سودان

خبرگزاري فارس: سفير سودان در لبنان ضمن بررسي و تشريح چالش‌ها و مشكلات گسترده جنوب سودان در مرحله بعد از همه پرسي اين منطقه، از تجزيه كشورهاي جهان عرب به 32 كشور توسط آمريكا خبر داد.



به گزارش فارس، "ادريس سليمان " در ابتداي گفت‌وگوي تفصيلي خود با برنامه "ماذا بعد " شبكه تلويزيوني "المنار " لبنان به تاريخچه‌اي از نقش ويرانگر استعمار درگذشته و حال حاضر در آفريقا پرداخت و اظهار داشت: استعمار درجدايي احتمالي جنوب سودان نقش دارد و اين امر در راستاي راهبرد استعمار براي جدا كردن شمال آفريقاي عربي و مسلمان از آفريقاي سياه [در جنوب] صورت مي گيرد و اكنون ملاحظه مي كنيد كه شايد اين رويكرد استعماري باعث جدايي جنوب سودان شود.

*نقش ويرانگر استعمار در تاريخ آفريقا

وي افزود: مشكلات بين شمال و جنوب در امتداد قاره آفريقا وجود دارد و استعمار از طريق سياست‌ها، روي كار آوردن دولت‌ها و تدوين قوانين براي جدا كردن شمال آفريقاي عربي و مسلمان از آفريقاي سياه تلاش كرده است.

*استعمار و تغيير زبان و رسم‌الخط مردم آفريقا

سليمان تصريح كرد: همه آفريقا، قاره اسلام بود زيرا وقتي استعمارگران به آفريقا آمدند از هر سه آفريقايي دو نفر عربي صحبت مي كردند و مسلمان بودند و 40 زبان آفريقايي با رسم الخط عربي نوشته مي شد اما استعمار رسم الخط همه اين زبان ها را به لاتين تغيير داد و سعي كرد ديوارهاي تمدني ايجاد كنند و بين يك تمدن با تمدن ديگر جدايي ايجاد كنند زيرا هدف استعمارگران منزوي كردن جهان عرب و سپس از بين بردن آن در مرحله بعدي بود.

وي گفت: بين مردم شمال و جنوب سودان اصلا تفاوتي وجود ندارد و گفته مي شود مردم شمال سودان عربي و مسلمان و مردم جنوب سودان آفريقايي و زنگي و مسيحي هستند كه اين گفته درست نيست زيرا اجداد همه مردم سودان، از جنوب اين كشور هستند زيرا اعراب وقتي به سودان آمدند با ساكنان آن پيوندهاي خويشاوندي برقرار كردند.

خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار اين سوال را مطرح كرد كه با توجه به اينكه در منطقه جنوب سودان 56 اصل و نسب و 567 گروه زيرمجموعه آن و 180 زبان و لهجه وجود دارد و 65 مردم آن پيرو دين هاي سنتي و 17 درصد مسلمان و 18 تا 20 درصد مسيحي هستند، به نظر شما وضعيت جنوب سودان در صورت جدايي چگونه خواهد بود و آيا با اين ساختار مي تواند همزيستي داشته باشد ؟

* بلاتكليفي صدها هزار خانواده‌ها؛ پيامد جدايي سودان

سفير سودان اين باره گفت: يكي از اشكالات جدايي احتمالي جنوب و شمال سودان از يكديگر اين است كه صدها هزار نفر از خانواده ها نمي توانند به سادگي درباره سرنوشت خود تصميم بگيرند زيرا چه بسا پدر خانواده شمالي و مادر خانواده از اهالي جنوب سودان باشد و درهمين حال تعدادي از قبايل نيز در طول مرز شمال و جنوب ساكن هستند كه همه اينها، موضوعاتي در هم آميخته هستند كه نمي توان آنها را از هم جدا كرد.

وي گفت: ما در جنوب سودان هيچ نقطه مشتركي نداريم كه باعث وحدت بين جنوبي‌ها شود و بتواند براي آنها انسجام و اتحاد ايجاد كند. در حال حاضر تنها زباني كه عوام و فرهنگيان جنوب سودان با آن سخن مي گويند، زبان عربي است و همه آن را مي شناسند اما اينكه مسئولان جنوب تلاش كنند زبان انگليسي را بر مردم تحميل كنند، اين تلاشي غيرطبيعي است زيرا تنها اندكي از فرهنگيان يا كساني كه كمي تحصيلات دارند، به زبان انگليسي صحبت مي كنند و برخلاف اين گفته كه جنوبي‌ها مسيحي هستند، بايد بگويم كه يك سوم جنوبي ها مسيحي، يك سوم ديگر مسلمان و يك سوم ديگر از ده‌ها اديان مختلف سنتي آفريقايي هستند.

سليمان افزود: در جنوب سودان، همه به يك زبان واحد سخن نمي گويند بلكه به 48 زبان صحبت مي كنند و حتي الان، اگر ارتش جنوب سودان بخواهد دستوري را به واحدهاي خود بدهد، ناگزير است كه از زبان عربي استفاده كند زيرا همه اين زبان را مي دانند اما اگر خواسته باشد آن را به زبان انگليسي و يا ساير زبان هاي جنوب سودان ابلاغ كند، اندكي آن را مي فهمند.

*اختلافات بين قبايل جنوب سودان

وي گفت: بنابراين بايد گفت كه نه عامل ديني و نه عامل زباني و نه حتي قوميت مي تواند باعث ايجاد وحدت و انسجام در جنوب سودان شود زيرا اختلافات زيادي بين قبايل جنوب سودان وجود دارد و هيچ عامل انسجام بخشي بين يكصد قبيله ساكن در جنوب سودان وجود ندارد لذا معتقدم كه جنوب سودان با اين شرايط در گرداب بزرگي خواهد افتاد.

سليمان گفت: مسئولان جنوب سودان به خاطر اين وضعيت در تنگنايي واقعي گرفتار خواهند شد و دركنار اين موارد، بايد به وضعيت نابسامان ساختار زيربنايي جنوب سودان نيز اشاره كرد.

* عوامل خارجي پشت پرده تجزيه سودان

وي افزود: ما در شمال سودان تاكيد كرده ايم كه بهترين ياري دهنده به برادران جنوبي خود در صورت تصميم آنها براي جدايي خواهيم بود؛ با وجود اينكه مي دانيم كه درپس پرده اين تصميم عوامل خارجي قرار دارند و مي دانيم كه عوامل خارجي درپس پرده جدايي جنوب هستند.

سفير سودان در لبنان گفت: اما با همه اين وجود، اگر همه پرسي با شفافيت، سلامت و درستي برگزار شود، ما اعلام كرده ايم كه بهترين ياري دهنده به اين كشور در صورت جدا شدن جنوب خواهيم بود.

وي در ادامه تشريح مشكلات منطقه جنوب سودان در صورت جدايي احتمالي گفت: كشور جنوب سودان به دهها سال زمان نياز خواهد داشت تا به يك كشور [حقيقي] تبديل شود و به ميليون ها دولار پول براي ساختن امور زيربنايي خود و خدمات آموزشي و بهداشتي و آب و برق نياز خواهد داشت .

* اختلاف شمال و جنوب سودان درباره منطقه "ابيه "

سليمان درباره وضعيت منطقه "ابيه " و اختلافات بين شمال و جنوب سودان درباره اين منطقه گفت: ما شاهد تلاشي براي گمراه كردن افكار عمومي هستيم مثلا رسانه هاي گروهي غربي مي گويند كه منطقه ابيه يك منطقه نفت خيز است درحالي كه آنها مي دانند منطقه ابيه نفت خيز نيست. ميزان توليد نفت درحال حاضر در ابيه سه هزار بشكه در روز است و اين ميزان اندك توليد نفت نمي توان اين منطقه را منطقه اي نفت خيز دانست بلكه برعكس مناطق پيرامون ابيه، نفت خيز است.

وي گفت: بنابراين حقيقت اين است كه وقتي ما توافقنامه صلح را در سال 2005 ميلادي با جنوب سودان امضا كرديم، از سه منطقه داراي شرايط خاص سخن گفته شد و جنبش خلق سودان اصرار داشت كه درباره آنها مذاكره صورت گيرد كه اين سه منطقه شامل منطقه "نيل آبي "، منطقه "جنوب كردفان " و منطقه ابيه است و از همين رو، سه پروتكل براي هريك از اين مناطق امضا شد تا براساس آن رفتار شود.

سفير سودان در لبنان افزود: در پروتكل مربوط به منطقه ابيه برحق شهروندان اين منطقه براي شركت در همه پرسي در زمان برگزاري آن تاكيد شد و در آن از حق شهروندان ابيه براي تعيين سرنوشت خود سخن گفته شد؛ حال خواه جنوب از شمال سودان جدا شود يا نشود. يعني اينكه آيا به مديريت "بحر غزال " در جنوب ملحق شوند يا به صورت يك مديريت مستقل در شمال سودان باقي بمانند.

وي گفت: در منطقه ابيه دو قبيله اصلي زندگي مي كنند؛ يكي قبيله "دنكا نوق " است كه قبيله اي جنوبي به شمار مي رود و ديگري قبيله "مسيره " است كه قبيله‌اي شمالي به شمار مي رود و براساس پروتكل مربوطه قرار بود وقتي زمان همه پرسي فرا برسد، همگان راي بدهند اما به نظر مي رسد كه برادران در جنوب سودان و جنبش خلق مي خواستند كه مسائل را پيچيده كنند و گفتند كه ما اعطاي حق راي دادن به ساير شهروندان سوداني ساكن اين منطقه را نمي پذيريم.

سليمان افزود: برادران جنوبي و جنبش خلق براي اينكار خود بهانه هايي مطرح مي كنند، از جمله اينكه، قبيله مسيره در طول سال در منطقه ابيه سكونت ندارند. هرچند اين گفته درست است زيرا افراد اين قبيله پرورش دهنده احشام هستند و در فصل تابستان از منطقه ابيه به منطقه جنوب سودان كوچ مي كنند، اما اگر به آنها حق شهروندني در منطقه ابيه داده نشود، پس حق شهروندي دركجا بايد به آنها داده شود؟ بايد به آنها در منطقه جنوب كه در فصل تابستان به آنجا كوچ مي كنند، حق شهروندي اعطا شود اما مسئولان جنبش خلق به آنها حقوق شهروندي نمي خواهند بدهند زيرا آنها جنوبي نيستند.

وي ادامه داد: جاي شگفتي دارد كه آنها [مسئولان جنوب] نمي خواهند به اين قبيله سوداني نه حق شهروندي در منطقه ابيه را بدهند و نه در جنوب سودان. يعني نه به آنها حق شهروندي در ابيه مي دهند به اين بهانه كه آنها كوچ مي كنند و نه حق شهروندي در جنوب مي دهند به اين بهانه كه آنها جنوبي نيستند و اين يك معضل به شمار مي رود

خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار در ادامه با اشاره به قرارداد شوم "سايس -پيكو " بين فرانسه و انگليس كه جهان عرب را درگذشته تقسيم كرد، اين سوال را از سفير سودان پرسيد كه آيا معتقديد ما در چارچوب "سايس پيكوي " جديدي قرار داريم؟

*طرح آمريكا و رژيم صهيونيستي براي تجزيه كشورهاي عربي

سليمان در پاسخ گفت: بله، درحال حاضر تلاشي براي توليد دوباره سايس پيكو وجود دارد. بايد بگويم كه سايس بيكو در گذشته در جنوب سودان آغاز شد، يعني در آن زمان ارتش هاي فرانسه و انگليس درخود همين منطقه جنوب با هم درگير شدند و اين امر باعث مذاكره بين انگليس و فرانسه شد كه بعد از چند سال به توافق بين وزيران امور خارجه دو طرف براي تقسيم جهان عرب منجر شد و اين منطقه تقسيم شد.

* "سايس-پيكو "ي ديگر براي تجزيه اراضي عربي در خاورميانه

كشورهاي انگليس، فرانسه و روسيه با امضاي قرارداد محرمانه در سال 1946 ميلادي به نام قرارداد "سايس پيكو " اراضي عربي در خاورميانه را بين خود تقسيم كردند. براساس اين قرارداد، فرانسه منطقه اي را براي خود برداشت كه شامل سوريه بود و انگليس نيز منطقه اي را شامل عراق جنوبي به همراه حيفا و عكا در درياي مديترانه را براي خود برداشت و درخصوص اراضي بين اين دو منطقه نيز توافق شد كه جايي براي يك كشور عربي در آينده باشد كه بخش شمالي آن تحت كنترل فرانسه و بخش جنوبي آن تحت كنترل انگليس قرار داشته باشد و درخصوص فلسطين توافق كردند كه در آن يك مديريت بين المللي كار كند.

اين قرارداد نام خود را از مارك سايكس ديپلمات انگليسي و فرانسوا جورج - بيكو ديپلمات فرانسوي گرفت چرا كه آنها به اين قرارداد را بستند.

*تقسيم و تجزيه جهان عرب به 32 كشور

سفير سودان در ادامه گفت‌وگوي خود با شبكه تلويزيوني المنار گفت: الان گويي در مسئله جنوب سودان، استعمار نوين و قدرت هاي امپرياليستي و نمايندگي آمريكا مي خواهند نقشه ها را در اين منطقه دوباره ترسيم كنند. آمريكا به اين رويكرد روي آورده است و در پژوهش هاي منتشر شده در مجله وزارت دفاع آمريكا و فارين پالسي و مراكز پژوهشي آمريكايي سخن از تقسيم و تجزيه جهان عرب به 32 كشور و تقسيم و تجزيه شاخ آفريقا و آفريقاي مركزي و غرب آفريقا آمده است. اين پ‍ژوهش‌ها موجود است.

*تجزيه جهان عرب با هدف امنيت بيشتر اسرائيل

وي گفت: اين پژوهش ها همچنين به اسرائيل خدمت مي كند و هم اكنون اسرائيل نيز وارد جريان شده است و با آن همراهي مي كند زيرا تقسيم و تجزيه جهان عرب به معناي امنيت بيشتر براي اسرائيل خواهد بود لذا بين اين دو راهبرد [راهبرد آمريكا و رژيم صهيونيستي] همخواني وجود دارد و ما الان شاهديم كه درمسير سايس پيكوي جديدي و كنفرانس برلين جديدي قرار داريم كه آفريقا را تجزيه و تقسيم كرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران