آفريقا

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، تحولات سیاسی آفریقا را در چارچوب میزگردی با شرکت کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی این قاره به بحث و تبادل نظر گذاشت.



مجری این شبکه در ابتدای این برنامه، با اشاره به درگیری های خونین و نابسامانی هایی که اکنون در کشورهای آفریقایی وجود دارد، به نقل قولی از "آشیل مامبه" استاد کامرونی دانشگاه ژوهانسبورگ اشاره کرد که در اظهار نظری در دو سال پیش گفته بود:«اگر کشورهای آفریقایی دموکراسی می خواهند ، خود آنها نیز باید بهای آن را بپردازند.» مجری در پیوند با موضوع میزگرد، برگزاری جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی را که با موفقیت برگزار شد، اولین رویداد مهم این قاره آفریقا برشمرد و در همین باره نظر ونسان اوگو خبرنگار پیشکسوت مجله لکسپرس را جویا شد.

وی در این باره گفت:ما نباید تاثیر این رویداد مهم را که موفقیت بزرگی برای آفریقای جنوبی وقاره آفریقا بود کم اهمیت نشان دهیم . وی افزود درست است که برخی می گویند کشور آفریقای جنوبی را نباید جز قاره آفریقا در نظر گرفت اما به هر حال از نظر جغرافیایی جز آفریقا است و نیروی محرکه این قاره است و در همین چارچوب ،کشوری است که بیشترین میزان سرمایه گذاری را در سطح قاره دارد.

شرکت های آن در بیش از ده کشور این قاره شعبه دارند.

"صدیک آببا" خبرنگار خبرگزاری آفریقا نیز در این باره گفت: برگزاری موفقیت آمیز جام جهانی فوتبال سال دو هزار و ده برای کل قاره آفریقا مهم بود و به همین دلیل هم بود در ماه ژانویه سال دو هزار و ده ، سران اتحادیه آفریقا در نشست آدیس آبابا با صدور بیانیه ای اعلام کردند همه کشورهای آفریقا وظیفه دارند هر آنچه در توان دارند برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد مهم ورزشی بکار گیرند.

زیرا موفقیت آفریقای جنوبی در برگزاری خوب این رویدداد، موفقیت کل قاره آفریقا به حساب می آید. دومین رویداد مهم قاره آفریقا در سالی که گذشت انتخابات ریاست جمهوری گینه کوناکری بود. "آنتوان گلازه" کارشناس سیاسی در این باره گفت:« انتخابات گینه کوناکری هر چند که در آن خشونت رخ داد و اقدامات ناگواری وجود داشت، اما به هر حال، الگویی بود برای دیگر کشورهای آفریقایی که برخی از سیاستمداران آن حاضر نیستند در صورت شکست ،شکست را بپذیرند».

درباره اوضاح حاکم بر ساحل عاج نیز مجری این شبکه به موضع تند و شدید آمریکا اشاره کرد و در همین باره نظر آنتوان گلازه را پرسید: وی در این باره گفت« :آمریکایی ها در این باره راهبردی تاریخی دارند .به عبارت بهتر،آنها بر این باورند که فرانسه در طول جنگ سرد ژاندارم این منطقه بوده است که دیگر نیست و اکنون قدرت های جدیدی در آفریقا ظهور کرده اند که مهمترین آنها چین است .

از آنجایی که آفریقا غنی از مواد اولیه است ، همه قدرت های بزرگ مانند چین ، هند ، برزیل و خود آمریکایی ها سعی می کنند نفوذ خود را در این قاره افزایش دهند. نمونه بارز این مسئله سفارتخانه های کشورهای قدرت های بزرگ در کشورهای آفریقایی است .آمریکایی ها از ده سال پیش تاکنون سفارت های بسیار بزرگی در کشورهای آفریقایی ساخته اند و این در حالی است که سفارتخانه های فرانسه کوچکترین ابعاد را در بین سفارت خانه های قدرت های مهم جهان در آفریقا دارند.

"آنتوان گلازه" در بخش دیگر از سخنان خود گفت امروز قاره آفریقا آنچنان در جهان مهم شده که سازمان تروریستی القاعده نیز اهمیت آن را درک کرده است و از همین رو، بخشی از فعالیت های خود را به این قاره منتقل کرده است .

جالب آن است که عمده فعالیت های القاعده در مغرب عربی و در کشورهایی مانند نیجر ،مالی و موریتانی متمرکز شده است که دارای منابع غنی اورانیوم است. این خبرنگار پیشکسوت افزود این واقعیت که القاعده موفق شده به قلمرو شرکت هسته ای "آره وا" فرانسه نفوذ کند و افرادی را به گروگان خود بگیرد، پیام مهمی دارد.

زیرا وقتی این شرکت نیروگاهی برای کشوری می سازد ، تامین ده سال سوخت آن را نیز تضمین می کند و حالا اینکه گروهی از اعضای القاعده در مغرب اسلامی می آیند و چند نفر از نیروهای "آره وا" را می ربایند، به معنای آن است که آنها به کل شبکه هسته ای فرانسه راه پیدا کرده اند. رویداد مهم و در عین حال ناگواری دیگری که در سال دو هزار و ده در قاره آفریقا روی داد، درگیری بین مسلمانان و مسیحیان در نیجریه بود که در نتیجه آن صدها نفر کشته شدند. "ونسان اوگو" خبرنگار لکسپرس در این باره گفت:« درست است که اختلاف بین مسلمانان ومسیحیان در نیجریه ریشه قومی، مذهبی و حالت تاریخی دارد .

اما نباید این نکته را فراموش کرد گروهی که قدرت را در دست دارند از این درگیری ها به عنوان ابزاری برای حفظ قدرت خود استفاده می کنند.

"سیدک آببا" کارشناس آفریقایی خبرگزاری پان افریکن، در این خصوص، نظام حکومتی فدرال حاکم بر نیجریه را تشدید کننده وعلت اصلی این درگیری ها می داند و می گوید چون نظام این کشور فدرالیسم است پس هر ایالتی قوانین قضایی و نظام اقتصادی خاص خود را دارد.

بدین ترتیب که در جنوب مسیحی نشین، چون بیشتر منابع نفتی و ثروت های طبیعی در این منطقه است پس در نتیجه ثروتمند تر هستند و درشمال مسلمان نشین چون منابع و ثروت های طبیعی زیادی وجود ندارد پس فقیر تر هستند.

از نظر قوانین حاکم نیز در شمال ، قانون شریعت اسلامی حاکم است که برای یک مسیحی اصلا قابل قبول نیست .

بنابراین، وجود این مولفه های اقتصادی و اجتماعی خود تنش زا است و باید گفت خود دولت و نظام حکومتی نیجریه زمینه ساز این افزایش تنش بوده است .

بحران سیاسی ساحل عاج دیگر رویداد مهم قاره آفریقا در سالی که گذشت بود.

"ونسان اوگو" خبرنگار پیشکسوت لکسپرس در این باره گفت : در بحران این کشور به طور مستقیم دخالت صورت نمی گیرد .

اما کیست که نداند بین نیکولا سارکوزی و الحسن واتارا یک رابطه دوستانه قدیمی وجود دارد و خوب طبیعی است که سارکوزی دوست دارد رئیس جمهوری ساحل عاج به فردی مانند واتارا برسد.

یعنی الحسن واتارا مظهر و نماد آفریقایی است که نیکولا سارکوزی آرزوی آن را در سر دارد. کارشناسان در پایان این میزگرد و در باره موضوع ساحل عاج، در این باره وحدت نظر داشتند که اگر باگبو برای کناره گیری از قدرت مجاب نشود ، جامعه اقتصادی کشوری غرب آفریقا علیه ساحل عاج اقدام نظامی خواهد کرد و اگر خودش نیز نخواهد فشار های آمریکا این جامعه را مجبور به این کار خواهد کرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران