به منطور آگاهی یافتن مسلمانان و بویژه جوانان با معارف دینی و درک عمیق از مفاهیم دعای ملکوتی کمیل جلسات شرح و تفسیر دعای کمیل در محل مهمانسرای سفارت ج.ا.ایران آغاز گردید.
حجه الاسلام اسدی موحّد رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در حراره در اجتماع اعضای محترم سفارت ، ایرانیان مقیم و شیعیان زیمبابوه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت دعا کمیل با استناد به آیات و روایات اسلامی به توضیح و تفسیر فقرات آغازین دعای کمیل پرداخت وی در جلسه اوّل به اهمّیّیت دعا اشاره کرد و گفت: دعا ، وسيله ى جلب اعتناى خدا و زمينه ى جذب رحمت الهى به سوى دعا كننده است . اعتنا و نظرى كه سفره ى شقاوت را از خيمه ى حيات انسان برمى چيند و مائده ى سعادت و خوشبختى را براى دعا كننده مى گستراند .
محبوب محبّان ، معشوق عاشقان ، انيس ذاكران ، جليس شاكران ، ياور بندگان ، تكيه گاه صاحب دلان ، در قرآن مجيد مى فرمايد: قُل مَا يَعبَؤُا بِكُم رَبِّى لَولا دُعَاؤُكُم . . . .
« هنگامى كه بندگانم در رابطه ى با من از تو سئوال كنند ، « پاسخش اين است » كه من يقيناً نزديكم ، دعاى دعا كننده را چون مرا بخواند مستجاب مى كنم.آقای اسدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:
دعا، نيرو و قدرتى است كه حضرت زكريّا در سنّ سال خوردگى از پروردگار مهربان درخواست فرزند كرد و خداى عزيز درخواستش را اجابت فرمود و به او و همسرش كه در سنّ نازايى قرار داشت يحيى را عطا كرد و مسيح (عليه السلام)به دنبال تقاضاى يارانش ، به وسيله دعا از حضرت حق درخواست نزول مائده ى آسمانى كرد و خداى عزيز دعايش را مستجاب فرمود و براى او و يارانش سفره اى از غذاهاى مطبوع از آسمان نازل کرد.
وجود مبارك حضرت حق ، بندگان را در تمام حالات ، به دعا كردن فرمان داده و از آنان خواسته در خوشى ها و سايند و به درگاه رحمتش دست به دعا بردارند
در دوّمین جلسه به بررسی اسناد دعای کمیل و معرّفی شخصیّت کمیل نخعی پرداخت و گفت: دانشمندان و علماى بزرگ چه شيعه مسلك و چه سنى مذهب ، كميل را به قوت ايمان و قدرت روح و انديشه پاك و خلوص نيت و متخلق به اخلاق حميده و آراسته به اعمال شايسته ستوده اند .بزرگان هر دو مسلك بر عدالت و جلالت و عظمت و كرامت او اتفاق نظر دارند .كميل از خواصّ و بزرگان اصحاب اميرالمؤمنين و حضرت مجتبى (عليهما السلام)است اميرالمؤمنين عليه السلام كميل را يكى از ده نفر ياران مورد اطمينانش به حساب آورده است.
رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ادامه به تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم پرداخت و گفت: حضرت حق در برترين مراتب پاكى و تقدّس است و انسان خاكى در پست ترين مقام تعلّق و تدنّس و اين پست ترين مقام بدون واسطه و سبب از مرحله ى رذالت به اوج عزت و جلالت ترقى نمى كند ، به همين خاطر خداى مهربان « بسم اللّه » را بين خود و انسان وسيله و واسطه قرار داد تا انسان با اتصال به معنا و مفهوم اين كلام عرشى و تجلى دادن حقايق آن در جان فرشى ، قدم همت بر نردبان رفعت نهد و زمينه ى جلوه ى قابليّت مشاهده ى جمال و جلال از روزنه ى غيب بر او فراهم آيد .