خبرگزاري آريا- شايد مشکلاتي همچون به گل نشستن کشتي ها و سوانح دريايي گاه و بيگاه که از دير باز در کانال سوئز مشکل آفرين بوده است همچنان گريبانگير شرکت هاي کشتيراني فعال در منطقه و شرکت هاي اپراتوري مسئول اين کانال باشند اما بي ترديد مي توان اذعان داشت که مشکلات سياسي ، تنش ها و نا آرامي هاي منطقه در چند ماه اخير تاثيري بر ترافيک ترانزيتي کشتي ها در اين گلوگاه پر تردد در کشور مصر نداشته است .
به گزارش آريا به نقل از مانا، آمار منتشر شده از سوي مقامات کانال سوئز از فعاليت کشتي ها در اين کانال طي ماه مارس سال 2011 نشان مي دهد که در اين ماه درآمد اين کانال به 413.5 ميليارد دلار رسيده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 9 درصد رشد همراه بوده است اين بدان معناست که اعتصابات و اعتراضات در مصر طي ماههاي اخير تاثيري بر روند رو به رشد رونق کانال سوئز به عنوان يکي از مهمترين کانال هاي آبي جهان نداشته است .
طبق گفته "دان دلاني" مدير خدمات فني دريايي در مصر ، در دوره نا آرامي ها هيچ گزارشي مبتني بر توقف روند حرکت کشتي ها در اين کانال گزارش نشده است .
وي اذعان داشت: مردمان مصر بر اهميت اين کانال به عنوان بزرگترين منبع درآمدي اين کشور واقفند و از اين رو در دوره تنش ها بر روند فعاليت کشتي ها در کانال خدشه اي وارد نشد.
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته از سوي بانک سرمايه گذاري "بلتون" ميزان درآمد کانال سوئز در سال مالي 2010/2011 ميلادي 4.5 ميليارد دلار بالاتر از سال مالي گذشته خواهد بود .
"نادا فريد" اقتصاددان عضو بلتون تصريح کرد : در صورتي که دولت و ارتش تداوم روند بدون وقفه فعاليت هاي ترانزيتي در کانال سوئز را تضمين کنند بيشک تنش هاي سياسي منطقه کمترين ميزان تاثير را بر درآمدهاي سالانه اين کانال خواهد داشت .
وي در ادامه گفت : از آنجا که بالارفتن بي حد و حصر قيمت نفت در بازار جهاني بهبود بازار مالي و اقتصاد بحران زده جهاني را تهديد مي کند بي شک مقامات کانال سوئز تمام تلاش خود را به کار مي گيرند تا با تضمين امنيت اين کانال ترافيک کانال سوئز را همچنان افزايش دهند .