ليبي

اسلام تایمز - به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي و جنگ نرم خبرگزاري فارس، انديشكده "هريتيج " در مقاله‏اي به قلم دكتر "جيمز كارافنو " جانشين سردبير "موسسه مطالعات بين‏المللي " (Kathryn and Shleby Cullom) و سردبير "مركز مطالعات خارجي " (Douglas and Sarah Davis) و "جيمز فيليپ "، به بررسي فعاليت‏هايي كه آمريكا بايد بعد ازحمله نظامي به ليبي انجام دهد پرداخته و مي‏نويسد: رئيس جمهور، نيروهاي آمريكا را در ليبي درگير كرده است. در حال حاضر سوال اين است كه گام بعدي چيست؟ رئيس جمهور بايد خط مشي‏اي شفاف و معين اتخاذ كند. بهترين گزينه، حداقل كردن تعهدات نيروي نظامي ايالات متحده، مراقبت از منافع جمعيت غيرنظامي ليبي و محدود كردن بسط تروربسم و عدم ثبات در منطقه است.


رئيس جمهور و كنگره بايد فعاليت‏هاي زير را در پيش بگيرند:
*اجتناب از انحراف از ماموريت

نخست و مهم‏تر از همه، رئيس جمهور بايد به‏طور شفاف عمليات ايالات متحده در ليبي و منافع آمريكا را مشخص كند. نه بيان اينكه امريكا در حال كمك به "مراقبت از غير نظاميان " است ضروري‏ است و نه اظهار اينكه نيروي زميني آمريكا به‏كار گرفته نخواهد شد. اظهار اينكه آمريكا به‏دنبال تغيير رژيم نيست، گوياي واقعيت امر نيست. اظهار شفاف هدف، براي اجتناب از انحراف در ماموريت -گسترش تعهدات در پشت هدف اصلي ماموريت_ حياتي است.

*اهداف آمريكا عمليات نظامي طولاني مدت را توجيه نمي‏كند
ايالات متحده مداخله نظامي خود را با اين اهداف مشروعيت بخشيده است: محاكمه معمر قذافي، جلوگيري از تبديل كشور به پايگاه تروريسم، جلوگيري از يك بحران انساني و موجي از مهاجرت كه مي‎تواند موجب تضعيف متحدين اروپايي شود و جلوگيري از گسترش جنگ داخلي به ملل همسايه. با اين حال اين اهداف براي تامين منافع آمريكا و توجيه عمليات طولاني توسط نيروهاي ايالات متحده كفايت نمي‏كند. حتي در اين شرايط هم صحه گذاشتن بر عمليات نظامي گسترده‏تر، بدون دركي دقيق از هدف و حوزه آنها دشوار است.

*كنگره و كاخ سفيد بايد به اجماع برسند
در هر عمليات نظامي، طرح‏هاي اوليه هرگز بعد از اولين برخورد تصويب نمي‏گردد. اين مسئله چند ساعت بعد از راي شوراي امنيت سازمان ملل مشاهده شد. زماني‏كه قذافي سعي كرد كه فعاليت نظامي را با اعلام آتش‏بس به انحصار خود در آورد. طراحان نظامي بايد به طراحي بديل‏هاي مختلف و سناريوهاي گوناگون بپردازند. به‏طور مثال، اگر رژيم قذافي سقوط كند آمريكا چه كاري بايد انجام دهد؟ اگر قذافي حملات تروريستي عليه آمريكا و يا كشورهاي متحد راه بيندازد آمريكا چه كاري مي‏تواند بكند؟ كابينه فرصت زيادي براي توسعه چنين طرح‏هايي داشته است و بايد رهبران را در كنگره در مورد اين طرح‏ها آگاه سازد تا مشخص گردد آيا به‏كارگيري نيروهاي نظامي در حال حاضر يا در آينده لازم است؟ كنگره و كاخ سفيد در حال حاضر و نه بعد از اينكه رئيس جمهور از مرحله بعدي به‏كارگيري نيروها خبر داد بايد به اجماع برسند.

*حمايت از اپوزوسيون عاري از تروريسم
ايالات متحده بيش از اين نبايد به شناسايي حكومت در ليبي بپردازد. محدود كردن توان نيروهاي نظامي قذافي همواره از عهده نيروهاي نظامي ائتلافي حامي آمريكا ساخته بوده است. سوال اين است كه بعد از آن چه مي‏شود؟ اگر آمريكا و ساير ملل ذي‏نفع به دنبال اجتناب از يك درگيري طولاني مدت هستند، با تشخيص يك اپوزوسيون مشروع كه عاري از ننگ تروريسم باشد و حمايت ار آن، مي‏توانند موفقيت را كسب كنند.

*حمايت از اپوزوسيون كم هزينه‏تر از درگيري طولاني مدت است
هنوز خيلي زود است كه تعيين شود آيا اپوزسيون بايد با منابع كافي مورد حمايت قرار گيرد و براي ايجاد آشوب در طرابلس پشتيباني شود يا اينكه صرفا حمايتي در حدي كه اپوزسيون بتواند از خود دفاع كند. هر كدام از اين دو گزينه كم‏خطر و كم‏هزينه هستند و نسبت به درگيري طولاني مدت آمريكا در ليبي قابل كنترل‏تر هستند. با اين حال حمايت از اپوزسيون شامل گسترش توان آن براي حكم‏راني، تهيه كالا و خدمات و بازسازي اقتصادي ليبي مي‏شود. بدين طريق، همچنان‏كه معترضين اقتدار خود را در كشور گسترش مي‏دهند بايد بتوانند به گونه‏اي رفتار كنند كه نشان‏دهنده مراقبت و حمايت از غير نظاميان باشد گزينه‏اي بهتر از تحميل يك تغيير رژيم سريع كه ممكن است منجر به هرج و مرج شود و مردم را به‏خطر اندازد.
حمايت از اپوزسيون نياز به ايجاد تغيير در راي شوراي امنيت سازمان ملل در مورد منع هرگونه مسلح شدن در ليبي دارد. در ضمن آمريكا بايد به تلاش خود در جهت جدا كردن رژيم قذافي به هر طريق ممكن از هدفي كه روزي آن را براي ايجاد يك ائتلاف مستحكم برسركار آورده ادامه دهد.

*شوراي همكاري خليج فارس در امور مالي كمك كند
همسايگان ليبي بيش از هر كسي از در قدرت ماندن قذافي ضربه مي‏خورند؛ حكم‏راني آشوب و هرج و مرج در كشور و اينكه بخش‏هايي از ليبي تبديل به پناهگاه امن تروريست‎ها شده است. آنها بايد عمده هزينه‏ها و مسئوليت حمايت‏ها را تقبل كنند.
خوشبختانه انگلستان و فرانسه با حمايت دانمارك، نروژ، اسپانيا و تعدادي از كشورهاي عربي بخش عمده‎اي از حمايت هوايي را تقبل كرده‏اند. اعضاء ثروتمند شوراي همكاري خليج فارس- اولين ارگان بين المللي كه خواستار عمليات نظامي در ليبي شد- بايد حداقل اگر هواپيماهاي جنگي خود را نمي‏فرستند، در امور مالي عمليات كمك كنند.

*قذافي به‏دنبال انتقام است
اگر قذافي در قدرت باقي بماند حتما به‏دنبال انتقام عليه دشمنان يا تحصيل مجدد تكنولوژي سلاح‏هاي كشتار جمعي برخواهد آمد. همچنين القاعده، همان‏طور كه هميشه بوده، از كشور ليبي به‏عنوان زمينه‏اي براي بازآفريني تروريسم استفاده مي‏كند. آمريكا بايد آماده باشد كه با تروريست‏هايي كه به دنبال وارد كردن غيرقانوني نيروهاي جنگنده به ليبي يا تجهيز و حمايت از قذافي هستند برخورد كند.

* بدهكاري 10 ميليارد دلاري پنتاگون
اگر يك نكته وجود داشته باشد كه بايد از اين پديده آموخت، محتاط بودن در مورد آن چيزي است كه در آينده ممكن پيش آيد. اين مورد سومين درگيري نامتقارني است كه ايالات متحده طي يك دهه در آن درگير شده است. كنگره و كابينه بايد به دقت تاثير اين عمليات را بر آمادگي و مدرنيزاسيون مورد توجه قرار دهند. با برخي از تخمين‏ها عمليات تقريبا بيش از نيم ميليارد دلار در هر روز هزينه مي‏برد. پرداخت براي چنين عمليات‏هايي از امكان انجام ساير عمليات‏ها مي‏كاهد. چون كنگره نتوانست بودجه دفاعي سال مالي 2011 را بگذراند، پنتاگون در اين سال با بدهكاري در حدود 10 ميليارد دلار در اين سال روبه‏رو خواهد بود. اين عمليات وضعيت را بدتر مي‏كند. به‏علاوه بسياري كسري‏هاي بيشتري را در بخش‏هايي كه رهبري اين عمليات را ممكن مي‏سازد پيش‏بيني مي‏كنند. با توجه به روبه‏رو بودن با شرايط هرج و مرج و عدم اطمينان در آينده در منطقه خاورميانه و ساير الزامات دفاعي جهاني، در حال حاضر زمان مناسب براي خلع سلاح نيروها نيست.

*درگيري محدود طولاني
هيچ دكمه جادويي براي حل مشكل ليبي وجود ندارد. هيچ گزينه‏اي بدون خطر نيست. با اين حال كابينه و كنگره بايد محتاطانه‏ترين راه را برگزينند و تشخيص دهند كه حفاظت از منافع آمريكا و اجراي نقشي مثبت در منطقه نيازمند درگيري محدود اما طولاني است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران