاق والدین را برشمرد.
در این ماه همچنین شاهد 13 مورد استفاده فردی و گروهی از سلاح سرد از سوی دانش آموزان مصری بودیم که در بیشتر موارد از چاقو و آلاتی ازاین دست برای اعمال خشونت علیه دوستان یا معلمانشان استفاده کرده اند.
علل درگیری نیز از جلوگیری از سیگار کشیدن تا سرقت، اختلاف بر سر فوتبال، دعوای داخل کلاس، دعوا بر سر پول خورد یا حمله به معلم جهت انتقام از او متفاوت بوده است.
در این ماه نیز 32 مورد خشونت معلمان، مدیران یا کارکنان مدارس علیه معلمان همکارشان یا دانش آموزان ثبت شده است.
در همین دوره 15 مورد خشونت اولیای دانش آموزان علیه معلمان، مدیران و ناظمان مدارس مشاهده شده است.
علاوه بر این خشونت دانش آموزان علیه دبیرانشان 7 مورد (4 مورد در دوره راهنمایی و 3 مورد در دوره دبیرستان) بوده است.
نوع دیگر خشونت در ماه اول آغاز سال تحصیلی در مصر اعمال خشونت از سوی اولیای دانش آموزان علیه هم کلاسی ها یا هم مدرسه ای های فرزندانشان گزارش شده است.
7 مورد خشونت دانش آموزان علیه هم کلاسی ها و هم مدرسه ای هایشان مشاهده شده است.
اما درباره جرایم متنوع ارتکابی در ماه اول سال تحصیلی جدید در مصر باید گفت: در این دوره 11 فقره جرم مختلف از قبیل خرید و فروش مواد مخدر و مصرف آن در مدرسه و چاقوکشی و قلدری در اطراف مدارس مشاهده شده است.
مبارزه نیروهای امنیتی و مقابله آنها با کتابهای خارجی در برخی موارد گاه به تعقیب فروشندگان و مالکان کتابفروشی ها منجر شده است به طوری که این نیروها اقدام به حمله به منطقه فجاله در قاهره کردند.
این اقدام باعث شده است که به گفته روزنامه ها باعث فروش این کتابها به روش فروش مواد مخدر و پلمپ کتابفروشی ها به علت پیگردهای امنیتی و همچنین درگیری میان ساکنان محل و مالکان آن کتاب فروشی ها شود.
این بحران حتی به دادگاهها نیز کشیده شد و احمد زکی بدر وزیر آموزش وپرورش مصر به این قضیه پرداخت و این امر باعث محروم شدن نظام آموزشی از کتابهای درسی، معلم و فضای آموزشی شده است.
برخی از رسانه ها وزیر آموزش و پرورش را متهم کردند که برخی از اقدامات وی و دیدارهای سرزده و دستورها مبنی بر نقل و انتقال معلمان فقط در راستای تبلیغ رسانه ای برای وزیر آموزش و پرورش بوده نه برای حل مشکلات موجود.
در ماه گذشته همچنین شاهد برپایی تجمعات، راهپیمایی ها و اعتصابهای معلمان بودیم. آنها در این گردهمایی های اعتراضی از دولت خواستند تا به جای بستن قراردادهای موقت، آنان را به استخدام درآورده و حقوق ماهیانه و حق مأموریت آنها در دوره امتحانات را پرداخت کنند.
این در حالی است که در ماه گذشته والدین دانش آموزان در استانهای مختلف مصر نیز اقدام به راهپیمایی و گردهمایی های اعتراضی مختلفی کرده اند که از جمله خواسته های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درخواست معرفی معلمان به مدارس فرزندانشان، حفظ دخترانشان از مزاحمت های جنسی، تأمین امنیت مدارس فرزندانشان، به پایان رسیدن بی توجهی و بی نظمی در داخل مدارس و کلاس ها به علت تراکم فراوان دانش آموزان در کلاسهای درس که در برخی موارد این تعداد به 80 نفر در یک کلاس می رسد.
مرکز حقوق بشر مصر برای حل مشکلات موجود در نظام آموزشی پیشنهادهای زیر را مطرح تمی کند:
1-تشریک مساعی جامعه مدنی جهت متوقف کردن روند خشونت در مدارس
2-تلاش دستگاههای دولتی و نهادهای مدنی برای گنجاندن حقوق بشر به عنوان ماده درسی در مدارس
3-عمل کردن وزارت آموزش و پرورش به وظایف آموزشی و اهتمام به نیروی انسانی آن وزارتخانه بیش از کتاب های درسی و فضای آموزشی
4-تلاش وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت معیشتی مسوولان فضاهای آموزشی و نگهبانی در مدارس تا به ارزش کارشان در جهت حفظ دانش آموزان از عواقب بی توجهی که در مدت گذشته منجر به از دست رفتن جان عده ای شده است؛ پی ببرند.
5- چاره اندیشی برای رفع خشونت معلمان و اولیای دانش آموزان از طریق برگزاری منظم جلسه های اولیا و مربیان به وسیله پزشکان روانشناسان.
وزارت آموزش و پرورش همچنین در این زمینه برای معالجه مشکلات دانش آموزان باید با پزشکان و روانشناس متخصص قرارداد ببندد.
مدیر مرکز حقوق بشر مصر
صفوت جرجس