سودان

دولت سودان تاکید کرد که نظارت خود بر منطقه جنوب این کشور جهت مقابله با نفوذ رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تحرکات آن در این منطقه را افزایش خواهد داد.



"مصطفى عثمان اسماعیل" مشاور رییس جمهوری سودان روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: دولت سودان هر گونه تحرکات منطقه جنوب در زمینه رابطه احتمالی آن با رژیم صهیونیستی را اقدامی علیه خارطوم می داند.

به تازگی یکی از مسوولان منطقه جنوب سودان در خصوص شایعه برقراری رابطه احتمالی منطقه جنوب با رژیم صهیونیستی، این مساله را در حیطه اختیارات مسوولان منطقه جنوب عنوان کرده بود.

مشاور رییس جمهوری سودان تصریح کرد: دولت خارطوم بر میزان نظارت و پیگیری خود بر هرگونه تصمیمی که دولت جنوب سودان درقبال روابط با رژیم اسراییل اتخاذ کند؛ خواهد افزود.

وی همچنین گفت: هردولتی که جنوب سودان برای دست اندازی بر آب نیل یا برهم زدن امنیت ملی سودان یا اخلال در روابط طبیعی شمال و جنوب به آن متوسل شود؛ خارطوم به شدت با آن مقابله خواهد کرد.

اسماعیل افزود: دولت خارطوم هیچگاه اینگونه اقدامات را به حال خود رها نخواهد کرد بلکه از همان ابتدا با آن به مقابله برمی خیزد.

وی تاکید کرد که دولت سودان هرگونه توطئه ای علیه کشور یا تلاش برای خرابکاری را با قاطعیت پاسخ خواهد داد.

اسماعیل اشاره کرد که حزب حاکم کنگره ملی جانفشانی های زیادی برای محافظت از جنوب سودان کرده است ولی از آنجا که ملت سودان عمر البشیر رییس جمهوری و حزب حاکم کنگره ملی را مامور کرده است که همه پرسی درباره تعیین سرنوشت جنوب را برگزار کند؛ دولت خارطوم تا آخرین مرحله به این امر متعهد و پایبند خواهد بود.

وی مسوول دانستن حزب حاکم درجدایی جنوب سودان از سوی مخالفان را رد کرد.

مشاور رییس جمهوری سودان در ادامه گفت: کشورش در زمینه روابط خارجی خود را برای تدوین راهبردی برای مرحله بعد از همه پرسی در منطقه جنوب سودان آماده می کند.

اسماعیل افزود: سودان حتی در صورت جدایی احتمالی منطقه جنوب، همچنان بزرگترین کشور عربی با مساحتی بالغ بر دو میلیون متر مربع همراه با 30 میلیون نفر جمعیت باقی خواهند ماند و با شش کشور همسایه خواهد بود.

وی تصریح کرد: روابط سودان با کشورهای همجوار بر پایه پیوندهای قبیله ای ، منافع مشترک، روابط فرهنگی، تاریخی و منافع راهبردی و مشترک نظیر آب نیل و نظایر آن متمرکز است.

مشاور رییس جمهوری سودان گفت: منطقه جنوب سودان در صورت جدایی نسبت به سایر کشورهای همجوار، طولانی ترین مرزها را با حدود 2 هزار کلیومتر با کشور سودان خواهد داشت وعلاوه بر آن بین دوطرف پیوند های قبلیه ای و فرهنگی با توجه به گسترش زبان عربی و فرهنگ اسلامی در جنوب و منافع مشترک در زمینه رود نیل وجود خواهد داشت و همچنین ارتباط جنوب با خارج و صادرات نفت آن از طریق شمال سودان خواهد بود.

اسماعیل با اشاره به موضع مقتدر سودان دربین همسایگانش گفت که براساس وفاق وتفاهم با آنها تعامل خواهیم کرد و هر کشوری که بخواهد به روابط با دولت خارطوم لطمه بزند با مقابله به مثل روبرو خواهد شد.

زیان مردم منطقه جنوب در صورت رای به جدایی

وی با انتقاد از برخی حامیان جدایی جنوب سودان که وانمود می کنند کشور جدید در جنوب نیازی به شمال سودان نخواهد داشت و سرمایه گذاری های خارجی درپی جدایی آن به این منطقه سرازیر خواهد شد؛ افزود: در صورت جدایی، منطقه جنوب سودان زیان بزرگی را متحمل خواهد شد و از جدایی خود پشیمان می شود زیرا غرب در راستای توسعه و رشد این منطقه اقدامی نخواهد کرد.

پیمان شکنی آمریکا در برابر سودان

مشاور رییس جمهوری سودان با اشاره به پیمان شکنی آمریکا در خصوص وعده های آن به سودان بعد از امضای توافقنامه های نیواشا و ابوجا گفت: سودان به هیچ یک از این وعده ها اعتقادی ندارد زیرا لابی های صهیونیستی و گروه های فشار و تندرو بر تصمیم گیری دولت آمریکا سیطره دارند و مانع از عمل به وعده های آن می شوند از سوی دیگر دولت خارطوم نیز هیچ امتیازی را بر سر اصول اساسی و ثابت خود نخواهد داد.

سودان حضور نیروهای بین المللی در خاک خود را نمی پذیرد

اسماعیل اظهار داشت: دولت خارطوم با استقرار نیروهای بین المللی در مرز بین شمال و جنوب سودان مخالف است و این امر می تواند فقط در خاک منطقه جنوب براساس قوانین بین المللی صورت گیرد و ما حضور نیروهای بین المللی در مرزهای شمال را به هیچ وجه نخواهیم پذیرفت.

آمریکا در صدد حفظ برگه های فشار علیه سودان

وی تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند تا برگه های فشار خود علیه خارطوم را حفظ کند اما ما تاکید می کنیم که دولت سودان هیچگاه به واشنگتن در این زمینه التماس نخواهد کرد.

اسماعیل گفت: دولت سودان هیچ وقت به آمریکا التماس نخواهد کرد که نام این کشور را از فهرست تروریستی خود بردارد یا تحریم های ظالمانه علیه دولت خارطوم را لغو کند زیرا این تحریم ها سیاسی و ناعادلانه است و باید برداشته شود.

رد پیشنهاد جنبش خلق جنوب برای منطقه مورد مناقشه ابیه

مشاور رییس جمهوری سودان، پیشنهاد جنبش خلق در جنوب برای حل مشکل منطقه نفت خیز و مورد مناقشه ابیه را رد کرد و افزود: این پیشنهاد غیر منطقی و باعث بروز درگیری و نا امنی برای ساکنان منطقه ابیه از جمله قبیله المسیریه خواهد شد.

اسماعیل هشدار داد که این امر به معنای جنگ بین شمال و قبیله المسیره است که به طور تاریخی درمنطقه ابیه زندگی می کنند و هیچ کسی نمی تواند آنها را بیرون کند بلکه باید طرف های ذیربط به تفاهمی درباره این منطقه دست یابند.

وی گفت: توافقنامه صلح نیواشا تاکید می کند که مرز بین شمال و جنوب مرز ترسیم شده در سال 1956 است و خارطوم آماده دستیابی به توافق درباره نکات مورد اختلاف براساس این مبانی است.

مشاور رییس جمهوری سودان، خواهان حل مشکلات بین طرف های سودانی از جمله دارفور در داخل سودان و جلوگیری از مداخله خارجی در امور کشورش شد و افزود که خارطوم خواهان تدوین جدولی برای خروج نیروهای آفریقایی و بین المللی از شمال است.

اسماعیل درباره مطالبات برخی گروه ها در منطقه شمال برای تدوین دوباره قانون اساسی و تشکیل دولت جدید و برگزاری انتخابات در مرحله آینده اظهار داشت: انتخابات گذشته براساس جایگاه هریک از گروه ها برگزار شد که برخی گروه ها نتوانستند نتیجه خوبی کسب کنند و خارطوم به رغم آن، بر برقراری وفاق داخلی درمرحله آینده براساس قانون اساسی کنونی تاکید خواهد کرد و قانون اساسی بر ادامه کار دولت کنونی تا پنج سال آینده تاکید دارد.

وی با بیان این که مخالفان سودانی برداشت درستی از اوضاع این کشور ندارند؛ خواهان پاسخ به دعوت عمر البشیر رییس جمهوری سودان برای تشکیل دولتی متشکل از همه احزاب براساس قانون اساسی شد.

انتقاد از عدول مخالفان از قانون اساسی

اسماعیل از دعوت برخی احزاب مخالف برای برپایی دولتی مدنی انتقاد کرد و آن را تلاش برای نادیده گرفتن قانون اساسی دانست که در آن بر حاکمیت دین مبین اسلام در شمال سودان تاکید شده است.

وی گفت که تعارضی بین دولت مدنی و اجرای دین مبین اسلام که تمایل اقلیت ها را در کنارحقوق اکثریت و مطالبات آنها محترم می شمارد؛ نیست.

اسماعیل تاکید کرد: حق مخالفان درخواست برای دولت مدنی است که برای برپایی آن براساس شاخصه های خودشان تلاش کنند البته درصورتی که بتوانند رای ملت سودان را از طریق صندوق های رای کسب کنند در حالی که صندوق های رای گیری معادله کنونی را ایجاد کرده است.

کمیساریای همه پرسی جنوب سودان اعلام کرده است که نتایج همه پرسی درهمه مناطق جنوب سودان و شمال این کشور در20 ژانویه ( 30 دی ) و نتایج نهایی در 14 فوریه ( 25 بهمن ) اعلام خواهد شد.

همه پرسی جدایی یا وحدت منطقه جنوب با شمال سودان روز یکشنبه 19 دی آغاز و تا یک هفته ادامه یافت.

بیشترین میزان مشارکت در همه پرسی در سه روز نخست بود اما بر اساس اظهارات مسوولان جنوب سودان، دست کم میزان مشارکت در این همه پرسی 60 درصد بوده است


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران