دولت يار - بعضی معاونان وزارت خارجه میگفتند آقای متکی دایما از آنها میخواست که برایش پروژه سفر خارجی تعریف و عملیاتی کنند. در حالی که رییسجمهور بارها به آقای متکی متذکر شده بود قبل از سفرها، اهداف خود از سفرهای مذکور را ارایه کند، اما وی نه تنها به این خواسته قانونی و منطقی دکتر احمدینژاد توجهی نمیکرد، بلکه اصولا بیشتر سفرهای او فاقد نتایج و خروجی مفید و روشنی بود.
یک منبع آگاه جزییات بیشتری از جریان عزل متکی و نحوه اطلاع دادن به او را بیان کرد و گفت: منوچهر متکی پیش از سفر به سنگال، از تصمیم قطعی رییسجمهور درباره تغییر خودش باخبر شده بود.
به گزارش دولت یار به نقل از رجانیوز اگرچه این موضوع، مسئله اصلی کشور و موضوع با اهمیتی نیست اما بهدلیل بازتابهای نامناسب اخبار غیردقیق و اظهارنظرهای وزیر سابق امورخارجه و برخی افراد و رسانههای دیگر، رجانیوز جزئیات بیشتری از جزئیات و نحوه برکناری متکی و خبر دادن به او در مورد عزلش را منتشر میکند
در این زمینه، یک منبع آگاه گفت: دکتر احمدینژاد پیش از عزیمت وزیر سابق امور خارجه به ماموریت سنگال، یعنی شنبه شب مورخ 27/9/89، به وی خبر داد که باید جای خود را به شخص دیگری بدهد. متکی نیز ضمن پذیرش موضوع از رییسجمهور خواست اجازه دهد وی به ماموریت سنگال برود و پس از آن جابهجایی صورت بگیرد که مورد پذیرش رییسجمهور قرار گرفت.
بر اساس این خبر، از آنجایی که اعلام شده بود وزیر امور خارجه روز دوشنبه به تهران بازمیگردد، لذا طبق دستور رییسجمهور، احکام جدید عصر روز دوشنبه امضا و خبر آن نیز در همان زمان منعکس شد، اما گویا برخلاف اعلام قبلی، بازگشت آقای متکی به کشور کمی با تاخیر صورت گرفت.
این منبع آگاه همچنین درباره ادعای خبری مبنی بر انتقال خبر مزبور به متکی برای نخستینبار از سوی مقامات سنگالی اظهار کرد: این ادعای ساختگی، داستانپردازی یکی از رسانههای ضد انقلاب و مشخصاً علیرضا نوریزاده در صدای امریکا بود که متاسفانه بعضی رسانهها و عناصر سیاسی این دروغ را منتشر کردند. خبر صحیح این است که خبر برکناری وزیر امور خارجه را نخستینبار مدیرکل شمال آفریقای وزارت خارجه بعد از ملاقاتهای رسمی متکی با مقامات سنگالی و قبل از حضور وی در ضیافت نهار خداحافظی به وی منتقل کرد. بنابراین خبر منتشره در این باره کاملا کذب و نوعی عملیات روانی علیه رییسجمهوری اسلامی ایران بود.
این منبع مطلع در مورد علل ناخرسندی رییسجمهور از عملکرد منوچهر متکی تصریح کرد: به علت رویکرد فعال و ابتکاری احمدینژاد در حوزه سیاست خارجی، این توقع جدی وجود داشت که ساختار، اهداف و ماموریتهای دستگاه متولی دیپلماسی کشور از لاک برخی سازوکارهای کهنه و باندی خارج شود، اما متاسفانه به این خواسته منطقی هیچ توجه عملی نشد.
وی افزود: سفرهای متعدد وزیر امور خارجه بدون هدفگذاری مشخص و نتایج موثر از نکات منفی در کارنامه آقای متکی محسوب میشود، بهطوری که بعضی معاونان وزارت خارجه میگفتند آقای متکی دایما از آنها میخواست که برایش پروژه سفر خارجی تعریف و عملیاتی کنند. در حالی که رییسجمهور بارها به آقای متکی متذکر شده بود قبل از سفرها، اهداف خود از سفرهای مذکور را ارایه کند، اما وی نه تنها به این خواسته قانونی و منطقی دکتر احمدینژاد توجهی نمیکرد، بلکه اصولا بیشتر سفرهای او فاقد نتایج و خروجی مفید و روشنی بود.
این منبع آگاه همچنین از جدی گرفته نشدن رویکرد دولتهای نهم و دهم در مورد گسترش روابط و همکاریها با آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا و عدم پیگیری جدی و موثر توافقات و تفاهمنامههای دوجانبه با کشورهای مذکور در وزارت امور خارجه خبر داد و خاطرنشان ساخت: اگرچه شخص رییسجمهور این پروژهها را بهطور مستقیم و مستمر پیگیری و بر فعالیتهای مربوطه نظارت میکند اما اگر از همراهی جدی و با انگیزه وزیر خارجه برخوردار باشد، نتایج بیشتر و بهتری نصیب جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی میشود.
این منبع مطلع خاطرنشان کرد: در مورد علل قطع همکاری دکتر احمدینژاد با بعضی از همکاران خود در دولتهای نهم و دهم، گفتنیهای فراوانی وجود دارد که الزامات مدیریت هوشمندانه و نیز حفظ شان افراد ایجاب میکند فعلا در اینباره صبوری و سکوت شود.