آفريقا

Open in new window
خبرگزاري شينهوا در گزارشي به قلم يو مائوفنگ از مسکو گزارش داد/ ديمتري مدودوف روز جمعه در حالي به سفر چهار روزه خود به افريقا پايان داد که در جريان اين سفر از چهار کشور مصر نيجريه ناميبيا و انگلولا ديدار کرد.
مدودوف در جريان سفر خود چندين سند ديپلماتيک از جمله يک پيمان همکاري استراتژيک و چندين توافقنامه همکاري در زمينه انرژي امضا کرد. ديدار مدودوف که دومين سفر يک رييس جمهور روسيه به منطقه زير صحراي افريقا به شمار مي رود اين پيام را به جهان مخابره کرد که روسيه در تلاش براي بازيابي نفوذي است که پيش از فروپاشي شوروي سابق در اين منطقه سرشار از انرژي داشته است.
مدودوف که در راس هيئتي از مسئولان سياسي و تجاري به افريقا سفر کرد به نظر مي رسد در جريان اين سفر تلاش کرد به شرکتهاي روس در رقابت با شرکت هاي ديگر کشورهاي غربي براي حضور تجاري بيشتر در اين قاره سرشار از منابع طبيعي کمک کند.
مصر که نخستين مقصد مدودوف در جريان سفر به افريقا بود بزرگترين شريک تجاري روسيه در جمع چهار کشور افريقايي به شمار مي رود که رييس جمهور روسيه در جريان سفر اخير خود از انها ديدار کرد. حجم معاملات تجاري دو کشور سال گذشته يک ميليارد و هفتصد ميليون دلار بود اين درحالي است که براساس اعلام کرملين،طي سال دو هزار و هشت ميلادي يک ميليون و هشتصد هزار گردشگر روس از مصر ديدن کردند.
مدودوف در جريان سفر خود به قاهره و ديدار با حسني مبارک همتاي مصري خود، پيمان شراکت استراتژيکي امضا کرد که شامل همکاري دو جانبه از جمله تشکيل يک منطقه ازاد تجاري ميان دو کشور است.
رييس جمهور روسيه همچنين در جريان اين سفر خواستار توسعه مناسبات تجاري دو کشور شد و گفت طرحهاي همکاري دو کشور در زمينه انرژي، فناوريهاي پيشرفته و فضايي دو کشور اميدوار کننده است.
همکاري در زمينه انرژي محور اصلي سفر مدودوف به نيجريه بود چراکه شرکت گازپروم روسيه سرمايه گذار اصلي در عمليات اکتشاف منابع گازي به شمار مي رود.
گازپروم و شرکت ملي نفت نيجريه اسنادي در زمينه تشکيل يک شرکت مشترک براي اکتشاف منابع گازي در نيجريه امضا کرده اند. بوريس ايوانف رييس شرکت گازپروم اينترنشنال اعلام کرد اين شرکت مشترک اکتشافي چهارصد ميليون دلار براي احداث يک خط لوله سيصد و شصت کيلومتري از دلتاي نيجر در جنوب نيجريه به شمال اين کشور سرمايه گذاري خواهد کرد و عمليات احداث اين خط لوله از سال اتي اغاز خواهد شد.
ميخاييل کورچمکين رييس موسسه تحقيقاتي در زمينه انرژي مي گويد گازپروم در تلاش براي خريد همه گازي است که در اطراف اروپا توليد مي شود تا بتواند گاز را با شرايط خود دوباره بفروشد.
کورچمکين گفت صادرات دو باره گاز افريقا به عنوان يک مدل بازرگاني کاملا بي معنا است با اين حال انگيزه هاي ژئوپليتيکي از جمله اهداف اصلي اين طرح روسيه است وي گفت روسيه در تلاش تقويت نفوذ خود درعرضه انرژي به اروپا است.
روسيه در اقدامي که در راستاي تقويت سرمايه گذاري در ناميبيا حکايت دارد از امضاي قرار داد شرکت گازپروم با شرکت ملي نفت ناميبيا خبر دادکه براساس اين قرارداد گازپروم متعهد شده است منابع مالي ساخت يک نيروگاه گازي را که برق به افريقاي جنوبي صادر خواهد کرد تامين کند.
سازمان شيلات روسيه و وزارت منابع دريايي ناميبيا نيز تفاهم نامه اي امضا کرده اند که براساس ان ماهيگران روسيه اجازه خواهند داشت در ابهاي ناميبيا که يکي از صادر کنندگاه اصلي شيلات در افريقا به شمار مي رود به ماهيگيري بپردازند.
اخرين مقصد مدودوف در سفر به افريقا کشور انگولا بود که در حال حاضر رياست دوره اي سازمان کشورهاي صادر کننده نفت اوپک را به عهده دارد.
شرکت انحصاري الماس روسيه موسوم به الروسا پيش از اين يک شعبه در لواندا پايتخت انگولا راه اندازي کرده است. به جز همکاري در زمينه معادن الماس، مدودوف متعهد شده است در زمينه نوسازي صنايع انگولا از جمله توليد و مخابرات و پرتاب يک ماهواره مخابراتي براي انگولا به اين کشور کمک کند.
اگرچه احتمالا هدف سفر مدودوف به افريقا تمايل براي تقويت مناسبات اقتصادي بوده است اما اهميت سياسي اين ديدار نبايد ناديده گرفته شود.
اين ديدار در فاصله کمي پس از سفر باراک اوباما رييس جمهور امريکا به مصر صورت گرفت. اوباما در جريان سفر خود به افريقا در دانشگاه قاهره سخنراني مهمي داشت و قول داده بود که راه حلي عادلانه براي مناقشه اسراييل و فلسطين پيدا کند.
روزنامه مسکو تايمز به نقل از يوگني ساتانوفسکي رييس موسسه مطالعات خاورميانه نوشت سفر رييس جمهور روسيه به خاورميانه در حالي صورت گرفت که اين منطقه تحت تاثير تحولات پس از انتخابات اخير رياست جمهوري در ايران قرار گرفته است که اين مسئله سفر مدودوف به اين کشور دلال قدرت در منطقه خاورميانه را از نظر زماني بسيار مناسب کرده است.
مدودوف و مبارک در جريان اين ديدار به بررسي مناقشات خاورميانه به ويژه طرح هاي روسيه براي برگزاري کنفرانس صلح خاورميانه پرداختند که قرار است پيش از پايان سال جاري ميلادي در مسکو برگزار شود.
مدودوف پس از ديدار با مبارک گفت مسکو در حال تلاش براي از سرگيري مذاکرات صلح در خاورميانه براساس راه حل تشکيل دو کشور و توقف شهرک سازي است. رييس جمهور مصر نيز گفت روسيه يکي از بزرگترين کشورهاي جهان است که در فرايند صلح خاورميانه نفوذ دارد.
گفتني است روسيه يکي از اعضاي گروه چهارجانبه صلح خاورميانه به شمار مي رود که با هدف حل و فصل مناقشه فلسطين و رژيم صهيونيستي تشکيل شده است. امريکا اتحاديه اروپا و سازمان ملل سه عضو ديگر اين گروه چهارجانبه هستند که همگي از طرح تشکيل کشور فلسطيني حمايت مي کنند.
در همين حال مدودوف در جريان نخستين ديدار خود از مقر اتحاديه عرب در قاهره گفت وي از شرکت همه کشورهاي عرب در کنفرانس صلح خاورميانه در مسکو استقبال مي کند.
مدودوف گفت امنيت پايدار در خاورميانه بدون پرداختن گسترده به مناقشه اعراب و اسراييل حاصل نخواهد شد. وي افزود اين اين تلاشها بايد به تشکيل کشور مستقل فلسطيني منجر شود که همزيستي صلح اميز با همه منطقه از جمله اسراييل به پايتختي بيت المقدس شرقي خواهد داشت.
مدودوف در ماه ژانويه پيشنهاد کرده بود که کنفرانس صلح خاورميانه در نيمه نخست سال دو هزارو نه ميلادي در مسکو برگزار شود. اين پيشنهاد مورد استقبال اعراب و کشورهاي فلسطيني قرار گرفت با اين حال امريکا و اسراييل انرا رد کردند. واشنگتن و تل اويو مدعي کمک روسيه به گروه حماس و جنبش فتح هستند.
ماريا اپاکوا مفسر خبرگزاري ريانووستي روسيه مي گويد نه مدودوف و نه اوباما تاکنون هيچ ابتکار موثري در زمينه صلح خاورميانه ارائه نکرده اند با اين حال مواضعي مشخص در زمينه فرايند صلح خاورميانه دارند.
وي گفت سياست روسيه در خاورميانه در متعادل ترين وضعيت خود قرار دارد و مسئله کليدي اين است که اگر مسکو و واشنگتن درباره اصول سياست هاي خود در قبال خاورميانه همکاري کنند چه دستاوردي خواهد داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران