نيجريه

سمینار "انقلاب اسلامی و دستاوردهای علمی و فرهنگی آن" به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه در دانشگاه لاگوس (یونیلاگ) برگزار گردید.


در این سمینار که جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ، اعضای گروههای اسلامی نظیر جمعیت انصارالدین نیجریه ، شورای ملی ارگان های جوانان مسلمان نیجریه و اقشار مختلف مردم برگزار شد ابتدا عظیمی نصرآباد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان اظهار داشت: امروز در حالی سی و دومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را گرامی می داریم که شعاع نورانی این نهضت مردمی و دینی همانطوری که رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیش کرده بودند مرزها را درنوردیده و الهام بخش مردم مسلمان و آزاده سایر کشورها نظیر تونس ، مصر ، الجزایر و غیره شده است.
وی افزود : در طول سی و دو سال گذشته استکبار جهانی به همراه هم پیمانان خود از هیچ کوششی برای توقف و شکست این انقلاب آزادیبخش و اسلامی دریغ نکردند ولی به لطف خداوند ایران اسلامی تمامی توطئه ها را خنثی نموده و در راه پیشرفت و سازندگی هر روز بهتر از روز قبل به تلاش و کوشش ادامه داده و امروز شاهد شکوفایی ایران اسلامی در بسیاری از عرصه های علمی و فرهنگی اقتصادی و ... هستیم.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نقش رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری را در موفقیت آن تشریح نموده و اظهار داشت بی شک سایر ملل اسلامی نیز اگر از نعمت چنین رهبرانی برخوردار بودند به دستاوردهای ارزشمندی دست می یافتند.
سپس پروفسور حسین عبدالکریم استاد دانشگاه لاگوس طی سخنانی ضمن تمجید از انقلاب اسلامی مردم ایران اظهار داشت: بدون شک در عصر حاضر هیچ یک از انقلاب ها و تغییرات اجتماعی و سیاسی کشورها را نمی توان با این انقلاب عظیم مقایسه کرد. انقلاب اسلامی ایران با الهام از تعالیم دین مبین اسلام و رهبری داهیانه یکی از بندگان مخلص خداوند و همدلی و اتحاد مردم ایران به ثمر رسید و در اثر این اتحاد و رهبری هوشمندانه به دستاوردهای عظیمی در زمینه های مختلف نائل شد که این تازه علی رغم تمامی دشمنی ها و توطئه های غرب علیه این نظام تازه شکل گرفته بود که واقعا قابل تقدیر می باشد.
وی در ادامه در خصوص ویژگی های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران مطالبی را به صورت مبسوط ارائه کرد.
سخنران بعدی سمینار دکتر " محمد جامع ادوومی " استاد و عضو دپارتمان تاریخ و آموزش بین الملل دانشگاه ایالتی لاگوس بود. وی با ارائه تعریف کاملی از حرکت اسلامی و انقلابی امام خمینی (ره) و تأثیر آن درشکل گیری انقلاب اسلامی این انقلاب را در امتداد حرکت انسان ساز پیامبر اسلام (ص) دانست . وی انقلاب اسلامی مردم ایران را نه یک حرکت نظامی یا کودتا بلکه یک حرکت فکری که با الهام از تعالیم حیات بخش اسلام و با اتحاد و رهبری بی نظیر به ثمر رسید و نظامی منحصر به فرد مبتنی بر قوانین اسلامی را پایه گذاری کرد.
وی در ادامه با بر شمردن دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه ها به مسائل تولید انرژی هسته ای در کشورمان پرداخت و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای را مایه مباهات و افتخار کلیه مسلمانان و کشورهای اسلامی در اقصی نقاط دنیا دانست و اظهار داشت : ایرانیان ثابت کردند که جهان اسلام قادر به پیشرفت و رشد در تمامی زمینه ها می باشد و نمی بایست برای دستیابی به علوم مختلف منتظر اجازه دولت های زورمند دنیا بود.. دکتر محمد جامع ضمن حمله به سیاست های مستکبرانه غرب در خصوص مسائل هسته ای اظهار داشت : در صورتی که کشورهای غربی خود دارای زراتخانه های هسته ای هستند و حتی از آن بر علیه بشریت استفاده کرده اند سایر کشورهای مستقل و اسلامی را از داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز منع می کنند که نمونه بارز آن فشارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد. وی سپس به تشریح سایر پیشرفت های کشورمان در زمینه های مختلف علمی در سایه انقلاب اسلامی پرداخت.
آخرین سخنران سمینار دکتر پاراموله استاد دانشگاه ایالتی لاگوس بود که با اشاره به غنای فرهنگی اسلام و نظام اسلامی کشورمان یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب را دستاوردهای فرهنگی آن دانست. وی با مقایسه وضعیت فرهنگی در کشورمان در دو مقطع پیش و پس از انقلاب رشد مؤلفه های فرهنگی در جامعه اسلامی ایران که از مکتب اسلامی نشأت گرفته است را حیرت انگیز دانست. وی افزود از نجایی که اسلام دینی مترقی و کامل می باشد و تعالیم اسلامی توجه بسیاری بر رشد و کمال انسان در ابعاد مختلف دارد ، از کلیه مسلمانان و خصوصا مسلمانان نیجریه خواست جمهوری اسلامی ایران را الگوی خود در راه رشد فرهنگی ، سیاسی ، علمی و سایر جنبه های ارزشی قرار دهند.
در پایان این سمینار اساتید حاضر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به پرسش های حاضرین در زمینه های مختلف پاسخ دادند.
عظیمی نصرآباد در پاسخ به سؤال یکی از شرکت کنندگان پیرامون وضعیت مسیحیان در ایران اظهار داشت: برادران و خواهران مسیحی و سایر ادیان الهی انند مسلمانان از تمامی حقوق اجتماعی برخوردار بوده و با آزادی کامل به انجام فرائض مذهبی خود می پردازند. وی افزود علی رغم کشورهای به اصطلاح لیبرال و آزاد ، جمهوری اسلامی ایران به اقلیت های مذهبی خود که درصد بسیار کمی از جامعه را تشکیل می دهند اجازه انتخاب نماینده در مجلس شورای اسلامی را داده است که این در کشورهای مدعی دموکراسی دیده نمی شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تعداد کشورهای اسلامی و مسلمانان برای مقابله با غرب اظهار داشت : اسلام دین صلح و عدالت است و فی نفسه به دنبال جنگ افروزی و خشونت نیست ولی دشمنان اسلام با معرفی چهره ای خشن از اسلام سعی در القای اسلام هراسی هستند لذا اجازه دهید از صلح و گفتگو برای حل مشکلات کنونی جهان و بشریت صحبت کنیم و نه جنگ چرا که جنگ های مسلمانان و کشورهای اسلامی با سایر کشورها نوعا دفاعی بوده است و نه تهاجمی، نمونه آن جنگ هشت ساله ایران با کشور عراق بود که عوامل غربی آن را ضد ایران تدارک دیدند و جمهوری اسلامی ایران تنها از خود در برابر توطئه های غرب دفاع کرد.
سمینار" دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران" نیز توسط روزنامه ملی و پرتیراژ کمپس نیجریه تحت پوشش خبری قرار گرفت.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران