ايران

تهران - نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد ، جمهوري اسلامي ايران زماني به مذاكرات خواهد رفت كه هيچ پيش شرطي از طرف مقابل مطرح نباشد .


علي اصغر سلطانيه در گفت ‌و گو با ايرنا درباره مذاكرات آتي ايران و گروه 1+5 در استانبول گفت: ما همواره خواستار مذاكره و گفت‌و گو بوده ايم و اصولا اين در راستاي فرهنگ چند هزار ساله ايران و بخصوص پس از انقلاب اسلامي به عنوان يك اصل است چون جمهوري اسلامي ايران براساس فرهنگ اسلامي معتقد است كه مسايل جهاني را بايد با گفت‌ و گو و احترام متقابل حل كرد و نه در صحنه جنگ.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران هميشه با منطق پيش رفته و همه را به مذاكرات دعوت كرده است اما متاسفانه كشورهايي بودند كه با سياست تقابل جلو آمدند و نكته بسيار مهم اين است كه تنها گفت‌وگو و مذاكره نيست بلكه مهم اين است كه چه فضايي حاكم بر مذاكرات باشد و با چه مبنا و اصولي ما به مذاكرات برويم و اين كه ما در چند سال گذشته به اينها تاكيد كرديم كه تنها وقتي در مذاكرات مي‌نشينيم كه هيچ پيش شرطي وجود نداشته باشد ، اين يك اصل است .
سلطانيه افزود: بايد در فضاي مذاكرات احترام متقابل وجود داشته باشد و از همه مهمتر كساني كه در مذاكرات شركت مي‌كنند حقوق مساوي داشته باشند و پيام مهم بنده به عنوان يك خدمتگزار كه در عرصه بين الملل هم اين پيام را به صراحت مطرح كردم اين است كه در مذاكراتي كه ما شركت مي‌كنيم جمهوري اسلامي ايران خود را همسان و هم قدرت با كشورهاي ديگر از جمله پنج كشور گفت‌گو كننده هسته اي مي‌داند با اين تفاوت كه ايران بدون سلاح هسته اي بوده و از نظر اعتقادي كاملا مخالف آن است .
سلطانيه خاطر نشان كرد ايران آماده مذاكره با كشورها و قدرت‌هاي بزرگ براي حل معضلات جهاني ، منطقه‌اي ، امنيت منطقه ، مسايل جهان ،‌همكاري‌هاي مشترك در مسايل اقتصادي ،‌امنيت انرژي ،‌استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي ،‌مبارزه با مواد مخدر و همه موضوعاتي است كه جهان با آن مواجه است و اميدواريم كه اين مذاكرات به نتيجه برسد و در اين راستا مثمرثمر باشيم.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به سوالي درباره رونمايي ايران از راديوداروهاي جديد و امكان صدور آن در آينده به كشورهاي همسايه گفت : با توجه به صحبت‌هايي كه دكتر صالحي سرپرست وزارت امور خارجه در مراسم رونمايي از اين راديوداروها داشتند اين موضوع امكان پذير است.
صالحي اين موضوع را در جريان بازديد روز يكشنبه سفرا و نمايندگان 120 كشور جهان از مراكز هسته‌اي ايران اعلام كرد.
وي افزود : قطعا اين نيازمند اين است كه رآكتور تحقيقاتي اراك علاوه بر رآكتور تهران راه‌اندازي شود تا بتواند نيازهاي كافي هم براي داخل كشور و براي صادرات فراهم كند.
سلطانيه گفت : اهميت موفقيت در دستيابي و توليد اين راديو دارو ها نكته مهمي است كه من آن را تبريك مي‌ گويم و مرحله بعد هم توليد انبوه آن بعد از به مرحله اجرايي رسيدن رآكتور تحقيقاتي اراك خواهد بود.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آنچه كه امروز از نظر بين المللي مهم است اين است كه كشورهاي غربي طي
نزديك به هشت سال گذشته تبليغاتي مختلفي از جمله در زمينه رآكتور اراك عليه ايران مطرح و اين رآكتور را به عنوان يك فعاليت پنهان و زيرزميني عنوان كردند در حالي كه اين رآكتور از كيلومترها فاصله قابل رويت بوده و همه چيز آن شفاف است و سفراي خارجي به عنوان نمايندگان جهان شاهد شفافيت و صلح‌آميز بودن فعاليت آن بودند و از همه مهمتر اين كه نتيجه كار اين رآكتور و خدمات آن چنين داروهايي است كه كاربرد پزشكي دارد و پروژه‌اي انسان دوستانه است.
وي افزود: مردم ايران و جهان بايد قضاوت كنند كه چه طور قطعنامه هاي شوراي امنيت خواستار توقف فعاليت اين رآكتور شده است.
وي گفت : اين نشان دهنده اين است كه آنان در مقابل افكار عمومي با مشكلاتي مواجه هستند و اين بازديدها در نشان دادن حقايق اين ماجراها كمك شاياني كرده است.
سلطانيه اظهار اميدواري كرد با راه اندازي رآكتور تحقيقاتي اراك ايران بتواند به مردم خود خدمات بيشتري ارايه و محصولات راديو دارو را به كشورهاي برادر و دوست صادر كند.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد حضور نيافتن نمايندگان برخي كشورهاي اروپايي در بازديد ديروز گفت : اين كشورها در اين زمينه هيچگونه منطقي را كه قابل قبول باشد ارايه نكردند.
وي افزود: ما در برنامه اين بازديد در راستاي سياست شفاف سازي خود علاوه بر نمايندگان جنبش عدم تعهد و گروه 77 كه همواره از ما حمايت كرده اند و بيانيه هاي آنان به عنوان سند تاريخي ثبت شده است از كشورهاي اروپايي و غربي نيز دعوت كرديم ولي آنها از اين فرصت تاريخي استفاده نكردند و هر چند ما به تصميم همه كشورها احترام قائليم اما دليل آنان مبني بر اينكه چنين بازديدهايي بايد از سوي آژانس صورت گيرد كاملا غير منطقي و غير قابل قبول است چون آژانس بازديد هاي خود را براساس تعهدان NPT به طور مستمر انجام مي‌دهد و ما اين بازديد را براي سفراي مقيم نزد آژانس ترتيب داديم تا اين سفرا كه هميشه در آژانس در رابطه با مسايل هسته اي ايران صحبت مي‌كنند بيايند و از نزديك ببينند كه در چه موردي صحبت مي‌كنند.
وي گفت: اگر نماينده آمريكا در شوراي حكام مطرح مي‌كند كه اين فعاليت‌ها پنهاني بوده و صلح آميز نيست اين سفرا مي‌آيند از نزديك و با حضور فيزيكي مي بينند كه اين ادعاها بي اساس است و هنگامي كه به وين برمي‌گردند در اين جلسات به سهولت اين ادعاها را رد مي‌كنند.
سلطانيه گفت: به هر حال اين اقدام در راستاي سياست شفاف ما بود و اين كه اين كشورها (غربي‌ها) به اين جمع نپيوستند در واقع خودشان ضرر كردند و از اين فرصت تاريخي استفاده نكردند و در عين حال بايد جوابگوي مردم خود و افكار عمومي باشند چون الان افكار عمومي آنها را مورد سؤال قرار داده ‌است كه چرا به جمعي كه نمايندگان 120 كشور كه اكثر آنها عضو آژانس هستند نپيوسته اند و اين سوالي جدي است.
نماينده ايران در آژانس گفت: اين بازديد به بهترين شكل انجام شد و در ملاقات سفراي بازديد كننده با دكتر صالحي همه حاضرين از اقدام ايران تشكر كردند و اين بازديد را اقدامي بسيار مثبت و نشان سياستهاي بسيار دقيق و حاكميت عقلاني بر فعاليتهاي هسته اي كشور در عرصه بين المللي ارزيابي كردند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران