علامه بلاغی در مقدمه آلاءالرحمن، گفتار شماری از علما و مفسران بزرگ شيعی مبنی بر عدم تحريف در قرآن را گردآوری كرده است كه اين امر، ابتكار مهمی در زمينه پاسخ به شبهات در حوزه تحريف در كتاب آسمانی مسلمانان بهشمار میآيد.
«عبدالرحيم التهامی»، نويسنده و پژوهشگر مغربی، طلبه درس خارج فقه و اصول جامعةالمصطفی(ص) العالمية در قم، در بخش نخست گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اعلام اين مطلب گفت: علامه شيخ «محمدجواد بلاغی» بلاغی در فصل دوم مقدمه تفسير «آلاءالرحمن، فی تفسيرالقرآن» كه با موضوع اثبات عدم تحريف قرآن است، بخشی با عنوان «قول الإمامية بعدم النقيصة فی القرآن» (سخنان علمای شيعه در زمينه عدم تحريف در قرآن) دارد كه در آن فرازی از بيانات برخی مفسران و فقهای بزرگ شيعی مانند «شيخ مفيد»، «شيخ طوسی» و «شيخ بهايی» را مبنی بر عدم تحريف قرآن كريم و مصون ماندن اين كتاب مقدس از هرگونه حذف و اضافه، ذكر كرده است.
وی افزود: علامه بلاغی همچون بسياری از علما و انديشمندان شيعه بر اين باور بود كه دشمنان اسلام تلاش میكنند از طريق اثبات اين افترای تاريخی كه قرآن كريم نزد شيعيان تحريف شده است، پيروان مكتب اهل بيت(ع) را از دايره جهان اسلام خارج كنند و ميان پيروان آيين اسلام تفرقه و اختلاف بيندازند، بنابراين ايشان با استناد به استدلالهای علمی و عقلی و نيز بهرهگيری از كتب و منابع شيعه و سنی درصدد رد اين شبهه كينهتوزان و دشمنان برآمد و با پاسخهای علمی و عقلی خود مسئله تحريف در قرآن نزد شيعيان را رد كرد.
التهامی تصريح كرد: اگرچه تهمت تحريف در قرآن كريم از سوی برخی علمای اهل كتاب و مستشرقان مغرض متوجه هر دو فرقه شيعه و سنی است، اما برخی از مكتبهای انحرافی جهان اسلام، تهمتهايی مبنی بر اينكه شيعيان قائل به تحريف قرآن كريم هستند، مطرح میكنند، كه اين مسئله علامه بلاغی را به صورت جدی واداشت كه با استناد و بهرهگيری از متن قرآن كريم و استدلالهای عقلی و با موضوعيت علمی به اين ادعاها پاسخ دهد.
اين طلبه مغربی جامعةالمصطفی در ادامه گفت: نگارنده آلاءالرحمن، با استناد به آيات قرآن كريم از جمله آيه 9 سوره الحجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»(بىترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كردهايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود) و آيه 17 سوره القيامة «إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ»(چرا كه جمعكردن و خواندن آن بر عهده ماست)، بر اين مسئله تأكيد میكند كه قرآن كريم از هرگونه تحريف، حذف و اضافه مصون مانده است و با بهرهگيری از متن قرآن و استدلالهای قوی علمی و منطقی به مباحث كتاب «فصل الخطاب فی إثبات تحريف كتاب رب الارباب» كه «حسين بن محمد تقی النوری الطبرسی»، از علمای شيعه قرن 13 هجری قمری، آن را با هدف اثبات تحريف در قرآن كريم نوشته است، پاسخ میدهد.
در مسئله تحريف قرآن، روايات ضعيف نبايد اصل قرار گيرد
وی اضافه كرد: مرحوم بلاغی در رد نظريات طبرسی كه قائل به تحريف قرآن است، اين مسئله را بيان میكند كه رواياتی را كه طبرسی در كتاب خود گردآوری و تحليل كرده، بسيار ضعيف و سست بوده و سنديت اين روايات مجهول است و كمدقتی اين عالم شيعی را در گردآوری روايات در زمينه تحريف قرآن نشان میدهد، بنابراين علامه بلاغی، روايات شاذ و ضعيفی را كه دلالت بر تحريف قرآن كريم و نقصان در آن میكند، فاقد هرگونه اعتبار، ارزش و مبنای علمی میداند و بر اين باور است كه در بررسی مسئله مهمی مانند تحريف در قرآن كريم، اين روايات ضعيف نبايد بهعنوان اصل و اساس قرار گيرد.
اين نويسنده و پژوهشگر مغربی در ادامه اين گفتوگو، يادآور شد: تأليف تفسير گرانسنگ آلاءالرحمن، دينپژوهی و پژوهش در حوزه آموزههای اديان آسمانی و اثبات تحريف در كتب مقدس تورات و انجيل، نگارش آثار و كتب ارزشمند در حوزه علوم مختلف اسلامی مانند فقه و اصول و استفاده از منابع شيعه و سنی در نگارش تفسير آلاءالرحمن و پاسخ به شبهات و افتراءات مطرحشده در حوزه قرآن و تعاليم اسلامی، علامه بلاغی را در زمره علمای بزرگ جهان اسلام و نيز شيعه قرار داده و جايگاه و شخصيت علمی ايشان بسيار والا و مورد تكريم است.
وی گفت: نگارنده آلاءالرحمن تأكيد داشت كه قرآن كريم بهعنوان كتاب مقدس مسلمانان، ميان پيروان تمامی مذاهب اسلامی متواتر بوده و نسل به نسل بدون اينكه محتوا، قرائت، آيات و عبارتهای آن تغييری كند، منتقل شده است و ايشان بر اين باور بود كه كتاب شيخ «نوری طبرسی» در ترويج انديشه تحريف قرآن و تثبيت آن، بهويژه قائلبودن شيعيان به تحريف قرآن كريم نقش مهمی داشت و رواياتی را كه طبرسی بر آنان تكيهكرده، ضعيف است و رجحان دادن اين روايات ضعيف و سست بر ديگر روايات مستند و قوی، نوعی بیانصافی علمی است.
مقدمه آلاءالرحمن، سطح والای خلاقيت علامه بلاغی را نشان میدهد
عبدالرحيم التهامی، علامه بلاغی را مرد عقل، خرد، منطق، حجت، برهان، صاحب مقام عالی و دارای تبحر علمی در استدلالها و مناظرهها دانست و گفت: مرحوم بلاغی در پاسخ به شبهات و افتراءات مطرح شده، سوای از اينكه از سوی برخی مستشرقان و علمای اهل كتاب، درباره اسلام باشد و يا از سوی برخی غرضورزان درباره عقايد اماميه؛ به شيوه عقلی و منطقی روی میآورد و مقدمه تفسير آلاءالرحمن كه در آن به موضوعاتی همچون وجوه اعجاز قرآن كريم، عدم تحريف در قرآن، قرائت و بلاغت در قرآن پرداخته است، خلاقيت و ابتكار بالای نگارنده آلاءالرحمن را نشان میدهد.
اين محقق و نويسنده مغربی در پايان اين گفتوگو خاطرنشان كرد: علامه بلاغی در سند برخی روايات و احاديث كه به تحريف قرآن كريم اشاره شده است، شك میكند و از طريق مقايسه روايات قوی با روايات ضعيف و دارای سند و منابع مجهول، تلاش میكند كه ضعف اين روايات را نشان دهد و از طريق استدلالهای علمی و منطقی، مسئله عدم تحريف آيات قرآن كريم را اثبات كند.