تونس

دست یافتن به زوایای فرار دیکتاتور تونس از این کشور و نقل قول‌های متفاوت از آن همچنان ادامه دارد و این مساله به معمای برای مردم این کشور و رسانه‌ها تبدیل شده است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک منبع تونسی آگاه در مصاحبه با روزنامه القدس العربی چاپ لندن اعلام کرد: رئیس جمهوری مخلوع تونس زین العابدین بن علی برخلاف شایعاتی که بین مردم پخش شده، صبح روز جمعه و نه شامگاه این روز، از تونس فرار کرد.

این منبع تونسی برای اولین بار اطلاعات زیادی درباره "یک ربع آخر" حضور بن علی در تونس منتشر کرده است.

این منبع که به شدت و به دلایل امنیتی اصرار داشت نامش فاش نشود، بازداشت ژنرال علی السریاطی مدیر سابق گارد امنیتی ریاست جمهوری سه روز پس از فرارش را تکذیب کرد .

وی گفت: اطلاعاتی که در اختیار وی است حاکی از آن است که بن علی صبح روز جمعه 14 ژانویه سوار بر هواپیمای شخصی خود از پادگان العوینه که در مجاور فرودگاه تونس قرطاج است از کشور فرار کرده است.

منابع نزدیک به ادارات دولتی اعلام داشتند بن علی همراه همسر، چند تن از دختران خود و تعدادی از گارد ریاست جمهوری و با حفاظت شدید خودروهای امنیتی ریاست جمهوری به ریاست ژنرال السریاطی از تونس فرار کرد.

این منبع افزود: ژنرال السریاطی شامگاه جمعه پس از اینکه مشخص شد در تجهیز گروه‌های مسلحی که شهروندان را می کشت و اموال آنان را غارت می کرد دست دارد توسط ارتش بازداشت شد اما بازداشت وی سه روز پس از فرار بن علی رسمآ اعلام شد و اطلاعات و خبرهای ضد و نقیضی درباره ساعت ها و لحظات حساس تاریخ معاصر تونس منتشر شده است.

منبع القدس العربی از نشست جنجالی در کاخ ریاست جمهوری قرطاج 24 ساعت پس از اعلام فرار بن علی، و پس از ضبط آخرین سخنرانی رئیس جمهوری مخلوع که شامگاه پنجشنبه پخش شد، خبر داد.

.

وی گفت در این نشست حساس سه نفر از جمله بن علی و ژنرال السریاطی و ژنرال رشید عمار فرمانده ستاد ارتش حضور داشتند که آخرین نفر سابق بر این از دستورات بن علی مبنی بر همکاری با ارتش برای سرکوب جنبش مردمی نافرمانی کرده بود.

بر اساس اعلام این منبع، حاضران دراین نشست به توافق رسیدند درصورتی که بن علی نتوانست با سخنرانی خود از اعتراض‌های مردمی جلوگیری کند از فردا یعنی جمعه منع آمد و شد شبانه اعلام شود که منع آمد و شد روزانه قبلا اعمال می‌شد و به مراحل خطرناکی نیز رسیده بود.

این آخرین سخنرانی بن علی بود که کاملا شکست خورده و لرزان بر صفحه تلویزیون ظاهرشد به گونه‌ای که مردم تونس و جهان پیش از این ندیده بودند.

این منبع گفت: محمد الغریانی دبیر کل تجمع دموکراتیک قانون اساسی (حزب حاکم وقت) سومین فردی بود که در زمان نشست در کاخ ریاست جمهوری در انتظار بن علی بود.

وی گفت: الغریانی پس از این نشست با بن علی دیدار کرد و از وی خواست تعدادی از افراد خود را با چندین خودرو برای یاری وی و برگزاری تظاهراتی برای تایید سخنرانی به خیابان الحبیب بورقیبه در مرکز پایتخت اعزام کند.

به نظر می رسد این خواسته عملی شد زیرا تلویزیون تونس در برنامه شبانه خود صحنه شادی ده‌ها نفر از افرادی که عکس بن علی را در دست داشتند و از سخنرانی وی در خیابان بورقیبه استقبال می‌کردند، را به معرض نمایش گذاشت.

این منبع گفت: حوادث فردا یعنی جمعه حاکی از آن بود که سخنرانی بن علی در آرام کردن مردم با شکست روبرو شده، بنابراین بن علی با توصیه ژنرال السریاطی تصمیم گرفت صبح بدون تلف کردن وقت از تونس فرار کند.

السریاطی نیز شامگاه جمعه در منطقه العوینه به دست ارتش که در پایتخت به شکل گسترده ای مستقر شده بودند، بازداشت شد.

این منبع افزود: مدیرگارد امنیتی ریاست جمهوری چهار ماه پیش از آغاز اعتراض های مردمی، بر آموزش شبه نظامیان ویژه که خارج از گارد امنیت ریاست جمهوری بودند نظارت می کرد که فرماندهان دستگاه امنیتی ریاست جمهوری در این آموزش‌ها کمک و همکاری می کردند.آموزش و به کارگیری این شبه نظامیان مساله قابل فهمی نبود، اما چیزی که واضح بود این بود که به دستور مستقیم بن علی انجام می شد.

وی افزود: نیروهای امنیتی عادی، مسئول برخورد با اعتراض کنندگان بودند اما بن علی همزمان با حضور دوباره در تلویزیون از طریق ژنرال السریاطی به شبه نظامیان مسلح اختیار عمل داد تا به کشتار وغارت غیر نظامیان اقدام کنند.

این منبع درباره هدف این تغییرات خطرناک بن علی گفت: وی تلاش می‌کرد از طریق تبلیغاتی رسانه‌ای اینگونه القا کند که گروه‌های تروریستی نقاب‌دار به مردم حمله می‌کنند و در امنیت کشور خلل ایجاد می‌کنند تا بتواند با سوء استفاده از مترسک تورریسم، سرکوب اعتراض ها را توجیه کرده و چهره جنبش مردمی را خدشه‌دار کند. بن علی تظاهر کنندگان را در سخنرانی پیشین خود تروریست و مزدور بیگانه توصیف کرده بود.

وی افزود این گروه‌ها سلاح‌های تک تیرانداز دقیق و اموال هنگفتی دراختیار دارند و پس از بازداشت السریاطی و تعدادی از فرماندهان گارد امنیتی ریاست جمهوری، بدون رهبر و فرمانده در کشور جولان می‌دهند اما نیروهای ارتش و امنیت توانسته اند طی 24 ساعت گذشته تعدادی ازافراد آنها را در برخی شهرها بازداشت کنند.

این منبع گفت : السریاطی به فکر کودتا علیه بن علی نبوده زیرا از پیش می دانست هر کودتا باید با تایید و همراهی ارتش باشد و تجهیز شبه نظامیان مسلح به دستور بن علی صورت گرفته تا در مواقع حساس و احتمال کودتا به کمک وی بیایند.

وی گفت زمانی که بن علی در سخنرانی اخیر خود می‌گفت که تیراندازی باید متوقف شود، می‌دانست که شبه نظامیان به تیراندازی خود به شهروندان معترض ادامه می‌دهند.

وی گفت: تعدادی از دامادهای بن علی حتی پیش از فرار بن علی نسبت به ماندن در تونس تهدید شده بودند که تعدادی از آنها فرار کردند و فرصت فرار برای برخی دیگر فراهم نشد.

این منبع افزود: لیبی تنها کشوری بود که با فرود هواپیمای بن علی و همراهان وی و میزبانی ازآنها مخالفت نکرد، اما بن علی با توجه به نزدیکی لیبی به تونس تصمیم گرفت به مالت برود و از دوستی محکم خود با رئیس جمهوری مالت بهره مند شود که با مخالفت وی روبرو شد، بنابراین بن علی در اندیشه عزیمت به فرانسه بود اما این کشور نیز مخالفت کرد، پس ناچار شد به عربستان برود که این کشور نیز با شروط زیاد موافقت کرد.

وی با بیان اینکه ارتش و نیروهای امنیتی با پراکنده کردن شبه نظامیان و بازداشت دامادهای بن علی نقش برجسته‌ای در دور کردن کشور از بروز ناامنی خطرناکی که تونس با آن مواجه می‌شد، داشتند، گفت: بن علی هرگز به فکر بازگشت به تونس نیست و از پیش می‌دانست که هرگز به تونس باز نخواهد گشت.

این منبع افزود: فواد المبزع رئیس سابق مجلس و محمد الغنوشی وزیر اول، نه از فرار بن علی اطلاع داشتند و نه با وی هماهنگ کرده بودند، در حالی که وی در اندیشه فرار بود.

وی گفت آنها وقتی از فرار بن علی اگاه شدند و با مردم سخن گفتند، الغنوشی از فرار بن علی خبر داد و به عهده گرفتن وظایف او را به طور موقت بر اساس ماده 56 قانون اساسی تونس اعلام داشت، پیش از اینکه صبح جمعه اعلام انصراف دهد و المبزع را بر اساس ماده 57 قانون اساسی رئیس جمهوری موقت کشور معرفی کند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران