آفريقا

Open in new window
88.04.09
بحران اقتصاد جهاني از طرق مختلف از جمله کاهش تقاضا بر صادرات افريقا بر اقتصاد قاره سياه تاثير منفي گذاشته است.
کاهش سرازير شدن سرمايه گذاريها و کاهش درامدهاي دولتها از ديگر نتايج
منفي اين بحران اقتصادي بر افريقا است.
سازمان اکسفام هشدار داد کوتاهي در سرمايه گذاري در بخش کشاورزي افريقا منجر به گرسنگي ميليونها تن در اين قاره خواهد شد. اکسفام همچنين از نشست سران اتحاديه آفريقا در ليبي خواست براي مبارزه با بحران فزاينده غذا در افريقا اقدام کند. اين سازمان با اشاره به بحران جهاني اقتصادي و تغييرات آب و هوايي اعلام کرد اين مسائل منجر به افزايش گرسنگي در قاره افريقا خواهد شد و اتحاديه آفريقا بايد اقداماتي در جهت اصلاح سياستهاي کشاورزي اتخاذ کند.
بر اساس اين گزارش سياستهاي اشتباه دولتهاي آفريقايي و کمک کنندگان بين المللي در زمينه کشاورزي منجر به تشديد فقر و گرسنگي ميليونها افريقايي شده است. دستکم شصت درصد از مردم افريقا در مناطق زراعي روستايي به سر مي برند.
خبرگزاري شينهوآ‌از نايروبي اعلام کرد شهر هاي فقير افريقايي نيز بطور فزاينده اي با بحران غذا و مشکلات سوءتغديه اي مواجه اند.
بانک توسعه افريقا اخيرا اعلام کرد رکود اقتصاد جهاني مي تواند به بروز مناقشات جديد در افريقا منجر شود و پيشرفتهايي را که در ده سال اخير در زمينه بهبود اوضاع اقتصادي و اجتماعي در اين قاره حاصل شده است به مخاطره اندازد.
لوئيس کازيکنده، رئيس اقتصاددانان بانک توسعه افريقا، روز جمعه در حاشيه مجمع اقتصادي بين المللي درباره افريقا در سال دو هزار و نه اعلام کرد بزرگترين نگراني کنوني ما اين است که اختلاف ميان رشد درامد سرانه و رشد جمعيت تشديد شود و جوامع فقير و توسعه نيافته را به ويژه در قاره افريقا بيشتر از پيش دچار فقر و گرسنگي نمايد. اين مسئول اقتصادي بلند پايه افريقا خاطر نشان کرد بحران اقتصادي و مالي مي تواند زمينه را براي تنشهاي اجتماعي و مناقشات سياسي و امنيتي جديد در افريقا فراهم کند و پيشرفتهايي را که در زمينه زمامداري و کاهش مناقشات در يک دهه اخير در اين قاره حاصل شده است، به خطر اندازد.
رئيس اقتصاددانان بانک توسعه افريقا تاکيد کرد اگر بحران اقتصادي کنوني تشديد شود شرکاي اقتصادي افريقا بايد براي حل مشکلات اين قاره بيشتر تلاش کنند. وي از کشورهاي کمک کننده و ثروتمند جهان خواست به وعده ها و تعهدات خود براي کمک به توسعه در قاره سياه عمل کنند. وي انها را تشويق کرد تمام تلاش خود را براي محدود کردن دوره بحران اقتصادي و مالي در جهان به کار گيرند تا هر چه زودتر شرايط براي از سر گيري فعاليتهاي اقتصادي فراهم گردد.
نهادهاي بين المللي از جمله بانک جهاني و فائو اعلام کرده اند اگر جامعه جهاني براي حل و فصل مشکلات موجود در جهان وارد عمل نشود و دستکم شش ميليارد دلار امريکا براي بهبود وضعيت تغذيه اختصاص ندهد، بحران غذايي يکصد ميليون نفر را به ويژه در قاره افريقا با گرسنگي و فقر شديد روبرو خواهد کرد. در شرايط کنوني جامعه جهاني بايد ميزان کمکهاي خود را به برنامه جهاني غذا افزايش دهد چرا که نيازهاي مالي در جهان در يکسال گذشته دو برابر شده است. جامعه بين المللي بايد براي از بين بردن يا دستکم کاهش محدوديتهايي که در زمينه کمکهاي غذايي به اقشار اسيب پذير در جهان وجود دارد به سرعت وارد عمل شود.
سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد فائو اخيرا در رم اعلام کرد مرز تاريخي يک ميليارد فرد دچار سوتغذيه در جهان در سال دوهزار ونه به سبب بحران اقتصادي فراتر خواهد رفت. فائو در گزارش اوليه خود که به ناامني غذايي اختصاص دارد اعلام کرد يک سوم بشريت قرباني سوتغذيه هستند که تاکنون سابقه نداشته است.
اين سازمان تصريح کرد بشريت در اواخر سال يک ميليارد و دويست ميليون تن گرسنه داشت.
اين گزارش افراد گرسنه را در منطقه اسيا اقيانوس ارام ششصد و چهل وپنج ميليون تن ،‌در منطقه افريقاي زيرصحرايي دويست وشصت وپنج ميليون تن ، در منطقه امريکاي لاتين و منطقه کارائيب پنجاه وسه ميليون ، در در خاورميانه و شمال افريقا چهل ودو ميليون و در کشورهاي توسعه يافته پانزده ميليون براورد کرد.
صندوق بين المللي پول هم اعلام کرد دو منطقه خاورميانه و شمال افريقا با افزايش نرخ بيکاري مواجه خواهد بود. بر اساس گزارش صندوق بين المللي پول درباره دورنماي اقتصادي در دو منطقه مغرب عربي و خاورميانه بحران اقتصادي بر اين دو منطقه نيز تاثير گذاشته است . در اين گزارش امده است حتي کشورهايي مثل تونس که رشد اقتصادي در ان در سال 2009 به 3.3 درصد مي رسد اين بيکاري وجود دارد .
بانک جهاني و صندوق بين المللي پول اخيرا اعلام کردند بحران اقتصادي جهان به فاجعه اي انساني در کشورهاي رو به رشد تبديل شده است. اين دو نهاد بين المللي اعلام کردند اقتصاد جهاني پس از نشست اخير بشدت بحراني شد و پيامدهاي خطرناکي به ويژه براي کشورهاي رو به رشد داشت.
در اين بيانيه امده است صندوق بين المللي پول و بانک جهاني از اغاز اين بحران کمکهاي خود را به کشورهاي رو به شد بيشتر کرده اند و لازم است شرکت کنندگان در نشست اخير لندن به تعهداتشان در قبال کشورهاي فقير عمل کنند.
سران بيست کشور توسعه يافته و در حال توسعه دوم اوريل (سيزدهم فروردين)
در لندن متعهد شدند منابع مالي صندوق بين الملل پول و بانک جهاني را به بيش
از هزار و يکصد ميليارد دلار افزايش دهند.
صندوق بين المللي پول اعلام کرده است اقتصاد جهان تا سال آينده بايد شاهد رشد مجدد خود باشد. دومينيک استراوس کان مدير عامل صندوق بين المللي پول که در چارچوب سفر دوره اي به آسياي ميانه رفته بود پيش بيني ما اين است که
نرخ رشد اقتصادي جهان از سال دو هزار و ده شروع شود.
وي بعد از ديدار با امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيکستان در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد سفر دوره اي خود را به اين دليل به کشورهاي آسياي ميانه اختصاص داده است که اغلب آنها با کندي رشد اقتصادي شديد مواجه هستند.
کان افزود به رغم اينکه آمار هاي نشان دهنده کاهش شديد انتقال پول از کارگران تاجيکستاني در روسيه و چين از تضعيف اقتصاد اين کشور حکايت دارد، دولت تدابير مهمي براي مقابله با بحران مالي اتخاذکرده است. اقدامات دولت با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادي بويژه در بخش پولي بسيار مناسب است.
برنامه جهاني غذا با انتشار بيانيه اي اعلام کرد ، افزايش قيمت مواد غذايي باعث بحراني شدن اوضاع کشورهاي افريقايي جنوب صحرا شده است. بر اساس اين بيانيه ، همزمان قيمت هاي داخلي برنج در اين کشورها در طول دوازده ماه بالاترين رشد را داشته است. سازمان برنامه جهاني غذا بر اساس تحقيقات مرتبط با اين موضوع ( افزايش شديد قيمت مواد غذايي ) افزود ، ذرت و ارزن با ميانگين هشتاد و نه درصد بالاترين افزايش قيمت را در کشورهاي افريقايي جنوب صحراء داشته است.
افزايش بهاي مواد غذايي باعث بروز مشگلاتي در خصوص رفع گرسنگي ، قحطي و سوء تغذيه مي شود به گونه اي که اکنون حدود دويست و سي و شش ميليون نفر در اين کشورهاي افريقايي از سوء تغذيه و کمبود غذا رنج مي برند.
برنامه جهاني غذا با همکاري نهادهاي ديگر روزانه بيش از دويست و هفتاد و نه هزار کودک زامبيايي را با غذاي گرم تغذيه مي کند و ماهانه به دوازده هزار کودکي که از سوء تغذيه رنج مي برند و بقاي انان به کمک هاي غذايي اين سازمان و نهادهاي ديگر بستگي دارد ، غذا مي دهد.
دبير کل بازار مشترک جنوب و شرق افريقا اعلام کرد کشورهاي افريقايي براي افزايش درامد شهروندان خود به سرمايه گذاري بيشتر چين در بخشهاي صنعتي و توليدي نياز دارند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران