سودان

خبرگزاري فارس: آمريكا با براه انداختن مسابقه تسليحاتي در آفريقا، اين قاره سياه را به يك جبهه نبرد استراتژيك به ويژه با چين تبديل كرده است و رفراندوم سودان را سكوي سلطه خود بر منطقه قرار داده است



به گزارش فارس، پايگاه خبري كميته بين‌المللي "فورث اينترنشنال " تحليلي را درباره رفراندوم سودان نوشته است كه در ادامه مي‌آيد.

طبق گزارش رسانه‌ها جشن رفراندوم تقسيم استان‌هاي جنوبي سودان حتي قبل از اينكه راي گيري در پايان هفته به پايان برسد، آغاز شده است. اين مطلب در نيويورك تايمز توسط باراك اوباما نوشته شده است.

اوباما نوشت: اين رفراندم تاريخي يك تمرين در حق تعيين سرنوشت محسوب مي‌شود. يك راي گيري موفقيت‌آميز دليلي براي جشن و يك گام اميد بخش رو به جلو در راه طولاني آفريقا به سمت دموكراسي و عدالت است.

اين اظهارات كاملا كذب هستند. هيچ شكي در مورد اشتياق به تجزيه طلبي در جنوب وجود ندارد، به اميد اينكه اين تقسيم خط پاياني باشد بر دهه‌ها جنگ داخلي و قتل و عام در سودان. تاكنون دو ميليون نفر در اين جنگ‌ها كه از زمان استقلال در سال 1956 شروع شده است و تا سال 2005 تداوم يافت، كشته شده‌اند. تعداد كساني كه بي‌خانمان شده‌اند نزديك به 4 ميليون نفر است و تعداد افرادي كه به اردوگاه‌هاي پناهندگي رفتند مدام در حال افزايش است.

* رفراندوم سودان سكوي سلطه آمريكا بر منطقه است

اما اين رفراندوم هيچ چيزي براي حق تعيين سرنوشت، صلح يا دموكراسي ندارد. اين رفراندوم توسط ايالات متحده و براي بدست آوردن منافع استراتژيك در تقابل با چين كه بر صنعت نفت سودان تسلط يافته است، ديكته شده است. بيش از 80 درصد اين منابع در جنوب واقع شده است. هدف آمريكا ايجاد يك دولت دست نشانده در سودان است كه سكويي براي سلطه ايالات متحده بر كل منطقه باشد.

*جدايي جنوب سودان زمينه جنگ داخلي را مهيا مي‌كند

جدايي جنوب و ايجاد يك دولت سرمايه‌داري، فقط منازعات مذهبي و قومي را كه نتيجه نهايي آن ادامه و از سرگيري جنگ داخلي خواهد بود، دائمي مي‌كند. طبق گزارش‌ها و به خاطر مرزهاي خيالي بين دو دولت شمال و دولت جديد جنوب بيش از 30 نفر پيش از اين كشته شده‌اند.

وي ادامه مي‌دهد: ايالات متحده از اين احتمالات كاملا آگاه است. واشنگتن ارتش آزادي‌خواه سودان جنوبي(SPLA) را مسلح و آن را به منظور حمله احتمالي به خارطوم در شمال آموزش داده است و از آن حمايت مي‌كند. اين نوعي تهديد پنهان توسط اوباما و هشدار به دولت عمر البشير است كه به تعهداتش عمل كند و راه را براي عادي سازي روابط با ايالات متحده و لغو تحريم‌هاي اقتصادي يا حذف سودان از ليست دولت‌هايي كه از تروريسم حمايت مي‌كنند، هموار كند. در مقابل، كساني كه به تعهدات بين‌المللي خود پشت كنند با فشار بيشتر و انزوا مواجه خواهند شد.

*احياي دوباره سياست "تفرقه بينداز حكومت كن "

اين نويسنده با بيان اينكه تقسيم كنوني آفريقا ميراث استعمار است اضافه مي‌كند: مرزهاي همه 50 دولتي كه اكنون در آفريقا وجود دارند ممهور به توطئه‌هاي تاريخي قدرت‌هاي استعماري پيشين است. اين مرزها را انگليس، فرانسه، آلمان، بلژيك، پرتقال و غيره براي تعيين حوزه‌هاي نفوذ خود عليه رقبا مشخص كرده‌اند و اغلب اين تقسيم‌بندي‌ها براي تشويق و بهره‌برداري از منازعات قومي به عنوان بخشي از استراتژي تقسيم، تسخير و حاكميت ترسيم شده‌اند. اين تقسيم بندي يك ميراث قرن نوزدهمي است.

فرضيه ايجاد يك دولت جديد در جنوب سودان همانند سوداي ايجاد جمهوري بيافرا در طول جنگ داخلي در نيجريه است.

مانند سودان، مرزهاي نيجريه توسط قدرت‌هاي امپرياليستي تعيين شده‌اند. به دنبال استقلال در سال 1960، نيجريه به واسطه منازعه بين دولت‌هاي فئودال مسلمان نيمه خودمختار در صحراي شمال و مسيحي سلطنتي در جنوب و شرق(جائيكه ذخاير نفتي در آنجا واقع شده است) تكه پاره شده بود. در سال 1967، حاكميت نظامي منطقه شرق، استقلال بيافرا را اعلام كرد و جنگي را بر انگيخت كه در آن 1 ميليون نفر كشته شدند.

انگليس قدرت استعماري پيشين، بيافرا را به خاطر درگيري با مردم ايبو و به خاطر حمايت از منافع منافع نفتي شركت شل كه جزء لاينفك روابط لندن با دولت نيجريه بود، به رسميت نشناخت. واشنگتن نيز به نيجريه پشت كرد. فرانسه، پرتقال، اسرائيل، رودزيا، آفريقاي جنوبي و واتيكان از تجزيه طلبان بيافرا حمايت كردند.

از دهه 1800، انگليس تلاش كرد كنترل همه سودان را به دست بگيرد. اين اقدام به منظور جلوگيري از نفوذ فرانسه در منطقه‌اي بود كه بر آب‌هاي رود نيل تسلط داشت. سودان در 1898 بعد از قتل و عام نيروهاي آفريقايي مستعمره انگليس شد.

*سياست انگليس ايجاد تفرقه قومي و مذهبي است

اكنون تقسيم شمال و جنوب ميراث حاكميت انگليس است. روش انگليس تكه تكه كردن اقوام مختلف از نظر قومي و مذهبي و قبيله‌اي عليه يكديگر بود. اوباما نيز دنباله روي رد پاي انگليس و تشديد اين تقسيمات است.

*فروش مخفيانه تسليحات به جنوب سودان توسط آمريكا

اسناد منتشر شده ويكي ليكس نشان مي‌دهد كه ايالات متحده مخفيانه اسلحه به جنوب صادر مي‌كند در حاليكه عموما از صلح حرف ميزند. تحت توافق صلح سال 2005، كه به جنگ داخلي پايان داد، ايالات متحده مجاز به ارسال تجهيزات غير جنگي و آموزش به ارتش آزادي‌خواه جنوب سودان(SPLA) بود.

ويكي ليكس تاييد مي‌كند كه مقصد محموله دريايي شامل تانك، پرتاب كننده‌هاي نارنجك و پدافند ضد هوايي كه در سال 2008 توسط دزدان دريايي سومالي در خليج عدن ربوده شد برخلاف ادعاي مقامات آمريكا سودان جنوبي بوده است نه كنيا. اين محموله تسليحاتي بخشي از تلاش آمريكا براي مسلح كردن ارتش آزادي بخش جنوب سودان (SPLA) و آمادگي رزمي براي رفراندوم كنوني و تجزيه سودان بود.

تمركز سياست ايالات متحده در آفريقا در راستاي خصومت آمريكا با رشد نفوذ چين در اين منطقه است. ويكي ليكس اظهاراتي از جاني كارسون معاون وزير خارجه آمريكا در امور آفريقا درباره حضور چين در آفريقا منتشر كرد. در اين اظهارات كارسون آنچه كه وي آن را سيم ضامن مين ناميده است را شناسايي كرده است كه ممكن است برانگيزنده يك پاسخ نظامي از جانب آمريكا باشد. وي مي‌گويد: آيا چين توافق ايجاد پايگاه نظامي امضا كرده است؟ آيا ارتش را آموزش داده است؟ آيا اقدامات اطلاعاتي جاسوسي را گسترش داده است؟ اينها دلايل نگراني آمريكا هستند.

كارسون ادامه مي‌دهد: چين در آفريقا به خاطر مسائل نوع‌دوستانه نيست. حضور چين در آفريقا به خاطر منافع چين است. البته، همين نيز دليل حضور آمريكاست و اين آمريكا است و نه چين كه پيشتاز افزايش نظامي‌گري و تامين كننده تسليحات براي رژيم‌هاي سرتاسر قاره آفريقا است.
رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا اخيرا نگراني خود را درباره رشد توانائي‌هاي نظامي چين ابراز كرد. پيش از سفر به چين، گيتس هشدار داد كه آمريكا بايد قدرت نظامي‌اش را در پاسخ به افزايش سرمايه‌گذاري نظامي چين ارتقا دهد.

*براه انداختن مسابقه تسليحاتي در آفريقا بخاطر نفت

آمريكا يك مسابقه نظامي تسليحاتي را در آفريقا به خاطر نفت و منابع معدني آن آغاز كرده است و قاره سياه را به يك جبهه نبرد استراتژيك تبديل كرده و شروع به بازتقسيم جهان كرده است.
مردم سودان و همه قاره آفريقا گروگان طراحي غارتگران، قدرت‌هاي اصلي و نخبگان محلي هستند كه به عنوان نمايندگان اين قدرت‌ها عمل مي‌كنند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران