خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن به قلم جاناتان سائول نوشت ... تحریم های غرب علیه دولت لیبی به صنعت کشتیرانی این کشور لطمه زده و موجب شده است تجارت مهم دریایی به سبب نگرانی درباره مواجه شدن با تحریم ها عملا متوقف شود.
درگیری های شدید میان نیروهای وفادار به معمر قذافی رهبر لیبی و مردم تاکنون موجب تعطیلی چند پایانه نفتی شده است. کارکنان خارجی نیز به سبب تشدید درگیری ها در حال فرار هستند بنابراین صادرات نفت لیبی سومین تولید کننده مهم نفت در آفریقا کاهش یافته است. مقامات فعال در زمینه کشتیرانی اعلام کردند اعمال تحریم های اتحادیه اروپا ، آمریکا و کشورهای دیگر ضربه شدید دیگری را به اقتصاد لیبی وارد و فعالیت های کشتیرانی را متوقف می کند. لیبی برای حمل نفت و نیز واردات مواد غذایی و کالاهای مصرفی خود به حمل و نقل دریایی وابسته است. پیتر فام مشاور امنیتی دولت ها و شرکت های آمریکایی و اروپایی در خصوص آفریقا گفت quotation mark در بحبوحه تردید درباره قوانین قابل اجرا از جمله تحریم ها و خطر جنگ کشتیرانی به مقصد لیبی اگر نگوییم برای آینده قابل پیش بینی از بین رفته ، کشتیرانی اساسا متوقف شده است.
quotation mark رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل دیدار و درباره اوضاع لیبی و کشورهای دیگر شمال آفریقا گفتگو می کنند. یک رشته تحریم هایی که در دو تا سه هفته گذشته در واکنش به تیراندازی نیروهای امنیتی قذافی به معترضان تصویب شده است توقف دارایی های دولتی را نیز شامل می شود.
این اقدام تاکنون عملا تجارت نفت را مختل کرده است زیرا بانک ها به سبب تحریم های آمریکا از انجام معاملات دلاری خودداری می کنند. فیلیپ رُش یکی از اعضای شرکت حقوقی نورتون رز گفت quotation mark تحریم ها پرداخت ها به شرکت های لیبی را دشوار کرده است و حتی اگر تولید نفت خام در آینده نزدیک افزایش یابد ، این وضعیت بدون شک در کوتاه مدت تا میان مدت تجارت را محدود می کند.
quotation mark میشله لیندرمن از موسسه حقوقی اینسه نیز گفت تحریم ها مشکل و عامل نگرانی مهمی برای شرکت های کشتیرانی محسوب می شوند. وی افزود quotation mark صاحبان شرکت های کشتیرانی نمی خواهند مقاصدشان درست درک نشود و با جریمه های سنگین روبرو شوند یا در بدترین حالت به زندان بروند.
این امکان وجود دارد که در صورت تصویب تحریم های بیشتر ، تجارت با لیبی عملا غیر ممکن شود.
quotation mark وکلای صنعت دریایی می گویند امضای هر گونه قرار داد کشتیرانی با کشوری که با تحریم ها مواجه است هزینه های سنگینی را در بر دارد که این موضوع ممکن است مانع از تجارت شود. لیندرمن افزود quotation mark شرکت های کشتیرانی باید در مورد هر قرار داد زمان زیادی را صرف و مشخص کنند با چه کسی قرار داد امضا می کنند ، آیا خطر نقض تحریم ها وجود دارد و پرداخت ها به کجا انجام می شود.
مشکلات شدیدتر برای شرکت های کوچک تر است که برای بررسی همه موارد به اندازه کافی کارمند در اختیار ندارند و برای آنها آسانتر این است که بگویند اصلا به لیبی نمی روند.
quotation mark منابع تجاری می گویند دولت لیبی در شرکت های مهم لیبی منافعی دارند و این خطر وجود دارد که پرداخت های مالک یا نماینده یک کشتی به مقامات لیبی صورت گیرد و آن مالک یا نماینده با تحریم های بین المللی روبرو شود. یک مقام ارشد کشتیرانی گفت quotation mark مالکان کشتی و افرادی که کشتی اجاره می دهند باید مراقب باشند نفت فقط در بنادری بارگیری شود که معروف است دیگر تحت کنترل دولت لیبی قرار ندارند و پول چنین محموله هایی در اختیار افرادی قرار نمی گیرد که با تحریم ها روبرو هستند.
quotation mark یک منبع در زمینه بیمه کشتیرانی اعلام کرد بیمه کنندگان ممکن است هزینه های اضافی درباره خطر جنگ را نیز برای حمل کالا دریافت کنند.
بازار بیمه دریایی لندن هفته گذشته لیبی را به فهرست مناطق پر خطر خود افزود و این اقدام موجب افزایش هزینه های حمله بار به مبدا و مقصد لیبی می شود. معامله گران اروپایی گفتند کشور نفت خیز لیبی مقادیر زیادی گندم وارد می کند ولی پیش بینی می شود تحریم ها ، درگیری های سنگین و افزایش هزینه های بیمه به حمل محموله ها لطمه بزند. این معامله گران گفتند عرصه گندم به لیبی به شدت آسیب دیده است و پیش بینی می شود این کشور در کوتاه مدت به دریافت کمک اضطراری غذایی و دریافت احتمالی گندم برای جایگزین کردن ذخایر فعلی گندم خود نیاز داشته باشد. یک معامله گر دیگر گفت quotation mark من نمی دانم چه کسی نخست خطر می کند و به لیبی گندم می فروشد و آن را به این کشور حمل می کند.
زمانی که اوضاع تثبیت شود بازار درباره مقصد لیبی بررسی می کند و این وضع به زمان نیاز دارد.
quotation mark منابعی اعلام کردند مردم از طریق شورای ملی لیبی اقداماتی برای ایجاد اقتصاد موازی صورت داده اند ولی بعید است شرکت های بین المللی کشتیرانی با آنها وارد معاملات تجاری شوند. یک مقام شرکت نفتی آگوکوی لیبی این هفته به رویترز گفت این شرکت در حال بوجود آوردن تمهیداتی است که به جای بازار یابی از طریق شرکت دولتی و مادر یعنی شرکت ملی نفت ، نفت را به طور مستقیم برای خریداران خارجی بازار یابی کند. فام گفت quotation mark در معامله کردن با هر شرکتی خطرات بالقوه ای وجود دارد زیرا دامنه نفوذ مقامات لیبی بسیار زیاد است و شفافیت و قطعیتی وجود ندارد.