سنگال

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه سابق كشورمان تصميم سنگال در قطع روابط با ايران را ناپخته خواند و گفت: مقامات سنگال به من گفتند كه براي تجديدنظر در روابطشان با ايران، از سوي عربستان تحت فشار بودند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي وزير امور خارجه سابق كشورمان در ادامه سخنان خود در محل دفترش با اشاره به اوضاع كنوني در ليبي با بيان اينكه در حال حاضر يك حكومت گذر موقتي را در بنغازي تشكيل دادند، گفت: در اولين مصاحبه اعلام مي‌شود كه براي آمريكا، غرب و كشورهاي خارجي بهتر است كه در امور داخلي ملت ليبي دخالت نكنند.
متكي با بيان اينكه اين تحولات يك شاخصه ديگر نيز دارد، آن را سمت و سو و بوي اعتقادي برآمده از اعتقادات ملل اين منطقه يعني اسلام دانست و افزود: اگر دقت كنيد صفوف نماز از ده‌ها نفر به صدها، هزاران و ده‌ها هزار نفر و الان به نماز جماعت‌هاي صد هزار نفره تبديل شده است.
وي با ذكر اين نكته كه در روند اين تحولات شعارهاي اسلامي و اعتقادي را به وضوح مشاهده مي‌كنيد، خاطرنشان كرد: اينها نشانگر آن است كه اسلام و دين‌باوري با اراده مسلمانان اين كشورها مصمم است در ساز و كارهاي حكومتي و حكمراني اين كشورها نقش خود را پيدا كند.
متكي با اشاره به دو عنصري كه امام (ره) در انقلاب اسلامي و در دهه‌هاي پاياني قرن گذشته براي جامعه بشري به ارمغان آورد يكي ورود عامل دين و دين‌باوري در امر حكمراني كشورها و ديگري مشاركت واقعي و نه شكلي و نظارت واقعي ملت‌ها در تعيين سرنوشت خودشان، اظهار داشت: اين دو مؤلفه، جهاني را به تحول جديد فراخواند.

* مطالبات مردم منطقه از حكمرانان

وزير خارجه سابق ادامه داد: يكي از مطالبات مردم اين كشورها اين است كه به وضع سران و حكمرانان كشورهايشان رسيدگي شود و بگويند بخصوص در دهه‌هاي اخير در كشورهايشان چه تصميماتي را اتخاذ، چه قراردادهايي را امضا و چه سرمايه‌هايي را از بيت‌المال به جيب خود زدند.
به گفته وي طرح اين سؤالات موجب مي‌شود كه هيچ حكمراني بعد از اين در هيچ جاي جهان، مال ملت را مال شخصي خود و اموال بيت‌المال را اموال شخصي خود تلقي نكند.
متكي پرسيد: مگر يك رئيس جمهور و يك پادشاه چقدر درآمد داشته كه به لحاظ كاركرد شخصي خود به عنوان يك مسئول در پايان دوره حكومتش بيان مي‌شود كه ده‌ها ميليارد دلار سرمايه در فلان بانك دارد؟
وي ادامه داد: ‌اين يك تحول جدي براي همه حكمرانان است كه مراقب باشند حق ندارند مال ملت و ملت‌هايشان را به يغما ببرند.
وزير خارجه سابق كشورمان به مسئوليت سازمان‌هاي بين‌المللي در اين خصوص نيز اشاره كرد و گفت: بعد از كشته شدن بيش از يك هزار و 270 نفر در ليبي كه بخشي از آنها بر اثر بمباران‌ها كشته شدند، حكومت‌ها بايد در خصوص سلاح‌هايي كه تهيه مي‌كنند، جواب دهند. هواپيماي جنگي كه آقاي حسني مبارك به هر شكلي در اين كشور تهيه كرده و در طول 30 سال گذشته زماني كه مردم لبنان و غزه هدف بمباران‌هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفتند، چند دفعه براي نشان دادن به رژيم صهيونيستي به پرواز درآورد؟

* در كدام كشور از هواپيماي جنگي براي سركوب تظاهرات مسالمت‌آميز استفاده مي‌شود؟

وي با طرح اين سؤال كه در كدام كشوري هواپيماي جنگنده را براي سركوب تظاهرات مسالمت آميز ملت‌ها به كار مي‌برند؟ گفت: بسيار جالب است كه رئيس يك كشور تهديد مي‌كند كه من خانه به خانه با شما برخورد خواهم كرد و از هواپيماي جنگي استفاده مي‌كنم.
متكي خاطرنشان كرد:‌ اينها بايد توضيح دهند كه توافقات پنهاني كه در اين سال‌ها با قدرت‌هاي غربي داشتند چه بوده است؟ در ليبي در 15 سال گذشته معمر قذافي چه توافقات پنهاني را با سران غرب عليه ملت، جهان اسلام و كشورهاي ديگر داشته است؟ البته وضع حسني مبارك كه مشخص است.

* مردم ليبي بعد از قذافي گرفتار تحريم‌هاي شوراي امنيت نباشند

وزير خارجه سابق كشورمان با اشاره به قطعنامه صادره از سوي شوراي امنيت در خصوص ليبي با بيان اينكه شايد خيلي زودتر اقدام سازمان ملل ضروري مي‌نمود، تصريح كرد: شوراي امنيت نبايد يك نكته مهم را از ياد ببرد و آن اينكه مردم ليبي بعد از رها شدن از ديكتاتور زمانشان يعني قذافي، كماكان گرفتار تحريم‌هاي شوراي امنيت نباشند. اين تجربه‌اي است كه در عراق صورت پذيرفت. قطعنامه‌هايي در دوران صدام عليه عراق به تصويب رسيد و اين كشور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گرفت، اما بعد از سرنگوني رژيم صدام و روي كار آمدن رژيم مردمي، كماكان اين كشور تحت فصل هفتم اين منشور بود.
وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها اولين مخالف خارج كردن عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل بود، گفت:‌ زيرا آمريكايي‌ها مي‌خواستند با همين اهرم به دولت‌هاي مردمي عراق فشار وارد كنند تا طبق خواسته‌هاي آنها عمل كنند.
متكي ادامه داد:‌ براي رژيم قذافي تحريم آري؛ اما بلافاصله بعد از روي كار آمدن اراده ملي مردم ليبي بايستي هرگونه تضييقاتي از سر اين ملت برداشته شود.

* فشار عربستان به سنگال براي تجديدنظر در روابط با ايران

وزير خارجه سابق كشورمان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص دليل چرايي قطع رابطه سنگال با ايران، اظهار داشت: با توجه به جريان‌هاي مخالفي كه وجود دارد شبهاتي را در مسئله نيجريه و گامبيا ايجاد كرده بودند و فشارهايي از سوي غربي‌ها بر دولت سنگال اعمال مي‌شد براي اينكه تصميمات خاصي را اتخاذ كند. گام‌هايي براي زدودن آن ابهامات برداشته شد كه بخش زيادي از آن ابهامات نيز زدوده شد.
وي افزود: همزمان با حضور بنده در سنگال يك هيئت سه نفره از اروپايي‌ها در سنگال بودند كه اين كشور را به يك تصميم خاص نسبت به ايران ترغيب كرده و سنگال را تحت فشار قرار دهند. مقامات سنگالي به من گفتند كه براي تجديدنظر در روابطشان با ايران از سوي عربستان تحت فشار بودند.

* تصميم ناپخته سنگال

متكي با ذكر اين نكته كه سنگال با شرايط خاص خود براي تجديدنظر در روابطش با ايران تحت فشارهاي مختلف بوده است، اظهار داشت: تصميم پخته‌اي اتخاذ نشد و زماني كه من در آنجا بودم رئيس جمهور سنگال برخي از تصميماتي كه مدنظرش بود و ديگران پيشنهاد كرده بودند را مطرح كرد كه من با استدلال، وي را متقاعد كردم كه اين تصميمات به نفع مردم سنگال، شخص ايشان و روابط ايران و سنگال نيست.
وي افزود: تصور مي‌كنم نهايتا سنگال تسليم فضايي شد كه اميدواريم دولت سنگال بعد از عبور از اين فضاها، به اتخاذ تصميم درست مبادرت كند.

* آيا كانديد نمايندگي مجلس و رياست جمهوري مي‌شويد؟

همان خبرنگار از متكي پرسيد آيا شما براي نمايندگي مجلس و رياست جمهوري كانديد خواهيد شد؟ كه وي گفت: يك سال آينده يكي از موضوعات مهم در عرصه سياست داخلي كشور انتخابات مجلس نهم است كه فكر مي‌كنم همه آحاد جامعه به ويژه فعالان سياسي و گروه‌هاي مختلف سياسي و آنهايي كه در چارچوب نظام در جهت اعتلاي انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي اين ملت قدم برمي‌دارند، بايد در اين عرصه حضور فعال داشته باشند. اين حضور فعال الزاما به معناي كانديدا بودنشان نيست.
وزير خارجه سابق ادامه داد: برخي از آنها كانديداها و نامزدهاي انتخاباتي هستند و بخشي هم كساني هستند كه براي اصل اين نشاط سياسي فعال خواهند بود. بنده نيز به عنوان احدي از آحاد اين ملت در عرصه دوم يعني اصل نشاط فعاليت‌هاي سياسي در اين زمينه انشاءالله به سهم و توان خود حضور خواهم داشت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران