تونس

دخالت گسترده در امور کلی کشور از جمله عزل و نصب مقامات و گماشتن شماری از اعضای خانواده در پستهای حساس و سلطه بر مسائل مالی و اقتصادی و سیاسی پرده از نیمه پنهان خانواده همسر بن علی بر می دارد که مهمترین دلیل سرنگونی وی اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نام همسر بن علی به بسیاری از مسائل فساد و دخالتهای گسترده در امور کشور گره خورده بود، تا جایی که برخی بر این باور بودند که الطرابلسی و خانواده اش بر تونس حکومت می کردند نه بن علی، به ویژه پس از بیماری اش در برهه اخیر که سبب ناتوانی اش در اداره امور شده بود.

اعتراضات گسترده اجتماعی در طول هفته های گذشته که شراره اولیه آن از استان سیدی بوزید زده شد و نتیجه این قیام بزرگ، سرنگونی دیکتاتور مورد حمایت غرب بود، چندین مسئله را روشن و آشکار کرد از جمله فساد فراگیر در بیشتر نهادهای دولتی در طول سالهای حکومت بن علی به طوری که چند خانواده به اندازه انگشتان یک دست، بر ثروتهای کشور و تعیین سرنوشت مردم مسلط شده بودند.

الجزیره در این باره اعلام کرد : هنگامی که پرونده فساد در تونس را ورق می زنیم به سرعت آنچه به ذهن افراد آشنا به امور داخلی این کشور خطور می کند، اسامی چند خانواده و در راس آنها خانواده الطرابلسی است، خانواده لیلی الطرابلسی همسر بن علی، فاسدترین و طمع کارترین آنها هستند ؛ در این فهرست، اسامی دیگر مانند الماطری و شیبوب به چشم می خورد که تمام آنها خانواده هایی هستند که به سرعت شاهرگهای اقتصاد تونس را در قبضه خود گرفتند و به ثروت اندوزی پرداختند.

با وجود تشدید کنترل بیشتر رسانه ها، نبود هر گونه بازخواست برای عملکرد رژیمی که رهبران اپوزیسیون را سرکوب کرده بود، به طور مشخص در پایتختهای اروپایی کتابهایی منتشر شد که به نفوذ و سلطه گسترده خانواده های الطرابلسی و الماطیری بر مسائل سیاسی و اقتصادی و سیطره کامل آنها بر منافع اقتصادی اشاره می کند.

در این چارچوب، کتاب "حاکمه قرطاج" (سلطان کارتاژ)در اشاره به لیلی الطرابلسی همسر زبن علی نوشته نیکلا بو و کاترین گراسییه اطلاعاتی را فاش کرد که به گسترش دخالت لیلی الطرابلسی در امور کلی تونس از جمله گماشتن شماری از اعضای خانواده خود در پستهای حساس و کلیدی و ابعاد فساد مالی و اقتصادی و سیاسی خانواده همسر بن علی پرداخته بود.

نویسنده این کتاب می گوید : همسر بن علی نقشهای سیاسی بسیار مهمی بازی کرده و خانواده اش ثروتهای اقتصادی و امتیازهای گسترده ای را در انحصار خود قرار داده بود.(سیطره یافت، مسلط شد، سلطه یافت)

همدستی غربی ها با دیکتاتور سرکوبگر تونس

به گزارش مهر، کاترین گراسییه می گوید : رسانه های غربی حقایق و واقعیتهای مربوط به نفوذ گسترده خانواده های نزدیک به بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس در زمینه های سیاسی و اقتصادی را منتشر نمی کردند و به همین سبب ایده این کتاب برای افشای حقایقی درباره این رژیم مطرح شد.

گراسییه که به دشوارهایی ارتباطات خود با منابعش در تونس و محدودیتها و مشکلاتی که برای برخی از آنها به وجود آمد، اشاره می کند، افزود : ما از حجم فساد رژیم بن علی شوکه شده بودیم.

وی گفت : تالیف کتاب با تلاشهای تونسی ها انجام شد و با وجود اقدامات سرکوبگرانه رژیم بن علی، اطلاعات مورد نظر را در اختیارم قرار می دادند.

نویسنده این کتاب در ارتباط با سکوت غربی ها به ویژه فرانسه در برابر فساد رژیم بن علی می گوید : دلایل متعددی درباره دلایل سکوت غربی ها وجود دارد از جمله دلایل شخصی از سوی برخی شخصیتهای فرانسوی که تعطیلات خود را در تونس سپری می کردند، اما درباره دلایل سیاسی این سکوت، مهمترین آن رضایتمندی غربی ها پس از موفقیت رژیم بن علی در سرکوب جنبشهای اسلامی بود.

بن علی در محاصره مافیا

به گزارش مهر، سایت جنجالی ویکلی لیکس اطرافیان بن علی را به مافیا تشبیه کرده بود.

درباره موضوع فساد در رژیم بن علی، پایگاه ویکی لیکس اسنادی را منتشر کرد که اطرافیان بن علی را به مافیا تشبیه کرد.

این اسناد می گوید : خانواده همسر بن علی در دست اندازی به املاک و دارایی های دیگران و تملک شرکتهایی که منابع مالی و سرمایه آن مشکوک است و همچنین غصب شرکتها از صاحبان آنها ید طولایی داشت.

امروز و پس از سرنگونی رژیم بن علی، برخی اهتمام بیشتری را به موضوع فساد نشان داده اند که احتمال می رود مورد توجه بخش گسترده ای مردم تونس در مرحله آینده شود تا در جریان غارتگری و چپاول ثروتهای ملی تونس در زمان حکومت بن علی قرار گیرند.

در صفحه آخر کتاب آمده است : لیلی الطرابلسی در راه "وسیله بورقیبه" گام گذاشته است، زنی که با توجه به رئیس جمهوری ناتوان و بیماری چون حبیب بورقیبه در عمل بر تونس حکومت می کرد.

نویسنده کتاب معتقد است درحالی که کشور برای انتخابات ریاست جمهوری دروغین و تقلبی آماده می شد، لیلی الطرابلسی تلاش می کرد خودش را به عنوان جانشین حکومت به کمک نزدیکانش و سکوت فرانسه که نوعی توطئه بود، بر ملت تحمیل کند.

نویسنده این کتاب از سیطره خانواده لیلی الطرابلسی و خانواده الماطری بر زمام امور کشور در بسیاری از بخشها در پی بیماری بن علی پرده بر می دارد تا جایی که الطرابلسی برخی اعضای خانواده اش را در مناصب حساس و کلیدی تونس قرار داده است.

نویسنده کتاب هدف از انتشار اطلاعات مفید را برداشتن نقاب از چهره رژیم دیکتاتوری بن علی دانسته است.

وی افزود : همه از بن علی حرف می زنند و کسی به همسرش و نقش سیاسی بسیار مهمی که وی ایفا می کرد و سیطره خانواده وی بر ثروتهای اقتصادی کشور و معامله ها و قرارادهای کلانی که در این زمینه به نفع خود منعقد کرد، توجهی نمی کند.

شبکه عنکبوتی لیلی الطرابلسی

به گزارش مهر، شبکه خویشاوندان و نزدیکان الطرابلسی همانند اختاپوس تمام بخشهای مهم اقتصادی از جمله تلفن همراه، بخش آموزش غیر دولتی را در قبضه خود قرار داده بود.

برادر همسر بن علی و خواهرزاده اش در تصرف اراضی دولتی مشارکت داشتند و زمینهایی را در پایتخت به قیمتهای ناچیز خریداری و همچنین در شرکتهای هواپیمایی هم نفوذ کردند.

بر اساس افشاگری این کتاب، لیلی الطرابلسی به مراتب قدرتی بالاتر از نخست وزیر داشت تا جایی که قادر به سرنگونی دولت، عزل و نصب سفرا و مدیران کل را آن طور که دوست داشت، بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران