مصر

خبرگزاري فارس: مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با يك روزنامه اتريشي تأكيد كرد كه هيچ كس حتي سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا نيز مدركي عليه برنامه هسته‌اي ايران ندارند.




به گزارش فارس، "محمد البرادعي " درباره بحران خاورميانه، مبارزات انتخابات رياست جمهوري مصر، انتظارات جهان عرب از "باراك اوباما " رئيس‌جمهور آمريكا و برنامه هسته‌اي ايران با روزنامه اتريشي "دي پرسه " گفت وگويي داشت كه جزئيات اين گفت‌وگو در زير آمده است.

دي‌پرسه: آيا براي شما به عنوان يك برنده جايزه صلح نوبل مبارزه با ساختار حاكم [در مصر] آسان است؟

الرادعي: بله جايزه نوبل باور پذيري در مورد من را بيشتر كرده و كمك كرده است به عنوان مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در زمينه خلع سلاح اتمي تلاش كنم و همينطور امروز براي تحقق دموكراسي در مصر اقدام كنم.

دي پرسه: شما قصد داريد انتخابات 28 نوامبر (7 آذر) را تحريم كنيد، چرا از انتخابات به عنوان فرصتي براي خود استفاده نمي‌كنيد؟

البرادعي: در مصر قانون جنگ حكمفرما است و مخالفان دسترسي به رسانه‌ها ندارند و در 30 سال گذشته همواره در انتخابات تقلب صورت گرفته است و اگر من در شرايطي كه مي‌دانم انتخابات سالم نيست در آن شركت كنم در اين صورت قانوني بودن اين رژيم را تائيد كرده‌ام. اما در اين مورد نمي‌توان به هيچ‌وجه مصالحه كرد.

دي‌پرسه:آيا جوانان و همه افرادي كه براي پيروزي شما مبارزه مي‌كنند، از اين اقدام شما نااميد نخواهند شد؟

البرادعي: خير، جوانان درك مي‌كنند كه ساختار دولتي مصر مبنايي قانوني ندارد و در شرايطي كه اين ساختار از اساس درستي مانند دموكراسي و حقوق‌بشر برخوردار نيست بايد در خارج از اين چارچوب كار كرد. همانطور كه در زمان رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي فعاليت مي‌شد.من انتخابات را تحريم مي‌كنم و از آن براي نشان دادن شرايط ناگوار مانند شكنجه استفاده مي‌كنم. در مصر روزي نيست كه اعتراضي صورت نگيرد و يا با جوانان برخورد بدي صورت نگيرد. اما در جهت تغيير، جنبشي صورت گرفته است و بايد گفت قطار اين روند ايستگاه را ترك كرده است و هرگز به مبدأ باز نمي‌گردد.

دي‌پرسه:آيا شما نامزد انتخابات رياست جمهوري مي‌شويد؟

البرادعي: خير به دلايلي كه ذكر كردم و به دليل تحريم انتخابات پارلماني در اين انتخابات شركت نخواهم كرد چرا كه در شرايط كنوني چنين اقدامي معنايي ندارد و اين كاملا مشخص است كه دولت بعدي نيز از حزب دولت فعلي بر خواهد خواست. او (حسني مبارك رئيس جمهور كنوني مصر) وقتي كه در اين انتخابات شركت كند، 84 ساله خوهد بود. ضمن اين كه براي اين انتخابات كانديد شدن، اولويت من نبود و من مي‌خواهم در مصر دموكراسي كاربردي ايجاد شود.

دي پرسه: اگر شما در انتخابات شركت نكنيد، گروه هاي مخالف مانند اخوان المسلمين جاي شما را خواهند گرفت.

البرادعي: سياستمداران مخالفي كه در انتخابات شركت مي‌كنند، باور عمومي را چندان جلب نخواهند كرد. ضمن اين كه واضح است كه حزب حاكم دو سوم كرسي‌هاي پارلمان را به دست خواهد آورد كه در اين صورت نمي‌توان به صورت جدي با سياست‌هاي مخالف برخورد كرد.

دي پرسه: آيا گروه هاي مخالف مانند اخوان المسلمين خطري براي مصر و منطقه هستند؟

البرادعي: گروه اخوان المسلمين در مصر از محبوبيت برخوردار است چرا كه موادغذايي و دارو در اختيار فقرا قرار مي‌دهد و گروه فاسدي نيست. اين گروه همچنين در بين مردمي كه با آنها هم‌عقيده هم نيستند، از اعتبار برخوردار است.

دي‌پرسه: دولت "جرج بوش " رئيس جمهور پيشين آمريكا دست كم به صورت رسمي اعلام كرد كه قصد دارد دموكراسي را در جهان عرب گسترش دهد و "كاندوليزا رايس " وزير خارجه وقت آمريكا نيز از سران عرب خواسته بود تا بيشتر به دموكراسي بپردازند اما دولت اوباما به وضوح اعلام كرد كه قصد ندارد در اين مورد دخالت كند. كداميك از اين رويكردها براي افرادي مانند شما كه از مخالفان دولت مصر به حساب مي‌آييد سودمند است؟

البرادعي: هميشه هر تحولي بايد از دورن يك مسئله به وجود بيايد و اين يك خيال واهي است كه بخواهيم دموكراسي را از خارج وارد كنيم. من به مردم و نه به دولت ها اعتماد دارم. دولت ها تمايلات بي‌رحمانه دارند. البته دولت ها در سراسر جهان بايد عليه نقض حقوق‌بشر اقدام كنند و اين موضوع فقط محدود به آمريكا نيست بلكه كشورهاي اروپايي كه در گذشته بسيار غيرفعال بوده‌اند نيز بايد وارد عمل شوند. اما در نهايت اين مسئله نيز نبايد تنها متوجه جهان عرب يا منطقه جغرافيايي خاصي شود.

دي‌پرسه:سخنان اوباما در قاهره و قولهايش درباره حل بحران خاورميانه وي را در جهان عرب بسيار محبوب كرده بود. اكنون ديدگاه ها نسبت به وي چگونه است؟

البرادعي: زماني كه اوباما در قاهره از احترام متقابل ميان جهان اسلام و غرب سخن گفت، اميدهاي فراواني در اين مورد ايجاد كرد. متاسفانه در حال حاضر وي بايد به مشكلات داخلي آمريكا بپردازد از اين رو اروپا و جهان عرب از وي به دليل عدم پايبندي به قول‌هايش به شدت نااميد شده‌اند. البته من مي‌دانم كه دست هاي اوباما در اين مورد بسته است و به همين دليل است كه دولت اسرائيل قوانين بازي را تغيير داده است و راه حل تشكيل 2 دولت را نپذيرفته است. نبايد فراموش كرد كه هر چه يافتن راه‌حلي براي خاورميانه طولاني‌تر شود به همان ميزان افراط گرايي در خاورميانه بيشتر خواهد شد.

دي پرسه:آمريكا و اروپا، ايران را به دليل نفوذي كه اين كشور در لبنان و عراق دارد و نيز برنامه هسته‌اي آن يكي از بزرگترين مسائل مطرح در خاورميانه مي‌دانند. شما چه نظري داريد؟

البرادعي: ايران يكي از قدرتمندترين دولت هاي خاورميانه است و جهان‌بيني متفاوتي نسبت به غرب دارد. در مورد برنامه هسته ايران نيز موضوعاتي وجود دارد كه بايد روشن شود اما هيچ كس حتي سرويس اطلاعاتي آمريكا نيز مدركي عليه برنامه هسته‌اي ايران ندارند و اعلام نكرده‌اند كه اين كشور بمب‌اتمي مي‌سازد و من آن خطري را كه از اين كشور و برنامه هسته‌اي آن نمايش داده مي‌شود، حس نمي‌كنم.

البرادعي در پايان تصريح كرد: من اميدوارم در سال آينده ما راهي براي ادامه گفت‌وگو بيابيم چرا كه ايران مي‌تواند يك عامل كليدي براي ثبات در لبنان، افغانستان و عراق باشد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران