"پاپ شنوده سوم" رهبر پیروان مذهب قبطی (مسیحیان مصر) روز گذشته با صدور فتوایی جنجال برانگیز، تعجب همگان را برانگیخت و بی رحمی سنگدلی خود را در معرض نمایش همگان قرار داد.
[تجويز رها کردن بیماری که مرگش حتمی است]
به گزارش شیعه آنلاین، "پاپ شنوده سوم" در این فتوای جنجال برانگیز خود گفت: اگر بیماری بهبود حالش غیر ممکن است و مرگش حتمی شده، دور کردن او از دستگاههای پزشکی – درمانی و نیز جدا کردن لوله اکسیژن از وی جایز است زیرا بدون شک بیمار زودتر جان میدهد و در جان دادن عذاب نمیکشد و اذیت نمیشود. با این کار مرگ راحتی برای بیمار فراهم میشود.
رهبر مسیحیان مصر در ادامه گفت: چنین کاری به هیچ وجه قتل عمد به شمار نمیرود و اگر بر اساس خواسته خود بیمار صورت گیرد، خودکشی به شمار نمیرود. خودکشی دو نوع است، یکی خودکشی سریع است که با خوردن مواد سمی یا با استفاده از سلاح های سرد و گرم و دار زدن خود انجام میگیرد و دیگری خودکشی آهسته است، یعنی اینکه فردی بیمار اصلا به بیماری خود توجه نکند و روز به روز وضعیتش بدتر شود. اما اگر دیگر امیدی نیست که بیمار بهبود یابد، دور کردن او از دستگاههای پزشکی – درمانی و نیز جدا کردن لوله اکسیژن از وی خودکشی یا قتل به شمار نمیرود بلکه این کار برای راحت کردن اوست.
فتوای این کشیش مصری با واکنش شدید چهرههای و شخصیت های مختلف اسلامی مواجه شد. در همین راستا دانشگاه الأزهر مصر با صدور بیانیه مخالف شدید خود با این فتوا را اعلام کرد. در این بیانیه چنین کاری "قتل النفس" بیان شده است.
از سوی دیگر "وقیس انجیلی" از چهرههای نسبتا سرشناس دینی و از اعضای جنبش اخوان المسلمین مصر در این باره گفت: ما معتقدیم دور کردن بیمار از دستگاههای پزشکی – درمانی و نیز جدا کردن لوله اکسیژن از وی در صورتی جایز است که پزشک لزوم چنین کاری را تشخیص دهد.
در همین حال شیخ "محمود عاشور" از مسئولان سابق دانشگاه الأزهر و از اعضای مجمع پژوهشهای اسلامی الأزهر در این باره گفت: اگر بیمار با اکسیژن مصنوعی زنده است و یا در حالت کما به سر میبرد، تا زمانیکه نبض او میزند، دور کردن او از دستگاههای پزشکی – درمانی و نیز جدا کردن لوله اکسیژن از وی جایز نیست، زیرا هنوز جان در بدن او وجود دارد و این کار "قتل النفس" به شمار میرود که خداوند آن را تحریم کرده است. زیرا این احتمال وجود دارد که خداوند آن بیمار را شفا دهد و معجزه صورت گیرد. اما اگر تمام علائم مرگ بر بدنش نمایان شد، این کار جایز است. در گذشته نیز نمونههایی وجود داشته که حال بیمار در لحظات آخر به طور ناگهانی بهبود یافته و پس از درمان، به طور کامل شفا یافته است.
اما "سعاد صالح" استاد فقه دانشگاه الأزهر که با نظر شیخ "محود عاشور" مخالف است، در این باره میگوید: اگر هدف از اینگونه دستگاههای پزشکی و لوله اکسیژن طولانی تر کردن عمر بیمار است، این کار جایز نیست و شرک به شمار میرود زیرا دخالت در مرگ افراد به شمار میرود و این کار مختص خداوند متعال است و بدون شک دور نکردن بیمار از دستگاههای پزشکی – درمانی و نیز جدا کردن لوله اکسیژن از وی باعث زجر کشیدن او خواهد شد از همین رو بهتر است این کار فورا صورت گیرد.
شيعه انلاين