آفريقا

از زمان فرار «بن علی» ریيس جمهور تونس و سقوط حکومت استبدادی وی، اعتراض‌ها و تظاهرات دیگر دولت‏های ناکارمد عرب در مصر، یمن، اردن، موریتانی، الجزایر و فلسطین آغاز شده و در مصر روز به روز بیشتر می‏شود.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ از روز شنبه 25 دی 1389 که ریيس جمهوري تونس فرار کرد و حکومت استبدادی وی ساقط شد، اعتراض‌هاي گسترده مردمي و تظاهرات خياباني عليه دیگر دولت‏های استبدادی عرب نیز روز به روز بیشتر می‏شود.

مصر

ــ بزرگ‏ترین تظاهرات سی سال گذشته

مردم مصر در دو روز گذشته بزرگ‌ترين تظاهرات‌هاي ضد دولتي را در سي سال گذشته انجام دادند كه در آن چهار مصري كشته و بيش از 200 نفر مجروح و نزديك به 100 نفر بازداشت شده‌اند.

دولت مصر نيروهاي امنيتي را در تعدادي بسيار گسترده به مقابله با مردم فرستاده است و تلاش مي‌كند با متفرق كردن مردم، تظاهرات را سركوب كند.

ــ اخوان المسلمین مستفر در لندن: دولت مبارك عملا سقوط كرده است

نماينده اخوان المسلمون مصر در انگليس اعلام كرد پسر "حسني مبارك " و شماري از نزديكان ثروتمند مبارك از مصر فرار كرده‌اند و در واقع مي‌توان گفت حكومت مصر عملا سرنگون شده است.

«محمد غانم» افزود: تفاوت‌هايي ميان وضع تونس و مصر وجود دارد؛ اما آنها دو بخش از ملت واحد اسلامي هستند. در اين دو كشور، ساختار سياسي به گونه‌اي بوده است كه دو خاندان بد، رهبري كشور را برعهده گرفته‌اند. زين العابدين بن علي، رئيس جمهور سابق تونس همانند حسني مبارك، رئيس جمهور مصر بوده است. مبارك و بن علي قدرت را به صورت انحصاري در اختيار خودشان داشته‌اند و با فساد حكومتي، خون مردم را ريختند. تنها راه پيش روي مصر در شرايط كنوني ، قيام مردم و خلاص شدن از شر حكومت حسني مبارك همانند بن علي در تونس است. رسيدن به اين هدف ، امكان پذير است. مصر به وضعي رسيده كه برگشت ناپذير است. درخواست مشترك همه مردم مصر اين است كه سر مار قطع شود. حسني مبارك و خانواده او سر مار فاسد مصر هستند. بايد دست متحدان مبارك از قدرت قطع شود.

ــ وعده‏ها عملی نشده است ؛ تظاهرات مردم مصر گسترده‌تر مي‌شود

«ابراهيم منير» گفن: وعده‌هاي نظام براي تغييرات هيچ‌گاه عملي نشده است و مردم مصر سالهاست كه به اوضاع اقتصادي و خدمات اجتماعي معترض هستند.

وي تظاهرات ديروز را نتيجه مسائلي دانست كه تغيير آنها بدون ايجاد تغييرات سياسي جدي محقق نمي شود.

منير با انتقاد از اقدامات نظامي و امنيتي عليه مردم و كوتاه نيامدن درقبال مطالبات آنها براي كاهش فساد داخلي، پيش بيني كرد كه تظاهرات و اعتراضات مردمي گسترده تر شود.

«سعد عبود» هم اظهار داشت: رويدادهاي مصر شعله خشم ملت است كه با اراده‌شان حق تغيير سرنوشت را از حاكمان باز ستانده و اين آغاز بسيار خوبي است كه مي تواند خواسته اصلي براي كناره گيري حسني مبارك را تخقق بخشد. بحران اجتماعي ، سياسي و اقتصادي كه ملت مصر در آن غوطه ور شده ، بسيار عميق تر از آن چيزي است كه ملت تونس گرفتار آن بود به همين سبب انتظار مي رفت انقلاب ، پيش از تونس در مصر رخ دهد.

وي سپس رژيم مصر را از هرگونه اتلاف وقت برحذر داشت و از حسني مبارك خواست تا فوراً از قدرت كناره گيري كند و گفت: تاكنون هفت نفر از معترضان كشته شده اند اما كشتن آنها مشكلي را حل نمي كند بلكه آن را پيچيده تر مي كند ؛ زيرا اين انقلاب تنها زماني متوقف مي شود كه خواسته انقلابيون با تغيير واقعي تحقق يابد.

ــ انتقاد از هیلاری

عبود سپس با انتقاد از اظهارات وزير امور خارجه آمريكا خاطر نشان كرد: هيلاري كلينتون گفت كه نظام حاكم بر مصر ثبات خود را حفظ كرده است ؛ اما اين رژيم نه تنها ثبات ندارد بلكه در آستانه سقوط قرار گرفته است. نظام كنوني حاكم بر مصر تنها منافع آمريكا و اسراييل را تامين مي كند ؛ اما اگر تغيير واقعي در مصر رخ دهد ملت مصر قادر خواهد بود آزادي خود را بازيابد و منافع خود را در اولويت قرار دهد و اين به نفع همه ملت خواهد بود.

ــ البرادعي: آماده‌ام قدرت را در دست بگيرم

مدير كل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و از سران مخالف دولت مصر با بيان اينكه در تظاهرات گسترده فردا عليه دولت مبارك شركت مي‌كند اعلام كرد كه حاضر است به صورت موقت قدرت را در دست بگيرد.

«محمد البرادعي» كه قرار است ساعت 19 به وقت محلي مصر به اين كشور بازگردد، اعلام كرد كه در تظاهرات «جمعه خشم» مردم مصر كه فردا جمعه پس از اداي نماز جمعه در سراسر مصر برگزار مي‌شود، حضور ‌يابد.

البرادعي با بيان اينكه «زمان بازنشستگي حسني مبارك رسيده است» تصريح كرد كه: «مبارك 30 سال به مصر خدمت كرد ولي الان ديگر وقت آن است كه بازنشسته شود. اگر مردم از من بخواهند حاضرم كه قدرت را در دوره انتقال، در مصر بر عهده بگيرد. من در تظاهرات اعتراض‌آميز فردا با مردم خواهم بود ولي من شخصي نيستم كه تظاهرات را در خيابان هدايت كند. ماموريت من اداره تغيير سياسي در كشور است».

ــ فردا ؛ جمعه خشم

فعالان سياسي مصر با انتشار بيانيه‌هايي در سايت "فيس بوك " ملت مصر را به حضور گسترده و پر شور در تظاهرات روز جمعه كه آن را "جمعه خشم " ناميده‌اند،‌ فراخواندند.

فعالان سياسي مصر با انتشار بيانيه‌هايي در صفحه‌اي كه جديدا در فيس‌بوك به نام "همه خالد سعيد هستيم " افتتاح شده است، از ملت مصر درخواست كردند، روز جمعه (فردا) و پس از اداي فريضه نماز جمعه در اعتراض به شرايط بد معيشتي و ادامه "انقلاب خشم " كه از روز سه شنبه هفته جاري در سراسر نقاط مصر آغاز شد، در تظاهرات اعتراض‌آميز ميليوني و سراسري شركت كنند.

"خالد سعيد " فرد 28 ساله مصري بود كه پليس اين كشور تا سرحد مرگ كه منجر به فوت وي شد، او را كتك زد و به ياد او هم‌ اكنون صفحه‌اي در فيس‌بوك افتتاح شده است.

از زمان انتشار بيانيه فوق الذكر تا زمان درج خبر بيش از 400 هزار كاربر از اين سايت بازديد كردند و بيش از 20 هزار نفر ظرف دو ساعت اوليه انتشار بيانيه به آن پاسخ مثبت داده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: روز جمعه و براي تحقق حقوق و خواسته‌هايمان از تمام مساجد و كليساها به سوي ميادين اصلي راهپيمايي خواهيم كرد و مصر با تمام مسلمانان و مسيحيانش براي مبارزه با فساد و بيكاري و ظلم و نبود آزادي در اين راهپيمايي شركت خواهد كرد.

ــ بیانیه اخوان المسلمین

جماعت اخوان المسلمون نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد، در تظاهرات روز جمعه حضور پر شور و گسترده‌اي خواهد داشت.

"محمد مرسي " عضو دفتر ارشاد جماعت تاكيد كرد: از آن جا كه جماعت اخوان المسلمون خود را جزيي جدايي‌ناپذير از ملت مصر مي‌داند، بنابراين در تظاهرات "جمعه خشم " مشاركت خواهد كرد و با اين كه اخوان دعوت كننده به اين تظاهرات نبوده، اما در آن شركت مي‌كند و به آن پاسخ مثبت مي‌دهد.

ــ وال استریت ژورنال: امکان وقوع انقلابی شبیه با انقلاب اسلامی ایران وجود دارد

روزنامه وال استریت ژورنال أمريكا نوشت: ناآرامی‏های اخیر در خاورمیانه آینده و سرنوشت سیاسی برخی از دولتها را که بعنوان نزدیکترین متحدان واشنگتن درمنطقه محسوب می شوند ، در هاله ای از ابهام قرار داده است. دولت آمریکا همزمان با تشدید ناآرامی ها در منطقه خاورمیانه ، تلاش مضاعفی برای جلوگیری از " اسلام گرایی " آغاز کرده است. دولت باراک اوباما همزمان با تشدید ناآرامی ها در مصر ، حسنی مبارک را برای ایجاد تغییرات در کشور با هدف کاستن از خشم مردم ؛ تحت فشار قرار داده است.

کارشناسان معتقدند : امریکا بیم آن دارد خشم عمیق موجود در میان مردم کشورهایی که دستخوش ناارامی شده اند احتمال به قدرت رساندن اسلام گرایان را محتمل تر می‏کند.

فلسطین

ــ تظاهرات گسترده علیه محمود عباس

در پي افشاگري شبكه تلويزيوني "الجزيره " در خصوص خيانت تشكيلات خودگردان فلسطين و امتيازدهي تيم مذاكرات اين تشكيلات به رژيم صهيونيستي از جمله چشم‌پوشي از حق بازگشت آوارگان فلسطيني و باقي ماندن شهرك‌هاي صهيونيستي در قدس شرقي، امروز پس از نماز ظهر راهپيمايي گسترده برگزار ‌کردند.

در اين راهپيمايي كه جنبش‌هاي جهاد اسلامي، حماس و گروه‌هاي ملي مشاركت داشتند، تظاهرات‌كنندگان پايان دادن به مذاكرات بيهوده سازش با رژيم صهيونيستي را خواستار خواهند شد.

ديروز نيز مردم غزه به درخواست جنبش حماس تظاهرات گسترده‌اي در محكوميت خيانت تشكيلات خودگردان برگزار كرده و با سر دادن شعارهايي خواستار انحلال اين تشكيلات و مجازات رهبران آن شدند.

مردم غزه همچنين تاكيد كردند كه "محمود عباس " و تيم مذاكره‌كننده تشكيلات خودگردان نماينده آنها براي مذاكرات نيستند و عباس و تيم وي خائن به ملت فلسطين هستند.

یمن

ــ تظاهرات در صنعاء

هزاران يمني در صنعاء، پايتخت اين كشور به دعوت مخالفان دولت اين كشور، تظاهرات كردند و با سر دادن شعارهايي عليه "علي عبدالله صالح " خواستار كناره‌گيري وي از قدرت شدند. در این تظاهرات، هواداران احزاب سیاسی اپوزیسیون شرکت جستند، از جمله اسلام‌گرایانی که مظنون به همکاری با القاعده به شمار می‌روند.

تظاهرات كنندگان يمن در چهار نقطه از جمله دانشگاه صنعاء اين تظاهرات را بر پا كردند و با اشاره به فرار زين‌العابدين بن علي رئيس جمهوري تونس به عربستان سعودي و سقوط دولت وي، خواستار كناره‌گيري صالح شدند. تظاهرات‌كنندگان يمني به فقر روزافزون و شرايط بد اقتصادي كشور و عدم چرخش قدرت در اين كشور اعتراض دارند.

در حالي كه علي عبدالله صالح 32 سال است كه در يمن قدرت را با حمايت عربستان سعودي و آمريكا در دست دارد، ماه گذشته اخباري منشتر شد كه قرار است وي رئيس‌جمهوري خود را با تغيير قانون اساسي مادام‌العمر كند. اپوزیسیون یمن «صالح» را متهم می‌کند که قصد دارد پس از مرگ خود، قدرت را به پسر خود، «احمد صالح» انتقال دهد. «احمد صالح» هم‌اکنون فرمانده‌ گارد جمهوری است که یک واحد ویژه ارتش این کشور است. فساد و ارتشاء و نبود آزادی‌های سیاسی و اجتماعی برای شهروندان از جمله اتهاماتی است که تظاهرکنندگان به صالح نسبت می‌دهند. اما «عبدالله صالح» در شامگاه شنبه‌ گذشته طی یک نطق تلویزیونی این اتهام نیروهای اپوزیسیون در مورد انتقال قدرت به فرزندش را رد کرد. وی گفت: «ما یک جمهوری هستیم و من مخالف انتقال شخصی قدرت هستم».

ظاهرات‌كنندگان با سر دادن اين شعار كه «30 سال حكومت بس است... مردم تونس 20 ساله خلاص شدند» خواستار كناره‌گيري علي عبدالله صالح از قدرت شدند.

الجزایر

منابع خبری الجزایر اعلام کردند که طی چند ساعت آینده تغییراتی در دولت این کشور ایجاد خواهد شد. این تغییرات که احتمالا به برکناری «احمد اویحیی» نخست وزیر و تعدادی از وزراء، بویژه کسانی که طی 10 سال گذشته در پست های وزراتی بوده اند، منجر خواهد شد، با هدف کاستن از خشم مردم و آرام کردن گروههای اجتماعی انجام می شود.

تحلیلگران مسائل سیاسی در الجزایر «یوسف یوسفی» وزیر انرژی و معادن فعلی را نامزد احتمالی پست نخست وزیری می دانند که جانشین اویحیی خواهد شد.

روزنامه 'الخبر' چاپ الجزایر نیز در شماره امروز (پنجشنبه) خود به نقل از احزاب ائتلاف ریاست جمهوری نوشت: تغییر حکومتی ، بخشی از اولویت های 'عبدالعزیز بوتفلیقه' رئیس جمهور الجزایر در شرایط فعلی است تا از حجم اعتراضات سیاسی و اجتماعی بکاهد.

ائتلاف ریاست جمهوری حاکم در الجزایر شامل حزب جبهه آزادیبخش ملی، جنبش جامعه صلح (حمس) و حزب تجمع ملی دمکراتیک می شود که احمد بویحیی، دبیر کلی آن را در اختیار دارد.

این تغییرات به دنبال اعتراضات مردمی اخیر الجزایر انجام می شود ، زیرا مردم با برگزاری تظاهرات، افزایش بهای مواد غذایی اصلی چون روغن و شکر و تداوم فشارهایی که به علت شرایط سخت معیشتی بر مردم تحمیل شده بود را محکوم کردند.

همچنین اوضاع نامطلوب معیشتی موجب شد تا برخی جوانان با شبیه سازی شیوه آغاز بحران در تونس، اقدام به خودسوزی کنند که دو مورد از این خودسوزی ها به مرگ دو نفر منجر شد.

دولت الجزایر با آغاز این اعتراضات، اقداماتی را انجام داد که به موجب آن بهای شکر و روغن کاهش یافت؛ اما اعتراضات به دولت اویحیی ادامه پیدا کرد، زیرا راه حلی برای حل مشکلاتی مانند بیکاری و مسکن ارائه نداده بود.

گفتنی است، اویحیی 3 دوره نخست وزیر الجزایر بود که دوره اول در سالهای (1995-1998)، دوره دوم (2003_2006) بود و دوره سوم نیز از سال 2008 آغاز شد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران