سودان

یک نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی از تلاش های این رژیم برای برقراری رابطه با دولت جنوبی سوادن در صورت جداییش از این کشور افریقایی خبر داد .


به گزارش سرویس بین الملل به نقل از شبکه ندای قدس، تسفی بارئیل نویسنده و مفسر مسائل عربی در روزنامه عبری زبان هاآرتص گفت:رژیم صهیونیستی با اعزام صدها کارشناس به جنوب سودان به دنبال گشایش سفارتخانه اش دراین منطقه و همکاری گسترده با دولت آینده درجنوب سودان است .
شکی نیست که جنوب سودان به زودی درصورت جداییش از این کشور بعد از برگزاری رفراندم به یکی از دولت های دوست و نزدیک به رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد .قرار است رفراندم در جنوب سودان که اغلب شان مسیحی هستند در نوزدهم ژانویه ماه جاری برگزار شود .
ناظران سیاسی این امر را نشانه جدید حمایت وتایید رژیم صهیونیستی از جدایی جنوب سودان از این کشور و عمیق کردن شکاف بین ساکنان شمالی و جنوبی سودان می دانند و گفتند : درصورتی که این جدایی صورت گیرد ، جنوب سودان به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد و این نمونه ای است که تل آویو می خواهد در منطقه مورد منازعه دارفور تکرار شود.
در مقاله ای که بارئیل در روزنامه هاآرتص به رشته تحریر درآورده ، آمده است: رژیم اشغالگر قدس خودش را برای برقراری رابطه با جنوب سودان درصورت جداییش از این کشور آماده می کند و به زودی جنوب سودان جدا خواهد شد و دولت مستقل دراین منطقه تشکیل می گردد و بدین ترتیب رژیم اشغالگر صهیونیستی عملا صدها تن از سفرا و فرستادگان عبری زبان خویش را به این منطقه خواهد فرستاد .
برحسب اعلام این نویسنده صهیونیستی ، ارزیابیها نشان می دهد که جنوب سودان عملا به دولتی مستقل ودوست نزدیک رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.
وی دلیل ادامه رابطه رژیم صهیونیستی با جنوب سودان را اظهارات برنافا مریئل بنجیمان وزیر اطلاع رسانی دولت جنوب سودان دانست که گفته چرا نباید رابطه دیپلماتیک بین جنوب سودان مستقل با رژیم اشغالگر قدس برقرار نشود؟
این نویسنده رژیم صهیونیستی ادامه داد :تل آویو حتی قبل از شکل گیری دولت درجنوب سودان ، آن را به برسمیت شناخته است و صدها مهاجر سودانی در سرزمین های اشغالی را به فرودگاه جوبا فرستاده است که این امربا انتقاد رسانه های گروهی عربی مواجه شد.
وی همچنین در این مقاله خویش در سایت روزنامه هاآرتص درباره امور افریقا گفت : پیشینه روابط رژیم صهیونیستی با جنوب سودان به کمی قبل از وقوع جنگ صهیونیستها با عربها در سال 1967 برمی گردد زمانی که جوزیف لاجو یکی از رهبران اولین جنبش شورشی های جنوب سودان قول داد درجنگ با تل آویو با قاهره برای جلوگیری از باقی ماندن ارتش سودان درکنار ارتش مصر به رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد.
به زعم وی، می توان احساسات سودانیهای مقیم جنوب این کشوردر قبال روابط گرم با رژیم صهیونیستی را از طریق برخی سایت های اینترنتی پی برد.
وی برای اثبات ادعای خویش به تفسیر یکی ازشرکت کنندگان در سایت اینترنتی اشاره کرد و گفت:هنگامی از او درباه مسئله دوستی جنوب سودان با رژیم اشغالگر اسرائیلی سوال کردم گفت : رژیم اشغالگر قدس اولین رژیمی خواهد بود که در جنوب سودان سفارتخانه خواهد داشت و این رژیم مانند دولت کنونی سودان دست به کشتار 2 و نیم میلیون نزده است.
مصر و آب رود نیل
این کارشناس رژیم صهیونیستی درباره موضع مصر درقبال برقراری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و جنوب سودان گفت: اکثر کشورهای آفریقایی از رابطه گرم بین رژیم اشغالگر اسرائیلی و دولتی که انتظار می رود در جنوب سودان شکل بگیرد، نگران هستند از جمله این کشورها مصر است .
بارئیل به نقل از" امانی الطویل" کارشناس زن مصری در امور سودان از مرکز پژوهش های استراتژی گفت: درصورتی که جنوب سودان استقلال خویش را بدست آورد ، رژیم اشغالگر اسرائیلی بلافاصله تلاش خواهد کرد تا به مسئله افزایش مصرف آب خویش درآنجا بپردازد و این امر بر مصر تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت .
وی ابراز نگرانی کرد از اینکه جنوب سودان به اردوگاه کشورهای حوزه دریای نیل ملحق شود که تلاش می کنند تا شیوه توزیع منابع آبی را تغییر دهند.
اعضای گروه شورشی جنوب سودان قبلا به قاهره گفته اند که به دلیل جدایی شان از سودان سهم مصر از آب رود نیل کاهش نخواهد یافت اما برحسب نظر ناظران سیاسی، وجود دولت جدید درجنوب سودان خودبخود منجر به افزایش تعداد کشورهای درخواست کننده سهم بیشتر آب می شود و قاهره در نهایت مجبور می شود مذاکرات خود را با کشورهای حوزه رود نیل درباره سهم آبیش ازسر بگیرد.
از سوی دیگر فهمی هویدی نویسنده مصری در مقاله ای که در روزنامه "الشروق " مصر به رشته تحریر در آورده می گوید: چندین دلیل وجود دارد که نشان می دهد رژیم اشغالگر اسرائیلی درجنوب سودان حضوری فعال دارد.
هویدی افزود:طی هفته های اخیر، یک گروه بزرگ هزار نفره از کارشناسان مختلف رژیم صهیونیستی در زمینه های کشاورزی ، معدن ، اقتصاد ، هنرها ، جهانگردی و دولتی به جوبا پایتخت جنوب سودان رفتند .
به گفته وی، علاوه بر آن رژیم صهیونیستی یک پل هوایی برای انتقال تسلیحات و جنگ افزارجنگی از تل آویو به بانگی پایتخت افریقای میانی زده است تا کامیون های مملو از تسلیحات را به جوبا منتقل کند.
هویدی در مقاله اش آورده است که بعد از اینکه گروههای شورشی سودان با تل آویو برای هماهنگی امور ائتلاف نموده و آمادگی خویش را برای تعامل با مرحله بعد از جدایی از کشورشان اعلام کردند ، رژیم اشغالگر اسرائیلی از 5 هزار شورشی دارفوربرای آموزش های نظامی استقبال کرده است .
به گفته این نویسنده مصری ، برخی از این اطلاعات که منابع آگاه در سودان بدان دست یافته اند، نشان می دهد که جنوب سودان به زودی به پایگاه نظامی برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد و این نمونه ای است که اسرائیل می خواهد در دارفور هم تکرار کند، منطقه ای که اکنون آماده برای انتقال به نمونه جنوبی را دارد و تعیین فرستاده آمریکا برای بررسی پرونده دارفور یکی از این موارد است.
جنوب سودان
سلفا کر رهبر شورشیان جنوب سودان پیشتر دربیانیه ای مطبوعاتی درباره موضع سودانیهای جنوب این کشور درباره گشایش سفارتخانه رژیم صهیونیستی دراین منطقه گفته برقراری رابطه خوب با طرف صهیونیستی بعید نیست و در صورتی که مسیحیان جنوب سودان جدایی طلبی را در رفرداندم 9 ژانویه انتخاب کنند ، سفارتخانه تل آویو در جوبا پایتخت جنوب سودان گشایش خواهد یافت .
سلفا کر رژیم صهیونیستی را فقط دشمن فلسطینیان خواند و گفت:تل آویو دشمن جنوب سودان نیست .
وی در گفتگوی با روزنامه الحیات چاپ لندن تصریح کرد درصورت استقلالمان نقشه جدید سیاست خارجی را ترسیم خواهیم کرد.
غربیها دائما در گزارشهای تبلیغاتی خویش این گونه وانمود می کنند که سودانیهای مقیم جنوب به زودی در رفراندم جدایی طلبی را انتخاب خواهند کرد.
دراین گزارشات ، غربیها نسبت به خطر بازگشت درگیریها به منطقه جنوب سودان درصورت سنگ اندازی ساکنان شمالی با رفراندم هشدار دادند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران