ليبي

نماينده مستعفي ليبي در سازمان ملل از رهبر اين كشور خواست كه يا از كشور فرار كند و يا از مقام خود كناره‌گيري كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عبدالرحمن شلقم، نماينده مستعفي ليبي در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبكه‌ي الجزيره، با بيان اينكه نمي‌خواهد معمر قذافي‌، رهبر ليبي كشته شود،‌ اظهار كرد:‌ از قذافي مي خواهم كه كشور را ترك مي‌كند و قول مي‌دهم كه در خصوص دادگاه كيفري بين‌المللي به وي كمك كنم‌. قذافي دو راه بيشتر ندارد يا همانند زين‌العابدين بن علي‌، رئيس جمهور مخلوع تونس‌ از كشور فرار كند و يا همانند حسني مبارك، رئيس جمهور سابق مصر قدرت خود را واگذار كند.

شلقم با تاكيد بر اينكه نظام حاكم ليبي مشروعيت خود را از دست داده تصريح كرد:‌ در حال حاضر هيچ كس در جامعه‌ي جهاني با نظام قذافي ارتباط برقرار نمي‌كند و اميدوارم كه خبرها مبني بر اينكه قذافي با كشورها و افرادي كه با ليبي دشمني دارند، تماس گرفته و خواستار به كارگيري كارشناسان اسرائيلي جهت سركوب قيام مردم شده نادرست باشد.

نماينده مستعفي ليبي در سازمان ملل از تمامي ليبيايي‌ها خواست كه به انقلاب مردمي بپيوندند و افزود: از تمامي شهروندان ليبي مي خواهم از شوراي ملي انتقالي به رياست مصطفي عبدالجليل، حمايت كنند. اين تنها فرصت ماست كه نبايد آن را از دست بدهيم و از راهي كه در پيش گرفته‌ايم باز گرديم چرا كه نظام قذافي از بين رفته است.

وي ضمن درخواست از تمامي افرادي كه در پيوستن به مردم انقلابي ترديد دارند، خطاب به آنها بيان داشت: شما بايد ميان ليبي و خانواده قذافي يكي را انتخاب كنيد.‌ هر كس كه به سوي مردم گلوله‌اي شليك كند، محاكمه خواهد شد پس چرا مي‌خواهيد به خاطر خانواده قذافي كه شما را موش صدا مي‌زنند و مي‌گويند شما لياقت چكمه خوردن داريد محاكمه شويد؟

شلقم با بيان اينكه مزدوران خارجي 80 درصد اعضاي گردان‌هاي امنيتي وابسته به قذافي را تشكيل مي‌دهند، اظهار كرد:‌ ليبيايي‌هاي موجود در گردان‌هاي قذافي هرگاه فرصت به دست مي‌آورند به مردم انقلابي مي‌پيوندند، به همين دليل قذافي سلاح‌هايشان را از آنها مي‌گيرد.

نماينده سابق ليبي در سازمان ملل به مزدوران خارجي و كشورهايي كه آنها را به ليبي مي فرستند هشدار داد و افزود:‌ اين مزدوران و اين كشورها محاكمه خواهند شد و اسامي مسئولان و كشورهايي كه جهت اعزام مزدوران به ليبي از نظام قذافي پول دريافت مي‌كنند براي همگان واضح و روشن است.

وي به ملت ليبي اطمينان داد كه جامعه بين‌المللي ديگر اجازه كشتار بيشتر غير نظامي‌ها توسط هواپيماهاي نظام قذافي را نمي‌دهد و گفت: جنگ شما يك جنگ همه‌جانبه جهت آزادسازي كشور است و همانند تونس و مصر يك قيام عليه نظام حاكم نيست.

وي در مورد تلاش‌هاي بين‌المللي نيز اظهار كرد: من با بان كي مون، دبير كل سازمان ملل و برخي از ديپلمات‌هاي غربي ديدار داشتم و آنها به من اطمينان دادند كه اجازه نمي‌دهند اين حوادث ادامه يابد.

شلقم در مورد اظهارات مسئولان آمريكايي مبني بر اينكه از تبديل شدن ليبي به يك سومالي ديگر مي ترسند، تصريح كرد:‌ ليبي رواندا و يا سومالي نيست و اتفاقاتي كه در اين دو كشور رخ داده هرگز در ليبي به وقوع نخواهد پيوست و كشتارهاي رواندا و سومالي در ليبي تكرار نخواهد شد.

اين در حالي است كه يك منبع آگاه ليبيايي در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه نظام قذافي‌، علي عبدالسلام التريكي‌، وزير امور خارجه سابق اين كشور را به عنوان نماينده دائم خود در سازمان ملل جانشين شلقم كرده است.

از سوي ديگر مصطفي عبدالجليل، وزير كشور مستعفي ليبي كه رياست شوراي ملي انتقالي اين كشور را برعهده دارد، طي سخناني در يكي از ميدان‌هاي مركزي شهر بيضاء در جمع مردم انقلابي اظهار كرد:‌ ما ليبيايي‌ها مبارزه مي‌كنيم و تسليم نخواهيم شد‌، يا به پيروزي خواهيم رسيد و يا شهيد خواهيم شد و تا زماني كه تمامي خاك ليبي را آزاد نكنيم از مبارزه دست نخواهيم كشيد.

عبدالجليل با اشاره به اينكه دوره‌ي دورويي و نفاق‌ به سر رسيده تصريح كرد:‌ احتمال دارد افرادي وابسته به نظام سابق در ميان شما تظاهركنندگان نفوذ كرده باشند چرا كه دشمن هنوز مي‌تواند اين كار را انجام دهد. از شما مي‌خواهم كه به حرف‌هاي آنها گوش ندهيد چرا كه مي‌خواهند انقلاب شما را از بين ببرند.

رئيس شوراي ملي انتقالي با بيان اينكه نظام قذافي از بين رفته اظهار كرد:‌ از شما مي‌خواهم از امنيت ليبي دفاع كنيد و ساختمان‌ها را ويران نكنيد چرا كه از اين به بعد اين ساختمان‌ها متعلق به شماست.

وي در پاسخ به سوالي در مورد گام بعدي شوراي ملي انتقالي ليبي اظهار كرد:‌ شوراي ملي انتقالي به كشورهاي غربي و به همه ملت‌هاي جهان پيام خواهد فرستاد و طي اين پيام تاكيد خواهد كرد كه ليبي يك كشور دموكرات خواهد بود.

عبدالجليل همچنين در مورد خواسته شوراي ملي انتقالي از جامعه بين‌المللي تصريح كرد:‌ از جامعه بين‌المللي مي‌خواهم از مردم ليبي در برابر حمله‌هاي نيروهاي وابسته به قذافي حمايت كنند و به توقف اين حمله‌ها كمك كنند.

تظاهركنندگان حاضر در ميدان نيز در حمايت از سخنان عبدالجليل شعار سر داده و تاكيد كردند كه ليبي يك كشور آزاد است‌، قذافي بايد برود و اينكه قيام خود را به طرابلس (پايگاه قذافي) گسترش خواهند داد.

از سوي ديگر سليمان محمود سليمان، معاون مدير سازمان اطلاعات جنگي ليبي و بازرس كل ارتش اين كشور در گفت‌وگو با روزنامه الجزايري الشروق اظهار كرد:‌ پايان زندگي معمر قذافي بسيار نزديك است و به نظر من وي به دست يكي از فرزندانش، نزديكانش و يا افسرانش به قتل خواهد رسيد.

بازرس كل ارتش ليبي دليل اين پيش‌بيني را اينچنين بيان كرد:‌ دليل نزديكي افول قذافي اين است كه اين طاغوت به مردم الزاويه ميليون‌ها دلار پيشنهاد داده تا از مبارزه عليه وي دست بكشند.‌ وي همچنين دستمزدها را افزايش داده و اقدامات ديگري انجام داده كه همگي نشان ضعف قذافي است.

سليمان با بيان اينكه در 19 فوريه جدايي خود را از نظام قذافي اعلام كرد و به مردم انقلابي ليبي پيوسته است‌، اظهار كرد:‌ با وجود اينكه به قذافي نزديك بودم اما احساس كردم كه وي ديوانه شده است. در طول تاريخ از اسپارتاكوس گرفته تا چه‌گوارا و جمال عبدالناصر‌ هيچ فرد انقلابي نبوده كه بخواهد پادشاه شود و لقب‌هاي پادشاهي براي خود بخواهد، به جز معمر قذافي. زماني كه وي خود را شاه شاهان آفريقا خوانده و از مصر دور شد‌ دريافتم كه بيماري خود‌بزرگ‌بيني دارد‌. وي همچنين اقداماتي در جهت موروثي كردن حكمراني در ليبي و به قدرت رسيدن پسرش انجام داده بود.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران