سودان

هفته گذشته هم‌زمان با پایان یافتن همه‌‌پرسی یک‌هفته‌ای در جنوب سودان، شمارش آراء برای تعیین سرنوشت این منطقه در جدایی از شمال، آغاز شد.

به گزارش مشرق و به گفته برخی صاحب‌نظران، این جدایی ممکن است همراه با تنش و درگیری زیادی باشد. ادامه دخالت‌های امریکا و حضور شرکت‌هایی مانند بلک واتر و برخی بازیگران هالیوودی مانند جورج کلونی که اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، نیز باعث ایجاد نگرانی بیشتر در این رابطه می‌شوند.

پرس تی‌وی درباره اهداف امریکا و هالیوود در سودان با چند کارشناس مسائل آفریقا به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

پرس تی‌وی: نتایج کامل این همه‌پرسی تا ماه آینده اعلام نخواهد شد اما انتظار می رود که این منطقه در نهایت به استقلال رای مثبت داده باشد. چرا رسانه‌ها رویدادهای سودان به ویژه اتفاقات جنوب آن را اشتباه گزارش می‌دهند.

مارک ودزورث، روزنامه‌نگار: هیچ علاقه‌ای وجود ندارد تا وقایع را آن‌طوری که هست به طور کامل گزارش دهند. ریشه‌های بسیاری از مشکلات آفریقا در تقسیم‌بندی‌های اروپایی‌ها در قرن 19 بوده است. در این راستا بود که اختلافات مذهبی، قومی و غیره به وجود آمد. این همان تاکتیک قدیمی "تفرقه‌بینداز و حکومت کن" است تا غربی‌ها بتوانند به منافع خودشان برسند. در این میان صدای برخی از روشنفکران آفریقایی که به دنبال سیاست‌های "پان آفریقایی" بودند خفه شد تا غرب بتواند به حکومتش ادامه دهد و از منابع طبیعی‌اش در این قاره بهره ببرد.

چینی ها در این منطقه به قراردادهای نفتی رسیده‌اند و امریکایی‌ها از این مساله خوشحال نیستند. شما دخالت‌های آن‌ها را در لیبی نیز دیده‌اید. سلاح‌هایی به ارزش میلیون‌ها دلار به کشورهای همسایه لیبی ارسال شده است تا لیبی را اشغال کنند. تحولات سودان نیز برای آن‌ها خوشایند نیست.

پرس تی‌وی: شما در آستانه استقلال هستید. ظاهرا استعمارگری از بین رفته است ولی هنوز دخالت‌های غربی باقی مانده است. آیا شما نگران این مساله هستید؟

وال ارلک، از دولت جنوب سودان: تحولات کنونی در سودان در ادامه توافق صلح سال 2005 میلادی است. ما نام آن را "توافق‌نامه جامع صلح" گذاشتیم. به نظر من ما مشکلی با هیچ‌کس نداریم. سودان مشکلاتی داخلی دارد که باید خودش آن را حل کند. نباید دیگران را در این رابطه مقصر بدانیم. رئیس جمهور سودان، عمربشیر نیز گفته است که به حل صلح آمیز این مشکل پایبند است. آن‌ها (شمال سودان) گفته‌اند که مجددا به دوران جنگ باز نخواهند گشت.

پرس تی‌وی: "صلح" در این جریان یک کلمه کلیدی است. به نظر می‌رسد که این جدایی به صورت صلح‌آمیز در حال رخ‌دادن است اما در غرب زنگ خطرهایی به صدا در آمده است که نسبت به جنگ داخلی هشدار می‌دهد.

خالد مبارک، از سفارت سودان در انگلیس: در مقدمه‌تان شما به جورج کلونی و یک شرکت (بلک واتر) اشاره کردید. آن‌ها 750 هزار دلار پول جمع‌آوری کرده‌اند که روی قتل عام سودان نظارت کنند که در همین حین همه‌پرسی هم آغاز شد. آن‌ها برای این منظور تجهیزات ماهواره‌ای نیز اجاره کردند.

پرس تی‌وی: شما در مورد جورج کلونی صحبت کردید. او سعی دارد در فیلم‌هایش وانمود کند که به دارفور (غرب سودان) سفر کرده است در حالی‌که این‌طور نیست. من چندین بار به آن‌جا سفر کرده‌ام و این کار کلونی برای من عجیب است.

مبارک: او به چاد و اردوگاه آوارگان رفته است. از ستاره‌های سینما و افراد مشهور به عنوان گروه‌های فشار استفاده می‌شود.

پرس تی‌وی: چرا سودان تبدیل به قطب بازیگران هالیوود شده است؟ جاهای زیادی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند به آن سفر کنند، ولی آن‌ها علاقه زیادی به سفر به دارفور دارند.

مبارک: علاقه آن‌ها به این دلیل است که دارفور منطقه‌ای ثروتمند است و سودان نیز به تبع آن غنی و ثروتمند است. هما‌ن‌طور که مارک نیز اشاره کرد آن‌ها منافع استراتژیک و اقتصادی زیادی دارند.

پرس تی‌وی: اشتیاق هالیوود به این منطقه از کجا نشات می‌گیرد؟ آدم‌های‌ مشهوری به این منطقه سفر کرده‌اند.

ودزورث: این سفیدپوست‌ها رویدادها را با زرق و برق به دیگران ارائه می‌دهند. آن‌ها وارد عمق مشکلات نمی‌شوند و به دیگران توضیح نمی‌دهند که چه کسی مقصر است. آن‌ها دوست دارند غرب را قهرمان نشان دهند و بگویند که غرب مردم آفریقا را نجات می‌دهد.

پرس تی‌وی: شانس پیروزی چه قدر است؟ اگر اوضاع خراب شود باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ آیا به حمایت‌های خارجی نیازی وجود دارد؟

ارلک: ما نیازی به کسی نداریم. ما خودمان افراد متعهدی را داریم. ما نیاز به صلح، استقلال و امنیت داریم. ما می‌توانیم عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم. علت تمایل به استقلال جنگ بود. مردم این منطقه فرصت نداشته‌اند که روی زمین‌هایشان کار کنند. بنابراین آن‌ها نیازی به کمک‌های بین‌المللی نخواهند داشت و مردم این منطقه فقیر نخواهند ماند. البته ما همچنان از جامعه بین‌الملل کمک‌هایی درخواست خواهیم کرد تا مشکلاتمان را حل کنیم. صدها هزار نفر درحال بازگشت به جنوب سودان هستند.

پرس تی‌وی: اما شما همچنان به کمک‌ها وابسته خواهید بود. درست است؟

ارلک: ما باید از درآمدهای نفتی برای رونق‌دادن به کشاورزی استفاده کنیم. اقتصاد ما بر پایه کشاورزی است. به نظرم در این رابطه مشکلی نخواهیم داشت. از این به بعد مردم می‌توانند به طور مستقل در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.

پرس تی‌وی: اما نفت و تمام زیرساخت‌ها و جاده‌ها برای انتقال نفت در شمال سودان است.

مبارک: جنوب سودان هم کاملا پولدار است و آن‌ها نیز از ظرفیت‌هایی برخوردارند. در جنوب سودان منابع طبیعی زیادی وجود دارد. برآوردهایی توسط متخصصین جنوب سودانی ارائه شده است که گفته‌اند بین سه تا پنج سال نیاز دارند تا این منطقه را به ثبات برسانند و روی پای خودشان بایستند.

پرس تی‌وی: هیلاری کلینتون و برخی دیگر نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند که ممکن است جنگ در گیرد. آن‌ها اطلاعاتشان را از کجا می‌آورند؟

ادزورث: احتمالا از عاملان سیا در این منطقه. آن‌ها افراد خودشان را در این منطقه دارند، زیرا منافع خودشان را در این منطقه دنبال می‌کنند. در سال 1996، امریکایی‌ها 22 میلیون دلار کمک‌های نظامی به اتیوپی، اریتره و اوگاندا کرد تا دولت سودان را براندازد. واشنگتن‌پست نیز این موضوع را در سال 1996 میلادی نقل قول کرده است.

پرس تی‌وی: ستاره هالیوود جورج کلونی یک طرح بحث برانگیز به راه انداخته است. وی و برخی از دوستانش یک ماهواره روی سودان فرستاده‌اند. عده‌ای می‌گویند که این دوربین برای جاسوسی است. کلونی گفته است که هدف از آن نظارت روی تنش‌های مرز شمال و جنوب سودان است. او گفته است که اگر رئیس‌جمهور شمال سودان استقلال جنوب را نپذیرد، این کشور ممکن است به وضعیت جنگ داخلی بازگردد.

اظهارات کلونی مقامات خارطوم را شگفت‌زده کرد. زیرا رئیس‌جمهور بارها گفته است که نتیجه همه‌پرسی را خواهد پذیرفت. بنابراین عده‌ای هستند که نسبت به اهداف واقعی این ماهواره سؤالاتی دارند. در این پروژه چند بازیگر هالیوود شرکت کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند ممکن است در این منطقه یک جنگ رخ دهد و با این کار امریکا می‌تواند فورا اقدامی صورت دهد. عده‌ای هم می‌گویند که این بازیگران به عنوان سرپوشی استفاده می‌شوند تا امریکا بتواند در این منطقه نظارت بیشتری داشته باشد. نظر شما در مورد این ماهواره چیست؟ آیا این ماهواره نوعی جاسوس در آسمان است یا این که از اهداف آن اطلاع دارید؟

مبارک: این افراد اهداف خودشان را دارند که هیچ ارتباطی به منافع مردم امریکا و سودان ندارد. آنها وضعیت را خراب می‌کنند.

پرس تی‌وی: اجازه بدهید به بحث نگرانی امریکا نسبت به احتمال وقوع جنگ برگردیم. چرا آن‌ها طبل‌های جنگ را به صدا در آورده‌اند؟

ودزورث: آن‌ها سعی دارند هر کسی را که به عنوان رهبر انتخاب شود، تحت کنترل قرار دهند. آن‌ها یک رهبر رام می‌خواهند که در مقابل شرکت‌های نفتی و تجاری سازش‌پذیر باشد. در امریکا این کنگره است که همه کشور و حتی خود رئیس جمهور را اداره می‌کند. به همین دلیل است که آن‌ها طبل جنگ را به صدا در آورده‌اند، زیرا می‌خواهند مطمئن شوند که همه با آن‌ها تفاهم دارند. فراموش نکنیم که نفت آفریقا، 20 درصد سوخت امریکا را تامین می‌کند. از نظر غربی‌‌ها دولت خوب به معنی دوستی با غرب است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران