سودان

خبرگزاري فارس: سناريوي طراحي شده براي جنوب سودان اين است كه كشوري با عنوان "كشور مستقل و مسيحي جنوب سودان " به رياست "سلفا كر " رئيس جنبش خلق سودان بعد از همه پرسي تشكيل شود و اين دولت سپس خواهان حمايت بين‌المللي براي مقابله با دولت سودان گردد...



به گزارش فارس، دكتر "سامح عباس " در مقاله‌اي با عنوان "كشور جنوب سودان .. برگ برنده جديد اسرائيل عليه اعراب "، به منافع سياسي و اقتصادي صهيونيست‌ها در جدا شدن جنوب سودان و دسيسه طراحي شده براي تجزيه كشورهاي عربي پرداخت.

وي در مقاله خود نوشت: سناريوي طراحي شده براي جنوب سودان اين است كه كشوري با عنوان "كشور مستقل و مسيحي جنوب سودان " به رياست "سلفا كر " رئيس جنبش خلق سودان بعد از همه پرسي تشكيل شود و اين دولت سپس خواهان حمايت بين‌المللي براي مقابله با دولت سودان گردد و در مرحله بعد از آن پنج هزار مهاجر سوداني در اسرائيل خواهان افتتاح اولين سفارت جنوب سودان در تل آويو با حمايت و پشتيباني "اويگدور ليبرمن " وزير امور خارجه ر‍ژيم صهيونيستي شود و از اين طريق ر‍ژيم صهيونيستي به عنوان اولين طرف در جهان كشور جنوب سودان را به رسميت بشناسد و سپس افتتاح سفارت خود در كشور جنوب سودان را اعلام كند.

وي در مقاله خود كه در پايگاه "Islamstory "گفت: شايد برخي در اولين برداشت اين سناريو را واقعي ندانند اما مي‌توان به واقعي بودن آن بعد از تامل و درك عميقي از شرايط سودان و اهداف رژيم صهيونيستي پي‌برد.
سامح عباس گفت: فروپاشي و تقسيم سودان دستاورهاي سياسي، اقتصادي و امنيتي زيادي براي اسرائيل به همراه مي‌آورد كه مي‌توان آن را در محورهاي زير خلاصه كرد.

- محور سياسي:

اسرائيل با تقسيم سودان مي‌تواند يك حلقه قوي از حلقه هاي حمايت از مقاومت فلسطين را تضعيف كند چرا كه درگير كردن آن در مناقشات و درگيري‌هاي داخلي باعث مي‌شود كه نتواند اهتمام و توجه قبلي را به حمايت از مقاومت فلسطين اعم از معنوي و مادي داشته باشد و سرگرم داخل شود.
وارد كردن سودان در اين درگيري‌ها همچنين به دستگاه جاسوسي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي فرصت مي‌‌دهد كه در قلب اراضي سودان نفوذ كند.

- محور اقتصادي

منطقه جنوب سودان از ثروت‌هاي عظيم نفتي و طبيعي برخوردار است و ايجاد كشور مسيحي جديدي در جنوب سودان به اسرائيل اجازه مي‌دهد كه كمبود شديد نياز خود به انر‍ژي را برطرف كند و همچنين ايجاد كشوري در جنوب سودان همراه با روابط قوي با اسرائيل، درها را به روي تل‌آويو براي بهره‌برداري از آب هاي رودخانه نيل كه از منطقه جنوب سودان عبور مي‌كند، باز خواهد كرد و سلطه اسرائيل بر آن را از طريق احداث سدهاي بيشتر و احداث پروژه هاي آبي افزايش خواهد كرد و از اين امر به عنوان برگه برنده جديدي براي بازي جهت مقابله با مصر استفاده خواهد كرد تا اين كشور را در تنگنا قرار داده و اين بار سياسي و اقتصادي از قاهره باج خواهي كند.

- محور امنيتي

اسرائيل در منطقه شاخ آفريقا و حوضچه نيل يعني كشورهاي همسايه سودان منافع امنيتي و نظامي دارد به گونه‌اي كه قراردادهاي فروش سلاح با آنها مي‌بندند و مبالغ هنگفتي از اين راه بدست مي آورد كه خزانه آن را سالانه با ميلياردها دلار پر مي‌كند و حمايت نظامي اسرائيل از شورشيان جنوب سودان (جنبش خلق سودان) از طريق يكي از كشورهاي آفريقايي همجوار بركسي پوشيده نيست و در اين زمينه كافي است كه به مطلب منتشر شده در يكي از روزنامه هاي آمريكايي اشاره كنيم كه از موفقيت جنوب سودان در انبار كردن مقادير زيادي سلاح‌هاي پيشرفته از جمله تانك سخن گفت؛ سلاح‌هايي كه براي درهم شكستن معيار توازن بين جنوب و شمال سودان كافي است.

اين روزنامه آمريكايي همچنين اشاره كرد كه پول‌هاي غرب درپس پرده خريدهاي تسليحاتي در جنوب سوان است.
برخي از عناصر صهيونيستي درپس پرده بسياري از اين قراردادهاي تسليحاتي هستند كه اين امر را روزنامه "هاآرتص " نيز در گزارش خاص خود تحت عنوان "راهزنان يك كشتي سلاح اسرائيل را ربودند "، در شماره 13 ژانويه سال 2009 ميلادي تاييد كرد.

"متساو موننا " كارشناس صهيونيستي امور آفريقا نيز با تاييد نفوذ صهيونيست‌ها در جنوب سودان گفت كه روابط اسرائيل و جنوب سودان تازه نيست و تاريخ واقعي آن به سال 1967 ميلادي بازمي‌گردد يعني وقتي كه ژنرال "جوزف لاجو لونجا " - موسس جنبش جنوب سودان- آمادگي خود را به اسرائيل براي كمك به تل آويو به منظور جلوگيري از شركت ارتش سودان با ارتش مصر در جنگ با اسرائيل اعلام داشت و "گولدا مائير " نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي نيز فورا از او براي حضور در تل‌آويو دعوت كرد و ارتش رژيم صهيونيستي را مامور آموزش نيروهاي لونجا كرد و سلاح‌هاي مورد نياز آنها را ارايه كرد و هماهنگي در زمينه كمك‌هاي اسرائيل به جنوب سودان با كنيا و اتيوپي صورت گرفت.

به نظر مي‌رسد كه اقدامات خرابكارانه صهيونيست‌ها در عرصه سودان به همين تاريخ محدود نمي‌شود به گونه اي كه "عاموس يادلين " رئيس سابق دستگاه اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي يك ماه پيش هنگام مراسم توديع خود به نقش بزرگ اسرائيل در كمك به جنبش‌هاي جدايي‌طلب جنوب سودان اعتراف كرد و گفت: "ما در چهار سال و نيم گذشته همه ماموريت‌هاي محوله را انجام داديم و كار بسيار بزرگي در سودان را به پايان برديم و خط رساندن سلاح به نيروهاي جدايي طلب جنوب سودان را برقرار و شمار زيادي از آنها را‌ آموزش و چندين بار براي كمك به آنها اقدامات لجستيكي كرديم و در جنوب و دارفور شبكه‌هاي خوبي ايجاد كرديم كه مي توانند تا بي‌نهايت كار كنند و ما درحال حاضر بر سازمان "جنبش خلق " اشراف داريم و براي آنها دستگاه امنيتي و اطلاعاتي تشكيل داده‌ايم "

در همين حال، "تيسفي برئيل " كارشناس صهيونيستي امور عربي در گزارش اخير خود در شماره 22 دسامبر سال 2010 ميلادي در روزنامه هاآرتص به سخنان وزير اطلاع رساني دولت محلي منطقه جنوب سودان اشاره كرد كه از برقراري روابط با تل آويو سخن گفته بود.

وزير اطلاع رساني دولت محلي جنوب سودان گفته بود "برخي كشورهاي عربي با اسرائيل رابطه ديپلماتيك دارند و چه چيزي مانع از آن مي‌شود كه جنوب سودان چنين روابطي با اسرائيل نداشنه باشد "؟

برئيل در ادامه گزارش خود با اشاره به برخي گزارش‌هاي مطبوعاتي درخصوص انتقال شماري از آوارگان سوداني از فلسطين اشغالي به جنوب سودان از طريق يك طرف ثالث يا به طور مستقيم به فرودگاه شهر "جوبا " مركز جنوب سودان گفت كه اسرائيل به طور مستقيم -كشور مستقل جنوب سودان را- حتي قبل از تاسيس آن به رسميت خواهد شناخت.

وي همچنين در گزارش خود به برخي خبرها درخصوص ديدار مسئولان رژيم صهيونيستي با نمايندگاني از دولت محلي جنوب سودان و توافق با آنها براي برقراري پروازهاي شركت هواپيمايي "العال " رژيم صهيونيستي در آغاز سال جاري ميلادي همراه با تصميم بازرگانان اين رژيم براي ساخت يك هتل بزرگ گردشگري در جنوب سودان و تصميم يك شركت ديگر صهيونيستي براي احداث دفتر مالي و تجاري در جنوب سودان اشاره كرد.

اين وضعيت سودان در سايه نقشه ژئو سياسي جديدي است كه در برابر ديدگان ما و ناتواني خجالت‌بار دولت هاي عربي از هم مي پاشد و اين روند درباره افتادن شمار ديگري از كشورهاي عربي درچنگال تقسيم و تجزيه و تبديل شدن آنها به كشورهاي كوچك و ناتوان به منظور چپاول بيشتر ثروت‌هاي آنها از سوي استعمارگران هشدار مي‌دهد.

براين اساس، كشورهاي عربي با توطئه تقسيم و تجزيه و تبديل شدن به كشورهاي كوچك براي كنترل و تسلط بر آنها روبرو هستند.



صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران