ارائه خدمات تلفنباک در کشورهای افریقایی مانند اوگاندا، تجارت را در قاره سیاه متحول کرده است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، نبود زیرساخت های موثر و مطمئن در افریقا، به ویژه خارج از شهرهای بزرگ، سالها از موانع جدی توسعه فعالیت های بازرگانی در این قاره بوده است.
اما این روند در حال تغییر است.
مفهوم جدید quotation mark پول همراه quotation mark یا همان تلفنباک به فروشندگان و خریداران این قاره که زمانی محروم قلمداد می شد، اجازه می دهد تا گام بلندی را به سوی قرن بیست و یکم بردارند. سرعت رشد بازار تلفن همراه در افریقا از هر نقطه دیگر دنیا بیشتر است و اکثر اپراتورهای تلفن همراه این قاره نیز شرکت های محلی هستند.
در افریقای جنوبی، شمار گوشی های موبایل، هشت برابر خطوط تلفن ثابت است.
در کنیا نیز تعداد گوشی های موبایل از پانزده هزار دستگاه در اوایل سال دو هزار به بیش از پانزده میلیون در حال حاضر رسیده است. پول همراه می تواند به روزهایی که در ان افریقایی ها ناچار بودند برای انتقال بیست دلار پول به اقوامشان در روستاهای دور افتاده فقط ده دلار کرایه اتوبوس پرداخت کنند یا برای پرداخت قبوض در بانک ها ساعت ها در صف انتظار باشند، پایان دهد.
خدمات موسوم به پول همراه همچنین امکان انتقال پول نقد، خرید کالا و دسترسی به خدمات بانکی را برای افریقایی ها فراهم کرده است. در اوگاندا با سی و دو میلیون نفر جمعیت که فقط سه میلیون نفر حساب بانکی دارند، ده میلیون نفر از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند.
استفان وایسوا رئیس شرکت یو تی اِل موبایل مانی می گوید تنها چیزی که برای دسترسی به حساب بانکی لازم است، یک سیم کارت است.