زيمبابوه

خبرگزاري فارس: متكي در خصوص سپر موشكي در حال استقرار در تركيه از سوي ناتو گفت: دوران رويكرد نظامي در تعامل با كشورها و حل مسائل و مناقشات از اين طريق پايان يافته است.



به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، نشست مطبوعاتي منوچهر متكي و «مومبي گه‌گوي» وزراي خارجه ايران و زيمبابوه امروز شنبه در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد.
متكي سفر گوي را در راستاي گفت‌وگوهاي صورت گرفته بين رؤساي جمهور ايران و زيمبابوه در حاشيه اجلاس سازمان ملل در نيويورك خواند و يادآور شد: اين سفر با هدف مرور روابط خوب دو كشور و بررسي چشم‌اندازهاي جديد در همكاري‌هاي فيمابين صورت گرفته بود.
وي افزود: در گفت‌وگوهايي كه با هم داشتيم در حوزه تحولات سياسي در صحنه منطقه‌اي و بين‌المللي و آخرين تحولات تبادل نظر صورت گرفت.
وزير امور خارجه كشورمان زيمبابوه را در آفريقا داراي جايگاهي مهم دانست و افزود: با توجه به نقش‌آفريني اين كشور در سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي، زيمبابوه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.
متكي ادامه داد: زيمباوه عضو مؤثر جنبش عدم تعهد، عضو گروه 15، 77 و سازمان ملل نيز مي‌باشد.
وي با بيان اينكه طي 30 سال گذشته مواضع دو كشور در نقد مناسبات ناعادلانه جهاني و ضرورت تصحيح اين مناسبات بر اساس رويكردي عادلانه، ديدگاه روشن و آشكار رهبران دو كشور بوده است، اظهار داشت: برخي از كشورهاي غربي در ادامه سياست‌هاي نژاد پرستانه‌اي كه در آفريقا تعقيب مي‌كردند، سعي داشتند كه شرايط خاصي را بر زيمبابوه تحميل كنند كه ملت و دولت اين كشور در برابر اين فشارها ايستادگي كردند.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از مردم و دولت زيمبابوه يادآور شد: ما در سازمان‌هاي بين‌المللي همكاري‌هاي نزديكي با يكديگر داشته‌ايم.
متكي با ذكر اين نكته كه در دولت‌هاي نهم و دهم طراحي جديدي براي انطباق روابط سياسي و همكاري‌هاي اقتصادي صورت پذيرفت، اظهار داشت: ايران در اين راستا مصمم شده واردات بخشي از كالاهاي خود را كه اصالتاً از زيمبابوه است اما از شركت‌هاي غربي وارد مي‌شود، وارد كند كه اين موضوع حجم مبادلات بين دو كشور را افزايش مي‌دهد.
وي با اشاره به حضور شركت‌هاي ايراني در زيمبابوه و انجام پروژه‌هايي از جمله منسوجات در اين كشور گفت: توافق كرديم با تسهيلاتي كه زيمبابوه ايجاد مي‌كند زمينه حضور بيشتر سرمايه‌گذاران ايراني را در آن كشور فراهم كنيم.
متكي اين زمينه‌ها را اعم از اجراي پروژه‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي كوچك و متوسط خواند كه به سود دو ملت و دو كشور خواهد بود و يادآور شد: وزير خارجه زيمبابوه در مدت اقامت خود در ايران با رئيس ايراني كميسيون اقتصادي دو كشور، وزير تعاون، رئيس‌جمهور و برخي وزرا و مسئولان كشورمان ديدار خواهد داشت و اطمينان دارم برداشتن گام‌هاي عملياتي گسترش روابط دو كشور فصل جديدي را به سود منافع دو كشور رقم خواهد زد.
متكي در ادامه نشست مشترك مطبوعاتي با همتاي زيمبابوه‌اي خود در پاسخ به سؤالي در خصوص ادعاي چند كشور غربي در خصوص نقض حقوق بشر در ايران و مخالفت 100 كشور عضو سازمان ملل با آن گفت: آشي كه كشورهاي غربي در موضوع حقوق بشر به عنوان يك ترفند سياسي در دهه‌هاي 70 و 80 بار گذاشتند آنقدر شور شده كه داد آشپزها را درآورده است.
وي با اشاره به نقض فاحش و سيستماتيك حقوق انسان‌ها در سراسر دنيا توسط كشورهاي اروپايي و آمريكايي اظهار داشت: اين موضوع به قدري در افكار عمومي دنيا تنفر ايجاد كرده بازي‌هاي سياسي از اين دست براي آنها ترفي نمي‌بندند.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه امروز بوميان آمريكا به شدت از تبعيض در رنج مي‌باشند، يادآور شد: برخي از اساتيد دانشگاه و نويسندگان كانادايي در صددند كه اين شرايط دشوار را براي جهانيان فاش كنند.
متكي سربازان كانادايي را در كنار نيروهاي متجاوز آمريكايي شريك در قتل عام صدها هزار نفر در عراق و افغانستان خواند و خاطرنشان كرد: آنها در جايگاهي قرار ندارند كه سخن از حقوق بشر بگويند در عين حال كه به واقعيات نظام جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي توجه نمي‌كنند.
وي با اشاره به يكي از كشورهاي كوچك جزيره‌اي در اقيانوس آرام كه در آن عليه كانادا رأيي را داده بود، اظهار داشت: آنها در فاصله يك ماهه رأي‌گيري در مجمع عمومي فشار همه جانبه‌اي را بر گرده اين كشور كمتر از 200 هزار نفري‌ آوردند.
وزير خارجه كشورمان به نطق سفير اين كشور در سازمان ملل اشاره كرد و يادآور شد: او گفت من به دستور كشورم و تحت فشار بانيان قطعنامه، راي خود را عوض مي‌كنم اما سؤالم اين است كه اين چه دنيايي است كه به وجود آورده‌ايد و چرا كشورها حق ندارند آزادانه راي خود را بدهند. ما هيچ نكته منفي نسبت به ايران نداريم پس چرا بايد تحت فشار شما عليه ايران راي بدهيم.
متكي با بيان اينكه رهبران بوسني و هرزه‌گوين اذعان مي‌كنند كه تحت فشار اروپا و آمريكا بايد اينگونه راي بدهند در حالي كه هرگز كمك‌هاي ملت ايران را در كشتار ملت بوسني توسط غربي‌ها فراموش نمي‌كنند، تصريح كرد: اين مناسبات قابل دوام نيست و به نفع غربي‌هاست كه اين خيمه‌شب‌ بازي‌ها را به پايان ببرند و البته پايان خواهد پذيرفت.
وي ادامه داد: غربي‌ها چه پاسخي به ملت عراق و افغانستان براي بمباران عروسي‌ها،‌گردهمايي‌ها و كشتار آنها در مساجدشان خواهند داشت.
وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به اعمال تبعيض عليه بوميان استراليا، كانادا و آمريكا خاطرنشان كرد: شما چه پاسخي براي اين اعمال تبعيض داريد. شما كساني كه در خيابان‌هايتان اعتراض مي‌كنند به راحتي مي‌كشيد.
متكي با بيان اينكه غربي‌ها در موضوع محكوميت نقض حقوق بشر ايران به نتيجه راي‌گيري‌شان دقت كنند كه چه تعدادي از آنها حمايت كردند، خاطرنشان كرد: غربي‌ها بايد تفاوت كساني كه از آنها حمايت نكردند و كساني كه به نظر آنها راي دادند، بررسي كنند.
وي با اشاره به رسوايي‌هاي به وجود آمده در زندان‌هاي ابوغريب و گوانتانامو تصريح كرد:‌ دل آنها به حال ملت ايران، منطقه وآفريقا نمي‌سوزد و سال‌هاست كه با آشكار شدن دروغ‌هايشان ملت‌ها آنها را باور نمي‌كند.
وزير امور خارجه كشورمان با ذكر اينكه جمهوري اسلامي ايران به مباني و چارچوب‌هاي حقوق بشر بر اساس تعاليم اسلامي احترام ويژه‌اي قائل است، خاطرنشان كرد: قانون اساسي ايران و تعاليم اسلامي به ما مي‌آموزد كه رعايت حقوق انسان‌ها يك وظيفه همگاني است.
متكي ادامه داد: موجب تاسف است كه كشورهايي كه هيچ دفاعي در عملكرد خود ندارند براي فرافكني، اقدام به حركت‌هاي سياسي عليه ديگر كشورها و ملت‌ها مي‌زنند.
وي با بيان اينكه اين نزاع به نفع كشورهاي مستقل خاتمه خواهد يافت، اظهار داشت:من از دبير كل سازمان ملل مي‌خواهم نامه‌اي كه چند سال پيش در مورد نگراني‌هاي موجود پيرامون زندان‌هاي مخفي آمريكا در اروپا نوشته‌ام، و وي به رئيس پيشين شوراي حقوق بشر در ژنو براي پيگيري ارجاع داد، از پاسخ آن ملت ايران و ساير ملت‌ها را مطلع كند.
وزير خارجه كشورمان با طرح اين سؤال كه نظر دبير كل و سازمان ملل نسبت به زندان‌هاي مخفي آمريكا چيست، ابراز اميدواري كرد كه دبير كل پاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي در اين خصوص داشته باشند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص سپر موشكي در حال استقرار در تركيه از سوي ناتو گفت: دوران رويكرد نظامي در تعامل با كشورها و حل مسائل ومناقشات از اين طريق پايان يافته است.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه رهبران ناتو قدري دير به اين مفهوم دست مي‌يابند، اظهار داشت: بازي‌هايي كه در چند سال گذشته در استقرار سپر موشكي در برخي كشورهاي اروپايي بوده، سناريوي اخير و مركز راداري قبله در گذشته گوياي اين مطلب است كه آنها از واقعيات جهان كه در مناسبات جهاني مي‌گذرد، دور افتاده‌اند.
متكي ادامه داد: اگر سلاح وموشك مي‌توانست عاملي براي كشورگشايي و اعمال نظرات باشد آنها طي 10 سال گذشته سلاح‌هاي زيادي در دنيا به كار برده‌اند و سؤال اين است كه آيا نظراتشان به كرسي نشسته است؟
وي با ذكر اين نكته كه مدت‌ها است كه زورمداري از مناسبات بين ملت‌ها حذف شده، يادآور شد: مشكل غرب عدم توانايي در قبولاندن منطقش است. چرا كه منطق زورمدارانه غرب قابل پذيرش نيست.
وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه طي 10 سال گذشته غربي‌ها چشم خود را بر تحولات چشمگير بين‌المللي بستند اما نتيجه‌اي نگرفتند، اظهار داشت: در عراق زماني كه آمريكايي‌ها از كوچه و خيابان‌هاي بغداد و ديگر شهرها به پادگان‌ها منتقل شدند، مردم به جاي آمريكايي‌ها دولت كشورشان را ديدند كه براي استقرار صلح و پيشرفت تلاش مي‌كنند كه با انتخابات صورت گرفته غرب به سوي ثبات رهنمون شد و نه رويكرد نظامي آمريكا.
متكي با اشاره به حضور نظامي يك دهه‌اي آمريكا و ناتو در افغانستان گفت: ناتو براي چه به افغانستان رفته اگر رويكرد نظامي خود را نشان مي‌دهد، نتيجه‌ آن چه شده است.
وي با بيان اينكه سياست‌هاي غرب در افغانستان شكست خورده است، يادآور شد: پاسخ مردم افغانستان نيز همين است.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه ايران كل ماجرا را يك بازي مي‌داند، تصريح كرد: كشورهاي منطقه هم به حد كافي هوشيار شده‌اند كه در دام آنها نيفتند.
متكي در پاسخ به سؤالي درخصوص آخرين اخبار پيرامون زمان و مكان مذاكرات ايران و 1+5 پاسخ داد: هر گونه خبر و اطلاع جديدي در اين خصوص اطلاع‌رساني مي‌شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص اهميت زيمبابوه در سياست خارجي ايران گفت: راهبرد جمهوري اسلامي ايران در دولت‌هاي نهم و دهم متوازن‌سازي روابط خارجي از جمله در عرصه روابط خارجي اقتصادي است.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: اين يعني استفاده از همه ظرفيت‌هاي اقتصادي در جهان.
متكي با اشاره به رويكرد يكسويه ايران در گذشته و به خصوص طي 150 سال اخير نسبت به كشورهاي غربي يادآور شد: اين رويكرد باعث شده زيرساخت‌هاي صنعتي ايران عمدتاً غربي باشند. اما امروز با گسترش تكنولوژي و وجود مواد اوليه در سراسر جهان تدبير و جامع‌نگري حكم مي‌كند كه ما خود را در انحصار يك منطقه خاص قرار ندهيم.
وي ادامه داد: بر اين اساس روابط اقتصادي ايران با آسيا از رشد چشمگيري برخوردار بوده است.
متكي با بيان اينكه جمهوري اسلامي در همين مدت با دو منطقه مهم ديگر جهان يعني آفريقا و آمريكاي لاتين در حوزه تجارت، اجراي پروژه‌ها و سرمايه‌گذاري شناسايي خوبي از ظرفيت‌ها داشته‌است، گفت: ما گام‌هاي موثري برداشته‌ايم. اگرچه در آغاز يك روند اساسي در روابط خود با اين مناطق هستيم.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به سرمايه‌گذاري صدها ميليون دلاري سرمايه‌گذاران آفريقايي در حوزه‌هاي بنادر، پتروشيمي و ساير بخش‌هاي صنعتي ايران گفت: اين موضوع نشاندهنده ظرفيت‌هاي واقعي است كه در آفريقا وجود دارد.
متكي آينده روابط با آفريقا را روشن و در جهت منافع ملت‌هاي دوطرف ارزيابي كرده و خاطرنشان كرد: بر همين اساس برنامه‌هاي خود را ادامه مي‌دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص ميزان مبادلات تجاري و آينده روابط با آفريقا گفت ": كارهاي مشتركي در توليد و مونتاژ صنايع ايراني در زيمبابوه به راه افتاده است. بخش منسوجات ايران در اين كشور راه‌اندازي شده و مونتاژ تراكتور ايراني كه در گذشته توافق شده بود، امروز اولين مجموعه آن توليد شده و به فروش رفته و حتي تعدادي به كشورهاي ديگر آفريقايي صادر شده است.
وزير امور خارجه كشورمان به سرمايه‌گذاران اين بخش توصيه كرد مونتاژ تراكتور در زيمبابوه را توسعه دهند و اين كشور را مركزي براي صادرات اين محصول به كشورهاي ديگر آفريقايي قرار دهند.
متكي در ادامه سخنان خود با اشاره به واردات تنباكوي زيمبابوه از طريق كشورهاي اروپايي كه آن را فراوري مي‌كردند و يا بخشي از كالاهايي كه از شركت‌هاي اروپايي وارد ايران مي شد، خاطرنشان كرد:‌توافق كرديم اين محصولات مستقيما از زيمبابوه وارد شود.
وي معادن و زمين‌هاي حاصلخيز كشاورزي را از زمينه‌هاي ديگر سرمايه گذاري ايران در زيمبابوه دانست و يادآور شد: جنگ زمين از موضوعات جدي بود كه بين برخي كشورهاي اروپايي و بوميان اين سرزمين به راه افتاد و رفع شد و امروز شركت‌هاي زيمبابوه‌اي مي‌توانند اين زمينه‌ها را در اختيار ايران قرار دهند.
متكي رقم مبادلات تجاري بين ايران و آفريقا را در حال حاضر 5 ميليارد دلار خواند و خاطرنشان كرد: اين رقم نويدبخش آينده‌ مناسبات است.
«مومبي گه‌گوي» وزير خارجه زيمبابوه نيز در اين نشست مشترك مطبوعاتي با اشاره به سفر خود به ايران گفت: اين سفر دوستي‌هاي قديمي كه در بهترين سطح ممكن است تشديد كرد و پيگيري از توافقاتي كه در ملاقات با رؤساي جمهور دو كشور در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك داشتند.
وي با بيان اينكه ايران و زيمبابوه سابقه مشابه دارند، خاطرنشان كرد: هر دو يك سنت انقلابي را در پيش گرفته و رهبراني دارند كه در تضمين منافع ملت و ترفيع حمايت از شهروندان خود مصمم‌اند.
وزير امور خارجه زيمبابوه ادامه داد: ما رهبراني داريم كه متعهدند و بر استقلال و تماميت ارضي كشورشان ارزش مي‌گذارند.
گه‌گوي با ذكر اين نكته كه تنها مردم ايران و زيمبابوه حق تصميم‌گيري بر كشور خود را دارند و هيچ نيروي خارجي حق ندارد در امور آنها دخالت كند، خاطرنشان كرد: ما به هيچ كشوري اجازه نمي‌دهيم كه تصميمات و اراده‌هاي خود را به مردممان تحميل كنند.
وي گفت‌وگوهاي خود با همتاي ايراني‌اش را مفيد خواند و افزود:‌در بحث‌هاي سياسي و اقتصادي گفت‌وگوهاي خوبي داشتيم وگزارشي نيز در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي زيمبابوه به متكي ارائه دادند.
وزير امور خارجه زيمبابوه افزود: دو طرف راه‌هايي كه مي‌توان از طريق آن روابط اقتصادي را تقويت كرد، مورد بررسي قرار دادند.
گه‌گوي حوزه‌هاي انرژي، اقتصادي و فرهنگي را موارد مورد بررسي طرفين خواند و تصريح كرد: دو كشور دوستان نزديك و صميمي بوده و نقطه نظرات مشتركي در حوزه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي دارند و هر دو در گروه‌هاي 77، 15و سازمان ملل با يكديگر همكاري مي‌كنند.
وي با ابراز قدرداني از حمايت‌هاي ديپلماتيك و سياسي جمهوري اسلامي ايران كه همواره از زيمبابوه به عمل آورده است، اظهار داشت: ما همواره ايران را به عنوان يك متحد قابل اعتماد مي‌دانيم كه كمك‌‌هايش را از زيمبابوه دريغ نمي‌كند.
وزير امور خارجه زيمبابوه در ادامه سخنان خود در خصوص حوزه‌هاي همكاري ايران و زيمبابوه گفت: زيمبابوه با توجه به منابع غني طبيعي ظرفيت محدودي براي بهره‌برداري از آنها دارد.
گه‌گوي با بيان اينكه زيمبابوه كه طي 10 سال گذشته با تحريم‌ سازمان ملل روبرو بوده است، يادآور شد: اين تحريم به دنبال اصلاحات زمين اعمال شد اصلاحاتي كه طي آن زمين‌هايي را كه مستعمره‌نشينان از آنان گرفته بودند به صاحبان اصلي بازگردانده شده و به دنبال آن انگليسي‌ها تحريم‌مان كردند كه رفاه و اقتصاد جامعه و ملت‌مان را تحت تاثير قرار داد.
وي با اشاره به اينكه همكاري با ايران شرايطي را ايجاد مي‌كند كه زيمبابوه از منابع خود بهره‌برداري كند، يادآور شد: شركت‌هاي ايراني همكاري خود با ما را در حوزه كشاورزي و بخش توليد آغاز كرده‌اند.
وزير امور خارجه زيمبابوه مونتاژ تراكتور ومنسوجات را از جمله اين پروژه‌ها خواند كه به خوبي پيش مي‌رود و خاطرنشان كرد: اين همكاري مي‌تواند در بخش معدن، گردشگري و توسعه زيرساخت‌ها ادامه يابد.
گه‌گوي انتقال فناوري و تكنولوژي را از ديگر مواردي دانست كه زيمبابوه به دنبال آنها است تا از ايران دريافت كند و خاطرنشان كرد: ايران در بخش‌هاي مختلف فناوري و تكنولوژي پيشرفت‌هاي زيادي داشته است.
وي با بيان اينكه زيمبابوه به ايران به عنوان يك شريك قابل اعتماد نگاه مي‌كند، تصريح كرد: ما علاقه منديم تا شركت‌هاي بيشتر ايراني را براي حضور در زيمبابوه و سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف تشويق كنيم.
وزير امور خارجه زيمبابوه ادامه داد: در حوزه‌هاي كه ايران و زيمبابوه مي‌توانند محصولاتي توليد كنند، يكديگر را به عنوان اولين منبع تأمين اين محصولات در نظر گرفته‌اند.
گه‌گوي افزود: تلاش مي‌كنيم تا گردشگران ايراني در زيمبابوه‌ حضور يابند چراكه اين كشور مكان‌هاي زيادي براي گردشگران دارد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران